Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Valokuvaus

Vastaus: Valokuvaus

ilpoilari sanoi:
Tässä on nyt 3 kuukautta tullu harrastettua valokuvaamista ja täytyy sanoa, että mukavaa hommaa.
Täältä voi käydä katsomassa mitä oon saanut aikaseksi: ...
Täältäkin kehuja kuville, vaikka minuakin värien liiallinen photarissa tunkkaaminen vähän häiritsee. Itse yritän saada värit kerralla kohdalleen jo kamerassa, ja välttää kaikenlaista jälkikäsittelyä. Tyylinsä kullakin.
Aiheet näkyvät olevan näitä perinteisiä järkkärikohteita, mutta kaunis klisee on silti kaunis, kuten tämä. Tämä on siis kehu, eikä haukku :)

Aina ja kaikkialta pitäisi viisaiden miesten mukaan löytyä jotain kuvattavaa, mutta mulle ainakin tuottaa ongelmia tämä musta ja vetinen alkutalvi pääkaupunkiseudulla. Aukeassakin tuntuu olevan todella hiljaista, joten ilmeisesti en ole yksin tämän kanssa.

Onko teillä muilla hyviä otoksia viimeisen parin viikon ajalta? Kuinka olette löytäneet taidetta pimeästä ja loskaisesta (kaupunki?) ympäristöstä? Vieläpä illalla töiden jälkeen, kun ei ole sitä vähääkään luonnonvaloa?
Lumella mässäilijät pohjoisesta, tämä "haaste" ei siis koske teitä, sori :)
 
Vastaus: Valokuvaus

Tällainen kuva on tullut otettua pari viikkoa sitten kun lunta vielä oli Helsingissä.
Ja sen verran vielä, että kiinnostaisi mitä ohjelmia käytätte muokkaamiseen, koska itse käytän Photoshop CS 2 ja Lightroom 2.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Valokuvaus

Täältäkin kehuja kuville, vaikka minuakin värien liiallinen photarissa tunkkaaminen vähän häiritsee. Itse yritän saada värit kerralla kohdalleen jo kamerassa, ja välttää kaikenlaista jälkikäsittelyä. Tyylinsä kullakin.
Aiheet näkyvät olevan näitä perinteisiä järkkärikohteita, mutta kaunis klisee on silti kaunis, kuten tämä. Tämä on siis kehu, eikä haukku :)

Aina ja kaikkialta pitäisi viisaiden miesten mukaan löytyä jotain kuvattavaa, mutta mulle ainakin tuottaa ongelmia tämä musta ja vetinen alkutalvi pääkaupunkiseudulla. Aukeassakin tuntuu olevan todella hiljaista, joten ilmeisesti en ole yksin tämän kanssa.

Onko teillä muilla hyviä otoksia viimeisen parin viikon ajalta? Kuinka olette löytäneet taidetta pimeästä ja loskaisesta (kaupunki?) ympäristöstä? Vieläpä illalla töiden jälkeen, kun ei ole sitä vähääkään luonnonvaloa?
Lumella mässäilijät pohjoisesta, tämä "haaste" ei siis koske teitä, sori :)

Kiitos kiitos. Tiedän että monen silmään liian kirkkaita värejä. Ite vaan jotenkin tykkään säätää kuvat ylivärikkäiksi. :D

Oon samaa mieltä, että nyt ei meinaa löytää mitään kuvattavaa kun on pimeää ja vettä/räntää tihkuttaa joka päivä. Kävin sunnuntaina ottamassa iltakuvia kujilla ja kaduilla, mutta mitään ihmeellistä ei tullut taltioitua. Kaiken lisäksi kun otin kameran käteen huomasin, että akku oli ihan finaalissa. Tietääkö kukaan kannattaako ostaa D80:iin jotain kiinalaista kopio-akkukahvaa?
 
Vastaus: Valokuvaus

Hienoja. Sopiiko kysyä miten ja millä arvoilla otit noi kuvat?
Onko toi Ville sun veli? Mahtavia kuvia on ottanut.
Saa tietenkin.
"Commuting" on 55mm 1/20s f/5.6 ISO 400,
"Line" on 24mm 1/13s f/5.6 ISO 400. Tärkeintä oli tietenkin olla oikeassa paikassa oikeaan (ruuhka-) aikaan :)
Kameran asetuksista on saturaatiot tunkattu maksimiin, ja vasta kun pääsin sanomasta että yritän saada kuvat jo kamerassa hyviksi, jouduin ohjelmallisesti säätämään kirkkautta ja kontrastia, jotta sain kaikki vedettyä liian vaaleiksi jääneet reuna-alueet tarpeeksi tummiksi. Pari flarea sai myös maistaa heal brushia.

Ville on mun veli, ja harrastanut valokuvausta useamman vuoden. Sen kautta mäkin tästä hommasta innostuin.
 
Vastaus: Valokuvaus

manfrotto 190xb:n tilailin jalustaksi. seuraavaksi putkiloita tulemaan

Toi on varmaan tosi laadukas.

Itelläni käytössä ollut SLIK Sprint GM Pro II + SBH-100DQ kuulapää. Näppärä kuljettaa ja saa tarvittaessa ihan 160 senttisekskin.

Tänään kävin hakemassa verkkokauppasta monkeypodin kun niitä vihdoin oli saapunut. Saa nähdä tekeekö tällä jotain, mutta 10e ei ollu mun mielestä paha hinta. Voi ottaa taskuun mukaan, jos ei jaksa oikeeta jalustaa kantaa mukana.

Tässä linkki, jos jotain kiinnostaa http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=34124
 
Vastaus: Valokuvaus

Itse investoin pariin kirjaan parantaakseni kuviani:
Brenda Tharp: Creative Nature and Outdoor Photography
Tom Grill, Mark Scanlon: Photographic Composition

Kun kuvauskalusto kattaa juurikin kaikki tarpeet, on aika päivittää kuvaajan oma firmware :)
 
Vastaus: Valokuvaus

Hei, olen meinaamassa hankkia Canon EOS:ääni joulurahoilla salamaa ja olen päätynyt nyt joko Canon Speedlight 580 EX II tai Sigman EF-530 DG SUPERin. Tiedän että jälkimmäinen on ainakin 430:iä selvästi parempi, mutta onko 580 EX IIsessa mitään mikä oikeuttaa korkeamman hinnan nähden Sigmaan? Vai onko Sigma sopivasti näiden välillä?

Käytän kameraani pääosin valokuvasarjiksessa jossa käytän enimmäkseen Transformers-figuureita.
 
Vastaus: Valokuvaus

Tänään kävin hakemassa verkkokauppasta monkeypodin kun niitä vihdoin oli saapunut. Saa nähdä tekeekö tällä jotain, mutta 10e ei ollu mun mielestä paha hinta. Voi ottaa taskuun mukaan, jos ei jaksa oikeeta jalustaa kantaa mukana.
Miltä tuo Monkeypod vaikuttaa? Se on ilmeisesti jonkinlainen halpakopio Gorillapodista, kun googlettamalla ei siitä löydy mitään tietoa, eivätkä speksit saati hinta täsmää virallisiin Gorillapod-tuotteisiin?
Jaksaako se kantaa oikeasti mitään, vai tekeekö se keitetyt spagetit jos päästää irti?

Kympillä hinta on triviaali, kysymys on lähinnä siitä, viitsiikö ajaa verkkikseen jouluryysisjonoihin sen takia :rolleyes:

Fez: Tuolla rahalla hankkisin mieluummin vaikka valovoimaisen 50mm objektiivin, esim tämän ja hoitaisin mahdollisesti tarvittavan lisävalaistuksen normaaleilla valaisimilla. Salamaa käyttäisin vain tilanteissa, joissa ei mitään muuta valoa ei ole helposti saatavilla.
 
Vastaus: Valokuvaus

Käytän itse kaikkein eniten juuri 50mm 1.4:sta (tosin täyden kennon kamerassa) ja vältän salamankäyttöä vähän liikaakin. Joka tapauksessa, vaikka valovoimainen standardi-prime on tosi hyvä, hyvä hintalaatu ja pienikin, mutta onhan salamatilanteita silti ihan sikana. Ja just tolla käännettävällä salamalla pääsee läiskimään epäsuorasti eli oikein käytettynä kivan näköisesti. Järkkäri ilman kunnon salamaa on aika rajoittunut laite.
 
Vastaus: Valokuvaus

Tuommonen 50mm linssi, oli se sitten 1.8 tai 1.4 (tai joku muu valovoimainen), tuntuu olevan aika monen suosikki. Valovoiman lisäksi terävyysalueen kanssa kikkaileminen on mukavaa, linssi on pieni ja kevyt (näyttää usein vitsiltä isossa rungossa) ja useimmille polttovälikin on ihan sopiva, jalkazoomilla kyllä pärjää.

Pikkarainen: erittäin hyviä valintoja! Melkein sama paketti itsellä.

Nyt olisi melkein vuorossa sopivan pokkarin hankkiminen kun ei viitsi aina lähteä ison rungon kanssa, Panasonicin LX-3 tähtäimessä. Pitäis vaan tuo ylimääräiseksi jäänyt D200-runko akkukahvoineen myydä pois moista varten.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Valokuvaus

Nyt olisi melkein vuorossa sopivan pokkarin hankkiminen kun ei viitsi aina lähteä ison rungon kanssa, Panasonicin LX-3 tähtäimessä. Pitäis vaan tuo ylimääräiseksi jäänyt D200-runko akkukahvoineen myydä pois moista varten.

Ihan sama homma itsellä just nyt ja vielä samaa pokkaria olen katsonut (tai teknisesti sama Leicaa).
 
Vastaus: Valokuvaus

Ihan sama homma itsellä just nyt ja vielä samaa pokkaria olen katsonut (tai teknisesti sama Leicaa).

Olishan se Leica D-Lux 4 vielä kivempi, mutta se parisatkua pelkästä nimestä on aavistuksen jyrkkää. Tosin D-Lux 3 löytyy jo ennestään talosta, ja se on kyllä osoittanut kykynsä isompien (D300, D700) joukossa.

Tässä muuten parhaat valinnat vuoden 2008 uutiskuviksi: osa 1, osa 2, osa 3. Todella upeaa settiä.
 
Vastaus: Valokuvaus

No, vastauksista päätellen... taidan ottaa Sigman, kun ainakin tiedän että ominaisuuksiltaan se on Canonin mallien välimaastossa ja on kuitenkin melkein puolet halvempi, joten ei ainakaan rahaa mene nii paljoa.

Unohdin myös kysyä suositusta tripodille kameraa varten, mutta siitä minulla on muutenkin aika vähän ideaa... ketkä ovat hyviä valmistajia Canonin malleille`? Ja ehkä sen kaveriksi ottaisin jonkin pienemmän pöytämallin, niistä suosituksia?
 
Vastaus: Valokuvaus

Unohdin myös kysyä suositusta tripodille kameraa varten, mutta siitä minulla on muutenkin aika vähän ideaa... ketkä ovat hyviä valmistajia Canonin malleille`? Ja ehkä sen kaveriksi ottaisin jonkin pienemmän pöytämallin, niistä suosituksia?

Eipä taida olla kolmijaloissa mitään erityistä jakoa kameran merkin suhteen, samalla kierteellä ne ovat kaikki. Kameran ja linssin koko ja paino tietysti asettavat omat rajoitteensa, ihan mihin tahansa Ixuksille suunniteltuun rimpulaan ei kannata ripustaa isoa runkoa pitkällä teleobjektiivilla.

Manfrotto ja Slik tuntuvat olevan suosittuja merkkejä. En kyllä tähän hätään edes muista oman jalustani merkkiä...
 
Vastaus: Valokuvaus

No, vastauksista päätellen... taidan ottaa Sigman, kun ainakin tiedän että ominaisuuksiltaan se on Canonin mallien välimaastossa ja on kuitenkin melkein puolet halvempi, joten ei ainakaan rahaa mene nii paljoa.

Unohdin myös kysyä suositusta tripodille kameraa varten, mutta siitä minulla on muutenkin aika vähän ideaa... ketkä ovat hyviä valmistajia Canonin malleille`? Ja ehkä sen kaveriksi ottaisin jonkin pienemmän pöytämallin, niistä suosituksia?
Mä ostaisin kameramerkkini oman salaman, varmistaakseni parhaan mahdollisen valonmittauksen onnistumisen. Mulla ei ole juuri tarvetta salamalle ollut, muuta kuin tavallisia "perhekuvia" ottaessa sisätiloissa. Ihan hyvin tuo halvin SB-400 (79 euroa!) palvellut katosta heijastettuna valona niissä. Kulkee pienenä ihan mukavasti mukanakin, toisin kuin veljen SB-600 tai muut isommat.
Toki kaikenlaisia kikkakuvia on tuolla SB-600:lla ja radio-orjuutuslaitteilla otettu, mutta loppujen lopuksi mielestäni parhaat kuvat on otettu vallitsevassa valaistuksessa.
Jotenkin epäilen, että tuollainen 400+ euron salama on turhan järeä ase figuurien kuvaamiseen, jossa kuvausetäisyyden olettaisi olevan lyhyt. Mieluummin jotain objektiivia tuolla rahalla.
Tosin itse en mukavaa joulubonustani laita edes objektiiveihin, vaan mieluummin lähden äkkilähdöllä vaikka Goalle lomailemaan ja kuvaamaan.

Jalustat ovat kaikki samalla kierteellä, eroja kameramerkkien välillä ei ole.
Oma jalusta on Velbon Sherpa 600R, ja olen ollut siihen tyytyväinen. Kamerapää on miellyttävästi vaimennettu, ja myös videokuvauksessa toimivaksi todettu. Rakenne tuntuu jykevältä, toisin kuin halvimmissa rimpuloissa. Aika harvoin tuotakin on tarvinnut, kun kuvaamaan lähtiessä ei jaksa kantaa ylimääräistä romua mukana, pelkkä kamera ja se yksi objektiivi siihen, joskus lisäksi suodinkotelo taskuun. Erikseen jotain kikkaillessa tuota on tarvinnut, tai suoraan auton kontista kuvatessa kun se ilman eri riesaa on käytettävissä.

Ajaisiko pöytäjalustan asiaa tuollainen halpis-Monkeypod, josta yllä mainittu? Odotellaan, mitä ilpoilari siitä sanoo.
 
Vastaus: Valokuvaus

Miten neuvoisitte kuvaamaan ilotulituksia? Kuvaan sekä korkealla, vastarannalla näkyviä raketteja että lähellä, n. 10-30m päässä räjähtäviä pamautuksia. Niissä todennäköisesti on eri valon määrä.

Objektiivi: 80-200mm f2.8, toinen oma on pelkkä 18-55mm f3.5-5.6 kit-linssi...
(Aukko: f2.8)
ISO: ~500?
Suljinaika: Mikä takaa suht tärähtämättömän kuvan?

Suurin ongelmani on siis hahmottaa räjähdyksestä kameraan tuleva valon määrä.

PS. Tiedän, että tämä on tuplapostaus. Sen verran kiireinen asia tämä kuitenkin on. :eek:
 
Ylös Bottom