Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

On ehkä tullut sukellettua nyt Zeldaan liiankin paljon: tänään töihin pyöräillessä ja matkalla pikkulinnun nähdessä aivoissa käväisi hetken ajatus ”pitäisikö pysähtyä ottamaan compedium-kuva”. :D Tajusin onneksi ajatuksen järjettömyyden ennen sen toimeenpanoa.
 
Nyt tuli ensimmäisen kerran vastaan shrine, jonka ratkaisu piti googlettaa, koska siinä oli mekaniikka jota en olisi tullut kokeilleeksi vaikka olisin arponut iltaan asti. Tai no, ehkä sitten. Voi olla, että missasin shrinen alussa jonkun visuaalisen vinkin tähän liittyen.

Ei siis mitenkään poikkeuksellista että näin käy videopelissä, mutta kun tässä rima on niin korkealla niin tuntui vähän hämmentävältä. Mutta siitäkin järkytyksestä selvittiin :D

Ja muutenhan tässä tulee taas vastaan ihan kaikenlaista, huh huh. Tarina vaikuttaa ainakin tässä vaiheessa niin paljon kiinnostavammalta kuin edeltäjässään, että suorastaan hämmentää.
 
On ehkä tullut sukellettua nyt Zeldaan liiankin paljon: tänään töihin pyöräillessä ja matkalla pikkulinnun nähdessä aivoissa käväisi hetken ajatus ”pitäisikö pysähtyä ottamaan compedium-kuva”. :D Tajusin onneksi ajatuksen järjettömyyden ennen sen toimeenpanoa.

Ite kans täs olin hoitamassa arkisia tylsiä asioita nii mielessä pyörii vaan zelda "kylläpä tämä oikea elämä on sit tylsä" vähän niiku siinä eräässä mainoksessa väsynyt äijä piristi harmaata arkea.
 
Tohon vielä Octopath Travelerit niin ai että, ihan kateeksi käy miten paljon loistavia pelejä sulla on koettavana ja sadoiksi ja taas sadoiksi tunneiksi pelattavaa. Huh.

Eka Lionel tuli vastaan kun olin Shrinejä bongailemassa ja sitä vastaan vielä väistöt sujui entiseen malliin, ei vaan aseissa riittänyt kesto päihittämiseen. Poistuin nöyrin elein aseettomana paikalta :D
Octopath 2 on jo Plegelle hommattu ja vaikka ei ole kerennyt kuin noin 5h mättää niin loistavahan sekin kyllä on! Tää Zelda on kyllä niin koukuttanut tällaista loogista päättelykykyä digauttavaa aikas huolella ja se hoksaamisen ilo pulmissa tuntuu kyllä niin hienolta
 
Tuommottinen tajunnanvirtanen Zelda-juttu pätkähti etusivulle tänään. Mukana Korokien kidutusta, Pukeli-hevonen ja kosolti kehuja.


Vähän alkaa tässä pikkuhiljaa kaipaamaan asevalikoiman laajennusta, enemmänkin haluaisi ottaa varusteita matkaan, mutta ei ole vielä tullut tapaa tuota päivittää. Eiköhän se tässä seuraavan 20h aikana sitten!
 
Viimeksi muokattu:
Tuommottinen tajunnanvirtanen Zelda-juttu pätkähti etusivulle tänään. Mukana Korokien kidutusta, Pukeli-hevonen ja kosolti kehuja.


Vähän alkaa tässä pikkuhiljaa kaipaamaan asevalikoiman laajennusta, enemmänkin haluaisi ottaa varusteita matkaan, mutta ei ole vielä tullut tapaa tuota päivittää. Eiköhän se tässä seuraavan 20h aikana sitten!
Toi muuten tuntui todella irstaalta, että oletuksena X- napista hyppää ja B-napista juoksi.

Olisi jäänyt peli kesken alkukuvien jälkeen jos tuota ei olisi voinut vaihtaa päikseen
 
Sama se oli botw, mut siihen aikaa koko switch oli mulle nii uus ja jännä et taisin kärvistellä sillä loppuun asti enkä muista pystyikö siinä ees vaihtaa/osannut/jaksanut/tajunnut. Tässäki meni hetki hyppy ja juoksu napit "väärin". Sit tajusin vaihtaa ja meni hetki ku koko ajan hyppäsin juoksun sijasta ja päinvastoin. Tottumis asioita mut kyl B kuten pleikkarilla X pitäs olla aina oletuksena hyppynappulana.
 
