Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

Aloittelin itsekin vihdoin pelailemaan tätä. Näppäinvaihto tuli tehtyä ensimmäisenä, hyppynapin kuuluu olla alhaalla eikä ylhäällä!

Hyvin on aika kulunut tutkimalla ympäristöä ja ensimmäinen shrine on tullut vastaan. Alkutaipaleella siis vielä ollaan.

Sen verran voin jo kuitenkin sanoa että on tämä vain upea peli.
 
Mutta tattiahan siis kannattaisi, jos mahdollista, käyttää peleissä niin että vähän liikuttaminen liikuttaa kävelyvauhtia ja mitä enemmän liikuttaa niin sitä kovemmaksi vauhtikin menee. Samaan tapaan kuin kameraakin voi pyöritellä nopeasti tai hitaammin jne.
Tästäkin olen eri mieltä. Jos kaikki etenemisnopeudet hiipimisestä juoksuun on vaan tatin kallistuksen takana, niin koen niiden kontrolloinnin tosi hankalaksi. Preferoin ehdottomasti erillistä juoksunappia (ja/tai hiipimiseen omaa kontrollia) tuon sijaan.
 
Tästäkin olen eri mieltä. Jos kaikki etenemisnopeudet hiipimisestä juoksuun on vaan tatin kallistuksen takana, niin koen niiden kontrolloinnin tosi hankalaksi. Preferoin ehdottomasti erillistä juoksunappia (ja/tai hiipimiseen omaa kontrollia) tuon sijaan.
Ymmärrän tiettyyn pisteeseen asti shamaniacin idean mutta mielestäni hitaasta kävelystä nopeaan hölkkään olisi sopiva ”asteikko” pelkästään analogitatin hoidettavaksi. Sitten hiiviskelylle ja sprintille oma nappinsa. Ja noinhan tuo on esim tässä hoidettu ja toimii minusta äärimmäisen hyvin. Jo ihan senkään takia en haluaisi tuota sprinttiä tatin ääriasennon taakse, koska en halua sprinttailla munaravia kokoajan joka paikkaan vaan tuo hölkkä on juuri sopiva nopeus liikkua suurimmassa osassa pelejä.
 
Eilen kun pelasin mietin että miten upea tämä olisi tyyliin horizon raffoilla, mut sit kun hetken pelas ja katteli nii tajus että tämä ei oikeestaan tarvii/vaadi raffojen suhteen mitään parannusta, tämä ulkoasu on osa tämän zeldan identiteettiä joka erottuu joukosta. Mahdollisen switch 2 mikä seuraava tehokkaampi nintendon laite onkaan, tähää riittäisi 60fps ja toki kaikkia efektejä ja yksityiskohtia lisää mutta tyyli sais pysyä samana.

Onhan tämä nätti :oops:


totk.jpeg
 
Tuo tatin klikkaus taitaa olla lähinnä niissä peleissä joissa stamina ei ole niin oleellinen osa pelaamista. Kuten nyt vaikka niissä soulseissakin kun stamina on erittäin oleellinen osa pelimekaniikkoja, on oma nappinsa täysin perusteltu.

Mutta tattiahan siis kannattaisi, jos mahdollista, käyttää peleissä niin että vähän liikuttaminen liikuttaa kävelyvauhtia ja mitä enemmän liikuttaa niin sitä kovemmaksi vauhtikin menee. Samaan tapaan kuin kameraakin voi pyöritellä nopeasti tai hitaammin jne.

Mutta ymmärrän että tuo menisi ehkä hankalaksi kun siihen päälle lyö staminamittarit, joten tuollainen "on/off" täytyy olla sille että milloin sitä staminaa kuluu ja milloin ei.
Itse asiassa AC Valhallassa ainakin on juuri tuolla tatin klikkauksella tuo juoksu. Ei siis sillä mainitsemallasi liipaisimella, jolla onkin sitten varmaan ainakin suurimman osan AC-peleistä juokseminen toteutettu. Outo ratkaisu, että on eri tapaan toteutettu Valhallassa.

Varmistus vielä, että onko nyt siis TotK:issa ihan samat default-napit kuin BotW:issa oli? BotW:issa kyllä itse totuin niihin default-asetuksiin, vaikka ne ihan alussa hankalilta tuntuivatkin. Kyllä joissain muissakin peleissä hyppynappi on tuo ylin nappi, joten tavallaan pieni tottumisvaraus on ainakin itselleni tuohon tullut. Juoksemiseen taas tuo alanappi on mielestäni paljon luontevampi kuin ylänappi.
 
Viimeksi muokattu:
Itse asiassa AC Valhallassa ainakin on juuri tuolla tatin klikkauksella tuo juoksu. Ei siis sillä mainitsemillasi liipaisimella, jolla onkin sitten varmaan ainakin suurimman osan AC-peleistä juokseminen toteutettu. Outo ratkaisu, että on eri tapaan toteutettu Valhallassa.

Varmistus vielä, että onko nyt siis TotK:issa ihan samat default-näppäimet kuin BotW:issa oli? BotW:issa kyllä itse totuin niihin default asetuksiin, vaikka ne ihan alussa hankalilta tuntuivatkin. Kyllä joissain muissakin peleissä hyppynappi on tuo ylin näppäin, joten tavallaan pieni tottumisvaraus on ainakin itselleni tuohon tullut. Juoksemiseen taas tuo alanappi on mielestäni paljon luontevampi kuin ylänappi.
Joo, samat kontrollit on pääpiirteissään. Toki uudet jutut tuonut jotain muutoksia mutta perusnapiy on pysynyt muuttumattomina.
 
Miten porukka tätä pelaa? Telakas vai handheld? Mä pelaan suurimman osan ajasta switch pelejä käsimodis mut tätä pakko pelata isolta ruudulta, mut ei oo pro ohjainta niin pakko tyytyä siihen paketin mukana tulleesee purkkaviritykseen johon lyödään ne kapulat kiinni, tulee ihan Linkin viritykset tästä ohjaimest mieleen. Tää on oikeesta aika hyvä mut jotenki kaipais jotain leveyttä, pikkutytön/pojan käsille varmasti täydellinen. Pystyisköhä tähää Linkin tapaa itte liimaa jotain palikkaa jatkeeks :D
 
Miten porukka tätä pelaa? Telakas vai handheld?

Telakassa. Switch on minulle kuin muutkin televisiolla pelattavat kotikonsolit. En edes muista, koska viimeksi olen Switchiä käyttänyt käsikonsolina. Kerran taisin ottaa sen reissuun mukaan, mutta kertaakaan en sitä avannut. Tästä voi päätellä, että en noin muutenkaan ole käsikonsoleiden ystävä.
 
Miten porukka tätä pelaa? Telakas vai handheld? Mä pelaan suurimman osan ajasta switch pelejä käsimodis mut tätä pakko pelata isolta ruudulta, mut ei oo pro ohjainta niin pakko tyytyä siihen paketin mukana tulleesee purkkaviritykseen johon lyödään ne kapulat kiinni, tulee ihan Linkin viritykset tästä ohjaimest mieleen. Tää on oikeesta aika hyvä mut jotenki kaipais jotain leveyttä, pikkutytön/pojan käsille varmasti täydellinen. Pystyisköhä tähää Linkin tapaa itte liimaa jotain palikkaa jatkeeks :D
Laita purkkaviritelmästä kuvaa sitten, jooko? :D
 
Miten porukka tätä pelaa? Telakas vai handheld? Mä pelaan suurimman osan ajasta switch pelejä käsimodis mut tätä pakko pelata isolta ruudulta,

Täysin sama. Ehkä 90% ajasta normaalisti käsikonsolina, mutta nämä isommat pelit tulee pelattua useammin telkkarin kautta.
 
Miten porukka tätä pelaa? Telakas vai handheld? Mä pelaan suurimman osan ajasta switch pelejä käsimodis mut tätä pakko pelata isolta ruudulta, mut ei oo pro ohjainta niin pakko tyytyä siihen paketin mukana tulleesee purkkaviritykseen johon lyödään ne kapulat kiinni, tulee ihan Linkin viritykset tästä ohjaimest mieleen. Tää on oikeesta aika hyvä mut jotenki kaipais jotain leveyttä, pikkutytön/pojan käsille varmasti täydellinen. Pystyisköhä tähää Linkin tapaa itte liimaa jotain palikkaa jatkeeks :D
Sekä että mutta ehkä hieman enemmän telakoituna. Näköjään näissä mun Zelda maratoneissa tullut tavaksi pelailla ensin sohvalla isolta ruudulta jokin aika ja sitten illalla napata konsoli käteen ja siirtyä sänkyyn pelaamaan vielä vähän lisää. Lämpiminä päivinä on tullut pelattua myös lasitetulla parvekkeella käsikonsolina.
 
Sekä että mutta ehkä hieman enemmän telakoituna. Näköjään näissä mun Zelda maratoneissa tullut tavaksi pelailla ensin sohvalla isolta ruudulta jokin aika ja sitten illalla napata konsoli käteen ja siirtyä sänkyyn pelaamaan vielä vähän lisää. Lämpiminä päivinä on tullut pelattua myös lasitetulla parvekkeella käsikonsolina.

Switchin parhautta, ite myös monesti nappaan sen telakasta sänkyy ja siitä jatketaan pieni hetki, tai partsil mehukannu vieres.
Laita purkkaviritelmästä kuvaa sitten, jooko? :D

Kyl joku McGyver täst jotain vois virittää, periaattees toi keskijöllikkä mihii ne joyconit tulee kiinni voisi vaa napata irti ja liimata johonki isompaan, mut mistä semmosen sit saa, tai sit jeesusteipi vaa tonne ps5 ohjaimen päälle. Seki tekis jo paljon jos toi keskijöllikkä olis kolmiomuotoinen niiku jotenki näin /\ että ne joyconit asettuis antaen hieman tattien välii hieman leveyttä ja koko se grip osa sais olla jykevämpi. En minä tiie kuha mietin :D

Ihme ettei näist oo sit mitää horin omaa versiota, tai ainakaa nähny missää et ehkä ihmiset ostaa vaa suosiol pro ohjaimii eikä välitä mitää joycon lisälerpukoista. Ehkä nintendo keksii tähän(kin) jonku paremman systeemin seuraavaa konsoliin.

Tai sit ostais vaa suosiol pro ohjaimen, mut mä niin harvoin pelaan telakas et sille oikeestaa on aika vähän käyttöä ja harvoin kun pelaa nii tämä lisälerpukka ajaa asiansa erinoimaisesti.
 
Miten porukka tätä pelaa? Telakas vai handheld? Mä pelaan suurimman osan ajasta switch pelejä käsimodis mut tätä pakko pelata isolta ruudulta, mut ei oo pro ohjainta niin pakko tyytyä siihen paketin mukana tulleesee purkkaviritykseen johon lyödään ne kapulat kiinni, tulee ihan Linkin viritykset tästä ohjaimest mieleen. Tää on oikeesta aika hyvä mut jotenki kaipais jotain leveyttä, pikkutytön/pojan käsille varmasti täydellinen. Pystyisköhä tähää Linkin tapaa itte liimaa jotain palikkaa jatkeeks :D
Telakassa varmaan 99% ajasta. Pari kertaa ottanut käsikonsolina sänkyyn jotta voinut jatka pelailuja vähän pidempään, mutta jotenkin aina sillon tuntuu, että ruutu on vaan ihan liian pieni :) Nykyään onneks pro ohjain jo olemassa, BotW:n pelasin aikoinaan kokonaan juurikin tolla switchin mukana tulleella viritelmällä.
 
Tästäkin olen eri mieltä. Jos kaikki etenemisnopeudet hiipimisestä juoksuun on vaan tatin kallistuksen takana, niin koen niiden kontrolloinnin tosi hankalaksi. Preferoin ehdottomasti erillistä juoksunappia (ja/tai hiipimiseen omaa kontrollia) tuon sijaan.
Ollaan sitten vain ihan eri mieltä :) Tosin en tainnut minäkään sanoa että siellä tarvitsee olla kaikki nopeudet/kulkutavat. Hiippailun "kuuluu" toimia niin että ensin mennään kyykkyyn ja sitten tatilla ääriasentokin on hiippailua. Niin yksinkertaista se yleensä peleissä on ja siitä pidän.

Samoin sille nopeimmalle juoksulle on yleensä se oma nappi tai tatin klikkaus. Sekin on ihan ok mutta joskus miettii että onko välttämätöntä kun kuitenkin tatti sallii kallistaa joko vähän, kokonaan tai jotain niiden väliltä.

