P
Poistettu jäsen 17549
Guest
Itselläni tässä on suht paljon vaihtelua. Haluaisin kyllä olla tismalleen samaa mieltä ja sanoa etten vaihda kovin helposti, mutta ei se välttämättä aina pidä kohdallani paikkaansaJoka tapauksessa, kuten olen aiemminkin jo todennut, en kyllä helpolla itse koske siihen vaikeustasoon, jos sen valinnan mahdollisuus pelissä on, vaan aloitan pelit aina default-tasolla.
Haluan korostaa, etten edes ottanut kantaa siihen olisiko Kenassa pitänyt olla vaikeusasteet vai ei. Ihan hyvä että olivat, kunhan kerroin omakohtaisia kokemuksia niistä.
Samoin en myöskään osaisi suoraan vastata siihenkään että pitäisikö Metroid Dread pitää ehdottomasti vapaana vaikeusastevalinnoista. Öööö ehkä, ehkä ei? Haluaisin uskotella itselleni, että olisin malttanut pelata pelin default-asetuksella läpi, koska pidin siitä ja se tarjosi sopivasti haastetta. Ja koska onhan vaikeustasovalinnat lähtökohtaisesti hyvä juttu.
Toisaalta haluan uskotella itselleni Gran Turismossa, että ajan puhtaita ja hienoja ajolinjoja enkä törmäile tai käy ulkona saati ainakaan hyödy tällaisesta romurallista / shikaanin leikkaamisesta suoraksi. Ja pari yritystä arki-iltana ja (huom. tietokonetta vastaan pelatessa) saattaa jalot aikeet lentää romukoppaan tilaisuuden tullen.
Kun siihen on mahdollisuus.
En siis ottanut kantaa näidenkään pelien vaikeusasteisiin, kunhan kerroin omakohtaisesti, että tällaisilla valintamahdollisuuksia lisäämällä on kiistattomia vaikutuksia pelikokemukseeni. Ne vaikutukset voivat olla hyviä tai huonoja, mutta mikään määrä ”miten se valinnan lisääminen muka vaikuttaa sinuun”-hokemaa ei poista tätä ihan peruspsykologiaan pohjautuvaa totuutta.
Ja meitä kaltaisiani pelaajia (ja ihmisiä, onhan tämä ilmiö näkyvissä muuallakin) on paljon. Aivan tolkuttoman paljon. Emme ole ”puristeja”, ”elitistejä”, ”masokisteja” tai muita mielikuvitusolentoja. Seilaamme jossain mukavuudenhalun ja itsensä haastamisen välissä. Ja vaikka tiedämme, että nauttisimme kovan työn tuloksista, saatamme silti valita helpoimman reitin, ainakin videopeleissä.
Ja silloin voi ajatella, että tämän meikäläisen eteenpäin potkimisen (vaikka tai just pakottamalla) poistaminen on ihan konkreettisesti minun kokemuksestani pois.
Toistan itseäni: tämä kaikki ei tarkoita esim. sitä, että minun kokemukseni olisi muiden kokemuksia arvokkaampi. Jos minulta ja kaltaisiltani otetaan jotain pois niin mahdollisesti taas jotkut toiset (kenties isommatkin joukot?) hyötyvät. Ja toisaalta monissa tapauksissa (esim. siinä Kenassa) luultavasti kokemukseni oli kuitenkin lopulta parempi, kun en jäänyt vääntämään ”ihan kiva”-tason peliä sen enempää. Ja sitten on nämä mainitsemasi tapaukset, että oikeasti joku kohta olisi liian vaikea ja peli jäisi kokonaan kesken vain tämän takia. En voi tarpeeksi toistaa sitä, että mahdollisuus valita ja vaihtaa vaikeusastetta on pääsääntöisesti pelkästään hyvä asia.
Ainoa mihin yritin vastata on siihen täällä tuhottoman moneen kertaan heitettyyn kysymykseen, että ”miten muka valinnanvapauden lisääminen mihinkään peliin on sinulta pois?”
Ei se periaatteessa olekaan, koska periaatteessa tiedän mitä haluan ja mitä sen saavuttaminen minulta vaatii.
Käytännössä se voi joskus, jossain tietyssä tapauksissa, olla kuitenkin pois kokemuksestani, koska en kuitenkaan jaksaisi tehdä kaikkea vaikeamman mutta palkitsevamman kautta, jos ei ole pakko. Welcome to humanity