Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tomb Raider I-II-III Remastered

Joo, kyllä mun pelaaminen loppui heti kymmenen minsan jälkeen.
Siis aivan kammottavat kontrollit, olisivat nyt edes vähän panostaneet tohon osa alueeseen. Eka bugikin tuli heti vastaan, kun Lara vain nökötti kielekkeellä ja mitään ei tapahtunut ohjaimesta.
Kummilla kontrolleilla pelasit, tankeilla vai moderneilla?
 
Ekat reilun parin tunnin maistiaiset otettu ja voi pojat miten mahtava paluu vuoteen 1996 mutta nykypäivän ulkoasulla. Ovat tehneet todella upeaa työtä pelin remasteroinnissa. Valikot, cutscenet ja itse peli voit koska vaan napin painalluksella vaihtaa uuden ja vanhan välillä. PC versioon on myös panostettu, peli pyörii natiivilla 3440x1440p resoluutiolla automaattisesti, sekä peli että cutscenet tukee ultrawide resoluutiota ja framerate on lukittu monitorin maksimi taajuuteen eli 180hz. Mitään grafiikka asetuksia PC versiosta ei löydy mutta peli on niin kevyt että jos se ei pyöri monitorin asetuksilla niin kannattaa lopettaa PC pelaaminen. Mitään Digital Foundryn mainitsemia stutterointeja en huomannut joten joko se ei koske kaikki kokoonpanoja tai sitten en ole ihan niin kultasilmä kuin ne pojat :D

Pelaaminen on sitä samaa kuin lähes 30 vuotta sitten pienillä QoL parannuksilla, ruutuun ilmestyy huutomerkki kun voit poimia jotain tai avata oven, Tomppa 1 on lisätty ilmapyörähdys Laran liikkeisiin ja tietenkin nykypäivän koneiden tuomat edut kuten instant latausajat kuolon korjatessa. Tomb Raider 3 on myös tuotu manual savet ja kristallit on vain kerättäviä esineitä (Iso iso parannus).

Pidän paljon siitä että saa itse tutkia peliä kun muistikuvia ei juuri ole, speedruneja tullut kateltua mutta eihän niistä mitään jää mieleen kun ukot painaa tuhatta ja sataa. Peli antaa sinun itse pelata eikä niinkuin nykyajan Tomppa peleissä missä jokainen kiivettävä kieleke on merkattu keltasella värillä joka näkyy kilmotrin päähän ja pelaajalta viedään kaikki itselöytämisen ilo. Karttaa ei ole mihin on merkattu jokainen kerättävä esine ja vain käyt hakemassa sen. Jos tällainen pelisuunnittelu saataisiin nykypäivään niin olisi todella mielenkiintoista nähdä mitä saataisiin aikaan, ei sen tarvi olla mikään AAAA peli missä grafiikat on tehty viimosen päälle, tämä peli jos joku sen todistaa.

Tomb Raider ehostettuna juuri sen verran että se näyttää tosi hyvältä mutta se pelaa kuin vanha peli. Iso suositus lähtee täältä jos vaan pystyy sietämään 30 vuotta vanhat kontrollit ja pelisuunnittelun. Tomppa 1 ei ole itselle se mieluisin sarjan peli koska siinä ollaan sisällä kokoajan ja vihut on 95% eläimiä, mutta pelin parissa silti viihdyin erinomaisesti, malta odottaa että pääsee 2 ja 3 kimppuun kun saa tämän ekan osan lävitse.
 
Kummilla kontrolleilla pelasit, tankeilla vai moderneilla?

Molempia kokeilin. En meinannut päästä eteenpäin siitä ekan tiikeri kohdan jälkeen kun eukko vain hyppi minne sattui. Pelasin siis kakkosta.
Hyppy napissa on puolensekunnin viive tai siltä se ainakin tuntuu.
No, kokeilen huomenna uudestaan
 
Molempia kokeilin. En meinannut päästä eteenpäin siitä ekan tiikeri kohdan jälkeen kun eukko vain hyppi minne sattui. Pelasin siis kakkosta.
Hyppy napissa on puolensekunnin viive tai siltä se ainakin tuntuu.
No, kokeilen huomenna uudestaan

Joo se hyppy ei tapahdu heti, varsinkin jos jouksee niin pelin kontrollit on suunniteltu niin että hyppy tapahtuu viimehetkellä animaatiossa jotta se osuu oikeaan kohtaan kun teet juoksuhyppyä palikalta toiselle. Juostessa siis hyppy on tarkoituksella myöhässä mutta on siinä paikoillaankin viivettä kun hahmon pitää tehdä hyppy animaatio.

