Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom

JTahti

Well-Known Member
kuva_2022-09-13_175037296.png


Nimi: The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom
Kehittäjä: Nintendo
Julkaisija: Nintendo
Alustat: Switch
Lajityyppi: Zelda-genre
Julkaisu: 12.5.2023
KonsoliFIN Pelisivu

Nintendo Direct 13.9.22 tiiseri:
 
No onhan tämä ainoa peli jota oikeasti huomaa odottaneensa, siinä missä muut pelit "kiinnostavat" tai "herättävät mielenkiinnon".

Odotukset toki siinä määrin maltilliset, etten odota tämän aiheuttavan aivan samanlaista mullistusta kuin edeltäjänsä ja (miltei?) mahdotonta se samalla pelimoottorilla olisikin. Best case scenariona olisi kai Majora's Mask -tyyliin sopivasti erilainen jatko-osa, mutta "huonompikin" vaihtoehto eli "lisää Breath of the Wildia" kelpaa kyllä.
Toivon vain, että pitkästä aikaa tulee peli, joka valloittaa taas ajatukset ja vapaa-ajan edes lähes samalla tavalla kuin moni tämän pelisarjan peli vuosikymmenten aikana. Ei näitä tässä iässä enää koe kuin aniharvoin.
 
Kaikki mitä pelistä tällä hetkellä nähnyt, nimeä myöten, vaikuttaisi juurikin tuommoiselta vähän synkemmältä. Tämä ei välttämättä ole yhtään hassumpi.

Nuo taivasmaailmat eivät itseä ole tähän mennessä vielä säväyttäneet, toki niistä ei ole vielä juuri mitään näkynyt. Jos siellä jotain oikeaa tekemistä, kaupunkeja yms. kuulostaisi se ihan hyvältä.

Toki muutenkaan pelistä ei juuri mitään vielä tiedetä, joten jäädään innolla odottamaan lisätietoja.
 
Korjaisivat sen ison mokan joka lopullisesti (ja todella pikaisesti) hajoavien aseiden muodossa BotW:issa oli. Kun olisi edes mahdollista jossain korjata niitä aseita eivätkä aseet hajoaisi niin pirun nopeasti, niin jo sillä tästä seuraavasta Zeldasta saataisiin minullekin kelvollinen peli.

Työläyselementtejä saisi toki vähentää useammassakin asiassa ja pelimaailmasta ja siellä olevista hahmoistakin voisi tehdä myös mielenkiintoisempia. Liikaa tyhjää täynnä olevaa pelimaailmaa ja aivan liian etäisiä ja mielenkiinnottomia hahmoja oli BotW:issa minun makuuni.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän toi aseiden hajoaminen oli (IMO) aika keskeinen mekaniikka taistelusysteemissä, joten vaikea nähdä siitä luovuttavan.

Toi korjaus voisi olla ihan hyvä lisä, koska ainakin itellä tuli sitten täysikuun jälkeen aina spotattua ne vakkaripaikat/vihut, jolta sai ne omat lemppariaseet talteen uusiksi.

Itse ihmettelen miten internet jaksaa räjähtää kerta toisensa jälkeen kun tästä pelistä kuullaan mitään. En ite saanut mitään uutta irti tuosta uudesta teaseristä, sama hyppy tuntemattomaan, joka on nähty jokaisella aikaisemmallakin klipillä, kuten myös, että nyt mukana taivaskaupunkeja
 
Korjaisivat sen ison mokan joka lopullisesti (ja todella pikaisesti) hajoavien aseiden muodossa BotW:issa oli. Kun olisi edes mahdollista jossain korjata niitä aseita eivätkä aseet hajoaisi niin pirun nopeasti, niin jo sillä tästä seuraavasta Zeldasta saataisin minullekin kelvollinen peli.

