Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tupakoitko?

Vastaus: Tupakoitko?

Ja sellainen sivuhuomio tähän väliin, että Suomen torjuntavoittoa 40-luvulla ei millään ilveellä olisi saavutettu ilman tupakkaa. Tämä ei ole myytti!
Joka miehelle jaettiin tupakkia, "poltti tai ei". Ja sen koettiin vain pitävän yllä taistelukykyä ym..
No tuon voi jättää omaan arvoonsa, ajatellaan kuinka paljon tehokkaampi Suomen armeija olisi ollut jos suomalaiset eivät polttaisi.
 
Vastaus: Tupakoitko?

Pointtini oli, rakas Watson, että se haju joka JÄÄ ihmiseen ei satuta tai pilaa terveyttäsi. ;) Melko snobia se, että pitää muita arvostella sen perusteella että mille toinen haisee. Naurettavaa ja tavallaan säälittävääkin. :D :rolleyes:
Onko sama ajatus päässäsi jos esim. bussissa viereen istuu hien, viinan ja paskan sekoitukselta haiseva pummi?

Eihän normaalisti esim. töihinkään mennä hieltä ja paskalta haisevana jonkun liikuntarupeaman jälkeen, koska tuo saattaa tuntua toisista epämiellyttävältä. Sen sijaan tupakoivat ihmiset eivät usein välitä paskaakaan siitä minkälaista hajua lähiympäristöönsä levittää.

Juurihan täällä mainittiin aikaisemmin (mikäli olisit lukenut) että se passiivinen tupakointi ei ole todistetusti vaarallista. ;)

Ainakin Wikipedia on toista mieltä.

Mulle on ihan sama mitä aineita kukin elimistöönsä vetää niin kauan kun siitä ei mulle koidu haittaa. Tästä päästäänkin siihen että olen jo hetken ihmetellyt mikä logiikka siinä on mitkä huumausaineet ovat sallittuja ja mitkä ei. Joidenkin tutkimusten mukaan esim. ekstaasi ja monet muut kielletyt aineet ovat huomattavasti vaarattomampia kuin alkoholi. EDIT: Vielä lähdelinkkiä tälle tiedolle: BBC. Lopussa myös hieno kuvaaja aiheesta.
 
Vastaus: Tupakoitko?

No tottakai aina jos saa jotain aikaan esim. pääsee sängystä ylös ja bussipysäkille niin pitää itsensä tupakalla palkita. :cool:

Jos sitä nyt suihkussa käy niin kuin normaalit ihmiset ja pesee vaatteensa ja hampaansa ja jauhaa vaikka purkkaa niin ei sitä nyt voi ihan hien, viinan ja paskan sekotukselta haisevaan pummiin verrata. Saippuan ja tupakansavun sekotus aiheuttaa käsiinkin korkeintaan lievän popcornin hajun, AAH.

Tyhmää se silti saattaa olla, ja itselläkin sen lopettaminen on joskus edessä, mutta niin on moni muukin asia aina jonkun mielestä vähemmän fiksua, esim. pleikkarit, lihansyönti, homoilu, Dr. Phil ja päiväkirjan pitäminen.
 
Vastaus: Tupakoitko?

Onko sama ajatus päässäsi jos esim. bussissa viereen istuu hien, viinan ja paskan sekoitukselta haiseva pummi?

Eihän normaalisti esim. töihinkään mennä hieltä ja paskalta haisevana jonkun liikuntarupeaman jälkeen, koska tuo saattaa tuntua toisista epämiellyttävältä. Sen sijaan tupakoivat ihmiset eivät usein välitä paskaakaan siitä minkälaista hajua lähiympäristöönsä levittää.



Ainakin Wikipedia on toista mieltä.

