Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Uskonnot, ateismi, filosofia, elämänkatsomus ja muu syvällinen pohdinta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ColdFire
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Uskonnot & ateismi

1. Uskotko, että jokin/jotkin korkeammat älykkäät (tai no edes ajattelevat) voimat loivat tämän maailmankaikkeuden?
En usko. Eiköhän se evoluutioteoria ole aika vakuuttavasti toteen näytetty.

2. Uskotko, että juuri sinulla on jokin tarkoitus tässä elämässä?
En usko. Koko elämän olemassaolo on ylipäätään täysi sattuma, eikä elämällä ylipäätäänkään ole mitään tarkoitusta, eikä päämäärää.

3. Mikäli uskot johonkin uskontoon, niin noudatatko uskontosi sääntöjä/lakeja?
En kuulu mihinkään uskontoon. Silloin kun vielä kuuluin, en pahemmin noudattanut silloinkaan, muuta kuin siten, että pakolliset sakramentit tulivat läpikäytyä/koettua. Olen siis ex-ev.lut.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Sitten heitetään kysymys.

Kerta tiede on kuningas, niin kerrotko mulle tieteellisesti tai ateistisesti miksi esim kymmenen käskyä ovat väärin, tai vaikka miksi kultainen sääntö on anateema?

Itseasiassa koko viestisi ovat täynnä kysymyksiä, mutta vastaan tähän vaikken siis ateisti omasta mielestäni ole. Enkä ole sanonut kymmenestä käskystä mitään.

Kultainen sääntö on loistava elämänohje, eikä siis mielestäni harhaoppia. Sen taustalla ei valitettavasti ole mitään jumalaista, vaan kuka tahansa rationaalinen ihminen olisi voinut tuon keksiä. Jos kaikki eläisivät sen mukaan, niiin maailma olisi parempi paikka.

1. Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia.
2. Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä.
3. Pyhitä lepopäivä.
4. Kunnioita isääsi ja äitiäsi.
5. Älä tapa.
6. Älä tee aviorikosta.
7. Älä varasta.
8. Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi.
9. Älä tavoittele lähimmäisesi omaisuutta.
10. Älä tavoittele lähimmäisesi puolisoa, työntekijöitä, karjaa äläkä mitään, mikä hänelle kuuluu.

-Ateistisesti ajateltuna 1,2,3 ovat paskaa, koska Jumalaa ei ole olemassa. Muutenkin tuntuu, että nämä on aikoja sitten kehitetty ihmisten peloitteluun ja kontrollointiin. Eivät oikein sovellu enää 2000-luvulle.
-Vanhempien pitää ansaita kunnioituksensa, muuten ok.
-Vitonen on ihan maalaisjärkeä.
-6,9 ja 10 puhuvat samoista asioista. Maalaisjärjellä voi jokainen ajatella, että onko aviorikos oikein. Ei siihen Raamattua tarvita.
-7 ja 8 puhuvat epärehellisyydestä. Jokainen oikean ja väärän eroittava henkilö tietää, että epärehellisyys ei ole hyvästä. Ei tässäkään ole mitään jumalaista taustalla.

Summa summarum, kolme ensimmäistä turhia. Loput seitsemän voisi tiivistää kolmeen, niin pointti tulisi jo selväksi. Säännöt ovat kuitenkin minulle suht itsestäänselvyyksiä, kuten "pese kätesi ennen ruokailua". Mitään "väärää" niissä ei kuitenkaan ole. Sinänsä mielenkiintoista, että otat Raamatusta argumenteiksi kaksi eniten järkeenkäypää asiaa, varsinkin kun opus on muuten merten halkeamisineen ihan soopaa.

Edelleen:

Kertoisitko muutamalla esimerkillä, miten kyseisissä humaaneissa aineissa harrastetaan akateemista ja empiiristä tutkimusta?
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Peoh, itseasiassa pyhittäminen ei välttämättä tarkoita uskontoa. Toisaalta sehän voidaan muuttaa muotoon "pidä vapaapäivä".

