No se järki että kerroin että minulle tuo tuntuu yhdeltä tavalta. Kun kuulen että joku rakensi robotin ja toinen vaikkapa lentokoneen niin ajattelen että "ai jaa, eli rakentamalla voi tästä ainakin päästä eteenpäin". Noin minä ajattelen ja näen tuon.
Annoin myös esimerkkejä miten muitakaan asioita ei ole järkeä tuon enempää tarkentaa jos se yksinkertaistaminen jo kertoo sen millä tavalla on eteenpäin menty. Rakentamalla.
En minä tässä ollut mitään voittoa hakemassa vaan kertomassa ja perustelemassa että miksi koin tuon yhdeksi enkä loputtomaksi tavaksi. Ja jos siis käännetään tuo toisinpäin, niin onko tuossa tosiaan nyt loputtomasti tapoja läpäistä peli ja minkä verran pitää olla rakenteissa vaihtelua että ei lasketa samaksi "tavaksi"? Minkä verran siis saa yksinkertaistaa kun kerran rakentamisen alle niputtaminen on liian tylyä tai jotain? En tajua miksi tuota yksinkertaistamista edes kokee jotenkin huonoksi. Eikö se ole rakentamista jos jotain rakentaa?
Arvasin että tämä menee tähän ja meinasin kirjoittaa että jos haluaa saivarrella niin onhan ovenkin eri "selätyskeinot" yksinkertaistettavissa siihen että sanoo käyttäneensä ovea. Siinä on vain se että kyllähän hakkerointi, aseet, kaman varastaminen, kiertäminen eri kautta, ovat ihan selkeästi eri asioita, joita ei voi samalla tapaa
järkevästi ilman saivartelua yksinkertaistaa yhden yläkäsitteen alle.
Se taas, onko rakentanut kissan vaiko koiran, voidaan niputtaa rakentamisen alle. Tarviiko muka selittää miksi.
No totta kai peleissä ovat nuokin tärkeää mutta miksi tässä on joku ongelma jos minulle rakentaminen on rakentamista enkä koe että se rakentaminen on yhtäkkiä erilainen etenemistapa jos tekee lentokoneen vs. jos tekee robotin? Minä joudun pelaajana silti rakentamaan eli minä käytin hyväkseni nimenomaan rakentamista ja sen lopputulos on sitten sitä, mitä siitä tuleekaan.
Samalla lailla vaikkapa aseet voi yksinkertaistaa saman tuhoamisen alle mutta siellä voi olla erilaista granaattia, räjähteitä, sinkoja, haulikkoja ja ties mitä millä sen esimerkkioven saa auki. Vai eikö tässäkään kohtaa saa yksinkertaistaa?
Totta kai on hienoa vertailla mitä/miten tarkalleen kukainenkin homman on hoitanut mutta eikö muka voi sanoa että meni rakentelun avulla jos kaveri kertoo että hyppeli vuoren kautta? Tarkemmat tiedot siitä rakentelun lopputuloksesta voi kertoa sitten keskustelun jatkuessa.
Esimerkiksi jos keskustelu menisi niin että kaveri kertoisi läpäisseen jonkin kohdan lentokoneen avulla, saattaisin ensin ihmetellä että mistä sellaisen saa. Sitten kun selviäisi että kaveri rakensi koneen itse, tajuaisin että kyse on
rakentamisesta eikä mitään lentokonetta ole siellä pelissä valmiina keinona olemassa. Kyse on siis yksinkertaisesti rakentamisesta vaikka se miten monipuolista olisikin.
Totta kai pelin kykyjen käytön ja yleensä pelaamisen hauskuus on tärkeää, kuten nuo muutkin, mutta en ymmärrä miten ne liittyvät nyt tähän asiaan kun yksinkertaistin rakentelun rakenteluksi
Ei minulla ole tarvetta toppuutella vaan ihmetellä sitä hehkutusta. Olen myös perustellut että miksi en koe asiaa ihmeellisenä mutta ei kelpaa kun teen väärin ja yksinkertaistan liikaa kun rakentelua ei nyt olekaan rakentelua jne.
Lisäksi vedät tähän nyt mukaan osioita keskustelun muusta osasta, sillä en ole rakentelun kohdalla tainnut mainita että sitä olisi samanlaisena muissa peleissä ollut. Viittasit siihen kun kirjoitin että onhan peleissä ollut ennenkin monia eri tapoja päästä asioista eteenpäin. Eikö se muka ole totta? Samalla toin esiin sen että rakentelun avulla tehtyjen värkkien avulla eteneminen on yksinkertaistettavissa rakenteluksi mutta siitähän tämä sotku vasta levisi
Juu, voit sanoa näin mutta samalla se pätee myös Zeldoihin kuten kaikkeen muuhunkin. Plus että tiedät itsekin kuinka pöljä tuo on. Minulla sentään on ihan loogiset perustelut mukana. Odotan yhä sitä vastalausetta sille että eikö rakentelu muka ole rakentelua. Siis muutakin vastalausetta kuin se että on yksinkertaistettu liikaa. En ymmärrä miten muka jos kuitenkin rakennetaan, niin miten se ei sitten olekaan rakentelua.
Ei tässä ole kyse mistään oikeassa olemisen tarpeesta missään vaiheessa ollut.
"Eri asioiden rakentelu ei ole yksinkertaistettavissa rakenteluksi", on se asia, mikä minua tässä nyt ihmetyttää.
Niin, no, näkemyksien erot tietysti on helppo ymmärtää mutta kun minusta tässä keskustelussa on jo ihan loogisiakin virheitä/pöljyyksiä.