Työläyselementtejä saisi toki vähentää useammassakin asiassa ja pelimaailmasta ja siellä olevista hahmoistakin voisi tehdä myös mielenkiintoisempia. Liikaa tyhjää täynnä olevaa pelimaailmaa ja aivan liian etäisiä ja mielenkiinnottomia hahmoja oli BotW:issa minun makuuni.

Jotenki hämärästi muistan että sulla oli paljon muitakin ongelmia Botw.n kanssa ku pelkästään hajoavat aseet. :eek: :p
 
Jotenki hämärästi muistan että sulla oli paljon muitakin ongelmia Botw.n kanssa ku pelkästään hajoavat aseet. :eek: :p

Onhan ne tuossa viestissäni viimeisessä kappaleessa juuri mainittukin. Etkö lukenut siteeraamaasi viestiä loppuun? ;)
 
Korjaisivat sen ison mokan joka lopullisesti (ja todella pikaisesti) hajoavien aseiden muodossa BotW:issa oli. Kun olisi edes mahdollista jossain korjata niitä aseita eivätkä aseet hajoaisi niin pirun nopeasti, niin jo sillä tästä seuraavasta Zeldasta saataisin minullekin kelvollinen peli.

Työläyselementtejä saisi toki vähentää useammassakin asiassa ja pelimaailmasta ja siellä olevista hahmoistakin voisi tehdä myös mielenkiintoisempia. Liikaa tyhjää täynnä olevaa pelimaailmaa ja aivan liian etäisiä ja mielenkiinnottomia hahmoja oli BotW:issa minun makuuni.
Meinasin jo aiemmin kirjoittaa, että jos/kun selviää että tässä on hajoavat aseet niin vaadin käyttäjälle Ippenator banneja topikkiin :D
 
Kun nimi on tuommottinen, niin tavallaan ymmärrän miksei Directiä näytetty Isossa-Britanniassa.

Ja juu, toivon aseiden hajoavan myös tässä pelissä.
 
Nyt on saatu tarkennus koskien tuota nimeä.

Eli kyyneliä virtaa.
Onko tämä ollut siis epäselvää? Japaninkielinen pelin nimihän paljasti tämän jo silloin julkaisupäivänä, kun siinä on juurikin kyyneliin viittaava sana. Tai näin mulle ainakin väitettiin heti nimen julkaisun jälkeen ja niin google translatekin mulle sanoi kun tuon väitteen jälkeen kokeilin kääntää sitä japaninkielistä nimeä.

Tämä on kyllä mulle ehdottomasti ensi vuoden odotetuin peli. Mulle riittäisi jopa sekin, että tämä toisi vaan lisää Breath of the Wildiä mulle pelattavaksi, mutta uskon, että kyllä tällä uuttakin on tarjottavana. Zelda-tiimi on kuitenkin käyttänyt tähän 5 vuotta, vaikka pelimoottori on suoraa napattu BotW:stä eli sitä ei ole tarvinnut eka luoda pohjalle. Odotukset on korkealla.
 
Onko tämä ollut siis epäselvää? Japaninkielinen pelin nimihän paljasti tämän jo silloin julkaisupäivänä, kun siinä on juurikin kyyneliin viittaava sana. Tai näin mulle ainakin väitettiin heti nimen julkaisun jälkeen ja niin google translatekin mulle sanoi kun tuon väitteen jälkeen kokeilin kääntää sitä japaninkielistä nimeä.

Tämä on kyllä mulle ehdottomasti ensi vuoden odotetuin peli. Mulle riittäisi jopa sekin, että tämä toisi vaan lisää Breath of the Wildiä mulle pelattavaksi, mutta uskon, että kyllä tällä uuttakin on tarjottavana. Zelda-tiimi on kuitenkin käyttänyt tähän 5 vuotta, vaikka pelimoottori on suoraa napattu BotW:stä eli sitä ei ole tarvinnut eka luoda pohjalle. Odotukset on korkealla.

