Tuo on toki sinun mielipiteesi ja nimenomaan sinulle juuri noin. Minulle noiden pelien maailmat ovat olleet todella upeita ja ainutlaatuisen mielenkiintoisia. Aivan parasta mitä mitkään pelit tarjoavat ja ylivoimaisesti suurin syy miksi pidän niin paljon soulsborne-peleistä. Ja se lorekin ihan mielenkiintoisesti ja varsin mystisesti täydentää sitten tuota kiehtovaa pelimaailmaa.
Kyllä, mielipiteitä toki mutta se että niin monilta pilataan pelikokemus vain siksi että muut voivat kokea pienen osan sitä, tuntuu vähän epäreilulta. En jaksa tähän alkaa mitään vertauksia enää laittamaan kun niistä tuli jo pientä kritiikkiä mutta ei se mukavalta tunnu että jokin niin spesiaali juttu halutaan muokata "kaiken kansan hillumiseksi" että pääsee kokemaan jonkin muun osan sisältöä. Sen loren ja muun kokee kyllä muutenkin paljon selkeämmin joltain lore-videoilta tai wikistä jos se on se juttu. Minä en ainakaan tajua itse niistä mitään kummoisia kokonaisuuksia
Pelien haastavuus on itselleni erittäinkin toissijainen ominaisuus, joka lähinnä tekee noista haastavimmista peleistä joissain kohdissa pahimmillaan luotaantyönteviä, siitäkin huolimatta vaikka pääsisin niissä sitten kovalla puurtamisella lopulta eteenpäin. Tai oikeastaan vain Sekiron kanssa kävi puhtaasti näin, että pelin haastavuus tuntui vain ja ainoastaan luotaantyöntavältä, kun niitä pelin sisäisiä apuja ei käytännössä ollut. Muissa soulsborneissa ne kaikkein ikävimmät kohdat on pystynyt tosiaan pelin sisäisillä keinoilla helpottamaan vähintäänkin kohtuullisiksi.
Minulla on samanlainen tunne simulaatioista mutta jätän ne vain pelaamatta. Tiedän että moni niistä tykkää mutta en esimerkiksi toivo mistään kovan luokan simulaatiosta minulle helpotettua versiota vaan pelaan arcadeautoiluja niiden sijasta.
En ymmärrä miksi tässä ei nähdä asiaa samalla tavalla.
Itse en koe monien kymmenien kertojen ”git gud”-hinkkauksia millään lailla miellyttävinä tai palkitsevina, vaikka niistä yleensä itsekin jossain vaiheessa olen eteenpäin päässyt.
Se idea on nimenomaan siinä oppimisessa. Minunkin lapseni turhautuu helposti kun opettelee uusia asioita mutta se on sen arvoista. Näen että tässä on sama juttu. "No pain, no gain" kuten sanotaan ja tässä se pätee loistavasti. Ja nimenomaan koska joutuu näkemään vaivaa on myös se saavutus sen arvoista kun tajuaa osaavansa jotain mihin ei ehkä uskonut pystyvänsä.
Mutta suurin osa ihmisistä on laiskoja eivätkö jaksa panostaa. Minä myös, sillä kun pelissä on vaikeustasot, kuten pääosassa pelejä, niin en muuten vain valitse mitään normaalia vaikeampaa. Soulsbornet on ainoita pelien "personal trainereita", jotka kannustavat minua parempaan suoritukseen. Miksi se yksi poikkeusgenre, jonka pelit kattavat reilusti alle 5% peleistä, täytyisi muuttaa joksikin muuksi?
Päällimmäisenä tällaisten taisteluiden jälkeen on itselläni lähinnä sinänsä helpottunut fiilis ja toteamus siitä, että olipa paskamainen taistelu mutta onneksi on viimein, ohi eikä toivottavasti enää tule vastaavia vastaan.
Tuollainen olo kieltämättä on silloin kun taistelu ei tunnu reilulta. Niitä kuitenkin hyvin pieni osuus on soulsborneista ja suurimman osan ajasta tuntuu että "kyllä tämä on mahdollista". Minulle aiheutti päänvaivaa crucible knight mutta nyt pieksin niitä kaksi kerralla pienessä tilassa koska olin ensin ottanut kymmeniä kertoja "treeniä" sen ensimmäisen kanssa. Jos olisin vain saanut valittua pelin alussa vaikeustason, en koskaan olisi kokenut tuota saavutusta jossa peittosin pelin minulle antaman haasteen.
