Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Uskonnot, ateismi, filosofia, elämänkatsomus ja muu syvällinen pohdinta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ColdFire
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Jos tarkoitat sitä, että toinen on verifioitavissa/falsifioitavissa, siinä missä toinen ei, niin olen eri mieltä.

En ymmärrä miten ihmeessä voit edes ajatella minun tarkoittaneen tuollaista. Ei mitään tieteellistä teoriaa voi osoittaa ehdottoman todeksi, juuri tätä tarkoitin tieteen luonteella. Tiede on itseään korjaava mekanismi, jossa käytännössä mikään väite ei koskaan voi olla absoluuttisen totta (ps. tietyt osa-alueet matematiikkaa, joka on luonteeltaan hyvin erilainen muista tieteistä). Vääräksi tieteellisen teorian toki voi osoittaa. Luomisopille ei nähdäkseni voi tehdä kumpaakaan, koska sen paikkansapitävyyden testaaminen ei ole mahdollista.

Filosofian suhtautuminen tieteisiin onkin sitten kokonaan oma sotkunsa, johon en isommin halua puuttua. Totean vain ettei se minun kirjoissani ole itsessään tiede, mutta filosofia on välttämätöntä tieteen edistykselle.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

En ymmärrä miten ihmeessä voit edes ajatella minun tarkoittaneen tuollaista. Ei mitään tieteellistä teoriaa voi osoittaa ehdottoman todeksi, juuri tätä tarkoitin tieteen luonteella. Tiede on itseään korjaava mekanismi, jossa käytännössä mikään väite ei koskaan voi olla absoluuttisen totta (ps. tietyt osa-alueet matematiikkaa, joka on luonteeltaan hyvin erilainen muista tieteistä). Vääräksi tieteellisen teorian toki voi osoittaa. Luomisopille ei nähdäkseni voi tehdä kumpaakaan, koska sen paikkansapitävyyden testaaminen ei ole mahdollista.

Nimenomaan, tämähän on juuri verifikaation/falsifikaation periaate; mahdollista perustella, kuten myös todistaa vääräksi. Teoriahan on siis Popperin, jonka nykytiede on kauttaaltaan omaksunut. Olemme myös samaa mieltä siitä, että tieteen absoluuttinen todistaminen on mahdotonta.

Uskonnon vertaamista tieteeseen vastustit sillä premissillä, että uskontoa ei ole mahdollista falsifioida, siispä sen vertailu tieteeseen ei ole korrektia. Minusta vertailu on mahdollista, mutta totuusarvon määrittäminen ei; siispä aloja tulisi opettaa sen mukaan, mikä vaikutus niillä on ollut kultuureihimme. Opetuksella en siis puhu mistään tunnustuksellisesta opetuksesta, vaan tutkimuksesta.

Olen niin ikään samaa mieltä siitä, ettei filosofia ei ole tiede - juuri siksi sijoittaisinkin sen tieteiden päälle.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Minusta vertailu on mahdollista, mutta totuusarvon määrittäminen ei; siispä aloja tulisi opettaa sen mukaan, mikä vaikutus niillä on ollut kultuureihimme.

Tästä olikin sattuva jaksojen sarja South Parkista juuri tällä viikolla. Jos mielikuvituksen tuote on vaikuttanut merkittävästi kulttuuriimme aikojen saatossa, on se jollain määreellä siten tosi. Joulupukki, Jumala, Väinämöinen, Vetehinen, Manitou, Budha, Quetzalcoatl, Apollo, Pääsiäispupu, Zeus, Teutates, Chupacabra. Laikki yhtä tosia ja taruolentoja.

Kultuurisen merkityksen opettamiseen ei tarvita tunnustuksellista uskonnonopetusta kouluissa eikä varsinkaan niiden sotkemista tieteelliseen opetukseen.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

[video=youtube;oeLr2oElXHQ]http://www.youtube.com/watch?v=oeLr2oElXHQ&feature=relmfu[/video]

Tämä video sisältää kyllä koko ajatusmaailmani uskonnoista. Johtuukohan kellonajasta vai onko tuossa videossa vaan niin hyvin asiaa, mutta en kyllä keksi tähän mitään muuta sanottavaa. :rolleyes:
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Hieman jänskättää vastata tähän threadiin. Kun ei millään jaksaisi rueta väittelemään mistään.
1. Uskotko, että jokin/jotkin korkeammat älykkäät (tai no edes ajattelevat) voimat loivat tämän maailmankaikkeuden?