Ilmeisesti monelle on, kun tästä on ihan uutisoitukin. Itse alkuun ajattelin nimenomaan noita kyyneliä, sitten osui joku artikkeli silmään jossa tuota mietittiin kumpaa tarkoitetaan. Enpä itsekään tajunnut lähteä japanista kääntämään. Kaikki eivät ole yhtä näppäriä ;)
 
Ilmeisesti monelle on, kun tästä on ihan uutisoitukin. Itse alkuun ajattelin nimenomaan noita kyyneliä, sitten osui joku artikkeli silmään jossa tuota mietittiin kumpaa tarkoitetaan. Enpä itsekään tajunnut lähteä japanista kääntämään. Kaikki eivät ole yhtä näppäriä ;)
Kyllä minäkin olin ihan kyynelissä tämän julkistuksen kanssa, vasta myöhemmin tajusin ja repesin nauramaan. :)

Isot on odotukset tälle, vaikka Switch vanhana sotaratsuna jo vähän yskiikin. Tämä voisi olla se viimeinen joutsenlaulu ja sitten Switch 2:sta pöytään.
 
Itse kyllä odottelen Switch 2 tälle pelille. Se on varma että käännös kuitenkin tehdään heti julkaisuun.
 
Liikaa tyhjää täynnä olevaa pelimaailmaa ja aivan liian etäisiä ja mielenkiinnottomia hahmoja oli BotW:issa minun makuuni.
Tämä oli minullekin seikka, jonka takia koko peli tuntui joltain varhaisversiolta, johon sisältö tulee myöhemmin. En kaipaa mitään Ubi-kaavan tilkkutäkkiä mutta ei sekään kauheasti kiinnosta jos on yhtä lailla copypastettu jotain örkkileirejä (tai Korokeja) mutta vain harvempaan :D

Elden Ring onnistui mielestäni hyvin siinä että oli myös rauhallisempaa tilaa maastossa sekä suunnistus pohjautui paljolti siihen "hei, tuolla on jotain kiinnostavan näköistä"-ideaan. Tiedän että BotW:sta sanottiin samaa mutta ei minua kauheasti mikään siellä kiinnostanut kun ikinä niissä paikoissa ei ollut mitään oikeasti ihmeellistä. Siellä oli joku arkku, jossa oli jäänuolia tai samanlainen örkkileiri, kuin mitä ollut kymmenet aiemmat.

Ikinä en ymmärtänyt mikä siinä pelissä oli niin ihmeellistä kun oli autiota karttaa ja ne paikat mitä oli, oli hyvin geneerisiä. Joku Ubin Immortals tuntuu aika samalta että ei ole oikein mitään kunnollista tarttumapintaa. Sehän tosin olikin sellainen pastissi BotW:sta, jossa oli myös selkeästi paranneltu asioita BotW:iin verraten: ei hajoavia aseita, liikkuminen vähemmän työlästä, enemmän tekemistä (mikä oli toki Ubi-tyyliin copypastetettua tilkkutäkkiä).

Tuon ihmettelyni kautta olen päätynyt mutuiluun, että ilmeisesti pelin nimessä oleva Zelda on se tekijä, joka tekee tästä niin "ihmeellisen".

Ja toki pelissä on paljon hienojakin juttuja, varsinkin monipuolisen pelimekaniikan ja muun suhteen mutta en minä ainakaan jaksanut leikkiä millään fysiikoilla tai muulla. Tuntui muutenkin ettei niitä olemassaolevia kikkoja ja muuta hyödynnetty oikein järkevästi missään.

Kyllähän toi aseiden hajoaminen oli (IMO) aika keskeinen mekaniikka taistelusysteemissä, joten vaikea nähdä siitä luovuttavan.
Sen voisi kuitenkin tehdä paremminkin kuin niin että jää fiilis että yhden isomman taistelun jälkeen on kaikki välineet kulutettu. Witcher 3:ssakin oli hajoavat/huonontuvat aseet enkä muista että niistä olisi samalla tapaa maristu.

Ongelma ei siis välttämättä ole se idea vaan se miten se on toteutettu. Ihan naurettavaa että joku miekka kestää vain kymmeniä lyöntejä kunnes hajoaa.