Mulle on ihan sama mitä aineita kukin elimistöönsä vetää niin kauan kun siitä ei mulle koidu haittaa. Tästä päästäänkin siihen että olen jo hetken ihmetellyt mikä logiikka siinä on mitkä huumausaineet ovat sallittuja ja mitkä ei. Joidenkin tutkimusten mukaan esim. ekstaasi ja monet muut kielletyt aineet ovat huomattavasti vaarattomampia kuin alkoholi. EDIT: Vielä lähdelinkkiä tälle tiedolle: BBC. Lopussa myös hieno kuvaaja aiheesta.


Kuten sanottua, tuo juuri on IHMISKOHTAISTA ja mielestäni en haise paskalle, vaan tupakille. Naurettavaa provosoimista tuollainen. ;) Jos ihminen ei halua mennä töihin tai suihkuun, niin minkäs minä sille voin. Tuskin kukaan sellainen muumi edes viereeni istuu. Ja jos istuukin, niin vaihdan paikkaa, en välttämättä kerro mitään hänen ominaishajustaan vaan yksinkertaisesti vaihdan paikkaa. ;)

Itse en voisi kuvitella olevani niin pikkumainen, että puuttuisin hajun perusteella toisen elämään ellei se todellakin ole häirintää/häiritsevää siten, että siitä koituu jonkinlaista pysyvää haittaa minulle. Ja kylläpä vain niitäkin löytyy, jotka töihin menee ilman suihkuaan. Toisekseen, tupakoiviakin ihmisiä on varmaan monenlaisia, kyllä itse pidän hygieniastani huolta ja pidän vieläpä huolen muiden elintilasta jotten häiritsisi muita "harrasteellani". En kyllä tajua siltikään tuota rinnastamista hygienian ja tupakin välillä, ihmisillä näyttää olevan joku pakkomielle yhdistää tupakki ja ruumiinritteet samaan kasaan. :rolleyes:

Mikä nykynuoria vaivaa, ei sitä ennen valitettu tupakoinnista. Onko tullut ylemmyydentunto ja pikkumaisuus nykynuorisoon, kun ei suvaita niinkin vanhaa asiaa kuin tupakki? Ei ennen (minun nuoruudessani) ollut puhettakaan että tuota olisi käytetty lyömäaseena tai haukuttu suoranaisesti tupakoijia. Ei kukaan, edes kouluni "urheiluikonit" vastustaneet tupakkia tai toitottaneet sen vaaroista. Ne tiedostettiin, mutta niistä ei jankattu. Jokainen tavallaan ja ihmiset hyväksyttiin, vaikka ne polttikin. Herkkänahkaista porukkaa. ;) :cool:

Ja tuohon wikipediaan puuttuakseni, sehän tunnetusti on Absoluuttisen Totuuden Kehto, kuten vanha legenda internetistä kertoo. <3 :D Ainoa asia siis mitä tässä yritän sanoa, on se, että hajun, varsinkaan tupakin polton ja toisen päätökseen perustuvaa asiaa ei tulisi mollata/ toista ei sen perusteella saisi haukkua/syrjiä/väheksyä. Jos nuo "paska"-kommentit ei lopu, niin en edes jaksa vastata enää.

Edit: Passiivisesta vielä sen verran, että tuolla omassa (wiki) jutussasi mainittiin että TUNTEJA kestävä passiivinen tupakointi voi altistaa samoille vaaroille kuin normaali tupakoitsijan. Ja kyse oli savusta, ei hajusta. :)

Alkoholista ei sen enempää kuin se, että se on viisasten juoma. :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Tupakoitko?

12vuotta tuli poltettua (12v-24v) Nyt 3v ilman. Kiloja tuli lisää kun lopetin mutta eipä tuu enää yskittyä koko aikaa. Ainoa mitä siitä kaipaa on se sosiaalinen puoli.. Kaikki tai melkein kaikki kaverit polttaa ja aina kun käy vaikka kahvilla niin muut lähtee röökille ja itse jäät pöytään :rolleyes: Mutta minä voin sillä aikaa mennä vaikka pelaan sen 4 mikä niillä noin menee ja minulla menisi päivässä röökiin :D
 
Vastaus: Tupakoitko?