Viive hypyssä on myös sitä varten että ehdit painaa jotain suuntaa jos haluat hypätä vaikka taakse tai sivulle.
 
Ekat reilun parin tunnin maistiaiset otettu ja voi pojat miten mahtava paluu vuoteen 1996 mutta nykypäivän ulkoasulla. Ovat tehneet todella upeaa työtä pelin remasteroinnissa. Valikot, cutscenet ja itse peli voit koska vaan napin painalluksella vaihtaa uuden ja vanhan välillä. PC versioon on myös panostettu, peli pyörii natiivilla 3440x1440p resoluutiolla automaattisesti, sekä peli että cutscenet tukee ultrawide resoluutiota ja framerate on lukittu monitorin maksimi taajuuteen eli 180hz. Mitään grafiikka asetuksia PC versiosta ei löydy mutta peli on niin kevyt että jos se ei pyöri monitorin asetuksilla niin kannattaa lopettaa PC pelaaminen. Mitään Digital Foundryn mainitsemia stutterointeja en huomannut joten joko se ei koske kaikki kokoonpanoja tai sitten en ole ihan niin kultasilmä kuin ne pojat :D

Pelaaminen on sitä samaa kuin lähes 30 vuotta sitten pienillä QoL parannuksilla, ruutuun ilmestyy huutomerkki kun voit poimia jotain tai avata oven, Tomppa 1 on lisätty ilmapyörähdys Laran liikkeisiin ja tietenkin nykypäivän koneiden tuomat edut kuten instant latausajat kuolon korjatessa. Tomb Raider 3 on myös tuotu manual savet ja kristallit on vain kerättäviä esineitä (Iso iso parannus).

Pidän paljon siitä että saa itse tutkia peliä kun muistikuvia ei juuri ole, speedruneja tullut kateltua mutta eihän niistä mitään jää mieleen kun ukot painaa tuhatta ja sataa. Peli antaa sinun itse pelata eikä niinkuin nykyajan Tomppa peleissä missä jokainen kiivettävä kieleke on merkattu keltasella värillä joka näkyy kilmotrin päähän ja pelaajalta viedään kaikki itselöytämisen ilo. Karttaa ei ole mihin on merkattu jokainen kerättävä esine ja vain käyt hakemassa sen. Jos tällainen pelisuunnittelu saataisiin nykypäivään niin olisi todella mielenkiintoista nähdä mitä saataisiin aikaan, ei sen tarvi olla mikään AAAA peli missä grafiikat on tehty viimosen päälle, tämä peli jos joku sen todistaa.

Tomb Raider ehostettuna juuri sen verran että se näyttää tosi hyvältä mutta se pelaa kuin vanha peli. Iso suositus lähtee täältä jos vaan pystyy sietämään 30 vuotta vanhat kontrollit ja pelisuunnittelun. Tomppa 1 ei ole itselle se mieluisin sarjan peli koska siinä ollaan sisällä kokoajan ja vihut on 95% eläimiä, mutta pelin parissa silti viihdyin erinomaisesti, malta odottaa että pääsee 2 ja 3 kimppuun kun saa tämän ekan osan lävitse.
Mitähän pelejä olet nyt sitten pelannut? Ihan uusissa Tomb Raidereissa ei kyllä tuollaista ole, että kaikki kerättävät olisi kartalle merkattu. Kyllä sieltä ihan itse pitää ainakin suurin osa asioista löytää ilman minkäänlaisia apuja. Henkilökohtaisesti pidän aika absurdina, jos voi pitää noita kolmea ensimmäistä Tomb Raideria millään tavalla parempina, kuin rebootin jälkeistä kolmea peliä. Nuo uudethan ovat kaikessa merkittävästi parempia pelejä.

Toki pieni nostalgiakiinnostus itsellänikin noihin ensimmäisiin Tomb Raidereihin on herännyt. Siis lähinnä ykkösen ja kakkosen osalta, koska kolmonenhan on pelisuunnittelultaan aivan sysihuono peli, joten siihen en tule kyllä koskemaan, ellei ole merkittävästi alkuperäisestä paranneltu pelattavuutta. Mm. tallennuspisteet ja tallennussysteemi ylipäätään, ja lisäksi tietyt pelimekaniikat erityisesti ohjattavuuteen ja parkouriin liittyen.
 