Toi korjaus voisi olla ihan hyvä lisä, koska ainakin itellä tuli sitten täysikuun jälkeen aina spotattua ne vakkaripaikat/vihut, jolta sai ne omat lemppariaseet talteen uusiksi.
No ehdottomasti olisi loogisempaa että aseet huonontuisivat kuin "räjähtäisivät" käsissä atomeiksi kuten nyt ja että ne voisi huoltaa taas kuntoon.

En ite saanut mitään uutta irti tuosta uudesta teaseristä, sama hyppy tuntemattomaan, joka on nähty jokaisella aikaisemmallakin klipillä, kuten myös, että nyt mukana taivaskaupunkeja
Sama. Mitään uutta ja/tai ihmeellistä ei näytetty. Se on BotW mutta voi hyppiä taivaalta. Jee.
 
Ah, Ippe sai kerrottua hajoaviin aseisiinsa liittyvistä traumoista ja nyt saatiin myös #jäänuoligate mainittua :D

Mutta vitsailu sikseen ja yksi asiakommentti perään: Jos pelaaja ei hahmota miksi luontoon, kiertokulkuun ja erilaisiin lähestymistapoihin keskittyvä peli toteutti aseiden hajoamisen miten toteutti, niin sitten ei mikään määrä selittämistä tai keskustelua auta.
Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö saisi olla sitä mieltä että ihan typerä järjestely oli, olisivat tehneet samalla tavalla kuin vaikkapa siinä Witcherissä.

Itse pidin siitä, että BotW haastoi omaa ajattelua niinkin paljon. Omaa nimenomaan Zelda-kaavaan tottunutta ajattelua.
Jos tästä pääsee mutuna siihen, että BotW oli hyvä vain koska se oli Zelda, niin jonkinlaisen ajatuskierroksen saa käydä.
(Vaikka toki siinä oli sitten paljon vanhaa tuttua hyvääkin lähestymistapaa mukana, ei siinä.)

edit: Teasereista ja trailereista vielä se, etten muutenkaan oikein ymmärrä miten kukaan saa jostain jo hiukan tutun (esim. jo tutun pelisarjan) asian trailerista mitään irti. Täysin uuden leffan tai pelin kohdalla voi herättää sellaisen "pitääpä tutustua julkaisun aikaan lähemmin", mutta muuten pääsääntöisesti yhdentekeviä ja jotkut viittaukset jo tuttuihin asioihin kiinnostavat erinomaisen vähän. Suurimpana antina se, että saatetaan mainita julkaisupäivä.
No okei, se Breath of the Wildin viimeinen ennen julkaisua tullut traileri oli niin harvinaisen onnistunut, että nopeutti itsessään Switchin ostoa varmaan kuukaudella :D Mutta muita esimerkkejä vaikea keksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta vitsailu sikseen ja yksi asiakommentti perään: Jos pelaaja ei hahmota miksi luontoon, kiertokulkuun ja erilaisiin lähestymistapoihin keskittyvä peli toteutti aseiden hajoamisen miten toteutti, niin sitten ei mikään määrä selittämistä tai keskustelua auta.
Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö saisi olla sitä mieltä että ihan typerä järjestely oli, olisivat tehneet samalla tavalla kuin vaikkapa siinä Witcherissä.
Aha, eli täytyy ymmärtää jokin agenda(?) siellä taustalla että OSAA sivistyneesti pitää hyvänä jotain pelimekaniikkaa tai suunnittelua? :D

Tyhjä maailma onkin kiertokulkuun liittyvä hieno vertauskuva ja sen tylsyys on vain ymmärtämättömyyttä. Kylläpä nyt on moukkamaisesti tullut aiemmin muodostettu oma fiilis pelistä kun pidin tylsänä ja usein turhauttavana kokemuksena.