Alkuperäisellä näppäinasetuksella mennään täällä, koska 1) Sillä mentiin jo edellisosa ja siihen on totuttu ja 2) edellisosassa järkeilin jotenkin niin, että tässä hyppimisen ja juoksemisen suhde / käyttäminen ei ole ihan samanlaista kuin monissa muissa kolmannen persoonan toimintapeleissä. En tosin tiedä onko järkeilyssäni mitään järkeä, mutta ihan niin paljon tässä ei sivuloikita kuin monissa muissa peleissä. Toki sitten muuta hyppimistä on sitäkin enemmän, mutta hmmm niin on lyhyitä spurttejakin....sanoinko jo, että tätä ei ole mietitty ihan hirveän tarkasti :D
 
Alkuperäisellä näppäinasetuksella mennään täällä, koska 1) Sillä mentiin jo edellisosa ja siihen on totuttu ja 2) edellisosassa järkeilin jotenkin niin, että tässä hyppimisen ja juoksemisen suhde / käyttäminen ei ole ihan samanlaista kuin monissa muissa kolmannen persoonan toimintapeleissä. En tosin tiedä onko järkeilyssäni mitään järkeä, mutta ihan niin paljon tässä ei sivuloikita kuin monissa muissa peleissä.
Ihan loogiseltahan tuo järkeily kuulostaa mutta itsellä tökkii se, että hyppiminen on siis ilmeisesti se ylin näppäin? Missä muussa pelissä se on siellä? Ei tule muita nyt mieleen vaikka varmasti jotain, juurikin japanilaisia, pelejä varmasti sellaisia on.

Tulee mieleen souls-pelit, joissa on myös juoksulle oma nappinsa (koska stamina?) ja se on se oikea nappi eli (pleikkarilla) ympyrä. Jotenkin vielä pystyisi jossain liskonaivoissa ehkä vaihtamaan nuo päinvastoin ja elämään niiden kanssa mutta että pitää ihan vieras hyppy-/juoksu-napin paikka opetella (eli se ylin nappi).

Ja taas yleisemmin sanon/kysyn, että miksi juoksulle edes pitää olla oma nappinsa kun on olemassa analogiset tikut, joissa voi vääntää tattia sen verran kuin vauhtia haluaa :S

Tai jos se nappijuoksu pitää olla, syystä tai toisesta, niin miksei se voi olla on/off-tyyppinen painallus sen sijaan että sitä pitää vaikka raivopäisesti hakata (mm. Witcher 3 ja RDR2) tai pitää pohjassa (kuten kai ainakin nämä uudet Zeldat).

Ubisoftilla AC-peleissä se juoksu on liipaisimessa, jonka pohjassa pitäminen taas tuntuu luontevammalta kuin napin pitäminen. On myös sormille paljon "helpompaa" puuhaa. En muista mitä BotW:ssa on liipaisimissa, muuta kuin jouskari toisessa, mutta siinä olisi ollut ihan ok vaihtoehto "juoksunapille".

Näistä napeista tuli mieleen, että oliko muuten Switchillä edes analogisia liipaisimia? Muistelen että ei. Harmittava puute, koska niillä on tehty kaikenlaista peleissä, siinä missä Sony jopa käytti analogisia näppäimiä jossain MGS:ssä, jos oikein muistan. Sinänsä ymmärrettävää että edes Pro-ohjaimessa ei niitä ole, koska oletusohjaimetkaan eivät tue sitä, mutta juuri ostamani BitDo:n "pro-ohjaimen" analogiset liipaisimet on vähän turha pelatessa Switchillä :p

Pienen googlailun kautta sain ymmärryksen että GameCuben jälkeen ei ole Nintendon konsolit tukeneet analogisia liipaisimia. Aika käsittämätöntä. Ymmärrän ettei sen konsoleilla ole kauheasti räiskintää (jos joku siis olettaa että ne on nimenomaan sitä käyttöä ajatellen olemassa) mutta ajopeleissä on Mario Karttia senkin edestä. Mutta ehkä se on sitten sen verran Arcadea että ei tarvitse kuin on/off-kaasun.

