Vastaus: Tupakoitko?
Onko sama ajatus päässäsi jos esim. bussissa viereen istuu hien, viinan ja paskan sekoitukselta haiseva pummi?
Eihän normaalisti esim. töihinkään mennä hieltä ja paskalta haisevana jonkun liikuntarupeaman jälkeen, koska tuo saattaa tuntua toisista epämiellyttävältä. Sen sijaan tupakoivat ihmiset eivät usein välitä paskaakaan siitä minkälaista hajua lähiympäristöönsä levittää.
Ainakin
Wikipedia on toista mieltä.
Mulle on ihan sama mitä aineita kukin elimistöönsä vetää niin kauan kun siitä ei mulle koidu haittaa. Tästä päästäänkin siihen että olen jo hetken ihmetellyt mikä logiikka siinä on mitkä huumausaineet ovat sallittuja ja mitkä ei. Joidenkin tutkimusten mukaan esim. ekstaasi ja monet muut kielletyt aineet ovat huomattavasti vaarattomampia kuin alkoholi. EDIT: Vielä lähdelinkkiä tälle tiedolle:
BBC. Lopussa myös hieno kuvaaja aiheesta.
Kuten sanottua, tuo juuri on IHMISKOHTAISTA ja mielestäni en haise paskalle, vaan tupakille. Naurettavaa provosoimista tuollainen.
![Wink ;) ;)](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f609.png)
Jos ihminen ei halua mennä töihin tai suihkuun, niin minkäs minä sille voin. Tuskin kukaan sellainen muumi edes viereeni istuu. Ja jos istuukin, niin vaihdan paikkaa, en välttämättä kerro mitään hänen ominaishajustaan vaan yksinkertaisesti vaihdan paikkaa.
Itse en voisi kuvitella olevani niin pikkumainen, että puuttuisin hajun perusteella toisen elämään ellei se todellakin ole häirintää/häiritsevää siten, että siitä koituu jonkinlaista pysyvää haittaa minulle. Ja kylläpä vain niitäkin löytyy, jotka töihin menee ilman suihkuaan. Toisekseen, tupakoiviakin ihmisiä on varmaan monenlaisia, kyllä itse pidän hygieniastani huolta ja pidän vieläpä huolen muiden elintilasta jotten häiritsisi muita "harrasteellani". En kyllä tajua siltikään tuota rinnastamista hygienian ja tupakin välillä, ihmisillä näyttää olevan joku pakkomielle yhdistää tupakki ja ruumiinritteet samaan kasaan.
Mikä nykynuoria vaivaa, ei sitä ennen valitettu tupakoinnista. Onko tullut ylemmyydentunto ja pikkumaisuus nykynuorisoon, kun ei suvaita niinkin vanhaa asiaa kuin tupakki? Ei ennen (minun nuoruudessani) ollut puhettakaan että tuota olisi käytetty lyömäaseena tai haukuttu suoranaisesti tupakoijia. Ei kukaan, edes kouluni "urheiluikonit" vastustaneet tupakkia tai toitottaneet sen vaaroista. Ne tiedostettiin, mutta niistä ei jankattu. Jokainen tavallaan ja ihmiset hyväksyttiin, vaikka ne polttikin. Herkkänahkaista porukkaa.
Ja tuohon wikipediaan puuttuakseni, sehän tunnetusti on Absoluuttisen Totuuden Kehto, kuten vanha legenda internetistä kertoo. <3
![Big Grin :D :D](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f600.png)
Ainoa asia siis mitä tässä yritän sanoa, on se, että hajun, varsinkaan tupakin polton ja toisen päätökseen perustuvaa asiaa ei tulisi mollata/ toista ei sen perusteella saisi
haukkua/syrjiä/väheksyä. Jos nuo "paska"-kommentit ei lopu, niin en edes jaksa vastata enää.
Edit: Passiivisesta vielä sen verran, että tuolla omassa (wiki) jutussasi mainittiin että TUNTEJA kestävä passiivinen tupakointi voi altistaa samoille vaaroille kuin normaali tupakoitsijan. Ja kyse oli savusta, ei hajusta.
Alkoholista ei sen enempää kuin se, että se on viisasten juoma.
![Smile :) :)](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f642.png)