En pelaa pelejä siksi että "onpa hienosti muokattu pelimekaniikka ajamaan jotain ideaa" vaan haluan että pelaaminen on viihdyttävää. Nyt minun pitäisi siis nostaa BotW:ia jalustalle vain sen takia että sen huonona pitämäni mekaniikka onkin jonkinlainen kommentti/vertauskuva kiertokulusta.

Huono pelimekaniikka on huono vaikka sen takana olisi mikä maailmanpelastusidea.

Itse pidin siitä, että BotW haastoi omaa ajattelua niinkin paljon. Omaa nimenomaan Zelda-kaavaan tottunutta ajattelua.
Haastoi ajattelua? :D Eli jatkuuko tässä yhä se ajatus että jos ei tykännyt niin ei ajatellut tarpeeksi tms? Melkoista elitismiä kyllä että jos koki asian huonona tai vähemmän hyvänä/erikoisena, olisi ongelma vain siinä että ei osannut ajatella tms.

Mitä tulee taas Zelda-kaavaan, niin se on yksi pelimaailman tunnistettavimmista kaavoista, joten on ihan ymmärrettävää että sen rikkominen voi ärsyttää ihmisiä, jotka ostavat pelin saadakseen Zeldaa, jota eivät saa.

Jos tästä pääsee mutuna siihen, että BotW oli hyvä vain koska se oli Zelda, niin jonkinlaisen ajatuskierroksen saa käydä.
(Vaikka toki siinä oli sitten paljon vanhaa tuttua hyvääkin lähestymistapaa mukana, ei siinä.)
En minä TUOSTA (sinun sepostuksestasi) päässyt siihen lopputulokseen, vaan sinä heittelit tuonne sitä ajatusta että minun fiilikseni pelistä johtuu ilmeisesti siitä etten ajatellut tai ymmärtänyt peliä oikein. Varmaan seuraavaksi tulee joku että en pelannut tarpeeksi ja peli on hyvä vasta kun on kerännyt jokaisen Korokin ja tajunnut miten se 57. jäänuoli on se, jossa klikkaa :D

Minä ihan oikeasti mietin että minkälaisen vastaanoton peli olisi saanut ilman Zelda-ominaisuuksia. Immortals oli täysin BotW:ia ja se oli kädenlämpöiset arviot/vastaanotot saanut tekele. Mikä tekee BotW:sta muka paremman? Tarvitseeko siihen "ajatella" tietyllä tavalla?

En ihan rehellisesti ymmärrä mikä pelissä tai sen "filosofioissa" (tms.) on sellaista, että siitä kokemuksesta muka tulisi yhtäkkiä hienompi mitä se käytännössä on.

edit: Teasereista ja trailereista vielä se, etten muutenkaan oikein ymmärrä miten kukaan saa jostain jo hiukan tutun (esim. jo tutun pelisarjan) asian trailerista mitään irti. Täysin uuden leffan tai pelin kohdalla voi herättää sellaisen "pitääpä tutustua julkaisun aikaan lähemmin", mutta muuten pääsääntöisesti yhdentekeviä ja jotkut viittaukset jo tuttuihin asioihin kiinnostavat erinomaisen vähän. Suurimpana antina se, että saatetaan mainita julkaisupäivä.
Ja tämäkö sitten onkin jotenkin outo tai vaikeasti käsitettävä asia mutta BotW kuitenkin vaatii ajatusta ja ymmärrystä? Vähän tässä taas sellaisia fiiliksiä tulee että taitaa jokin tietty asia saada puolueellista käsittelyä...