Täällä sama, nuorempana jaksoi jauhaa yhtä bossia montakin tuntia ongelmitta, eikä puhettakaan, että olisin tiputtanut vaikeusastetta. Mutta nykyään perhearjessa on niin vähän aikaa pelailla (lasten saamisen huono puoli), että ei ajatustakaan, että se pari tuntia mitä kerralla kerkeää pelata jauhaisi samaa kohtaa tai bossia. Mieluummin pelaan pelejä, jotka soljuu eteenpäin, tarina etenee ja tempaisee mukaansa ja maisemat vaihtuu.
Minulla on työ, kaksi lasta ja perhe-elämä. Kyse on enemmän siitä mihin haluaa aikansa laittaa. Pelata ehtii sen max. 2 tuntia päivä ja sen uhraan mieluusti Elden Ringille siinä missä mille tahansa muullekin pelille. Eikä noissa nimenomaan ole pakko grindata yhtä kohtaa vaan usein niitä paikkoja on useita missä koittaa onneaan tai vain seikkailla. Varsinkin tämä Elden Ring on tuosta oikein malliesimerkki.
Ja jos soulsborne "soljuisi eteenpäin, tarina etenisi ja tempaisi mukaansa ja maisemat vaihtuisi" niin se ei enää olisi soulsborne. Tai voisi olla toki jos olet vain todella hyvä pelaamaan. Toisaalta ER:ssä maisemat vaihtuu ja peli tempaisee mukaansa, joten ainakin osa asioista toteutuu vaikka haastettakin löytyy.
Mutta ymmärrän kyllä silti mitä tarkoitat, ei vain kannata yleistää että jos on vähän aikaa että kaikki jättäisivät nämä haastavat pelit pelaamatta. Mieluummin minä pelaan laadukasta ja massasta poikkeavaa mutta haastavaa peliä kuin näitä nykyajan massapelejä, jotka pelaavat itse itseään. Ja minä pelaan kyllä niitäkin mutta ne on sellaista pelien "perusburgeria": kyllähän ne aina menee mutta ei niissä mitään ihmeellisiä elämyksiä lopulta ole.
Silti en ole kokenut kertaakaan, että pelikokemus olisi jäänyt jotenkin vajaavaiseksi vaikka vaikeusaste olisi ollut helpolla. Vierastan myös kovasti pelaajien väitteitä siitä, että vaikeusasteen säätö olisi jotenkin pelintekijöiden visioiden vastaista ja helpotettu pelikokemus olisi jotenkin vajavainen.
Ei tietenkään koska puhut peleistä, joissa haaste ei ole koskaan ollut se juttu koska niissä vaikeustasot on. Samaa et voi väittää peleistä, joiden juttu on haastaa pelaajansa: niistä todellakin jäisi jotain vajaaksi. Ei sitä tietenkään voisi huomata kun ei tiedä mitä sen "pitäisi" olla mutta tätä olen jo niin monta sivua yrittänyt selittää että ehkä sitä voi yrittää tulkita aiemmista viesteistäkin.
Totta kai pitää löytyä myös pelejä, joiden perus idea on tarjota vain ultimaattista haastetta, ilman minläänlaista helpotusta, itse näen sen vain omana genreluokkana.
No näin nimenomaan. Soulsbornet on varmasti alle 5% peleistä, joten tuskin se maailmaa kaataa jos niistä ne vaikeustasot puuttuvat. Erityisesti kun Elden Ring osoittaa kuinka pelaajalle voi silti tarjota monenlaista helpotusta muutakin kautta. Minä en tosiaan vaadi vaikeustasottomuutta kuin tuohon yhteen pieneen poikkeustarjontaan. Muualla ne saa olla ja itsekin niitä käytän tarpeiden mukaan.
Mutta noin yleisesti en ymmärrä miksi jotkut vastustaa niin paljon sitä, että pelissä on laajat säätömahdollisuudet vaikeustason suhteen. Omassa ehkä suppeassa ajatusmaailmassani se vaan mahdollistaa sen, että mahdollisimman moni voi pelin kokea ja siitä nauttia.
En vastusta "niin paljon sitä" vaan vastustan pienen tietyn idean sisältävien pelien kohdalla. Ne loput yli 90% peleistä saa ihan vapaasti sisältää vaikeustasot. Eikä soulsborne pelin helpottaminen enää "mahdollista mahdollisimman monen pelaajan kokemusta" koska se muutettu kokemus olisi ratkaisevasti erilainen siitä mitä se peli on nyt.
Minulle peliharrastuksessa on aina ollut kyse fantasiatarinoista ja hauskanpidosta rentoutumismuotona, eikä mistään genitaalin mittailusta kuka on kovin ja taitavin.
Olet ymmärtänyt täysin väärin etkä selvästikään lukenut viimeisiä sivuja tästä keskustelusta. Kyse ei ole mistään lesoilusta vaan itsensä päihittämisestä sekä muiden kannustamisesta siihen samaan sekä yhteisestä onnistumisesta ja kokemuksesta.