Mitä taas wikipedia kertoo teologiasta (tiedän, wikipedia, ei oikeata tietoa)

Akateemisen teologian tutkimuskohteena on ihmisten uskonnollisen uskon ilmaukset ja erilaiset yksityiset ja yhteiskunnalliset uskon ja uskonnollisen käyttäytymisen ilmenemismuodot menneisyydessä ja nykyaikana. Teologia on humanistinen tiede siinä merkityksessä, että se tutkii ihmistä, ihmisen ajattelua ja toimintaa. Yliopistollisista humanistisista ja käyttäytymistieteellisistä oppiaineista teologisen tutkimuksen erottaa teologisille aineille yhteinen tutkimuskohde: uskonto ja uskonnolliset ilmiöt.

Teologia ei tutki ensisijaisesti uskonnollisen uskon psykologisia syntyprosesseja, sillä se kuuluu psykologian alaan. Kuitenkin on olemassa esimerkiksi uskonnonpsykologiaa ja pastoraalipsykologiaa, joita voidaan harjoittaa teologian piirissä. Teologia ei myöskään tutki Jumalaa itseään, koska tieteellisillä menetelmillä ei voida tutkia sellaista mistä ei ole kokemusperäistä näyttöä. Jumalan olemassaolon kysymyksiä tutkitaan teoreettisella tasolla uskonnonfilosofiassa.

Uskonnonfilosofia on uskontoa käsittelevä filosofian haara. Uskonnonfilosofia keskittyy erityisesti uskonnollisiin totuusväittämiin. Menetelmältään uskonnonfilosofia on ajatusten ja käsitteiden loogista erittelyä ja arviointia. Uskonnonfilosofien tavoite on lähestyä aihettaan filosofisen puolueettomasti, eikä asettua lähtökohtaisesti millekään tietylle uskonnolliselle kannalle, vaikka uskonnollisia väittämiä voidaankin olettaa todistelun olettamuksellisina alkuehtoina.

Jumalauskoisissa uskonnoissa keskeisimpiä uskonnonfilosofisia kysymyksiä ovat kysymykset Jumalan olemassaolosta, luonnosta ja toiminnasta. Kristillisessä teologiassa uskonnonfilosofia on systemaattisen teologian oppiaine. Uskonnonfilosofia liittyy tutkimuskohteeltaan teologiaan siinä mielessä, että uskonnonfilosofia tutkii uskonnollisia väittämiä yliluonnollisesta ja jumalasta. Suomessa uskonnonfilosofiaa harjoitetaankin sekä filosofian laitoksilla että teologisissa tiedekunnissa.
------

Eli siis ainakin tuo vaikuttaisi omalla tavallaan juuri tutkivan uskontoa.. Mistä tästä on ollut kysymys, vai olenko taas väärässä? Okei, ehkä kyseessä ei ole tiede kuten fysiikka tai muut vastaavat tieteet, mutta toisaalta nuo taitavat olla lähinnä sitä tutkimustiedettä, jolla saadaan johonkin muutoksia. En tiedä, kun olen itse vain tietoliikennettä oppinut. Huomasin, että kylmä tiede ei ole mun juttu. Esineellistää ihmistä liikaa.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Ovatko nämä jotenkin kammottavat?