No okei, se Breath of the Wildin viimeinen ennen julkaisua tullut traileri oli niin harvinaisen onnistunut, että nopeutti itsessään Switchin ostoa varmaan kuukaudella :D Mutta muita esimerkkejä vaikea keksiä.
...kuten tästä kommentin lopusta voitaneen päätellä. Totta kai BotW-traileri teki asian hyvin mutta muita ei voi käsittää! En vain hoksannut ajatella sitä yhtään :D
 
Tää yks juttu on käyty jo niin moneen kertaan läpi, etten jaksaisi, mutta:
Breath of the Wild -topikissa oli jo puhetta ihmisistä jotka eivät olleet koskaan pelanneet yhtäkään Zelda-peliä, mutta pitivät tuosta viimeisimmästä osata vähän hemmetisti. Monet enemmän kuin mistään muusta pelistä koskaan aiemmin.
Mutta kyllä, peliä arvostetaan vain siksi, että se on Zelda. Sovitaan näin, niin kaikilla on helpompaa.

Ja muuten ei kannata ottaa hernettä nenäänsä. Mä olen kirjoittanut sataan kertaan, että esim. hajoavia aseita saa vihata niin paljon kuin haluaa. Ja että pelisuunnitteluun liittyvät valinnat ovat joko sellaisia että niistä pitää tai ei pidä. Makuasioita, joissa ei ole oikeita ja vääriä mielipiteitä.
En tiedä kuinka moneen kertaan tämäkin pitää kirjoittaa, ettei joku loukkaannu.
Sanoin vain sitä, että kun peliä pelasi riittävän pitkälle kävi selväksi, mitä sillä aseiden kiertokululla oli haettu. Se on sitten eri asia pitääkö tästä vai ei. Argh. Mun mielestä on pelifoorumilla kiinnostavampaa keskustella siitä miksi pelissä (kenties, enhän minäkään ole peliä ollut suunnittelemassa) tehtiin jokin asia uudella tavalla, kuin kuulla 100 kertaa sama "hajoavat aseet oli ihan hyvä" tai "hajoavat aseet on buu" -kommentti samoilta käyttäjiltä. Mutta en olekaan moderaattori, kaikki keskustelkoon mistä keskustelee.

Haastoi ajattelua? :D Eli jatkuuko tässä yhä se ajatus että jos ei tykännyt niin ei ajatellut tarpeeksi tms?
Ööö ei? Mitä h*lvettiä nyt taas? Saako täällä kertoa olleensa tyytyväinen siihen, että peli pakotti ajattelemaan vanhoja kaavoja uusiksi?

Ja tämäkö sitten onkin jotenkin outo tai vaikeasti käsitettävä asia mutta BotW kuitenkin vaatii ajatusta ja ymmärrystä?
EfdOoxbWkAMqbIi.jpg


edit: No okei, unohdin jo että vitsailin jäänuolijutuilla edellisessä viestissä. Ajattelin että se on hyväntuulista hassuttelua aiempaan keskusteluun viitaten, mutta jos se provosoi tai loukkasi niin ei ollut tarkoitus. Ajatuksena vain se, että pelaajat tykkää peleissään erilaisista asioista, ei sen dramaattisempaa. Huvittava esimerkki vain se, että enemmistö pelaajista seikkailee Zeldan maailmassa tyytyväisenä ja osa ei ymmärrä että mikä tässä vetoaa, kun "sieltä luolasta ei löytynyt kuin jäänuolia".

edit2: Ja okei sanotaan vielä seuraava: Mä en ole oikein koskaan täysin ymmärtänyt, miten päästään ajatuskulkuun jossa "kehuttu peli josta minä en henkilökohtaisesti pitänyt" on oikeastaan kuitenkin peli, joka on oikeasti yliarvostettu ja sitä kehuttu ihan vääristä syistä.
Eikä vain sitä, että on itse erilainen pelaaja esim. suorittaja-fiilistelijä-asteikoilla ja/tai arvostaa erilaisia henkilöhahmoja ja/tai kaipaa erityisesti haastetta ja/tai sata muuta syytä.
Jos mä katson viimeisen 10v aikana eniten kehuttuja pelejä niin ei niistä ole mun makuun aivan täysosumia kuin aniharva. Ei tulis silti mieleenkään sanoa, että jotain God of Waria vuodelta 2018 kehutaan vain siksi, että se on God of War. Tai jotain.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom