Vaan kun näin ei ole ja olet sen jo itsekin todennut hyvin suoraan eli peliä voi pelata hyvin eri tavoilla: osa pelaa lvl. 1 vaippapöksyllä ja toinen grindaa, summonoi, cooppaa jne. Soulsborneissa ei siis todellakaan vaadita mitään yhdenlaista, "tasapäistettyä" taitotasoa ja osaamista vaan keinoja etenemiseen löytyy todella monipuolisia.Et nyt kyllä ilmiselvästi ymmärrä tätä tasapäistämistä tässä. Siis se on se tasapäistäminen, että kun peli tehdään niin, että sitä voivat pelata vain tietyillä ominaisuuksilla olevat ihmiset ja edellytetään, että jos haluat päästä pelin läpi, niin sinun pitää olla tai kehittyä tälle tietylle tiukalle tasolle. Kaikilta pelaajilta odotetaan siis tuota hyvin samaa taitotasossa. Se jos mikä on tasapäistämistä, kun peliä pelaavien taitotasoissa ei voi olla suurta hajontaa, vaan kaikkien pelaajien pitää olla reaktioiltaan ja rytmitajultaan huippuluokkaa, eikä pelin pariin ole asiaa, ellei niin ole. Taitotasovaatimus on siis pelissä nimenomaan tasapäistetty. Se myös, että oletetaan kaikkien voivan oppia pelaamaan peliä kunhan kovasti treenaa, on tasapäistämistä ja erilaisuuden kieltämistä.
Sekiro ja ehkä Bloodborne on sitten erikseen. Jos nyt on pakko vielä erotella nämä niin ei ne niin rakkaita olleet ettäkö olisin yhä paljon barrikaadeilla kuin vaikkapa Elden Ringin ja Soulsien kanssa. Ihan sen vuoksi että noissa jälkimmäisissä niitä kaikenlaisia apukeinoja ja pelitapoja on yllin kyllin eikä mitään "tasapäistä" yhtä teitä maaliin todellakaan ole.
Mutta joka tapauksessa olen silti sitä mieltä että mihinkään Fromin peleistä ei tarvita vaikeustasoja. Ei edes noihin kahteen poikkeukseen koska kuten olen jo monta kertaa todennut, ei näitä haastavia pelejä samalla tapaa ole tarjolla eikä hardilla, insanella tms. pelaaminen ole yhtään sama asia koska soulsbornessa haaste ei ole ainoa asia, joka tekee niistä spesiaaleja mutta haaste on yksi niistä syistä, joka tekee niistä sen mitä ne ovat.
Jankkausta? Aika ylimielistä asennetta kanssakeskustelijaa kohtaan kun samat määreet menisi myös sinuun minun näkökulmastani katsoen. Vielä erikoisempaa tästä tekee se että sinä nimenomaan koko ajan alleviivaat yksilöllisyyttä ja yksilöllisiä kokemuksia ja sitten tuomitset minun mielipiteeni, perusteluni, argumenttini, tulkintani ja/tai näkemykseni jankkaamiseksi? Vähän voisi miettiä mitä kirjoittaa.Nyt saa joka tapauksessa riittää. Olen mitä todennäköisimmin ja varmimmin eri mieltä jälleen mahdollisen vastauksesi kanssa, mutta ei ole mitään järkeä kyllä siihen sitten vastata, kun tietää, että tätä saman kaltaista jankkausvastausta ja mustan valkoiseksi muuttelua sieltä taas kerran tulee.
En myöskään ole muuttanut mustaa valkoiseksi tai mitään muutakaan, ainakaan sen enempää kuin sinäkään. Yhtä paljon sinä mielestäni vääntelet asioita ja tässä on nyt kyse enemmän vain siitä mistä asiaa katselee. Minä kyllä ymmärrän mitä sinä yrität sanoa tuolla sinun versiollasi "tasapäistämisestä" vaikka se ei minusta paikkaansa pidäkään.
Nyt voisi olla hyvä selventää että oletko koko ajan käsitellyt tätä asiaa nimenomaan Sekiron kautta? Minä olen ajatellut laajemmin ja ylipäänsä Fromin pelejä ja ideaa vaikeustasottomista peleistä. Sekiro on näistä Bloodbornen kera se poikkeus, jossa on selkeästi vähiten vara yrittää erilaisia lähestymiskeinoja, joten on aika halpamaista ratsastaa vain sillä koko soulsborne-"genreä" vastaan.Sen totean vielä loppuun, että yritin tänään tuota Father Owlia Sekirossa parisenkymmentä kertaa ja joka kerralla tuli huolella dunkkuun. En pysy hengissä tuossa taistelussa yleensä kuin hädin tuskin minuutin, enkä pääse lähellekään toista vaihettakaan. Syy on se, että vastustaja on vain aivan liian nopea minulle. Rektionopeuteni ei vain millään riitä. Ei siinä kyllä treeni tule auttamaan, joten ikävä kyllä tuo peli jää sitten minulle ilmeisesti kokonaan kesken. Toki jos olisi joku cheat code, niin sen kyllä takuvarmasti käyttäisin tuohon kohtaan. En kyllä huomannut mitään mikä olisi kyllä helpompaa sihen nähden millainen tuo taistelu oli jo kolmisen vuotta sitten, kun taisin sitä viimeksi yrittää.
Minä siis puolustan koko soulsborne-kategoriaa enkä tuota sinun inhoamaasi Sekiroa. En jaksa nyt tarkistaa mutta aika monet esimerkit olet tainnut nimenomaan ottaa Sekirosta, joten vähän siltä vaikuttaa että käsittelet asiaa vain sen "kautta". Ainakin mieleeni on jäänyt että olet positiivisessa mielessä maininnut muiden soulsbornejen helpotuksista.
Vähän siis kyllä harmittavaa jos olet koko genreä tuomitsemassa yhden, kenties kokeellisemman teoksen perusteella. Toisaalta tuokin osoittaa sen että From halusi testata vielä haastavampaa teosta, joten aika vaikea kenenkään väittää etteikö haaste/vaikeus nimenomaan olisi Fromin juttuja. Kun siitäkin taisi jossain kohtaa olla jotain epäilyä tms. jos en ihan väärin muista. Ja en siis muista kenellä sitä oli jos oli eli en välttämättä viittaa sinuun. Tätä tekstiä on täällä nyt niin hemmetisti että en jaksa etsiä oliko tuollaista jossain kohtaa