Ymmärrän tiettyyn pisteeseen asti shamaniacin idean mutta mielestäni hitaasta kävelystä nopeaan hölkkään olisi sopiva ”asteikko” pelkästään analogitatin hoidettavaksi. Sitten hiiviskelylle ja sprintille oma nappinsa. Ja noinhan tuo on esim tässä hoidettu ja toimii minusta äärimmäisen hyvin. Jo ihan senkään takia en haluaisi tuota sprinttiä tatin ääriasennon taakse, koska en halua sprinttailla munaravia kokoajan joka paikkaan vaan tuo hölkkä on juuri sopiva nopeus liikkua suurimmassa osassa pelejä.
No tässäpä tämä minunkin mieltymykseni eli napit niille ääripäille, hiippailulle ja "megajuoksulle".

Taisin jo sanoakin siellä että näissä Zeldoissa se tatin käyttö ei ehkä toimisi koska kyse on siitä staminakikkailusta kuten esimerkiksi soulseissa, joissa on myös oma juoksunappinsa.

Itse asiassa AC Valhallassa ainakin on juuri tuolla tatin klikkauksella tuo juoksu. Ei siis sillä mainitsemallasi liipaisimella, jolla onkin sitten varmaan ainakin suurimman osan AC-peleistä juokseminen toteutettu. Outo ratkaisu, että on eri tapaan toteutettu Valhallassa.
Ai, en muistanut että näin on nykyään. Valhalla pelaamatta. Mietin enemmän niitä vanhempia pelejä. Odyssey ja Origins on kyllä pelattu ja en nyt muista oliko niissä miten mutta liekö tuolla nyt väliäkään. Tarkoitin silti niitä AC-pelejä missä se on tatissa :D

Switchin parhautta, ite myös monesti nappaan sen telakasta sänkyy ja siitä jatketaan pieni hetki, tai partsil mehukannu vieres.
Tämä kyllä. Pääosin pelaan aina television kautta mutta jotain lyhyitä hetkiä saattaa "paikkailla" kannettavana.

Tai sit ostais vaa suosiol pro ohjaimen, mut mä niin harvoin pelaan telakas et sille oikeestaa on aika vähän käyttöä ja harvoin kun pelaa nii tämä lisälerpukka ajaa asiansa erinoimaisesti.
Jos harkitset pro-ohjainta niin ota vertailuun myös BitDo:n Ultimate BT-controller. Omaa vasta ostettua kappalettani olen nyt vähän hypistellyt ja vaikuttaa tosi hyvältä vaihtoehdolta Nintendon omalle. Voi olla jopa parempi, riippuen kaipaako niitä paria puuttuvaa ominaisuutta.
 
95% ajasta telakassa. Tämä peli hyötyy isosta näytöstä, mutta suurin tekijä on ehkä se, että puoliso haluaa seurata mitä pelissä tapahtuu, siis silloin kun ollaan samaan aikaan kotona. Kun taas joiden toisten pelien kohdalla on hyvä pelata peliä kannettavassa moodissa jos olohuoneen telkkari halutaan toiseen käyttöön. Tässä pelissä ei vain toimi noin, vaan jos menisin sivuun pelaamaan niin toinen seuraisi perästä :D
 
On tää kyllä upea peli, olin trailerien perusteella vähän sitä mieltä että nää leijuvat tasot hm hm toimiiko nyt ja epärealistista sun muuta mutta jotenki vaan toimii tässä ja kaikki on jotenki toimivaa.

LG omistajana truemotionit päällä saa kivan 60fps kokemuksen kun kestää ekat 5min että tottuu pieneen input lagiin. Kuva ei repeile vaan toimii sulavana. Karseen koukun tämä aiheutti jälleen kerran.
 
Jos harkitset pro-ohjainta niin ota vertailuun myös BitDo:n Ultimate BT-controller. Omaa vasta ostettua kappalettani olen nyt vähän hypistellyt ja vaikuttaa tosi hyvältä vaihtoehdolta Nintendon omalle. Voi olla jopa parempi, riippuen kaipaako niitä paria puuttuvaa ominaisuutta.

Joo pitää harkita, mitä ne pari puuttuvaa ominaisuutta sit on? Yks ainaki et ei lue amiiboja ja mikä se toinen sitten? Mut kattoo ny, mä tosiaan pärjään tällä nintendon purkkavirityksel et en tiie viittiikö vähiä rahoja laittaa ohjaimee joka ei olisi usein käytös. Ohan niitä adapterejaki tyylii paril kympil et toimis pleikkarin ohjaimetkin, niitä amiibon lukupäitä ei tarvitse ku ne hoituu sit näil joyconeil.
On tää kyllä upea peli, olin trailerien perusteella vähän sitä mieltä että nää leijuvat tasot hm hm toimiiko nyt ja epärealistista sun muuta mutta jotenki vaan toimii tässä ja kaikki on jotenki toimivaa.