Ei nyt ainakaan minusta esim. nuo kaksi ensimmäistäkään ole sinänsä niin kammottavia, vaan lähinnä kammottavaa minusta on se mitä uskonnon nimissä aikaan on saatu ja miten noitakin 10. käskyä voidaan tulkita siten, että tietyt ihmiset niiden tekstien avulla mitä raamatussakin on pitävät toiset hallinnassa, miten sillä kontrolloidaan ihmisiä jne. Ei varmaan sinua, mutta esim. ihan suomessa kun katsoo (lähinnä vanhoillis)lestaadiolaisia, niin onhan se touhu ihan suoraa sumutusta. Tekopyhempää porukkaa saa hakea ja se joilla on valta, todellakin on. Tästä esimerkkinä pienten kuntien poliittiset elimet (ainakin kolmesta eri kunnasta voin oman kokemuksen perusteella todeta tämä asian paikkaansa pitäväksi), joissa samat naamat samoilla sosiaalisilla ryhmän suhteilla pääsevät vuodesta toiseen valtaan, kuinka samat naamat pääsevät tärkeisiin tehtäviin ja esim. eduskuntaan ajamaan lähinnä omaa agendaansa. Sama homma on katsot mitä vain, skientologiaa, islamia, hindulaisuutta, mormooneja, jehovan todistajia jne jne.. olipa jumala tai ei, jokaiselle tietämilleni (en tiedä silti niitä kyllä kovinkaan monta) on yhteistä se, että kun rupeaa tarkistelemaan valtarakenteita ja miettimään kuka hyötyy eniten, löytyy huijauksen siemen. Pyramidilla on joka kerta huippu, joka kerää kermat päältä ja jonka toimintaa on hyvin helppo kyseenalaistaa. Parhaimpia tapauksia ei suinkaan taida edes olla nämä valtauskonnot vaan tietenkin hämärät lahkot, joissa mies pistää paksuksi parikymmentä alaikäistä tyttöä uskon nimissä, samaan aikaan kun kommuuni katsoo ja nyökkäilee vierestä kun ajetaan keppi tanassa paholaista raiskauksen uhrista ulos.. Kyllähän noita käskyjä voi (ja pitäisikin) aika hyvin noudattaa vaikkei uskoisikaan kristilliseen jumalaan tai mihinkään muuhunkaan.. Entä jos Mooses ei koskaan nähnyt mitään jumalaa, vaan keksi nämä säännöt ooppiumipäissään? Niin, siksihän se on uskoa, uskotaan, että Mooses näki jumalan ja sillä sipuli. Ei siinä mitään niin kauan kun ollaan ihmisiksi muiden kanssa.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Minä en kyllä koe trollailleeni mitään. Olen mielestäni ollut ihan asiallinen ja puhunut yleisesti. Anteeksi TT jos koit minun jotenkin hyökänneeni juuri sinun tai jonkun muun kimppuun, se ei ole ollut tarkoitukseni.
Nyt en sit enää tiedä, et mitä tänne uskaltaa kirjoittaa ja mihin vastata ja miten, jos kerta bannit uhkaa..
Selitän reaktioni vielä näin julkisestikin.

Eli koin viestisi silkaksi trollaamiseksi, koska omassa viestissäni mielestäni varsin selkeästi kerroin, etten noudata Raamattua ja sen "oppeja" kirjaimellisesti. Näin ollen en myöskään koe käristyväni missään, kun elän tämän oman, sieltä täältä positiivisia ajatuksia kokoilevan ideologiani mukaisesti.

Samalla se oli myös sellainen yleinen huomautus kaikille, että ei pidä ruveta pelleilemään kesken asiallisen keskustelun. Ja kunnioitus toisten näkemyksiä kohtaan pitää säilyttää, vaikka olisi kuinka paljon eri mieltä tahansa. Sana on siis edelleen kaikille vapaa, eli ei tarvitse pelätä sitä b-alkuista juttua. :)
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

...miten kyseisissä humaaneissa aineissa harrastetaan akateemista ja empiiristä tutkimusta?

Hieman OT, mutta:

Empirismi ja sitä kautta empiirinen tutkimus on tullut filosofiasta itsestään eikä tiedä ole ko termiä ja sen käyttö kehittänyt. Joten (mielestäni) halveksimasi humaanit aineet ovat tieteen lähtökohdat. Filosofiassa on empiristinen suuntaus, joka laittaa suuren painon a posteriori havainnoille.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Hieman OT, mutta:

Empirismi ja sitä kautta empiirinen tutkimus on tullut filosofiasta itsestään eikä tiedä ole ko termiä ja sen käyttö kehittänyt. Joten (mielestäni) halveksimasi humaanit aineet ovat tieteen lähtökohdat. Filosofiassa on empiristinen suuntaus, joka laittaa suuren painon a posteriori havainnoille.