Kyllä uskon.

2. Uskotko, että juuri sinulla on jokin tarkoitus tässä elämässä?

Uskon että kaikilla ihmisillä on "suurempi tarkoitus" tässä elämässä.

2.1 Mikäli uskot, että juuri sinulla on tässä elämässä jokin tarkoitus, niin uskotko myös että kaikella on tarkoitus?
Jos kaikella tarkoitetaan esim. kiviä tai sorsan paskaa niin en usko.

3. Mikäli uskot johonkin uskontoon, niin noudatatko uskontosi sääntöjä/lakeja?

En tulkitse Jumalani sanaa lakina vaan kokoelmana moraalisia ja eettisiä opetuksia, joista jokainen löytäköön kultaisen keskitien.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Kultuurisen merkityksen opettamiseen ei tarvita tunnustuksellista uskonnonopetusta kouluissa eikä varsinkaan niiden sotkemista tieteelliseen opetukseen.

Tunnustuksellinen tieteiden opetus on yhtä epävalidia kuin tunnustuksellinen uskonnon opetuskin. Tunnustuksellisella tieteiden opetuksella tarkoitan siis sitä, että esimerkiksi lukion biologia, fysiikka, kemia eivät anna opetuksilleen minkäänlaista kyseenalaistuksen mahdollisuutta; opetetaan totuutta. Tämä on yksinkertaisesti virheellistä.

Olemme samaa mieltä siitä, että kulttuurillisen opetuksen ei tarvitse olla tunnustuksellista.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Tunnustuksellisella tieteiden opetuksella tarkoitan siis sitä, että esimerkiksi lukion biologia, fysiikka, kemia eivät anna opetuksilleen minkäänlaista kyseenalaistuksen mahdollisuutta; opetetaan totuutta. Tämä on yksinkertaisesti virheellistä.


Väärin; koulussa opetetaan se, mikä tieteen kannalta on nähty oikeaksi SILLE hetkelle. Tiedehän ei tunnetusti (edelleenkään) lukitse vastauksia, vaan antaa vastaukset sille hetkelle, jotka nähdään olevan sillä hetkellä oikein. Totta kai pitää kyseenalaistaa kaikkea, mutta miten voit kyseenalaistaa jos et ensin opi asiaa?


Ja kyllä usko sinänsä verrattuna on aika pysähtynyttä, se kun perustuu kyselyyn ja uskoon, eikä välttämättä lainkaan konkreettisiin asioihin. Usko ei ei tartu asioihin, eikä rukoileminen. Usko on epätoivoa ja toivottomuutta. Tiede taas pyrkii jopa kyseenalaistamaan itseäänkin, mikä mielestäni on hedelmällinen lähtökohta.

Rukoile miljoona euroa, vaiko tee töitä sen eteen. Kumpihan tuo tuloksen?
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Väärin; koulussa opetetaan se, mikä tieteen kannalta on nähty oikeaksi SILLE hetkelle. Tiedehän ei tunnetusti (edelleenkään) lukitse vastauksia, vaan antaa vastaukset sille hetkelle, jotka kuvitellaan olevan sillä hetkellä oikein. Totta kai pitää kyseenalaistaa kaikkea, mutta miten voit kyseenalaistaa jos et ensin opi asiaa?

En tiedä, kuinka moni on mainitsemiani luonnontieteitä lukiossa käynyt, mutta oppiaineethan eivät nimenomaan tuo esille tiedon vaihtelevuutta. Veden kiehumispiste on 100 celsiusastetta - ei fysiikan opetus suinkaan kerro tähän teoriaan johtaneen päättelyketjun induktiivisuudesta. Induktiiviset ja deduktiiviset argumentit käydään nopeasti läpi filosofian ensimmäisellä kurssilla, mutta eipä kukaan niitä muista, saati osaa soveltaa luonnontieteiden opiskeluun.

