Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Outer Worlds

Pitihän tämä ottaa PC:lle kun sai Game Passin 1€kk.
Vajaa tunnin testailin ja peli on hyvin optimoitu ja valikot toimii todella sulavasti, ainut mikä mietityttää on se että alkaako peli toistamaan itseään liian nopeasti, jotenkin jäänyt videoiden perusteella semmoinen kuva että kaikki mestat näyttää vähän samalta.
 
Mahtava peli. Muutama tunti takana ja tämä kyllä lämmittää Fallout fanin sydäntä, kun viimeaikaiset Falloutit on ollu pettymyksiä New Vegasin jälkeen. Vuoden peli itselle helposti, vaikka Sekiro tuleeki kovana kakkosena.
 
Pakkohan tämä on jossain välissä ostaa. Hieman oli videoiden perusteella jossain vaiheessa sellanen olo, että nyt tulee jotain ihan muuta mitä odotti, mutta ilmeisesti kunnon roolipeli sieltä tuli.
 
Pari asetusta PC pelaajille jotka kannattaa käydä säätämässä saa pelistä huomattavasti paremman näköisen.

Anisotropic filtering (AF)

Add custom AF variable to Engine.ini[5]
  1. Go to the configuration file(s) location.
  2. Open Engine.ini with a text editor.
  3. Add [SystemSettings] to the bottom of the file, if that section doesn't already exist.
  4. Inside that section, add r.MaxAnisotropy=16 or the desired sample rate.
  5. Save the file.
Chromatic aberration


Disable chromatic aberration[6]
  1. Go to the configuration file(s) location.
  2. Open Engine.ini with a text editor.
  3. Add [SystemSettings] to the bottom of the file, if that section doesn't already exist.
  4. Inside that section, add r.SceneColorFringeQuality=0.
  5. Save the file.

 
Viimeksi muokattu:
Saako PC-versioon ohjaimen (DS4) toimimaan jotenkin?

Joo, olihan se pakko kokeilla 1€ hintaan. 8 vuotta vanha PC tosin pyörittää vain medium asetuksilla. Täytyy katsoa, jos pelaaminen maistuu niin hommaisi joskus myöhemmin pelin PS4 Prolle.

Mass Effectejä tuli pelattua tummalla Denzel Washington tyylisellä hahmolla. Outer Worldsiin päätin lähteä vähän aasialaisella kaverilla, kun ei ole varmaan ikinä tullut videopeleissä lähdettyä siihen suuntaan hahmon luonnissa. Tuli hahmosta vähän mieleen Altered Carbon-sarjan alkuperäinen Kovacs hahmo parran kanssa.
 
Saako PC-versioon ohjaimen (DS4) toimimaan jotenkin?
Olen pelannut DS4Windows ohjelman kautta GamePassin pelejä PC:llä. USB-piuhan kanssa ei tarvitse säätää mitään. BL yhteys vaatii säätöä ja joskus turhautumista - ainakin omalla kohdalla.
 
Olen pelannut DS4Windows ohjelman kautta GamePassin pelejä PC:llä. USB-piuhan kanssa ei tarvitse säätää mitään. BL yhteys vaatii säätöä ja joskus turhautumista - ainakin omalla kohdalla.
Hyvä kuulla, täytyykin ladata taas tuo ohjelma. Luopusin siitä, kun Steamin ohjaintuki parani.
 
En muista koska peli olisi addiktoinut näin pahasti. Öisen julkaisun jälkeen on n. 12 tuntia peliä takana. Vielä kertaakaan ole tuntunut siltä, että kyllästyttäisi. Tehtävät tuppaavat toistamaan sitä "Nouda tämä, etsi tuo"-kaavaa, mutta onneksi on niin monia eri tapoja lähestyä noita tehtäviä, niin se tuo sitä vaihtelua. Vaikka omalla tyypillä olenkin panostanut eniten puhe-, hakkerointi-, tiirikointi- ja hiiviskelytaitoihin. Tuo muuten jotenkin nautintoa saada puhumalla asiat hoidettua. :D

Ja vielä pakko harmitella tuota HDR:n puuttumista, koska tässä pelissä on uskomattoman kaunis värimaailma.
 
Saapa nähdä lähteekö tämä itsellä vetämään. Mass Effectit ei myöskään koskaan mitenkään hirveästi sytyttänyt.
Tuntui että se pelisarja oli pahimmillaan, reissaa tuonne ja tee jotain + toista sama 1000 kertaa.