En minä halveksi humaaneja aineita, vaikka niiden opiskelijat ovatkin vähän erikoisia. Missä minä muka olen niin väittänyt? En tiedä miten teologiassa tai filosofiassa eri teorioita tarkastellaan kriittisesti ja pyritään todistamaan vääriksi. Voisitko sinä kertoa?

Tämä ei nyt liity mitenkään ateismikeskusteluun, mutta itsepähän otit asian puheeksi.

Janus sanoi:
Mistä tästä on ollut kysymys, vai olenko taas väärässä?

Ensinnäkin, monta kertaa olen sanonut sinut olevan väärässä? Toisekseen, en tiedä miten teologiassa tai filosofiassa eri teorioita tarkastellaan kriittisesti ja pyritään todistamaan vääriksi. Voisitko sinä kertoa, kerta nuo termit tänne alunperin postasit?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Varastan Ksenonilta tuon kysymyssarjan ja lisään perään omat vastaukseni. :)

1. Uskotko, että jokin/jotkin korkeammat älykkäät (tai no edes ajattelevat) voimat loivat tämän maailmankaikkeuden?
Kyllä. En tiedä, syntyikö maailmankaikkeus jossakin alkuräjähdyksessä, onko maailmankaikkeus syklinen, vai miten homma toimii, mutta uskon tämän uskoni mukaisen Jumalan olleen alkuun paneva voima. Onko iso J sitten puuttunut asioiden kulkuun sittemmin, sitä en tiedä. Evoluutio on joka tapauksessa toiminut varsin hienosti. :) Luomisteoriaan sellaisenaan en usko.

2. Uskotko, että juuri sinulla on jokin tarkoitus tässä elämässä?
Kyllä ja en. Mihinkään yhteen suureen kohtaloon en usko, mutta uskon siihen, että tarkoitukseni on elää sopuisasti muiden ihmisten kanssa, ja omalla pienellä panoksellani tehdä maailmasta (toivon mukaan) hieman parempi paikka.

3. Mikäli uskot johonkin uskontoon, niin noudatatko uskontosi sääntöjä/lakeja?
Kyllä ja en. Ihan noita tuollaisia peruseettisiä ja moraalisia koodeja noudatan, mutta niissäkin on joustovaraa, enkä todellakaan allekirjoita, saatikka noudata läheskään kaikkia esim. Raamatun "sääntöjä".
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi


Scatterbrain: Taisit muuten juuri kiteyttää sen, miksi osa ihmisistä vihaa uskontoja. Eli oikeammin sektejä ja ns. hihhuleita, ja muita vastaavia organisaatioita.

Itselleni nuo sektit ovat olleet todella inhokkeja, varsinkin kun tullaan lapselle sanomaan, että jumala rankaisi syövällä kun isi on paha. Uskonnossa, kuten kaikissa elämänkatsomuksissa, ongelma on se, että ne antavat ihan hyviä yleisohjeita, joskus ihan hyviä sääntöjä, mutta liian monet ihmiset etsivät kaitsijaa, joka kertoo miten ja mitä milloinkin pitää ajatella ja tehdä.

Itselleni kirkko antaa turvaa, en käy siellä muuta kuin ne normaalit kasteet, hautajaiset, jne, mutta se on instituutio josta oikeasti voi saada apua. Joillekin psykologia tai muu vastaava voi olla vaikeaa, mutta kirkko voi olla helpompi lähestyä ja sitä kautta hänet voidaan ohjata oikeaan paikkaan. Kirkko ja järjestäytynyt uskonto voi olla mahtava voimavara, mutta samalla sitä on hirveän helppo käyttää väärin (Daavidin oksa, Al Qaeda, jne).

Harmi vain, ettei koulussa oikeasti opeteta ajattelemaan. Nämä ovat todella vaikeita asioita, ja helposti saadaan ihmiset väärille poluille kun laumaeläimiä ollaan. Itselleni homma on ollut jo jonkin aikaa hyvinkin selvä. Uskonnonopetus, varsinkin lukiossa, oli erittäin kiinnostavaa kaikkine muine uskontoineen. Erittäin tärkeää opetusta jo pelkästään kulttuurien takia. Jos ymmärrät uskontoa ymmärrät myös sitä kulttuuria. Sen takia uskontojen opetusta pitäisi oikeasti lisätä kouluissa ei poistaa. Samalla haluaisin myös, että uskontotunneilla käsiteltäisiin myös muita elämänkatsomuksia, ateismia, filosofioita ja muita vastaavia.

Itselläni uskonto ja jumala ovat osittain eri laatikoissa. Uskonto antaa osittain ohjeet, osittain sen tavan ja kulttuurin sekä ulkoiset puitteet, mutta oma suhteeni jumalaan on kuitenkin hyvin henkilökohtainen. Jumala on aina mukanani vaikka kuinka hommat menisi perseelleen. Ei se jumala pistä minua ryssimään, kyllä mä osaan sen ihan itse. Tavallaan jumala on myös linkkini esi-isiini ja maailmaan. En koe olevani uskonnollinen tai uskovainen, mutta uskon jumalaan hyvin syvästikin. Oikeastaan olen huomannut sen vasta tämän keskustelun kautta.

Ei jumala tai kirkko periaatteessa mulle kerro miten pullat pitää tehdä (kuten täällä sanotaan). Olen saanut niiltä hyviä ohjeita elämääni, mutta itse sen pullataikinan reseptin mä olen joutunut keksimään. Sen takia oma suhteeni jumalaan ei niin yleisesti hyväksytty kristitty tapa ole.. Mutta se toimii mulle.. Oli se totta tai tarua. Se on vain osa elämää.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

En tiedä miten teologiassa tai filosofiassa eri teorioita tarkastellaan kriittisesti ja pyritään todistamaan vääriksi. Voisitko sinä kertoa?

Filosofia (lue mukaan teologia, koska periaatteessa ovat yhtä ja samaa) on itsessään skeptismia olemassa olevia asioita ja käsityksiä kohtaan. Esimerkkinä olkoon vaikka Rene Descartes, joka totesi, että kaikki varma on epävarmaa, joten hän järjestelmällisesti epäili kaikkia ideoita, jotta voisi löytää näistä ne, jotka ovat varmoja.

Ajatteluissaan hän päätyi siihen, että mieli on ainoa, joka on varma asia. Eli siis kaikki ideamme esim matemaattiset kaavat voivat olla täysin vääriä, koska ON MAHDOLLISTA, että jokin olio tuottaa subjektille havainnot, jotka antavat täysin väärän kuvan todellisuudesta. Näin ollen ei voi olla mistään muusta varma, kuin että on mieli, joka ajattelee. Tästä havainnosta tulikin tunnettu lausahdus Cogito ergo sum eli ajattelen, siis olen.

Tämä nyt oli siis vain esimerkki monien joukosta.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Filosofia (lue mukaan teologia, koska periaatteessa ovat yhtä ja samaa) on itsessään skeptismia olemassa olevia asioita ja käsityksiä kohtaan. Esimerkkinä olkoon vaikka Rene Descartes, joka totesi, että kaikki varma on epävarmaa, joten hän järjestelmällisesti epäili kaikkia ideoita, jotta voisi löytää näistä ne, jotka ovat varmoja.

Descartes oli kyllä tuttu jo ennestään. Todellinen uranuurtaja oli geometriassa, mutta jotkut hänen filosofiset ajatuksensa menevät yli hilseen, esim. mieli ja ruumis kommunikoivat keskenään käpyrauhasen välityksellä. Taisipa hän väittää jossain vaiheessa todistaneensa Jumalan olemassaolonkin. Kova kaveri. Eikä muutenkaan filosofeista ole minulle kovinkaan uskottava kuva jäänyt. Kerran olen mm. Esa Saarisen tavannut ja se jätkä on kyllä ihan pihalla.