Korkeamman tason uskonnonopetus onkin sentään täysin tarkastelevaa. Ala-asteilla toki tunnustuksellisuutta edelleen esiintyy.

Ja kyllä usko sinänsä verrattuna on aika pysähtynyttä, se kun perustuu kyselyyn ja uskoon, eikä välttämättä lainkaan konkreettisiin asioihin. Usko ei ei tartu asioihin, eikä rukoileminen. Usko on epätoivoa ja toivottomuutta. Tiede taas pyrkii jopa kyseenalaistamaan itseäänkin, mikä mielestäni on hedelmällinen lähtökohta.
Ugh, jos väität, ettei usko kyseenalaista itseään, niin en tiedä, mitä sanoa. Konkreettiset asiat ovat taas täysin suhteellisia; ei, usko ei mitä todennäköisimmin tuo yksilölle yhteisösopimuksen kapitaa, mutta sen henkiset vaikutukset ovat usein sitä harjoittavaan subjektiin rajattomasti korkeammat.

Mikä on konkreettista? Materia? Henki? Mitä jos kuvittelen itselleni miljoona euroa? Urheiluauton? Eivätkö ne ole minulle aivan yhtä todellisia, todellisuus kun kuitenkin näyttäytyy minulle vain ajatuksenani?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Mikä on konkreettista? Materia? Henki?

Sen mihin pystyt koskemaan, on konkreettista. Sen minkä näet on konkreettista. Totta kai voidaan sitten alkaa väittelemään eri realismin suunnista ja havaisemisen eri olomuodoista filosofiassa, mutta todellisuudessa mikään ei mene eteenpäin vaikka kuinka höpisemme. Ei haaveet ole muuta kuin mielikuvitusta ja turhaa toivoa, vaikka ne toisivatkin sisäistä vahvuutta toimia. Tekemällä oppii, kuten sanotaan. Haaveilu ja uskomukset ei rakenna mitään näkyvää, vaikka voivatkin olla tärkeitä yksilölle. En silti kiellä että kukin ei saisi toimia näkemällä tavallaan, mutta suosittelen kaikille havaitsemista ja sen pohjalta toimimista sen sijaan, että pelkää taantumuksellisesti jotain niinkin ilmiselvää asiaa kuin kuolema.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Ääh. En tiedä, onko keskustelun jatkaminen hedelmällistä, mutta mennään nyt sitten perusteisiin.

Sen mihin pystyt koskemaan, on konkreettista. Sen minkä näet on konkreettista.
Entä jos näen, tunnen harhoja? Kyllähän sinä varmasti tiedät, ettemme voi aina luottaa aisteihimme. Jos aistini valehtelevat joskus, millä perusteella minun tulisi kuvitella, että ne antavat minulle konkreettisen kuvan jossain muussa tilanteessa?

Pystyn unissani näkemään, koskemaan. Olet varmaan kuitenkin sitä mieltä, etteivät uneni ole konkreettisia. Miksi?
Totta kai voidaan sitten alkaa väittelemään eri realismin suunnista ja havaisemisen eri olomuodoista filosofiassa, mutta todellisuudessa mikään ei mene eteenpäin vaikka kuinka höpisemme.
Määrittele todellisuus. Määrittele eteenpäin meno. Tulisiko meidän rakentaa tietoa, vaikka rakentaisimme sen harhan päälle?

Ei haaveet ole muuta kuin mielikuvitusta ja turhaa toivoa, vaikka ne toisivatkin sisäistä vahvuutta toimia. Tekemällä oppii, kuten sanotaan. Haaveilu ja uskomukset ei rakenna mitään näkyvää, vaikka voivatkin olla tärkeitä yksilölle. En silti kiellä että kukin ei saisi toimia näkemällä tavallaan, mutta suosittelen kaikille havaitsemista ja sen pohjalta toimimista sen sijaan, että pelkää taantumuksellisesti jotain niinkin ilmiselvää asiaa kuin kuolema.
Mitä tämänkin pitäisi tarkoittaa? Ovatko usko, henki tai haaveet sinusta kuolemanpelkoa?

Kuten jo aikaisemmin kysyin, mitä ylipäätään on näkyvä? Eikö usko voisi henkisenä eetoksena siirtyä suoraan materiaan, muuttaen materiassa toimivien subjektien toimintatapoja?
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Mitä tämänkin pitäisi tarkoittaa? Ovatko usko, henki tai haaveet sinusta kuolemanpelkoa?