Viimeksi muokattu:
Molempia kokeilin. En meinannut päästä eteenpäin siitä ekan tiikeri kohdan jälkeen kun eukko vain hyppi minne sattui. Pelasin siis kakkosta.
Hyppy napissa on puolensekunnin viive tai siltä se ainakin tuntuu.
No, kokeilen huomenna uudestaan
Joo hypyssä on tosiaan viive ihan tarkoituksella, koska liikkuminen on rakennettu kokonaan sen kuutiomaisen maisemageometrian ympärille. Eli esimerkiksi jos astut (kävelet) rotkon reunalle, otat hyppyaskeleen taakse, sen jälkeen lähdet juoksemaan kohti reunaa ja pistät hyppynapin pohjaan, niin Lara ponnistaa juuri siitä rotkon reunalta. Näissä peleissä ne kontrollit ovat tavallaan yksi koko pelin läpi tapahtuva puzzle, jokainen hyppy pitää miettiä tarkkaan. Justiinsa parasta siis! :D
 
Ainiin unohdin mainita että ainakin PC versiosta löytyy suomi tekstitykset jos joku niitä kaipaa, itse pysyn kaukana.
 
Mitähän pelejä olet nyt sitten pelannut? Ihan uusissa Tomb Raidereissa ei kyllä tuollaista ole, että kaikki kerättävät olisi kartalle merkattu. Kyllä sieltä ihan itse pitää ainakin suurin osa asioista löytää ilman minkäänlaisia apuja. Henkilökohtaisesti pidän aika absurdina, jos voi pitää noita kolmea ensimmäistä Tomb Raiderit millään tavalla parempina, kuin rebootin jälkeistä kolmea peliä. Nuo uudethan ovat kaikessa merkittävästi parempia pelejä.

Toki pieni nostalgiakiinnostus itsellänikin noihin ensimmäisiin Tomb Raidereihin on herännyt. Siis lähinnä ykkösen ja kakkosen osalta, koska kolmonenhan on pelisuunnittelultaan aivan sysihuono peli, joten siihen en tule kyllä koskemaan, ellei ole merkittävästi alkuperäisestä paranneltu pelattavuutta. Mm. tallennuspisteet ja tallennussysteemi ylipäätään, ja lisäksi tietyt pelimekaniikat erityisesti ohjattavuuteen ja parkouriin liittyen.
Meinasin jo sanoa, että kyllä on, mutta sitten muistin sen, että piti se kartta löytää joka ne toi näkyville.
 
Cistern kenttään pääsin ja siihen saa jäädä tän päivän saldo. Onpahan ollut tosi mielekästä pelata ekaa peliä, aika paljon tulee savetuksia tehtyä kun niin helposti lähtee henki pelissä (132 tähän mennessä :D ). Mutta olipahan hieno puzzle oivallus tossa Palace Midas kentässä.

Se kohta kun saat kerättyä ne 3 lyijy harkkoa ja yrität niitä tunkea niihin seinässä oleviin koloihin ja Lara sanoo NO. "MITEN NIIIN NO!!!" Sit kattelin tarkemmin sitä merkkiä seinässä joka näyttää 3xharkko ja huomasin että se on kultainen. Tämän jälkeen muistin että olin aikaisemmin ollut huoneessa missä on Midaksen patsas ja sen käsi oli muuttanut mut kultaseks "Midas Touch" ja tästä laskin 1+1 ja tajusin että OMG mun pitää muuttaa ne harkot kultaisiks. Tuli niin hyvä olo tuon oivalluksen jälkeen.

Rakastan tätä peliä!
 
Cistern kenttään pääsin ja siihen saa jäädä tän päivän saldo. Onpahan ollut tosi mielekästä pelata ekaa peliä, aika paljon tulee savetuksia tehtyä kun niin helposti lähtee henki pelissä (132 tähän mennessä :D ). Mutta olipahan hieno puzzle oivallus tossa Palace Midas kentässä.

Se kohta kun saat kerättyä ne 3 lyijy harkkoa ja yrität niitä tunkea niihin seinässä oleviin koloihin ja Lara sanoo NO. "MITEN NIIIN NO!!!" Sit kattelin tarkemmin sitä merkkiä seinässä joka näyttää 3xharkko ja huomasin että se on kultainen. Tämän jälkeen muistin että olin aikaisemmin ollut huoneessa missä on Midaksen patsas ja sen käsi oli muuttanut mut kultaseks "Midas Touch" ja tästä laskin 1+1 ja tajusin että OMG mun pitää muuttaa ne harkot kultaisiks. Tuli niin hyvä olo tuon oivalluksen jälkeen.