Ajatteluissaan hän päätyi siihen, että mieli on ainoa, joka on varma asia. Eli siis kaikki ideamme esim matemaattiset kaavat voivat olla täysin vääriä, koska ON MAHDOLLISTA, että jokin olio tuottaa subjektille havainnot, jotka antavat täysin väärän kuvan todellisuudesta. Näin ollen ei voi olla mistään muusta varma, kuin että on mieli, joka ajattelee. Tästä havainnosta tulikin tunnettu lausahdus Cogito ergo sum eli ajattelen, siis olen.

Tokihan me voimme elää tälläkin hetkellä Matrix-tyyppisessä todellisuudesssa. En kuitenkaan pidä tätä kovinkaan todennäköisenä ilman kunnon annosta LSD:tä. Jo se, että kaikki matemaattiset kaavat olisivat vääriä, kuulostaa suht naurettavalta. Vaikkakin esim. pii onkin ihmisen kehittämä luku. Tuskinpa päin prinkkalaa suoritetuilla fysiikan laskuilla ihminen olisi Kuussa käynyt. Ellei siis sekin ollut "jonkun olion tuottama subjektiivinen havainto". Mutta siirryäänpäs enemmän taas ketjun aiheeseen...

Sinänsä jännä ketju tuoda uskonnollisen filosofin, joka siis mm. todisti Jumalan olemassaolon, kehittelemiä teorioita julki. Sitten, kun (suht usein) Jumalaan uskovat teologian opiskelijat ja opettajat soveltavat näitä oppeja Raamatun- ja kristinuskon tutkimisessa, niin tuloksena voi olla ihan mitä tahansa. Tuskinpa Descartesilla saa kenenkään palstan ateistin päätä kääntymään.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Aina yhtä mielenkiintonen aihe...
Oon kehittäny oman polyteistisen uskontoni (uskon useisiin jumaliin) jossa uskotaan muttei palvota ja mussa on hieman agnostikon vikaa. Ihan sama en jaksa vaivata näillä asioilla liikaa päätä sitte ku kuolen ni eiköhän kaikki tämmöset asiat valkene. (saattaa kuulostaa oudolta mutta so what)

Tuskin valkenee. Jos (kun) tuonpuoleista elämää ei ole olemassa, niin ajatuksesi päättyvät kuin katkaisimesta vääntämällä. Et tiedosta etkä ymmärrä yhtään mitään koskaan.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Tuskinpa Descartesilla saa kenenkään palstan ateistin päätä kääntymään.

Heips!
Tarkoitus ei ollutkaan, että Rene kenenkään ajatusmaailmaa tällä palstalla uudelleen järjestää, vaan ikään kuin täytin toiveesi, jossa pyysit kauniisti havainnoimaan filosofian kriittisen suhtautumisen vallitseviin tietoihin ja ajatuksiin.

Kaiketi tämä koko topic kohta jää historian uumeniin, kun teologia - ateismi keskustelulla on yleensä tapana lähteä roihuten eteen päin ja pian sammua, kun kummaltakin osapuolelta argumentit loppuvat. Ja kun kummaltakaan puolelta ei saada käännynnäisiä omaan OIKEAMIELISEEN leiriin :)
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Käsittääkseni on turhaa yrittää käännyttää sellaista joka kokee olevansa oikeassa (ja näin kivi lentää joka suuntaan). Minusta kukin saa uskoa ja katsella maailmaa miten haluaa, kunhan vain osaa sen tehdä rauhanomaisesti ja kunniottaen muiden näkemyksiä. Ajattelee asiaa miten tahansa, rakkautta ja välittämistä maailmassa on liian vähän. :o
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Mikset sitten liity? Verotko pelottavat, vai mikä? Ei sillä että painostaisin, mutta ihan järkevää se olisi. Sen verran hienoa on kyllä siellä käydä.

Voi uskoa ilman kirkkoakin. "Tosiuskovainen" ei välttämättä kuulu kirkkoon. ;) Minusta juuri nuo isommat instituutiot tekevät uskonnoista vääriä ja pelottaa ihmisiä jopa pois. Joillekkin uskonto on todellakin se oma harras rukoushetki, eikä mikään sadan ihmisen messu.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Voi uskoa ilman kirkkoakin. "Tosiuskovainen" ei välttämättä kuulu kirkkoon. ;) Minusta juuri nuo isommat instituutiot tekevät uskonnoista vääriä ja pelottaa ihmisiä jopa pois. Joillekkin uskonto on todellakin se oma harras rukoushetki, eikä mikään sadan ihmisen messu.

Eipä itseäni ainakaan pahemmin kirkollisverot ole haitannee, eiköhän niitä makseta juuri siksi, että se kirkko pysyy pystyssä, en kyllä ole varma, mutta uskon näin.
Eli en siis tarkoita että MAKSAKAA, vaan haluan ainakin itse tukea kirkkoa.
 
Vastaus: Uskonnot & ateismi

Ihan kiinnostava aihe, jota en kuitenkaan tällä foorumilla viitsi käsitellä. Katsaus tähän ketjuun osoittaa jo hyvin, miten näistä asioista ei tulisi keskustella. Joka tapauksessa yllä oli jotain kysymyksiä koskien teologiaa ja filosofiaa. Menee hieman offtopiciksi, mutta pakkohan tähän on tuoda tasapainoa hieman.

Teologia on, kuten nimikin sanoo, jumaltutkimusta, jolla yleisesti tarkoitetaan nimenomaan kristinuskon Jumalan ja tähän liittyvien kokonaisuuksien (tekstien, arkeologisten löytöjen, muinaisten kielten, tapojen ja kulttuurien jne) tutkimista. Suomessa teologit kouluttautuvat maistereiksi, joilla on valmius toimia akateemisessa tutkimistyössä (työ- ja tutkimuskenttä on laaja), pedagogisissa töissä (kasvatustieteiden sivuaineopintojen varustuksella), pappina (pappi, sotilaspappi, sairaalapappi jne), diakoniatyössä, seurakunnassa ja toki pitää muistaa, että suomalaiset teologiset tiedekunnat ylläpitävät laadukasta ja tärkeää muinaisten kielten tutkimusta. Kreikka, heprea ja latina ovat teologisen koulutuksen kieliopintojen peruskamaa muiden kielten ohella. Kuten tästä näkee, työkenttä on laaja ja - mikäli kykenee käsittämään kokonaisuuksia ja tunnustamaan muiden työn arvon - työtehtävät ovat tärkeitä ja liittyvät useiden ihmisten elämässä käännekohtiin. On ihan eri asia sitten ajatella, pitäisikö valtion kustantaa pappiskoulutusta; siitä varmasti on eriäviä mielipiteitä. Koulutus itsessään on kuitenkin vaativa, sivistävä, laaja ja hyvin traditionaalinen akateeminen kokonaisuus. Sellaisenaan teologisen koulutuksen arvoa on typerä vähätellä, sillä sama vähättely osuu relativismin nimessä vaikkapa folkloristiikkaan, musiikkitieteeseen, kirjallisuustieteeseen tai vaikkapa sosiologiaan. Näin siis, jos tähtäimessä ovat ei tieteellis-teknilliset opintokokonaisuudet. Muutenhan kritiikin kohteeksi voidaan asettaa koulutus kuin koulutus riippuen omista preferensseistä ja arvostuksen kohteista.

Filosofia ei, useiden humanististen ja yhteiskunnalisten aineiden tavoin, ole kovin selvärajainen. Tutkimus- ja työkenttä liikkuu aina kielitieteen rajoilta logiikkaan, etiikasta yhteiskunnalliseen tutkimuksen ja kritiikkiin tai tekoälytutkimuksesta metafysiikkaan. Mitään yhtä filosofiaa ei ole, sillä filosofia tieteenä menettää ja saa lisää sisältöä jatkuvasti. Tieteen esi-isät, Platon ja Aristoteles, käynnistivät muun muassa luonnontieteellisen tutkimuksen pari tuhatta vuotta sitten. Matematiikka, fysiikka ja logiikka olivat pitkään keskeisesti filosofian osa-alueita, kuten käytännössä myös psykologiakin. Käsite psykhe tulee sekin Aristoteleelta, ja itsenäisenä tieteenalana psykologia on varsin nuori; vasta 1800-luvulla se irtaantui filosofiasta itsenäiseksi tieteeksi. Yhteiskunnallisesti filosofia on mm. sosiologian ja valtio-opin - ja useiden talousteorioiden - lähde. Thomas More, John Stuart Mill, Niccolò di Bernardo dei Machiavelli, Karl Marx, Thomas Hobbes ja Georg Hegel ovat vain murto-osa suurista nimistä, jotka ovat yhteiskunnallisen filosofian ja yhteiskuntien kehityksen käännekohtien takana. Jos kyseisten ajattelijoiden kontribuutio epäilyttää, niin sivistysseikkailun voi aloittaa esimerkiksi Wikipediasta tai kirjastosta. Moderni maailma on jokaiselle ajattelijalle paljon velkaa. Matemaattis-luonnontieteellisesti suuntautuneille moderni logiikka on varmasti tuttu aine. Hyvin pitkälle siitä ovat vastuussa Aristoteles syllogistisen logiikkansa kanssa, Gottlob Frege, modernin logiikan isä, sekä lukuisat muut matemaatikko-loogikot. Logiikan sovellutuksista jokainen voi itse ottaa selvää. SQL-tietokannat, prosessorit ja lukuisat muut tekniset laitteet perustuvat logiikkaan, muun muassa.

Teksti taas hieman venyi, mutta mielestäni on hyvin naiivia puhua sellaisesta, josta ei selvästikään ole erityisen hyvin perillä. Toki osa filosofian opiskelijoista muiden opiskelijoiden ohella työskentelee esimerkiksi mäkkärin kassalla, ihmekös tuo. Koulutusta vastaavan työn löytyminen on useille ihmisille kipukysymys - riippumatta siitä, mikä on akateemiselta nimeltään. Toisaalta eipä ole mielestäni selväjärkistä väheksyä palveluammatteja. Useille yliopisto on sivistyslaitos, jonka tarjoama tieto sekä kasvattaa että sivistää, eikä koulutuksella ole välttämättä muuta virkaa. Nämä ihmiset kouluttautuvat koulutuksensa itsensä vuoksi. Se on heille paras palkka. Työ voi sitten olla jotain ihan muuta, vaikkapa juuri palvelutyötä, tai sitten ihan oman alan hommia. Filosofian opiskelijoista noin 85% prosenttia on työllistettynä ja vain pieni määrä heistä työskentelee täysin koulutusta vastaamattomissa hommissa. Teologeja valmistuu pieni määrä ja oman alan töitä on aina varmasti tarjolla. Teologeilla työtilanne on ollut läpi historian turvattu, ja palkkakin on melko hyvä. Näitä alentavia näkemyksiä kyllä kuulee aina välillä. Usein suunsoittaja on joku katkera teekkari tai fysiikan opiskelija, jonka reduktionististeen maailmankuvaan ei mahdu mitään, joka ei sisällä kaavoja tai jännittäviä fysikaalisia ilmiöitä. Omapahan on surunsa, jos näin ahtaan maailmankuvan ja tiedekäsityksen on hankkinut.

Suosittelen jokaiselle Dawkinsinsa lukeneelle solttuateistille myös vastapuolen parhaimmiston näkemyksiä. Zeitgeist-leffat, Da Vinci Koodit ja muut, lähinnä rajatieto-oppia muistuttavat lähteet eivät ole kovin hyviä teologian auktoriteetteja. Ai niin joo; onhan tässä se vaikeus, että joutuu mahdollisesti kohtaamaan omien näkemysten vastaisia ajatuksia ja kenties jopa keskustelemaan teologian asiantuntijan kanssa. Eihän tällainen vetele, kun mokomat ovat ns. jo tartunnan saaneita! Kannattaa silti kokeilla, jos haluaa oikeasti haastaa oman ajattelunsa ja tietonsa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom