Vastaus: Uskonnot & ateismi
Komppaan sua.
Joka tapauksessa - jälleen jos joku olisi viitsinyt lukea ajatuksen kanssa -, en ole missään vaiheessa yrittänyt todistaa sitä Jeesusta tiedollisin (=episteemisin/noomisin=lainomaisin) väittein todeksi, johon sisältyy historiallisuuden lisäksi jotain muuta, tässä tapauksessa jumaluus. Kyse on siitä, että voin varsin hyvän todistusaineen nojalla monen muun kanssa todeta, että Jeesus Nasaretilainen eli ja oli olemassa. Lisäksi voimme ehkä kertoa jotain tietoja Jeesuksesta, kuten syntymäpaikan, kuolintavan jne. Tiedollinen alue loppuu tasan siihen, johon historian tuki ja ei-yliluonnollinen maailmankuva ja oletus loppuvat. Siitä eteenpäin jokainen voi
uskoa kenestä tahansa mitä tahansa. Voit tietää Napoleonista asiat xzy, mutta voit myös uskoa Napoleonista vaikkapa sen, että hän oli lyhyt. Tai mitä tahansa muuta. Sinulla on oikeus tähän, koska usko ei ole sidoksissa tiedollisiin periaatteisiin, eikä sitä näin ollen voi - eikä tarvitse - todistaa.
Minä tiedän historiallisen Jeesuksen (oikein, tässä ei ole tiedollista virhettä) ja uskon Messiaaniseen Jeesukseen (oikein, sillä uskomuksiin ei päde ne kriteerit, jotka pätevät tietoon). Joten kun täällä foorumilla puhun Jeesuksen historiallisuudesta, puhun siitä, mihin tietomme yltää. Muusta minulla ei ole oikeutta eikä valmiuksia puhua, sillä usko on subjektiivista eikä sitä voi siirtää tiedon tavoin muille. Lisäksi sitä ei voida todistaa. Se pitää uskoa. Osoitat vain sen, ettet osaa jäsentää tekstiä, erotella käsitteitä tai lukea olennaista, vaan luet vain sen, jonka tahdot nähdä ja lukea. Tuo asenne seuraa negatiivisesta asenteesta ylipäätään koko aihetta kohtaan, sillä kuten usea muu täällä, myös sinä ajattelet, että olisi kaikkein parasta, jos Jeesuksen nimeä ei olisi koskaan edes lausuttu. Ettei tuosta henkilöstä voitaisi tietää mitään, jotta mahdollisuudet uskoa tuohon henkilöön jäisivät mahdollisimman pieniksi. Olet läpinäkyvä. Niin olen minäkin, mutta myönnän sen, seison uskoni takana ja voin silti erottaa uskomukseni tiedosta, joka on kaikille yhteinen.
Mitä tulee Wikipediaan, niin sanoin, ettei se ole aina kovin hyvä lähde, joskin epäsuorasti. Mutta ymmärsit silti mitä tarkoitin. Totta, parempi olisi jos lukisit kirjoja. Olen lukenut Jeesuksesta monesta lähteestä ja lukemani tieto on edelleen päässäni. Se, etten voi hetkellä x tuntia ennen tenttiä avautua sinulle ja muistaa kaikkea, minkä tiedän todeksi, ei tarkoita vielä mitään. Jos saan aikaa, voin kirjoittaa sinulle esseen tai antaa kirjojen nimet, joista voit lukea saman tiedon, joka minulla on. Tämän sanon myös aina ja sanon sen myös nyt: jos jokin teologiaan liittyvä asia on epäselvä, ota yhteyttä teologiin tai pastoriin. Ei sen vaikeampaa. Sillä teethän hyvänen aika itsellesi karhunpalveluksen, jos tahallasi et suostu kuulemaan heitä, jotka asiasta oikeasti tietävät jotain. Tuo viittaa taas siihen, ettet halua kuulla, koska kuulemasi ei varmasti miellyttäisi sinua. Sille minä taas en voi mitään.
Linkkisi Josefukseen oli muuten aika olematon. Arvaa mistä sain omat tietoni? Kirjoista ja teologilta. Jostain syystä annan näille enemmän painoarvoa. Sinä varmasti haet esimerkiksi biologian tietämyksesi rekkakuskilta tai siltä ainakin tuntuu. Tiedollinen epärehellisyys on kurjaa. Erityisesti jos sitä harjoittaa tahallaan itseensä. Häpeänurkka kutsuu.
Edit.
En ole muuten sanonut kertaakaan, että roomalaiset käyttivät Josefuksen tekstejä lähteenä. Sanoin, että Jeesuksesta kirjoittivat sekä roomalaiset että Josefus. Varmasti oli muitakin, mutta minulla ei ole nyt aikaa selvittää keitä he olivat. Lisäksi sanoit
"Mielestäni Raamattua ei voida pitää kovin luotettavana lähteenä.", mikä tuo taas ilmi sen, että sinusta "mielestäni"-tyyliset lauseet sisältävät muka jotain totuusarvoa. Mutta näinhän ei ole. Jokin asia joko tiedetään tai ei, ei ole muita vaihtoehtoja. Aina voi tietysti ottaa kannan, eli enemmistön myönnytyksen tai kiellon tai vähemmistön myönnytyksen tai kiellon. Arvolauseista tai -kysymyksistä tämä ei päde. Niistä jokainen voi sanoa mitä vain. Mutta koska kysymys ei ole arvoasiasta, et voi sanoa "mielestäni jokin ei ole". Sanot: "Koska en ole asiaa itse tutkinut, eikä minulla ole kunnon tutkimukseen aikaa tai mahdollisuutta, otan enemmistön tai vähemmistön kannan". Ottaessasi vähemmistökannan otat tosin samalla tietoisen riskin siinä, että kanta on melko varmasti väärä. Meditoi näitä sanoja.