12vuotta tuli poltettua (12v-24v) Nyt 3v ilman. Kiloja tuli lisää kun lopetin mutta eipä tuu enää yskittyä koko aikaa. Ainoa mitä siitä kaipaa on se sosiaalinen puoli.. Kaikki tai melkein kaikki kaverit polttaa ja aina kun käy vaikka kahvilla niin muut lähtee röökille ja itse jäät pöytään :rolleyes: Mutta minä voin sillä aikaa mennä vaikka pelaan sen 4 mikä niillä noin menee ja minulla menisi päivässä röökiin :D


Loistavaa! :)
 
Vastaus: Tupakoitko?

12vuotta tuli poltettua (12v-24v) Nyt 3v ilman. Kiloja tuli lisää kun lopetin mutta eipä tuu enää yskittyä koko aikaa. Ainoa mitä siitä kaipaa on se sosiaalinen puoli.. Kaikki tai melkein kaikki kaverit polttaa ja aina kun käy vaikka kahvilla niin muut lähtee röökille ja itse jäät pöytään :rolleyes: Mutta minä voin sillä aikaa mennä vaikka pelaan sen 4 mikä niillä noin menee ja minulla menisi päivässä röökiin :D

Onneksi olkoon.
 
Vastaus: Tupakoitko?

Onneksi olkoon.

Kiitos kiitos. Pakkko vielä lisätä että emäntä lopetti viikkoa myöhemmin ja on kanssa ollut polttamatta siitä asti. Ja kerkesi polttaa minua vähän kauemmin. Eli molemmilta aika hyvä suoritus vaikka itse sanonkin. Eikä ole käynyt edes kertaakaan mielessä viime vuosina että aloittais vielä joskus uudestaan.
 
Vastaus: Tupakoitko?

Kiitos kiitos. Pakkko vielä lisätä että emäntä lopetti viikkoa myöhemmin ja on kanssa ollut polttamatta siitä asti. Ja kerkesi polttaa minua vähän kauemmin. Eli molemmilta aika hyvä suoritus vaikka itse sanonkin. Eikä ole käynyt edes kertaakaan mielessä viime vuosina että aloittais vielä joskus uudestaan.

On! Se vaatii luonteen lujuutta. Mutta uskon samalla että oli helpompaa tehdä se kun parempi puoliskokin lopetti samalla. :)
 
Vastaus: Tupakoitko?

Tässä keskustelussa on hyvin noussut esiin asia mikä on aina ärsyttänyt minua todella paljon, eli se miten tupakoitsijoita saadaan haukkua haiseviksi ääliöiksi, jotka polttavat keuhkonsa ja rahansa pahanmakuisilla ja -hajuisilla pötkäleillä. Itsekurikin kuulemma puuttuu polttajilta Ja norttihuulet vielä aiheuttavat niin paljon savuttomille rahan menetystä sairaalakuluineen. Ja kun näiden ääliöiksi haukkujien joukosta löytyy vieläpä sellaisiakin ihmistimantteja, jotka kertovat etteivät koskaan ole henkosiakaan polttaneet.

Kuitenkin jos menen sanomaan jollekin kulinaristille, että kipittäppä muualle haisemaan valkosipulille tai jollekin laardikasalle, että viitikkö vähentää syömistä kun joudun sun ohitusleikkaukset maksamaan niin jopa olen röyhkeä ja sydämetön hylkiö.

Itse en polta enää, kohta olen kaksi vuotta ollut polttamatta, sitä ennen ehdin reilun kymmenen vuotta poltella, loppuaikana ei normiaski päivään riittänyt. Vieläkin välillä tekee röökiä pirusti mieli, unia tupakasta näen viikoittain ja tupakan savun haju on parhaita tuoksuja mitä tiedän. Varsinkin kesäiltaisin hyvällä ilmalla mietin usein miten mukava olisi istuskella pihalla ja poltella rööki toisensa jälkeen. Sen myönnän, että vasta röökin polttanut haisee pahalle, kuitenkin juuri valkosipulia syönyt mielestäni paljon pahemmalle.