Täysin ja kokonaan. Tarve löytää elämälle tarkoitus, jottemme keräisi maallista mammonaa tai jakaisi Jeesus tulee huomenna -lappuja turhaan.

Itse olen joskus pohtinut, että kun en usko yliluonnolliseen tai kuolemanjälkeiseen elämään, niin minkä ihmeen takia täällä ollaan keräämässä paskaa niskaan. Mutta silti koen sen lohdullisempana ajatuksena kuin sen, että täällä ensin kerättäisiin paskaa niskaan jonkun yliluonnollisen takia. Miksi ihmeessä? Jos Jumala kuitenkin pelastaa meidät hyvään paikkaan, niin eikö olisi huomattavasti helpompaa ripustaa itsensä kattoon ja nauttia paremmasta paikasta? Vai onko ~65-vuoden kärsimysnäytelmä mukavampi, jotta osaa nauttia sitten 24/7 -juhlimisesta? Ja haluan vielä painottaa, etten siis kehoita ketään ripustautumaan kattoon, vaikka yliluonnolliseen uskoisikin.

Luomisteoriaa ei pidä opettaa missään olosuhteissa biologian tunneilla. Jos uskonnonopetus täytyy kouluissa pitää (en ymmärrä miksi), niin siellä voidaan sitten kertoa luomisteoriat niin kristillisen, hindulaisen, jedikirkon, vaaleanpunaisen norsunkakan kuin oman blogini (kävelin viime kesänä meren yli Viroon hakemaan halpaa kaljaa. Miksi ette usko?) näkökulmasta. Kaikkiin löytyy yhtä paljon perusteita. Ainakin itselleni niin biologian kuin muidenkin tieteiden aloilla niin yläasteella kuin lukiossakin kyllä painotettiin sen hetkisen ymmärryksen arvoa. Ei evoluutiota painotettu absoluuttisena totuutena, vaan elävänä totuutena, joka voi muuttua, vaikka pääajatus onkin todistetuttua asiaa. Tähän ei luomisteoriat pysty. Niissä mennään samoilla karttamerkeillä, joilla on menty satoja vuosia. Jos Jumalan ohjaama Paavi (ei mode! kirj. huom.) jaksaa, niin kerran vuosituhannessa voidaan myöntää, että jossain oltiin väärässä.

Filosofia ei omissa kirjoissani kyllä ole minkäänlainen tiede, mutta sen tarjoama idea kaiken kyseenalaistamisesta on täysin oikea, ja siksi ansaitsee olla oppiaineena. Tällä pyritään varmistamaan, ettei kukaan pidä maailmaa vielä valmiina, vaan kyseenalaistaa ja kehittää maailmaa. Eikös Jenkkilässä 1900-luvun alun hujakoilla patenttitoimiston johtaja eronnut sillä syyllä, että maailma on valmis?
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Ääh. En tiedä, onko keskustelun jatkaminen hedelmällistä, mutta mennään nyt sitten perusteisiin.


Entä jos näen, tunnen harhoja? Kyllähän sinä varmasti tiedät, ettemme voi aina luottaa aisteihimme. Jos aistini valehtelevat joskus, millä perusteella minun tulisi kuvitella, että ne antavat minulle konkreettisen kuvan jossain muussa tilanteessa?

Pystyn unissani näkemään, koskemaan. Olet varmaan kuitenkin sitä mieltä, etteivät uneni ole konkreettisia. Miksi?

Määrittele todellisuus. Määrittele eteenpäin meno. Tulisiko meidän rakentaa tietoa, vaikka rakentaisimme sen harhan päälle?


Mitä tämänkin pitäisi tarkoittaa? Ovatko usko, henki tai haaveet sinusta kuolemanpelkoa?

Kuten jo aikaisemmin kysyin, mitä ylipäätään on näkyvä? Eikö usko voisi henkisenä eetoksena siirtyä suoraan materiaan, muuttaen materiassa toimivien subjektien toimintatapoja?