Minun mielestäni soulsbornet eivät edes ole sillä tapaa "vaikeita" miten niitä aina mehustellaan. Niissä on paljon asioita, joilla mahdollistaa eteenpäin pääsemistä vaikka ei olisikaan maailman paras pelaaja. Se genitaalin mittailu on siis todella kaukaa haettu ajatus eikä sellaista luuleva ihminen selvästikään ymmärrä mikä näiden pelien idea on.
Mielestäni peliharrastus on nimenomaan mahtava harrastus sen takia, että saman pelin voi kokea niin monella eri tavalla.
Hmm... Pelaatko siis ihan säännöllisesti pelejä eri vaikeustasoilla että kokisit ne "eri tavalla"? Minä "joudun" pelaamaan koska keräilen trophyja (jne) eikä ne eri vaikeustasot nyt niin "eri tavalla" pelaamista ole: yleensä täysin samat taktiikat toimivat mutta nyt vastustajilla on enemmän energiaa ja iskevät kovempaa. Yleensä ne on siis jopa aika tympeästi toteutettu ja sekin on yksi syy miksi en toivoisi vaikeustasoja soulsborneihin koska se aiheuttaa helposti sen ettei mikään tai ainakaan kaikki vaikeustasot ole järkevässä tasapainossa.
Mutta jos taas tarkoitat että eri taitotasoiset voivat kokea samoja nimikkeitä, niin juu, se on hieno asia minunkin mielestäni. En silti vain usko että on tarve ihan kaikkia pelejä alkaa tuohon tavoitteeseen työntämään. Varsinkaan jos sen toteuttaminen sotii pelin perusideoita eli haasteen ja yhtäläisen kokemuksen tarjoamista vastaan.
Nuorempi veljeni pelaa kaikki pelit aina hardilla ja tykkää elää pelin tarinaa ns. underdogina, jossa mitään ei saa ilmaiseksi. Hän on sitä peliryhmää, jota ei erota pelatessa höyrykattilasta, semmonen höyry nousee korvista ja vihellys kuuluu ärräpäiden muodossa naapuriin asti.
Hän saa kiksit nimenomaan vaikealle pelin läpäisystä ja sen tarjoamasta haasteesta. Häntä motivoi se, että kun olet tarpeeksi taitava sniputtamaan niin saat kestävätkin tyypit hetkessä kaadettua ja pelin tuntumaan helpolta.
Oliko tämä vain esimerkki eri pelaajista vai jonkinlainen yleistys että soulsborneja (eli haastavia pelejä) pelaavat olisivat tätä "hahmoluokkaa"? Minä ainakin olen hyvin "zen" pelatessani. Lähinnä hikoaa kädet jos jotain mutta sitä voi tapahtua jo tasohyppelyiden tiukoissa kohtaa. Eniten oikeaa turhautumista ja melkein raivoa on aiheuttanut Trials-pelisarja. Ja ne taitavat olla niitä ainoita pelejä, jotka sitä ovat tehneet eikä nekään sen jälkeen kun tapahtui "gitgud" ja aloin olemaan sitä tasoa että hard-levelit menee ilman kämmejä kultamitalilla kun jonkun kerran yrittää.
Itse asiassa nuo Trialsin pelailut olisi enemmän sitä genitaalin mittailua koska se on varmasti paljon vaikeampi peli kuin yksikään soulsborne. Kehotan kokeilemaan pelata edes yksi hard-kenttä kultamitalille. Siihenkään peliin ei muuten kukaan ole toivonut helpotuksia vaikeustasojen suhteen. Samoin senkin idea on nimenomaan haastaa pelaaja kuten soulsbornejen. Mikäli siihenkin lisättäisiin jokin helpotustila niin en ymmärtäisi ideaa. Pelissä ei ole edes oikeastaan mitään muuta kuin itse pelaaminen, joten sen kohdalla siitä vietäisiin vaikeustasot lisäämällä vielä enemmän kuin soulsborneista.
Ja vaikka kaikki pelataan täysin erilailla ja eri syistä niin voidaan silti nauttia samoista peleistä kun kaikille löytyy mieluinen vaikeusaste. Ja se ei ole keltään pois.
Totta ja ei. Voimme nauttia pääosasta peleistä about samalla tapaa riippumatta vaikeustasosta mutta jos pelin idea on pelaajan haastamisessa, niin se todellakin olisi pois kaikilta jos peli muuttuisi vain "perusburgeriksi".
Ja tuo termini "perusburgeri" ei ole varsinaisesti haukkumasana vaan haluan lähinnä kuvata sellaista hyvää, kaikille maistuvaa vaihtoehtoa, joka ei kuitenkaan tarjoa mitään ihmeellistä ja "menee alas" sen kummemmitta miettimättä.