LG omistajana truemotionit päällä saa kivan 60fps kokemuksen kun kestää ekat 5min että tottuu pieneen input lagiin. Kuva ei repeile vaan toimii sulavana. Karseen koukun tämä aiheutti jälleen kerran.

No zeldasta nyt tuskin sitä realismia etsitään. Pilvilinnoista tulee väkisinki hieman mieleen loistava bioshock infinite viboja, johtuen ehkä siitä että peleissä ei pahemmin jos koskaa on mitään taivaalla leijailevia linnoja.
 
Grafiikasta: Peli tarjoaa ajoittain niin upeita ja kiehtovia näkyjä, ettei paremmasta väliä. Mutta toki välillä on rosoisempaa ja vähemmän kaunista.

Pääjuttu on se, että tämän pelaaminen aiheuttaa jatkuvia mitä ne muut pelitalot oikein tekee -viboja ja no, tuota, siteeraan vain IGN Italiaa:
Tears of the Kingdom is what happens when a triple A studio with a triple A budget can take its time to develop a game, focusing on polish and gameplay instead of graphics. The result is so powerful that it puts to shame many contemporary games. This is a masterpiece.

Toki kiva jos vuosien päästä pelaamme seuraavaa Zeldaa 60 fps:nä ja taas hienommilla grafiikoilla, mutta se on itselle hyvin toissijaista just nyt.
 
Joo pitää harkita, mitä ne pari puuttuvaa ominaisuutta sit on? Yks ainaki et ei lue amiiboja ja mikä se toinen sitten?
Varmaan ainakin se, ettei konsoli käynnisty ohjaimella vaan pitää itse konsolista laittaa virta päälle. Lisäksi mun omistamassa 8bitDossa on välillä myös yhdistämisongelmia Switchin kanssa eli välillä joutuu säätämään sen kanssa. Tää tosin on voitu korjata uudempiin malleihin tai omani on tän osalta maanantaikappale. Omani on ostettu jo vuosia sitten lähinnä ristiohjailemma ohjattaviin peleihin.

Mutta itse suosittelen kyllä pro controlleria. Omaan käteen mukavin ohjain mitä on ja akunkesto on ihan mieletön. Tässä viikon Zelda maratonoinnissa oon joutunut lataamaan ohjaimen vasta kerran vaikka pelitunteja on kertynyt varmasti liikaa. Telakassa pelatessa aina pro controller siis käytössä.

Plussana nyt voisi vielä löytää jostain ehkä pro controllerista Zeldan erikoisversiota.
 
Varmaan ainakin se, ettei konsoli käynnisty ohjaimella vaan pitää itse konsolista laittaa virta päälle. Lisäksi mun omistamassa 8bitDossa on välillä myös yhdistämisongelmia Switchin kanssa eli välillä joutuu säätämään sen kanssa. Tää tosin on voitu korjata uudempiin malleihin tai omani on tän osalta maanantaikappale. Omani on ostettu jo vuosia sitten lähinnä ristiohjailemma ohjattaviin peleihin.

Mutta itse suosittelen kyllä pro controlleria. Omaan käteen mukavin ohjain mitä on ja akunkesto on ihan mieletön. Tässä viikon Zelda maratonoinnissa oon joutunut lataamaan ohjaimen vasta kerran vaikka pelitunteja on kertynyt varmasti liikaa. Telakassa pelatessa aina pro controller siis käytössä.

Plussana nyt voisi vielä löytää jostain ehkä pro controllerista Zeldan erikoisversiota.
Pro controller on ylivoimainen valinta telakassa pelatessa.

Noihin teemaohjaimiin yleensä rapsuu parikymppiä extraa, jolloin kyllä procontroller alkaa olee aika rapeissa hinnoissa kun hinta lähentelee keskimäärin satasta.

Sitten löytyy toki halvempia powerA ohjaimia Zelda kuosilla, mutta noista ei kokemusta.


Näkyykö jostain pelitunnit? Mielestäni tallentaessa näkyy vain kellonaika
 
Ylös Bottom