Jos tunnet/näet harhoja, suosittelen yhteyden ottamista mielenterveystoimistoon, tai sitten sienet on vääränlaisia. Omalla kohdallani tuo herättäisi paniikin jos esim. tuoli kiemurtelisi allani, tai valokuvassa ihmiset liikkuisivat.

Itse en tunne tai koske unissani, vaan tavallaan koen asioita jotka ei ole realistisia. Tämän tajuan yleensä unessani jo, joten en osaa sanoa tuohon mitään.

Todellisuus on omissa kirjoissani sitä, mitä olen fyysisesti kokenut ja nähnyt tai mikä on vaikuttanut minuun. Todellisuus on aistien ja tiedon varaan rakennettua jonka jollakin tapaa pystyy ITSE kokemaan/vahvistamaan. Eteenpäin meneminen on myös yksilökohtaista, omanlaisensa todellisuuden kokemista. Itse ainakin ymmärrän etenemisen niin monella tapaa, että sitä ei voi edes muutamalla sanalla kuvailla.

Uskot ja uskonnothan rakentaa kivasti harhan päälle "tietoa", eli?

Usko voi perustua niin kuolemanpelolle, kuin ihan mille tahansa muullekin arvolle. Kunhan sanoin.

Näkyvä on sitä mitä näet/koet, toki tähän ilkeästi liittyy se arvomaailma ja muut inhottavuudet, joten absoluuttista totuutta tässäkään asiassa ei ole, joten yksilön näkemys on mielestäni yhtä oikea kuin lauman samanmielisiä. Etkö lainkaan perusta ajatuksiasi sille mitä näet, vai koetko kaiken aina niin vaikeasti kuten nyt? Oma oletukseni lähtee (usein) näköaistin kautta, josta lähden syventämään kokemustani muiden aistien avulla.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

(Vastaus kahteen viimeiseen viestiin.)

Elämän tarkoitus ei ole millään lailla vaihtoilmaisu kuoleman kysymykselle. Uskonto - kuten kaikki muutkin olemassaoloa pohtivat alat, kuten tiede, on toki syntynyt olemassaolon kysymyksestä. Uskontoa on käytetty moniin tarkoituksiin, kuten indoktrinaatioon, vallantavoitteluun ja moraalisuuden ylläpitoon, mutta mikään uskon poliittisista installaatioista ei toimi millään muotoa antiteesinä itse uskolle.

Kuten todettua, luonnontieteen perusta on siellä, missä uskonnonkin. Sittemmin tiede sovellettiin baconilaiseen luonnon hallintaan ja kausaliteetin tunnistamiseen. Nykyinen, materiaalinen tiede pyrkii luomaan teorioita, joista löytyy pragmaattinen korrespondenssi - eikä poikkeustapauksia lukuunottamatta (uskonnon neurologia) pyri juuri ottamaan kantaa uskon metafysiikkaan. Luonnontieteelliset teoriat osuvat ajoin toki yhteen uskonnollisten käsitysten kanssa nykypäivänä; tästä havainnoillistuksena juuri tora kreationismin ja darwinismin välillä.

On naurettavan lapsellista redusoida kaikki usko yhteen mielipiteeseen siitä, onko järkevää uskoa evankelisluterilaisen kirkon traditionaaliseen kantaan kuolemanjälkeisestä elämästä vai ei. -WaLuigi- osasi ansiokkaasti nimetä jopa kaksi uskontoa, mutta näin kontrollin ylläpitämiseksi voin vaikka esitellä lyhyen oppimäärän kristinuskon dogmasta.

Kristittyjen keskuudessa ei vallitse konsensusta siitä, mikä oikeuttaa taivaaseen pääsyn, ja mikä ei. Juutalaisten kaltaiset fundamentalistit painottavat Raamatun täydellistä noudattamista ylösnousemuksen ehtona, siinä missä evankelisluterilaiset kristityt väittelevät siitä, oikeuttaako taivaaseen pääsyn usko vai eletty elämä. Aktivistiset järjestöt, kuten vaikka tuon "Älä alistu!"-kampajan takana oleva Nuotta, esittävät taivaaseen pääsyn olevan kiinni uskosta. Tällöin kristillisten opetusten seuraaminen ei ole niinkään valinta, vaan automaatio Jumalan äänen vastaanottamisesta. Toiset taas uskovat kristillisen etiikan normit täyttävän elämän olevan riittävää, vaikka uskoa ei tunnustaisikaan. Toiset, niin ikään kristityt, kyseenalaistavat koko kuolemanjälkeisen elämän tarpeellisuuden kausaalisena "porkkanana" moraalisuuteen, ja painottavatkin ateismia lähtentelevästi moraalin itseisarvoisuutta maallisessa eksistoinnissa.