Joku kyseli plussapuolia polttamisesta. Tupakka antaa oikeasti hyvän olon tunteen, minusta se maistuikin hyvälle, varsinkin syömisen jälkeen. Noi on minun mielestäni ne plussat minkä takia minä poltin. Imago tai yhteenkuuluvuuden tunne muiden kanssa ei minun polttamiseeni vaikuttanut. Huonot puolet varmaan kaikki tietää ja niiden takia minäkin lopetin, lähinnä se rahanmeno alkoi nyppimään.

Myönnän siis myös teoillani sen ettei polttaminen viisasta hommaa ole. Kuitenkaan en tuomitse ketään joka haluaa polttaa, ymmärrän senkin erittäin hyvin. Ottaa vain ohimoon juuri sellaiset, jotka tuomitsee asian josta ei ole minkäänlaista henk.koht kokemusta ja haukkuvat vielä kaupan päälle.
 
Vastaus: Tupakoitko?

Aikuiset ihmiset ja tappelee siitä että joku polttaa ja joku ei... antakaa kaikkien kukkien kukkia ;)
 
Vastaus: Tupakoitko?

Aikuiset ihmiset ja tappelee siitä että joku polttaa ja joku ei... antakaa kaikkien kukkien kukkia ;)

Näin sen pitäisi olla. Mutta yhteiskunnallisestikkin ajateltuna se ei pidä paikkaansa. Tupakki on paha ja ihminen joka polttaa vielä pahempi, koska sitä rangaistaan sen varjolla.
 
Vastaus: Tupakoitko?

Viimeksi on tullut poltettua n. 5 vuotta sitten. Eka kerran tuli poltettua n. 12 vuotta sitten. Sillä aikavälillä kun vielä poltin satunnaisesti niin se oli aika on/off tyylistä. Saatoin polttaa pari askia kahden päivän aikana sitten saattoi mennä vaikka vuosi etten polttanut lainkaan. Sitten kun aloin pumppaamaan rautaa ja muutenkin treenaamaan aktiivisesti niin tuli jätettyä syöpänaulat.

Minulle tupakointi ei yleensä ollut mikään sosiaalinen tapahtuma, eli useimmiten tuli poltettua yksin. Sitten tietty joissan soittotreeneissä ja niihin liittyvässä oikeanlaisessa seurassa pääsi tapahtumaan ylilyöntejä/ennätyksiä.
 
Vastaus: Tupakoitko?

En polta, enkä aio aloittaa.
Maistettu toki on, tämäkin sen takia sillä että lähes "idolini" serkku veteli moista laivalla tavatessa ja tarjosi henkäisyn. Mutta se kerta jäi viimeisekseni :p

veikkaanpa että suurin osa aloittaa tuon joko yläasteella, ammattikoulussa/lukiossa tai intissä. Jos noista pääsee aloittamatta niin veikkaanpa että on todennäköisempää että ihminen pysyy raittiina. Joukossa tyhmyys tiivistyy?
 
Vastaus: Tupakoitko?

Jessus sentään... meininki on kuin herätyskokouksessa.

Mutsi on polttanut niin kauan kuin muistan mutten itse koskaan ole kokenut, lukuisista kokeiluista huolimatta, erityistä tarvetta savukeen sytyttämiseen. Vaan eipä minulle ole koskaan tullut mieleen röökaajien kengillekkään käydä sylkemään, tupakoitsijoita huomattavasti enemmän kaaliin ottaa tämä kasvoton "moral majority" -periaatteella toimiva tupakoinninvastanen blokki... Nykypäivänä paras syy tupakoinnin aloittamiseen tuntuisikin olevan juuri tälläisten ihmisten ärsyynnyttäminen ;).

Noh, leikki leikkinä, sen kuitenkin sanon, että kannattaisi argumentin molempien osapuolten tutustua Joe Jacksonin näkemyksiin tuosta ruohosta. Saattaisi nimittäin edes raottaa näiden anti-smoking zealottien silmiä...