Rakastan tätä peliä!
Spoileriin liittyen: pelaatko siis ekaa kertaa näitä nyt? Meinaan vain kun tuo spoilerin juttu on kerran oivallus eikä vain että oli unohtunut tms. En varmasti itsekään kaikkea noista muista mutta tuo nyt on niitä muistettavimpia asioita koko pelisarjasta, ainakin itselleni.
 
Spoileriin liittyen: pelaatko siis ekaa kertaa näitä nyt? Meinaan vain kun tuo spoilerin juttu on kerran oivallus eikä vain että oli unohtunut tms. En varmasti itsekään kaikkea noista muista mutta tuo nyt on niitä muistettavimpia asioita koko pelisarjasta, ainakin itselleni.

En pelaa ekaa kertaa. Mutta en muista olenko koskaan pelannut alkuperöistä näin pitkälle. Anniversaryssä tuo oli kai erilailla tehty.
 
En pelaa ekaa kertaa. Mutta en muista olenko koskaan pelannut alkuperöistä näin pitkälle. Anniversaryssä tuo oli kai erilailla tehty.
Kyllä ne palikat pikaisella googlauksella on Anniversaryssäkin. Itse en muista vaikka olen toki senkin pelannut. Paremmin muistan alkuperäisestä tuon kentän kuin Anniversarystä.
 
Kyllä ne palikat pikaisella googlauksella on Anniversaryssäkin. Itse en muista vaikka olen toki senkin pelannut. Paremmin muistan alkuperäisestä tuon kentän kuin Anniversarystä.

No ihan sama. Siitä on niin pitkä aika kun viimeksi pelannut edes Anniversaryä ettei vaan voi muistaa.


Tulipa sittenkin käytyä vielä jatkamassa peliä. Cistern kentässä olin jumissa puolitoista tuntia kunnes hoksottimet alkoi syttymään että miten tästä edetään. Ihania pulmia :D
 
Viimeksi muokattu:
Peli antaa sinun itse pelata eikä niinkuin nykyajan Tomppa peleissä missä jokainen kiivettävä kieleke on merkattu keltasella värillä joka näkyy kilmotrin päähän ja pelaajalta viedään kaikki itselöytämisen ilo.
Nämäkin saa asetuksista pois. Ainakin Shadow of Tomb Raiderissa.

Tässä voi muuten aika ovelasti hyödyntää photo modea. Siinä voi vapaasti käydä vaikka koko kentän kaikki nurkat läpi, jos vaikka on unohtunut missä jokin esine on.
 
Mulla ei ole näihin peleihin mitään nostalgia historiaa, mitä nyt joskus PS1 aikoina ehkä hieman kokeillut. Niin onko nämä nyky remasterit oikeesti hyviä pelejä näin niiku 2024 ellei nyt halua palata muistelemaan teinivuosia ps1 ajoilta? Koska jotenkin epäilen että jos taustalla ei ole sitä nostalgia historiaa jää näistä käteen vain kökkö trilogia? :rolleyes:
 
Mulla ei ole näihin peleihin mitään nostalgia historiaa, mitä nyt joskus PS1 aikoina ehkä hieman kokeillut. Niin onko nämä nyky remasterit oikeesti hyviä pelejä näin niiku 2024 ellei nyt halua palata muistelemaan teinivuosia ps1 ajoilta? Koska jotenkin epäilen että jos taustalla ei ole sitä nostalgia historiaa jää näistä käteen vain kökkö trilogia? :rolleyes:
Kyllä sanoisin, että tuota vaaraa tuossa on olemassa. Itselläni toki aika vahvat nostalgiafiilikset ykköseen ja kakkoseen liittyen, mutta kun yritän tuon nostalgiafiiliksen ulkopuolella noita pelejä muistella, niin kyllähän ne nykystandardeilla varsin kämäisiä pelejä ovat. Toki remasteroitu ulkoasu vähän tasoittelee asetelmaa. Pelisuunnittelukin vain on varsin vanhentunutta, mikä on toki päivänselvää noinkin vanhoille peleille. On siellä seassa silti hienoja oivalluksia, jotka varmasti kannattelevat hyvin nykyäänkin, joten en ihan täysin näitä dumaa ilman nostalgiaakaan. Mutta jos näitä ilman nostalgiataustaa aikoo pelata, niin pitää kyllä olla varautunut kaikenlaiseen kökköön tuossa pelattavuudessa ja pelisuunnittelussa muutenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Alkaa eka peli lähenemään loppua ja tullut vähän säästeltyä tavaroita. 37 pientä medkittiä 28 isoa medkittiä ja 1500 panosta magnumissa. Pärjääköhän noilla Atlantiksen kentät, muistan että ne oli tosi vaikeita.