Oli kuolemanjälkeisestä elämästä uskonkin sisällä mitä mieltä tahansa, yksi kaikkien uskontojen ominaisarvoista on kuitenkin eettinen toiminta tässä olemassaolossamme. Traditionaalinen oppi kristinuskossa kieltää itsemurhan vääränä tekona maallista todellisuutta kohtaan (ihmishengen arvo mittaamaton). Toiset taas eivät toki näe olemassaolossansa mitään järkeä, ja hankala siihen on mitään sanoa. Yleisesti ottaen elämän näkeminen kärsimyksenä on mielestäni vähintäänkin kyseenalaista.

Uskoa tulisi opettaa koulussa ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että koko länsimäinen sivistyksemme on rakentunut sen päälle, piti siitä tai ei. Uskontiede tutkii kulttuurillemme merkityksellisiä uskontoja objektiivisesta positiosta. Sitten seuraavaan asiaan.

Puhuessaan uskonnon muuttumisesta on naurettavaa, että joku kykenee ylipäätään esittämään ylläolevan väitteen uskonnon paikallaan pysymisestä. Uskonnon teorioihin niin hyvästä elämästä kuin metafyysisistä malleista on tehty kulttuurin kehittyessä erittäin paljon muutoksia. Uskonto ja usko ovat myös täysin eriäviä asioita; jokainen subjekti kehittää henkilökohtaisen uskonsa, metafyysisen maailmankatsomuksensa, kokemansa perusteella. Tämä koettu voi olla myös tiedettä. Tieteen erottelu uskosta on siis vähintäänkin hankalaa. On myös huomattavaa, että tieteentekijän henkilökohtainen maailmankatsomus vaikuttaa aina tieteeseen.

Harhoista:

Miten on mahdollista määrittää, mitkä näkemykset ovat harhoja, ja mitkä eivät? Jos näen pellolla traktorin, näenkö harhaa vain en? Entä jos näenkin vaaleanpunaisen elefantin? Jos joku toinen ei näe vaaleanpunaista elefanttia, voiko tämä muka kertoa minulle että näen harhoja; parhaan tietämykseni mukaan henkilö voi yhtä hyvin itse nähdä harhoja ollessaan näkemättä vaaleanpunaisia elefantteja. Pitäisikö tässä siis mielenterveydenhoitoon mennä?

Kun uneksin, mistä tiedän, uneksinko? Alitajuntani kehittämät aistin virtuaaliprojektiot toimivat aivan niin kuin ne aistit, jotka yleensä ottaen miellämme vastaanottavan informaatiota 'konkretiasta'. Mikä on ero 'unessa' näkemisen ja 'valveilla' näkemisen välillä? Mistä tiedän, olenko valveilla? Onko sillä väliä?

Uskonto voi tietenkin rakentaa "tietoaan", eli siis uskomuksiaan, harhaan. En se minä olekaan, joka jotain alaa realismiksi väittää. Mitä tulee arkiseen tietoon, niin tietenkin perustan arkitietoni aisteilleni; eihän minulla ole mitään muuta mahdollisuutta toimintaan. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että aistimani asiat kuvaisivat mitään todellista maailmaa. (Arkitieto vs. tieteellinen tieto.)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Omasta mielestäni koulussa pitäisi opettaa uskontoja ja elämänkatsomustietoa, eikä niinkään pelkästään yhtä ainoaa uskonkappaletta, joka on yhtälailla oikeaa kuin väärää muiden kanssa.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Omasta mielestäni koulussa pitäisi opettaa uskontoja ja elämänkatsomustietoa, eikä niinkään pelkästään yhtä ainoaa uskonkappaletta, joka on yhtälailla oikeaa kuin väärää muiden kanssa.