"Simplify and repetition. That is the secret of modern propaganda." - Fritz Hippler :rolleyes:
 
Vastaus: Tupakoitko?

Näin sen pitäisi olla. Mutta yhteiskunnallisestikkin ajateltuna se ei pidä paikkaansa. Tupakki on paha ja ihminen joka polttaa vielä pahempi, koska sitä rangaistaan sen varjolla.

Yhteiskunnallisesti ajatellen pahoja asioita on myös mm.
-viinan juominen
-ylensyönti, lihansyönti, suolan käyttö jne jne
-autolla ajaminen
-muu turha kuluttaminen (esim pelit ja pelikonsolit)
-lapset ja nuoret ei nykyään liiku ollenkaan (parempi olisi vaikka vetää röökiä ja liikkua samalla kun olla tupakoimatta eikä liikkua ollenkaan)
...

Itse en polta enää ja olen kyllä tyytyväinen että sain lopetettua. Tupakan verot taitaa tuottaa valtiolle niin paljon rahaa, että se on vissiin enemmän kuin mitä menee tupakoitsijoiden terveydenhoitokuluihin. En tiedä, kunhan heitin. Aika mustavalkoisia mielipiteitä täällä viljellään.
 
Vastaus: Tupakoitko?

Yhteiskunnallisesti ajatellen pahoja asioita on myös mm.
-viinan juominen
-ylensyönti, lihansyönti, suolan käyttö jne jne
-autolla ajaminen
-muu turha kuluttaminen (esim pelit ja pelikonsolit)
-lapset ja nuoret ei nykyään liiku ollenkaan (parempi olisi vaikka vetää röökiä ja liikkua samalla kun olla tupakoimatta eikä liikkua ollenkaan)
...

Itse en polta enää ja olen kyllä tyytyväinen että sain lopetettua. Tupakan verot taitaa tuottaa valtiolle niin paljon rahaa, että se on vissiin enemmän kuin mitä menee tupakoitsijoiden terveydenhoitokuluihin. En tiedä, kunhan heitin. Aika mustavalkoisia mielipiteitä täällä viljellään.

Pelaaminen kehittää, esimerkiksi erään tutkimuksen mukaan lääkärit/kirurgit jotka pelailee suoriutuu siitä leikkaustoimenpiteestään paremmin kuin pelejä harrastamattomat ystävänsä. Taisi olla pelit-lehdessä tuo. Liiallinen pelaaminen onkin sitten asia erikseen. Tässähän on omalla kohdallani ainakin selkeä yhteys, tulee pelattua tai oltua koneella sen sijaan että lähtisi reippailemaan.

Alkoholi on kyllä pahasta (äkkikuolemat mm), mutta sekin vähän nautittuna on terveellistä (kuka suomalainen osaa tuon taidon. :D). Ylensyönnistä en osaa sanoa mitään hyvää, mutta lihaa pitää kyllä syödä, siitä saa automaattisesti esimerkiksi välttämättömiä aminohappoja, jotka esim. lapsille on tärkeitä. Suolaa tulee henkilökohtaisesti ajateltuna käytettyä liikaa, teen usein itse ruokaa ja usein on mainittu että on "hiukan" suolaa.

Auto on ainakin täälläpäin tuiki tarpeellinen, pitkät matkat esim. äidin luona käydessä. Kauppamatkat voisi kyllä tehdä pyörällä tai kävellen, ei tekisi yhtään pahaa. Kulutus on nykyajan synti, kokoajan pitää kehittää uusia tarpeita, jotta ihmispolo olisi tyytyväinen. Asioiden haaliminen on nykyaikaa, tuntuupa jopa että joillekkin se on elämän tarkoitus.

Tupakista sitten vielä sen verran, että en polta edes askia päivässä nykyään, jos olisin töissä niin tilanne olisi "hiukan" toinen. Siellä meni raatamisen ohessa (ulkotyötä) suht paljon röökiä. Varsinkin kun työkaverit poltti vielä kaiken lisäksi. :D
 
Ylös Bottom