Itellä se lore ei näissä niin nappaa, kentät sun muut on pääasiassa, ihailen paikkoja ja jos alkaa olemaan samaa tekstuuria niin ehkä kyllästyy.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä mitä kuvittelin ja miksi mutta ei vieläkään peliä, jossa kaiken pöllimisellä olisi seurauksia myös silloin jos/kun ei jää kiinni. Joltain köyhältä kun vie viimeiset ruuat, panokset ja muut, niin olis ihan loogista että tyyppi ei selviä kun on viimeiset resurssit viety. Ilmeisesti tässä nyt kuitenkin on varastamisen seuraukset samat kuin vaikkapa Skyrimissä: älä jää kiinni ja jos jäät, niin maksa, puhu, taistele tai vankila (tms).

Pelasin tätä aluksi siis niinkin hyvänä hahmona, että en ottanut mitään, mikä laskettiin varastamiseksi. Tuolla ei nyt kuitenkaan tunnu olevan mitään merkitystä ja netissäkin oikein kehoitetaan että kannattaa ottaa kaikki mikä irti lähtee. Nyt onkin se sama tilanne mikä näissä aina: vähän väliä ei jaksa ukko kävellä kun on tavaraa niin hitosti mukana ja saa työntää sitä jääkaappeihin ja muihin lokeroihin talteen (johon ne varmasti lopulta unohtuvat). Tietenkin niitä tulee myös hajotettua mutta tuo valikkorumba on nyt ollut jatkuvaa. Saa nähdä paljonko helpotti kun nostin kantokykyä 50 kilolla.

Noin muutoin tämä kyllä imaisi mukaansa vaikka mitään ihmeellistä tässä ei vielä ole ollut. Pelin huumori viehättää ainakin ja kyllä tässä muutenkin perusasiat on kunnossa. Saa nähdä kuinka identtisiä alueet ja erityisesti rakennukset lopulta ovat. Nythän tämä on tuore kun jo pelkät peruskaapit on uutta, kun taas vaikkapa Borderlandsissa ne kaapit, laatikot, vessat ja muut tuli "melko" tutuksi ja oli niitä samanlaisia vielä jatko-osissakin.

Kumppaneiden (tai sen yhden) komentamista en vielä tunnu oikein hallitsevan. En tunnu saavan sitä toimimaan kuten haluaisin mutta pitää vielä säätää niitä asetuksia, varusteita ja muuta. Ensimmäinen perkkikin tuli apurille vasta lopetellessa pelisessiota siinä kahden maissa. Joo, eli meni aika myöhään tämän parissa...

Ei mitään oikeaa valitettavaa vielä ja oikeinkin viihdyttävältä peliltä vaikuttaa.
 
Kumppaneiden (tai sen yhden) komentamista en vielä tunnu oikein hallitsevan. En tunnu saavan sitä toimimaan kuten haluaisin mutta pitää vielä säätää niitä asetuksia, varusteita ja muuta.

Tästä on kyllä puhuttu yhtä ja toista ennen julkaisua ja uskon tietäväni vastauksen, mutta varmistelen vielä: Onko tässä mahdollista pelata koko peli täysin solona ilman noita npc-apureita? Kaikki tuntuu noissa YT-gameplayssa raahaavan aina botteja perässään. En itse ole noista npc-apureista koskaan välittänyt ja Falloutitkin pelannut aina lone wolffina ilman seuralaisia. Esim. New Vegasissa niitä tuli raahattua mukana ainoastaan omien questien ajan.
 
Tästä on kyllä puhuttu yhtä ja toista ennen julkaisua ja uskon tietäväni vastauksen, mutta varmistelen vielä: Onko tässä mahdollista pelata koko peli täysin solona ilman noita npc-apureita? Kaikki tuntuu noissa YT-gameplayssa raahaavan aina botteja perässään. En itse ole noista npc-apureista koskaan välittänyt ja Falloutitkin pelannut aina lone wolffina ilman seuralaisia. Esim. New Vegasissa niitä tuli raahattua mukana ainoastaan omien questien ajan.
Perkkien perusteella on mahdollista pelata soolona.
 
Tässä pelissä supernova on se juttu. Tulee merkitys ruualle, juomille ja nukkumiselle. Toki tallennussysteemi on vähän brutaali, että siihen liittyen saisi tulla päivityksiä. Muuten hyvin tehty ja tykkään kyllä. Iskee ihan samallalailla kui New vegas aikoinaan :)
 
Tehtävät tuppaavat toistamaan sitä "Nouda tämä, etsi tuo"-kaavaa,

Tämä on varmaan itselleni se suurin kompastuskivi. Witcher 3:n monipuolisten tehtävien jälkeen on alkanut ärsyttää nämä juoksupojan tehtävät. Mutta jos maailma on muuten mielenkiintoinen, niin eiköhän tämä tule viimeistään alkuvuonna ostettua, kunhan saan vähän tämän vuoden backlogia purettua.
 