Uskonnon opetus on nimenomaan tätä. Ja niin sen on oltavakin.

(Otan sellaisen varauksen, etten tietysti tiedä, miten opetussuunnitelmaa täytetään eri puolilla Suomea. Kokemusta kun on vain niistä kouluista, joita itse olen käynyt.)
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Miten on mahdollista määrittää, mitkä näkemykset ovat harhoja, ja mitkä eivät?
Jos nyt puhutaan ihan tieteellisten havaintojen tekemisestä (ja tästä kai on kysymys, kun liikkeelle lähdettiin kreationismin opettamisesta biologian tunneilla), niin objektiivisuus ja toistettavuus ovat aika olennaisia tekijöitä. Jos minä näen edessäni edesmenneen vaarini ja vieressä seisova kaveri ei häntä näe, on mahdollista, että kuollut vaari ei ole tullut visiitille haudan takaa. Ja vaikka molemmat näkisimme saman taaton, aiempi käsityksemme todellisuudesta rohkaisisi etsimään vaihtoehtoisia selityksiä kuolleista nousemiselle.

Tietysti teorioiden muuttuessa kompleksisemmiksi ("vainajat eivät nouse kuolleista" -> "lajin yksilöiden välinen varianssi yhdistettynä valintaan ja ympäristön olosuhteiden muuttumiseen johtavat pitkällä aikavälillä lajin sopeutumiseen ekologista lokeroa vastaavaksi tai uuden lajin eriytymiseen") havainnontikaan ei ole enää yksinkertaista jos-se-kopsahtaa-se-on-kiinteä-kokeilua. Silti kvanttimekaniikassa, astrofysiikassa ja biologiassa luodaan teorioita, joita koetellaan mahdollisuuksien mukaan empiirisesti mutta usein myös epäsuoralla havainnoinnilla.

Evoluutioteorian opettaminen kouluissa perustuu siihen, että se on parhaiten tieteellisiä havaintoja vastaava sisäisesti koherentti lajiutumisen selittävä malli. Kreationismi ei vastaa havaintoja, se ei muodosta koherenttia rakennelmaa, eikä se oikeastaan selitä mitään. Tieteelliseltä teorialta edellytettävä ennustavuus on liikaa vaadittu, kun kreationismi ei täytä edes hypoteesin tunnusmerkkejä.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Jos nyt puhutaan ihan tieteellisten havaintojen tekemisestä (ja tästä kai on kysymys, kun liikkeelle lähdettiin kreationismin opettamisesta biologian tunneilla), niin objektiivisuus ja toistettavuus ovat aika olennaisia tekijöitä. Jos minä näen edessäni edesmenneen vaarini ja vieressä seisova kaveri ei häntä näe, on mahdollista, että kuollut vaari ei ole tullut visiitille haudan takaa. Ja vaikka molemmat näkisimme saman taaton, aiempi käsityksemme todellisuudesta rohkaisisi etsimään vaihtoehtoisia selityksiä kuolleista nousemiselle.
En minä tätä kiistä, mutta eipä se juuri mitään esittelemiäni ongelmia poista. Kuten viime viestissä jo sanoinkin, tiede nykypäivänä perustuu nimenomaan pragmaattiseen korrespondenssiin, eli siihen, että empiirisistä havainnoista abstrahoitu teoria vastaa käytäntöä. Empiriinen havainto on itsessään jo kuitenkin ongelma, kuten on myös empiirisestä havainnosta tehty induktio. Perinteinen ongelma: Voinko päätellä nähtyäni 100 mustaa varista, että varikset ovat mustia? Entä jos sadasensimmäinen varis onkin punainen? Mutta mistä tiedän, etteivät silmäni vain temppuilleet?

Tämä on nimenomaan induktion problematiikkaa, josta puhuin. Seuraavalla kerralla, kun lasken kylpyvettä, voi se ruveta kiehumaan vaikka neljässäkymmenessä asteessa. Ehkäpä painovoimakin muuttuu, kun istahdan ammeeseen. Voin toki hakea vaihtoehtoisia selityksiä niin ikään kuolleelle sukulaiselleni, mutta loppujen lopuksi luonnontieteen olisi mahdotonta todistaa nähneeni harhoja.