Nyt pelin toisella puoliskolla tullut usein sellanen olo kun pääsee uuteen kenttään että miten tätä nyt lähtee tutkimaan, peli ei kerro mihin mennä ja miljoona suuntaa mitä tutkia. Lopulta kuitenkin kentät on tosi hyvin tehty ja kaikki nivoutuu yhteen tyyllikkäästi ja maali löytyy melkeen aina suht kivuttomasti kun vaan vähän katselee ympärilleen.

Yksi mikä tuli mieleen niin olis Resident Evil trilogia mielenkiintoista nähdä näin tehtynä, siinä vaan on ongelmana ne esirenderöidyt taustat.
 
Tomb Raider 1996

Aikaa meni 13h 30min stiimin mukaan. Pelin sisäinen näytti vähän päälle 10h mutta sehän ei ole todellinen aika mitä kulutat peliin koska joudut latailemaan uusiksi niin paljon.

Oli kyllä tosi maittavaa menoa, old school tasohyppely seikkailu missä aivonystyröitä koetellaan tosissaan. Ainut isompi miinus tulee vikasta kentästä. Se alkaa heti cutscenen jälkeen suoraan bossi taistelulla ja tämän jälkeen alkaa pakojuoksu joka heittää kaikki mahdolliset halvat ansat pelaajan eteen ja kuolo korjaa jatkuvasti. Myöskin noilla remasteroiduilla grafiikoilla pari vikaa kenttää on tosi etovan ja creepyn näköisiä. Kun vertas alkuperäiseen niin ei siitä tullut yhtään sama fiilis mutta remasteroidulla näkee selvästi lihaisat seinät mitkä on elossa. Kylmiä väristyksiä. Bossibattlet oli myös aika vanhanaikaisia kun voitit sillä että seisoit paikoillas ja vaan ammuit kunnes se kuoli, välillä otit hörppyä medkitistä.

Hyviä puoli oli upeat remasteroidut grafiikat. Edelleen fantastinen soundtrack ja silkka pelaamisen hauskuus kun saa pähkäillä mihin pitää mennä ja mitä tehdä. Loistava kenttä design suurimmaksi osaksi ja lukuunottamatta vikaa kenttää ei kyllä tullut turhautumista peliin ollenkaan.

Tomb Raider 1996 toimii edelleen ja on silkkaa laatua lähes maaliin asti.

Kokeilin alusta tuota Unfinished Business lisäosaa ja se jatkuu suoraan siitä mihin pääpeli loppuu, mutta kun se heittää sut pääpelin vikaan kenttään, vihut on samat eli pelin vaikeimmat ja aseena vain pistooli niin vaikutta turhauttavan vaikeelta. Haulikon kyllä löysin melko nopeasti mutta sekin oli ansa ja kaksi lentävää mötystä käy kimppuun ennenkuin ehdit nostaa sen. Täytyy kokeilla sitä vielä uusiks kun nyt ei ollut keskittyminen parasta juuri pelin läpäisyn jälkeen.
 
Näin ikkään! Nyt on vahvat huhut eikä ihan mistä vaan lähteistä liikkeellä että Laran päivät naisena on luettu ja uusi Lara onkin sitten meiän iloksi mies eikä muuksi muutu. Pelibisneksessä vallalla olevat aatteet johtaneet tähän. Laittaa miehen miettiliääksi että oliko tämän arvosta - siinä on monen nuoruudenmuistot päälaellaan.

Ei taida paljon aatteen tyyppejä haittailla. Älkääkä nyt taas ymmärrä väärin kuin täällä aina tehhään ja bannaillaan mistäkin syystä. Minä EN mitään vastaan sukupuolileikkauksia mutta että vanhaan hahmoon kajoavat niin en ymmärrä. Anteeksi etukäteen oon varmaan taassen ainoo joka ei haluu katella mies Laraa.
 
Ylös Bottom