Mutta ihmetystäni siis lisää se, että yleensä Nintendo on ollut etunenässä ohjainkikkojen kanssa ja kuitenkin jättää käyttämättä yhtä yleisintä ominaisuutta mutta muuten on Joy-Conit täynnä kamaa aina infrapunasta liikeohjaukseen ja Amiiboihin.

Toki sitten muuta hyppimistä on sitäkin enemmän, mutta hmmm niin on lyhyitä spurttejakin....sanoinko jo, että tätä ei ole mietitty ihan hirveän tarkasti :D
Niin, kai ne on kuitenkin Nintendolla jotenkin tavallasi tuon järkeilleet että mikä nappi on missäkin mutta ei se kauhean luonnollista ole kun kaikki muut tottuneet tavat on ihan muuta.

Sama ongelma kuin siis niissä muissakin tottumisasioissa, joista jauhoin, eli rikotaan jotain totuttua kaavaa ja se vaatii vähintään pientä tottumista.
 
Täälläkin mennään alkuperäisellä näppäinasetuksella. Siihen tosiaan tottuu ja lisäksi koska lyöminen on Y-napin takana niin omaan makuun alkuperäinen toimii jopa paremmin. Jos haluaa suoraa juoksusta löydä vihua (mitä ainakin itse teen) niin helpommin peukalo rullaa B:ltä Y:lle kuin se rullaisi X:ltä Y:lle.
 
Täälläkin mennään alkuperäisellä näppäinasetuksella. Siihen tosiaan tottuu ja lisäksi koska lyöminen on Y-napin takana niin omaan makuun alkuperäinen toimii jopa paremmin. Jos haluaa suoraa juoksusta löydä vihua (mitä ainakin itse teen) niin helpommin peukalo rullaa B:ltä Y:lle kuin se rullaisi X:ltä Y:lle.
Kertoo paljon siitä, miten tottumaton olen sekä noihin "vääriin" näppäinasetuksiin että Nintendon AXBY-asetteluun, että piti taas googlata kuva Switchin näppäimistä että tajusi miten nuo sanomasi liikkeet menevät :D

Pleikkarin ja Xboxin erot AXBYjen suhteen on helpommat kun niillä pelaa enemmän ja symbolit on erit. Tuota Nintendon hommaa sotkee päässäni se että olen pelannut Xboxilla 360-ajoista lähtien ja käytössä on samat kirjaimet, jotka on tietyllä tavalla juuri hankalasti eri tavalla Xboxiin verraten.

Ja kyllä, tiedän että Nintendo oli AXBY-asialla ensin mutta minä pelasin Nintendoa AB-aikana NESillä ja sen jälkeen Nintendo AXBYn pariin pääsin vasta Switchillä kun alla oli jo vuosien ajan Xboxeilua.

Siinä olet oikeassa että helpommin se menee sanomallasi tavalla mutta ei tuo silti mielestäni ole paras tapa toteuttaa asia. Helpoin (ja varmasti myös se mihin olen tottunein) olisi että juoksi on toteutettu eri tavalla, jolloin mitään juoksunappia ei edes tarvitsisi pitää pohjassa ja siltä sitten vierittää sormea muualle. Liipaisin olisi äkkiseltään se oma valintani, kuten niissä AC-peleissä on. Siellä on oma sormensa, jota ei tarvitse siirtää sitten hyppy- tai hakkausnapille.

Mutta tiedän kyllä että tuollainen siirto ei ole vain siirtää se vaan kaikki muukin toiminta pitää ottaa huomioon ja epäilen että Nintendo varmasti on noita pyöritellyt suunnitellessaan asetuksia.

Mutta siitäkin huolimatta Nintendolla on myös kuitenkin oma, japanilainen(?), tapansa näppäinasettelulle. Ne pleikkarilla nähdyt (länsimaalaiselle) oudot, ympyrä on hyväksyntä ja x kieltäminen, tavathan tulee juuri sieltä kun me taas ollaan totuttu että x:llä hyväksytään ja ympyrällä mennään taaksepäin/kielletään.

Paras olisi kun voisi itse pistää kaikki asetukset uusiksi, kuten nykyään onkin yleisempää.

Pitää myös tutkia että onko tuossa omassa BitDo:ssa se joku oma ohjelmansa, jolla voi määrittää nuo hommat haluamallaan tavalla. Plus että kun siellä on ne kaksi ekstratakanappia, niin jos ne vain saa käyttöönsä niin taitaa jäädä jopa Dualsensetkin jälkeen.
 
Itse tosiaan vaihtanut nuo hypyn ja juoksun päittäin ja juoksua tulee aina käytettyä etusormella :D Hyppiä voi sitten vapaasti peukalolla. Saattaa kuulostaa hullulta, mutta ainakin itsellä yllättävän mukavasti lepää tuollein vähän sivuttain tuossa. Pro ohjaimella siis.

Handheldissä Hori split pad pro ja juoksuun käytän sitten tuota toista ohjelmoitavaa takapainiketta. Todella kätevä tuohon.
 
Itse tosiaan vaihtanut nuo hypyn ja juoksun päittäin ja juoksua tulee aina käytettyä etusormella :D Hyppiä voi sitten vapaasti peukalolla. Saattaa kuulostaa hullulta, mutta ainakin itsellä yllättävän mukavasti lepää tuollein vähän sivuttain tuossa.
Kuulostaa siltä että ohjain pitäisi olla jotenkin vähän hankalasti mutta jos se toimii, niin mikäpäs siinä. Tulee myös mieleen sellaiset pelit ja pelailut, kun pitänyt ottaa ohjain outoon asentoon, yleensä syliin makaamaan, että voi hakata tarpeeksi lujaa jotain nappia kun peli vaatii jotain älytöntä rämpytystä. Hitto nekin on kyllä niin suunnittelun riemuvoittoa :D

Mutta tuo etusormen paikka kuulostaa niin väärältä kun se on itsellä takanapilla, mikä zr se nyt olikaan.
 
Kuulostaa siltä että ohjain pitäisi olla jotenkin vähän hankalasti mutta jos se toimii, niin mikäpäs siinä. Tulee myös mieleen sellaiset pelit ja pelailut, kun pitänyt ottaa ohjain outoon asentoon, yleensä syliin makaamaan, että voi hakata tarpeeksi lujaa jotain nappia kun peli vaatii jotain älytöntä rämpytystä. Hitto nekin on kyllä niin suunnittelun riemuvoittoa :D

Mutta tuo etusormen paikka kuulostaa niin väärältä kun se on itsellä takanapilla, mikä zr se nyt olikaan.

Itsellä on keskisormi siellä ZR-painikkeella.

Kyllähän tuo hullulta kuulostaa selitettynä, mutta yllättävän hyvin toimii itsellä.

Tällä etusormi-tekniikalla pystyy myös samalla kääntämään kameraa juostessa.
 
Viimeksi muokattu:
Kertoo paljon siitä, miten tottumaton olen sekä noihin "vääriin" näppäinasetuksiin että Nintendon AXBY-asetteluun, että piti taas googlata kuva Switchin näppäimistä että tajusi miten nuo sanomasi liikkeet menevät :D

Pleikkarin ja Xboxin erot AXBYjen suhteen on helpommat kun niillä pelaa enemmän ja symbolit on erit. Tuota Nintendon hommaa sotkee päässäni se että olen pelannut Xboxilla 360-ajoista lähtien ja käytössä on samat kirjaimet, jotka on tietyllä tavalla juuri hankalasti eri tavalla Xboxiin verraten.

Ja kyllä, tiedän että Nintendo oli AXBY-asialla ensin mutta minä pelasin Nintendoa AB-aikana NESillä ja sen jälkeen Nintendo AXBYn pariin pääsin vasta Switchillä kun alla oli jo vuosien ajan Xboxeilua.

Siinä olet oikeassa että helpommin se menee sanomallasi tavalla mutta ei tuo silti mielestäni ole paras tapa toteuttaa asia. Helpoin (ja varmasti myös se mihin olen tottunein) olisi että juoksi on toteutettu eri tavalla, jolloin mitään juoksunappia ei edes tarvitsisi pitää pohjassa ja siltä sitten vierittää sormea muualle. Liipaisin olisi äkkiseltään se oma valintani, kuten niissä AC-peleissä on. Siellä on oma sormensa, jota ei tarvitse siirtää sitten hyppy- tai hakkausnapille.

Mutta tiedän kyllä että tuollainen siirto ei ole vain siirtää se vaan kaikki muukin toiminta pitää ottaa huomioon ja epäilen että Nintendo varmasti on noita pyöritellyt suunnitellessaan asetuksia.

