Hei. Minulla on 11 vuotta vanha Sony 52" W5500-televisio ollut käytössä, FullHD riittänyt hyvin kun katson noin 2,5 metrin päästä. Kuitenkin ajattelin, että voisi olla kohta aika päivittää uuteen. Tummat alueet ovat melko harmaita, ja valokuvia olisi kiva katsoa 4K:sta. Etäisyyshän on sellainen, että 4K oikeastaan auttaa vasta 65" kokoisissa televisioissa?
Kuten voi huomata, en päivitä televisiota kovin usein ellei ole pakko. Eli nyt mietin mikä olisi optimaalinen aika ostaa uusi. Sähkönkulutuskin varmaan aika paljon pienempää nykyisillä? Haluan siis, että television ominaisuudet kestävät aikaa (vaikka sen 10 vuotta, 8K:ssa en näe mitään järkeä), mutta en oikein halua maksaa yli 700 euroa. Koko on 55" melko varmasti, vaikka katselin että 65" mahtuisi juuri ja juuri televisiotasolle niin että jää alle 10 cm tilaa yhteensä reunoihin. Tässä nykyisessä Sonyssahan on hemmetin leveät reunat eli 55" uusi malli on pienempi.
Parhaat vaihtoehdot ovat kai Sony XH90, Samsung Q80T ja LG Nano90. En halua OLED:ia kun käytän sitä tietokoneen näyttönäkin, ja ne maksavat liikaa. Minulle riittää hieman heikompikin laatu kuten tässä käy hyvin ilmi.
Osaako joku veikata milloin nämä voisi saada tuohon hintaan, nyt maksavat melkein 900 € BF-alennuksessa? Vai loppuvatko nämä hyvät mallit kaupoista jo ennen tälläistä hintaa ja uudet mallit tilalle?
Mitenkäs tuo Dolby Vision? Samsungissa ei ole sitä vaan HDR10+. Netflix vaikuttaisi olevan Dolby esim. ja muutenkin se on suositumpi? Mietin tässä sitä pitkäikäisyyttä, ja omaan silmään vaikuttaisi ettei tuota Samsungia kannata sen takia ostaa? Eikö tämä Dolby Vision ole tulossa peleihinkin?
Entä tämä HMDI 2.1 juttu, joku sanoi että kannattaa odottaa uusia malleja ennemmin? Tällöin minun pitäisi odottaa vielä ainakin 2-3 vuotta, että hinnat tippuvat haluamalleni tasolle seuraavan vuoden malleissa. En pelaa enää niin usein kuin ennen, mutta joskus, eikä sitä tiedä innostuuko taas enemmän välillä.
Onko ihmisillä kokemusta eri merkkien kestävyydestä? Kuten tiedämme, niin jotkut yhtiöt suunnittelevat tuotteet menemään hajalle. Sonysta tiedän parinkin tapauksen kautta että vaikuttaisi olevan kestävää laatua. Eli siinä mielessä Sonyn korkeammat hinnat yleensä ei minua haittaa.
Kenelläkään mitään neuvoja asian suhteen?
Edit. Ainiin, onko näissä kaikissa malleissa sellainen toiminto kuin Samsungissa näin, oliko se Ambient Light tms. Eli että saa valokuvia näkymään telkkariin ilman kovaa virrankulutusta? Niinkuin tauluna.