Evoluutioteorian opettaminen kouluissa perustuu siihen, että se on parhaiten tieteellisiä havaintoja vastaava sisäisesti koherentti lajiutumisen selittävä malli. Kreationismi ei vastaa havaintoja, se ei muodosta koherenttia rakennelmaa, eikä se oikeastaan selitä mitään. Tieteelliseltä teorialta edellytettävä ennustavuus on liikaa vaadittu, kun kreationismi ei täytä edes hypoteesin tunnusmerkkejä.
Olen toki samaa mieltä siitä, että tieteellisillä aksioomilla evoluutioteoria (tai siis tarkemmin nykyinen synteesiteoria) näyttää olevan parhaassa korrespondenssissa luonnosta saatujen havaintojen kanssa. Sen todistaminen kuitenkin sen enempää oikeaksi kuin sen kanssa ristiriidassa olevien teististen selitysten on mahdotonta. Syyt jo aikasemmin kävinkin läpi.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Empiriinen havainto on itsessään jo kuitenkin ongelma, kuten on myös empiirisestä havainnosta tehty induktio. Perinteinen ongelma: Voinko päätellä nähtyäni 100 mustaa varista, että varikset ovat mustia?
Tervetuloa 1700-luvulle. Ei induktiota ole käytetty teorioiden muodostamisen pääraaka-aineena sitten Galilein. Esittämäsi ongelma ei siis ole mikään uusi löydös, eikä se päde nykyaikaisessa tieteenteossa. Jos haluat kritisoida tieteellisiä metodologioita, niin kritisoi mielellään sellaista metodia, jota Newton, Darwin tai Einstein käytti.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Tervetuloa 1700-luvulle. Ei induktiota ole käytetty teorioiden muodostamisen pääraaka-aineena sitten Galilein. Esittämäsi ongelma ei siis ole mikään uusi löydös, eikä se päde nykyaikaisessa tieteenteossa. Jos haluat kritisoida tieteellisiä metodologioita, niin kritisoi mielellään sellaista metodia, jota Newton, Darwin tai Einstein käytti.

Kerro, mitä tieteellisiä teorioita ei ole muodostettu a) empiiristen havaintojen ja b) induktion kautta?

Aika vakavia väitteitä esität (ja vielä vakavampia saat esittää).
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Kerro, mitä tieteellisiä teorioita ei ole muodostettu a) empiiristen havaintojen ja b) induktion kautta?
Kaikkihan teoriat alkavat syntyä, kun yksittäiset havainnot näyttävät noudattavan samaa kaavaa. Mutta havaintojen perusteella luodaan vasta hypoteesi. Hypoteesi puolestaan tekee väitteen (tai väitteitä) todellisuudesta. Kun hypoteesi on esitetty, se yritetään todistaa virheelliseksi. Mitä merkittävämpi aihe, sitä hanakammin sen kimppuun käydään.

Jos lukuisista yrityksistä huolimatta hypoteesia ei saada murrettua, sen voidaan katsoa korroboroituneen. Rajanveto hypoteesin ja teorian välillä ei tietysti ole aivan suoraviivaista, mutta jos hypoteesi on niin vakiintunut, että sen pohjalta aletaan tehdä uusia hypoteeseja, ja nämä kaikki onnistuvat tuottamaan ennusteita, jotka voidaan empiirisin testein vahvistaa, on kyseessä todennäköisesti teoria.

Mitä tämä sitten käytännössä tarkoittaa? Newton ennusti, että jos omenaa pitää hartiakorkeudella ja päästää irti. se ja maapallo kiihdyttävät toisiaan kohti suunnilleen nopeudella 10m/s^2. Kukaan ei voi 100% varmasti vannoa, että näin tapahtuu aina ja ikuisesti universumin loppuun asti. Tieteessä on totuttu elämään tämän epävarmuuden kanssa, mutta sen ei anneta häiritä. Tästä epävarmuudesta huolimatta ihminen on onnistunut käymään kuussa.

Einsteinhan todisti Newtonin olleen väärässä. Darwinin teoriaa ei ole kukaan onnistunut osoittamaan virheelliseksi, vaikka aikaa on ollut 150 vuotta.
 
Ylös Bottom