Mutta siitäkin huolimatta Nintendolla on myös kuitenkin oma, japanilainen(?), tapansa näppäinasettelulle. Ne pleikkarilla nähdyt (länsimaalaiselle) oudot, ympyrä on hyväksyntä ja x kieltäminen, tavathan tulee juuri sieltä kun me taas ollaan totuttu että x:llä hyväksytään ja ympyrällä mennään taaksepäin/kielletään.

Paras olisi kun voisi itse pistää kaikki asetukset uusiksi, kuten nykyään onkin yleisempää.

Pitää myös tutkia että onko tuossa omassa BitDo:ssa se joku oma ohjelmansa, jolla voi määrittää nuo hommat haluamallaan tavalla. Plus että kun siellä on ne kaksi ekstratakanappia, niin jos ne vain saa käyttöönsä niin taitaa jäädä jopa Dualsensetkin jälkeen.
Nää on varmasti tottumuskysymyksiä. Henk. Koht. Pidän siitä että juoksulle on oma nappinsa. Paljon miellyttävämpi kuin monessa muussa pelissä oleva tatin naksautus alas, joka on mielestäni varsinkin taisteluiden tiimellyksessä tosi hankala välillä. Olkanapitkin voisi varmaan toimia juoksunapista, mutta niille on tässä pelissä jo säädetty omat luontevat juttunsa (jousipyssy, aseen heitto, kyky-ympyrä, kilpi) joiden paikka mielestäni ehdottomasti pitää ollakin olkanapeissa tässä pelissä.


Mutta onneksi tosiaan Switchin asetuksista voi säätää napit mieleisikseen jos nämä oletusesitystapa ei omaan pelityyliin toimi.
 
Itse tosiaan vaihtanut nuo hypyn ja juoksun päittäin ja juoksua tulee aina käytettyä etusormella :D Hyppiä voi sitten vapaasti peukalolla. Saattaa kuulostaa hullulta, mutta ainakin itsellä yllättävän mukavasti lepää tuollein vähän sivuttain tuossa. Pro ohjaimella siis.
Tän pelkkä ajattelu tuntuu siltä kuin opettelis jotain h*lvetin vaikeaa kitarasointua :D:eek:
Nyt tuli ensimmäisen kerran vastaan shrine, jonka ratkaisu piti googlettaa, koska siinä oli mekaniikka jota en olisi tullut kokeilleeksi vaikka olisin arponut iltaan asti. Tai no, ehkä sitten. Voi olla, että missasin shrinen alussa jonkun visuaalisen vinkin tähän liittyen.

Ei siis mitenkään poikkeuksellista että näin käy videopelissä, mutta kun tässä rima on niin korkealla niin tuntui vähän hämmentävältä. Mutta siitäkin järkytyksestä selvittiin :D
Jos olisin pelannut pelin sen "vihjailemassa" järjestyksessä, niin tätä ei välttämättä olisi tapahtunut: Törmäsin tähän samaan mekaniikkaan toisessa shrinessa ja silloin sen idea tuli selkeämmin selväksi.
 
Viimeksi muokattu:
Nää on varmasti tottumuskysymyksiä. Henk. Koht. Pidän siitä että juoksulle on oma nappinsa. Paljon miellyttävämpi kuin monessa muussa pelissä oleva tatin naksautus alas, joka on mielestäni varsinkin taisteluiden tiimellyksessä tosi hankala välillä.
Tuo tatin klikkaus taitaa olla lähinnä niissä peleissä joissa stamina ei ole niin oleellinen osa pelaamista. Kuten nyt vaikka niissä soulseissakin kun stamina on erittäin oleellinen osa pelimekaniikkoja, on oma nappinsa täysin perusteltu.

Mutta tattiahan siis kannattaisi, jos mahdollista, käyttää peleissä niin että vähän liikuttaminen liikuttaa kävelyvauhtia ja mitä enemmän liikuttaa niin sitä kovemmaksi vauhtikin menee. Samaan tapaan kuin kameraakin voi pyöritellä nopeasti tai hitaammin jne.

Mutta ymmärrän että tuo menisi ehkä hankalaksi kun siihen päälle lyö staminamittarit, joten tuollainen "on/off" täytyy olla sille että milloin sitä staminaa kuluu ja milloin ei.
 
Ylös Bottom