Tässä pelissä supernova on se juttu. Tulee merkitys ruualle, juomille ja nukkumiselle. Toki tallennussysteemi on vähän brutaali, että siihen liittyen saisi tulla päivityksiä. Muuten hyvin tehty ja tykkään kyllä. Iskee ihan samallalailla kui New vegas aikoinaan :)

Millainen tässä tuo tallennussysteemi on?
 
Supernova ei kyllä omalla kohdalla ole se juttu. Ei ainakaan ensimmäisellä pelikerralla. Ehkä hardille olisi voinut heittää heti mutta ei tuota syömistä, juomista ja nukkumista jaksa missään pelissä. Täysin keinotekoiselta tuntuva ominaisuus, joka ärsyttävästi rajoittaa pelaamista, jonka vuoksi pitää vain tehdä tietty kaava pelaamiselle: käyn tuolla, syön ja juon, nukun ja sitten seuraava paikka samalla kaavalla.

Ajattelin silti tuotakin kokeilla mutta vasta kun peli on muutoin pelattu ja sen kautta tutumpi tapaus, jolloin osaa vähän paremmin ehkä optimoida sitä pelaamista sillä vaikeammalla tasolla.

Nuokin hahmon tarpeet on vähän kaksiteräinen miekka: joko ne on täysin turhia (syö kerran kymmenessä tunnissa) tai sitten on jatkuvasti nälkä ja on pakko heittää koko ajan jotain energiapatukkaa naamariin. Keskimalli sitten tuntuu vain sellaiselta turhahkolta lisältä, että "jaha, nyt on nälkä-mittari vähissä, otetaanpa ruokaa". Mitä se tarkalleen tuo siihen pelaamiseen lisää positiivisessa mielessä?
 
Millainen tässä tuo tallennussysteemi on?
Ei voi manuaalisesti tallentaa kuin vaan aluksella. Automaattitallennus toimii eri paikkoihin mentäessä.
Supernova ei kyllä omalla kohdalla ole se juttu. Ei ainakaan ensimmäisellä pelikerralla. Ehkä hardille olisi voinut heittää heti mutta ei tuota syömistä, juomista ja nukkumista jaksa missään pelissä. Täysin keinotekoiselta tuntuva ominaisuus, joka ärsyttävästi rajoittaa pelaamista, jonka vuoksi pitää vain tehdä tietty kaava pelaamiselle: käyn tuolla, syön ja juon, nukun ja sitten seuraava paikka samalla kaavalla.

Ajattelin silti tuotakin kokeilla mutta vasta kun peli on muutoin pelattu ja sen kautta tutumpi tapaus, jolloin osaa vähän paremmin ehkä optimoida sitä pelaamista sillä vaikeammalla tasolla.

Nuokin hahmon tarpeet on vähän kaksiteräinen miekka: joko ne on täysin turhia (syö kerran kymmenessä tunnissa) tai sitten on jatkuvasti nälkä ja on pakko heittää koko ajan jotain energiapatukkaa naamariin. Keskimalli sitten tuntuu vain sellaiselta turhahkolta lisältä, että "jaha, nyt on nälkä-mittari vähissä, otetaanpa ruokaa". Mitä se tarkalleen tuo siihen pelaamiseen lisää positiivisessa mielessä?
Iseeni ainaki alkaa kyllästyttämään ja rikkoo immersiota se, että ukko voi juosta päivät ja yöt putkeen välittämättä yhtään selviytymisestä. Ja ei tartte mitää ruokia ja vettä hyötykäyttää niinkuin Fallout 3. Siinä ei ollu mitään järkeä muuta kerätä kui ammuksia ja muita tiettyjä esineitä. Se vasta puuduttaa itseeni.
 
Tämä on varmaan itselleni se suurin kompastuskivi. Witcher 3:n monipuolisten tehtävien jälkeen on alkanut ärsyttää nämä juoksupojan tehtävät. Mutta jos maailma on muuten mielenkiintoinen, niin eiköhän tämä tule viimeistään alkuvuonna ostettua, kunhan saan vähän tämän vuoden backlogia purettua.
Varsinkin pelin alussa tuo tulee aika vahvasti esiin, kun koko juoni ei ole edes vielä lähtenyt käyntiin ja taustoista ei tiedä tarkasti niin silti tulee sivuhahmoja vastaan, jotka vaan juoksuttavat pikku asioiden perässä. Tuntuu jotenkin niin 10 vuotta vanhalta pelisuunniteltulta.

Meinasin, että pitäisi sivujutut vaan kylmästi skipata aluksi, mutta vaikuttaa myös pääjuoni aluksi samanlaiselta toiminnalta. Siinä on tosin sentään juonta ja syvyyttä mukana tehtävissä.

Ihan alussa vasta ollaan, joten lähinnä sitä pystyy kommentoimaan. Odotan, että peli tästä vähän monipuolistuu. Eniten häiritsee itseäni se, että peli ei ole vielä imaissut mukaansa. Tuntuu siltä, että pelaa vain videopeliä eikä saa sitä immersiivistä roolipelaamista ja seikkailun fiilistä.

Ihan hyvä muuten, tykkään pelin visuaallisesta puolesta.
 
Iseeni ainaki alkaa kyllästyttämään ja rikkoo immersiota se, että ukko voi juosta päivät ja yöt putkeen välittämättä yhtään selviytymisestä. Ja ei tartte mitää ruokia ja vettä hyötykäyttää niinkuin Fallout 3. Siinä ei ollu mitään järkeä muuta kerätä kui ammuksia ja muita tiettyjä esineitä. Se vasta puuduttaa itseeni.
Mielipidejuttuja tietenkin hyvin pitkälti.

Koen itse asian niin, että jos jaksan kerran istua pari tuntia pelin ääressä, niin kai se pelihahmokin sen ajan jaksaa olla ilman että on pakko syödä joka toinen minuutti jotain. Se, että ei käydä vessassa, syödä, juoda tai levätä, on minusta vain asia, jonka lisääminen on rasite. Pelaaminen on kuitenkin eskapismia eikä oikean maailman rasitteita siellä tarvita.

Selviytymispelistä taas jos on kyse, niin asia on eri (enkä itse niitä edes halua pahemmin pelata). En vain koe Fallouteja tai tätä Outer Worldia varsinaisesti selviytymispelinä, joten ei ole kauheasti tarvetta noille rasitteillekaan.

Useimmiten nuo on vieläpä tavalla tai toisella huonosti toteutettu. Ei sekään ole kauhean realistista että pelihahmo joutuu vetämään jatkuvasti ruokaa ja vettä mutta vaikkapa vessassa ei tarvitse käydä ikinä. Lepäämisestä ja ravinnosta saatavat bonukset olisi parempi toteutus kuin että niitä pakotetaan ottamaan. Mieluummin porkkanaa kuin keppiä, niin ainakin itse jaksaisin sitä pelimekaniikkaa paremmin.


Varsinkin pelin alussa tuo tulee aika vahvasti esiin, kun koko juoni ei ole edes vielä lähtenyt käyntiin ja taustoista ei tiedä tarkasti niin silti tulee sivuhahmoja vastaan, jotka vaan juoksuttavat pikku asioiden perässä. Tuntuu jotenkin niin 10 vuotta vanhalta pelisuunniteltulta.

Meinasin, että pitäisi sivujutut vaan kylmästi skipata aluksi, mutta vaikuttaa myös pääjuoni aluksi samanlaiselta toiminnalta. Siinä on tosin sentään juonta ja syvyyttä mukana tehtävissä.

Ihan alussa vasta ollaan, joten lähinnä sitä pystyy kommentoimaan. Odotan, että peli tästä vähän monipuolistuu. Eniten häiritsee itseäni se, että peli ei ole vielä imaissut mukaansa. Tuntuu siltä, että pelaa vain videopeliä eikä saa sitä immersiivistä roolipelaamista ja seikkailun fiilistä.
Olenkohan liian tottunut "fetch-questeihin" vai miksi ei ole tuntunut edes alussa questit miltään pikku asioiden perässä juoksemiselta? Onhan siellä niitä perustason juttuja mutta kaikki on tuntunut tähän mennessä liittyvän jotenkin asiaan. Eikä mitään noista sivuhommista ole ollut pakko ottaa eikä ole ollut edes pakko kuunnella mitä hahmo haluaa. Itsellä tässä pelissä tuntuu olevan valinta, että haluaako olla tekemässä kaikille jotain pientä vai ei.

Vai olenko sitten liiankin alussa? Ensimmäinen alue itsellä menossa. Ymmärrän kritiikin ehkä paremmin jos pitemmälle mentäessä tulee yhdentekeviä "tapa 10 rottaa, because"-tehtäviä.
 
Tulikin napattua Game Passin kautta Xbox X:lle. Mukavalta vaikuttaa ainakin näin alkuun. Dialogi hauskaa ja hyvin kirjotettua ja oikean roolipelin elementit tehty todella hyvin. Ihan alkaa hävettää että pelannut sellasta kikkaretta kun Fallout 4
 
Ylös Bottom