Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ippenator
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Itse en ainakaan oikein ymmärrä miten kukaan omaa maataan puolustava henkilö hyökkääjää kohtaan voi mitenkään syyllistyä minkäänlaiseen sotarikokseen Vaikka tekisi mitä
Onhan tuo järjetöntä. Tosin, järjetöntä on ylipäänsä se, että meillä on sotia ja niissä sodissa vielä säännöt. En tule ikinä ymmärtämään sitä. On väärin tappaa ihmisiä, mutta sodassa se on sallittua, kunhan tapat oikealla tavalla, muuten syyllistyt sotarikokseen. Sodan itsessään pitäisi jo olla rikos.

"Serial killers do on a small-scale what governments do on a large one" - Richard "Night Stalker" Ramirez

Meidän ei pidä olla lietsomassa sotaa asevarustelulla vaan olla siellä rauhanneuvottelujen pöydissä.
Miten sotahullun diktaattorin kanssa voi neuvotella rauhaa?
Jotain hämärää siellä ukrainassa on touhuttu ja nato hanke oli varmaan viimeinen silaus miksi Venäjä sinne hyökkäsi.
Ei ole mitään hämärää. Siellä on kuule Putten mukaan Natseja.
Itse en näe Natoa tarpeelliseksi koska meillä on vahvat omat puolustusvoimamme jota on nyt isolla rahalla parannettu.
Jos Venäjä tänne hyökkäis, niin aivan turhaa kärsimystä se aiheuttais, vaikka sille pärjättäisiin.

Mä lupaan nyt jättäytyä keskustelusta pois, koska se rupeaa kiertämään kehää. Jokaisella on oma näkemys, eikä ne mihinkään muutu.

Oletko huomannut, että Kiina on nyt "luotettavan valtamedian" mukaan rauhan neuvottelijana jollaisena Suomi olisi voinut olla yhtenä osapuolena? Jopa tuollainen ääridiktaattorin vallassa oleva kommunistivaltio kykenee siihen.
Niin, eli valtamediassa on kerrottu se fakta että Kiina yrittää (vai joko yritti) saada rauhaa aikaiseksi. On ihan eri asia onnistuuko se siinä ja mitä ne sen keinot siihen on.

Miten tuon asian kertominen on jotenkin huono asia? En ymmärrä ongelmaa.

Mitä erityistä myöskään on tuo Kiinan toiminta ja miksi siihen pitäisi pyrkiä? Siellä neuvotellaan korkeintaan sopimuksista, jotka on edullisia tietyille tahoille ja epäedullisia luultavasti nimenomaan Ukrainalle ja mahdollisesti myös muulle Euroopalle. Olisiko Suomen pitänyt siis pyrkiä vastaavaan? Muita vaihtoehtojahan ei neuvotteluissa ole koska niitä on kyllä yritetty ja niistäkin on kyllä uutisoitu mutta ehkä ne uutiset eivät ole sinne "muualle" ehtineet.

Sitä et tule lukemaan meidän valtamediasta, että ukrainalaiset olisi tehneet rikoksia. Jotkut suomalaisetkin tekivät sotarikoksia aikoinaan.
Väitteesi jo kumottiin mutta myös suomalaisten sotarikoksista on puhuttu, tehty dokumentteja, artikkeleita jne. On myös ihan selvää miksi niitä on salailtu ja miksi niistä puhutaan vasta pitkien aikojen päästä. Samalla lailla kuin jokainen maa ja taho salailee ja peittelee ikäviä asioita.

-- edelleen korostan sitä, että meidän ei pidä olla lietsomassa sotaa asevarustelulla vaan olla siellä rauhanneuvottelujen pöydissä.
Vaikutat tyypiltä, joka myös pakottaa koulukiusatun pyytämään anteeksi ja halaamaan kiusaajaansa ja kuvittelee että ongelma korjaantuu sillä "sopimisella".

Tavallaan ei olekaaan neutraali koska olemme nyt aseavun myötä sodan osapuoleksi muuttumassa. Ei venäjää tarvitse nöyristellä mutta ei sitä jättiläistä kannata turhaan ärsyttääkään. Sitä tässä kritisoin.
Täysin neutraali ei voi oikein ikinä edes olla. Tässäkin tulee koulukiusaamisesta hyvä esimerkki: jos et mene väliin niin osallistut ja mahdollistat koulukiusaamisen. Olet siis mukana kiusaamassa vaikka et tee yhtään mitään, nimenomaan koska et tee yhtään mitään.

Sellainen ihminen on pelkuri. Oman napansa vuoksi asiaa katsellaan sormien läpi ja mahdollistetaan asian jatkuminen. Samalla kuvitellaan että ei itse ole osallistunut. Suurin osa ihmisistä on "hiljaisia hyväksyjiä", mitä kiusaamiseen tulee ja se suuri enemmistö on se, joka mahdollistaa kiusaamisen. "En minä kun ei muutkaan" on se ajatus miksi ei puututa.

Ja sinun ajatusmallisi/logiikkasi tässä keskustelun aiheessa on siis sama.

Jotain hämärää siellä ukrainassa on touhuttu ja nato hanke oli varmaan viimeinen silaus miksi Venäjä sinne hyökkäsi. Jos tuota Venäjän pakkomielteistä laajentumista pitää syynä niin silloinhan ne ovat hyökkäämässä nato maihinkin eli baltian maihin. Ei kuulosta loogiselta.
Öö... Nyt toivoisin viimeistään jotain lähteitä, tai edes arvailuja siitä, mitä kuvittelet siellä "touhuilleen"? Meinaatko nyt että siellä niitä natseja, fasisteja tai jotain tosiaan oli? Kemiallisia aseita?

Mikäli vastaus on jokin noista esimerkeistä niin huh huh. Puhut meille lampaista ja lähteistä.

Itse en näe Natoa tarpeelliseksi koska meillä on vahvat omat puolustusvoimamme jota on nyt isolla rahalla parannettu.
Jos Nato estää koko sodan aloituksen niin minusta jo se on tarpeeksi iso syy olla mukana. Verrattuna siis vaikka jopa siihen että Suomi saisi Venäjän hyökkäyksen torjuttua onnistuneesti.

Toki se, miksi itsekin olin epäileväinen Natoa kohtaan, johtui juuri siitä että ajattelin sen provosoivan Venäjää. Mutta kun tuntuu siltä että oli siellä Natossa tai ei, niin provosointia tapahtuu itsestäänkin. Mites ne Mainilan laukauksetkin taas meni... Ja kuten täällä on jo useasti mainittu, on Suomi ilmeisesti Venäjän suunnitelmissa jo osa sitä, joten se meidänkin "vapauttaminen" tai vastaava voisi olla edessä. Siinä kohtaa en keksi muuta vaihtoehtoa kuin Nato vaikka se ei todellakaan ole asia, johon olisin ollut valmis liittymään vielä pari vuotta sitten.

Ja jos kuvittelee että suomalaisten "yhtäkkinen" "Nato-into" johtuu mediasta niin ei selvästi ole itse miettinyt koko asiaa. Eihän tässä tilanteessa ole mitään järkevämpiä tai parempia ratkaisuja, joten tällainen "ei paljon Nato kiinnosta"-ihminenkin hyppää äkkiä siihen johtopäätökseen että "pakko kai se sitten on".

Ainahan voi irtisanoa Game Passin ja näyttää Putinille keskisormea. Niin varmasti lähes kaikki tässä ketjussa tekevät, vai tekevätkö sittenkään?
Eikö täällä puhuttu ihan vain siitä että jättää pelaamatta. Vähän niin kuin että ei ole pakko jättää koko leffateatteri väliin vaan voi jättää vain sen tietyn leffan katsomatta.

Viimeksi muokattu:
Varsinaisesti liity ketjuun tai aiheeseen, mut silloin kun itse oli lapsi uutiset katsottiin tyyliin kerran päiväs ja sit jatkettiin elämää. Nykyään uutisia ja "facts only" kanavia ja huolia ja kaikkia on tarjolla 24/7 365 joka tuutista puhelmesta läppäriin oikeestaan kaikki missä on pienikin näyttö, alkaa siinä jo terveempikin ihminen vainoharhailee ja kuvittelemaan kaikenlaista. Ei siinä etteikö pitäis seurata uutisia ja maailmanmenoo ja olla myös huolissaan mut näissäkin asioissa on hyvä pitää jonkinlainen raja. Toki se on hieman vaikeempaa sanoo niille itse sodassa oleville että "mee vaikka kävelylle" siitäkin huolimatta Ukrainassa kaiken sodan keskellä ihmiset silti yrittää elää myös sitä tavallista arkea.

Meillä asiat vielä toistaseksi hyvin, voidaan syödä, juoda (pelata videopelejä) ja nukkua jotenkin rauhassa mutta ite ainakin huomaan että välillä ihan tahtomatta, näyttöjä jokapuolella naamassa tuijottamassa uutisia ja kaiken maailman lähteitä niin että nukkumisesta ei tuu mittää ku aivot jää siihen stressivireystilaan mistä ei noin vaa pääse irti kun aivoja ei kytketä pois päältä kun jotain laitetta.

Nii sitä mä vaan että kantsis pitää taukoa muaailman menosta ja pitää niistä uutisista joku terve tauko.

T. Huolestunut kansalainen.
:p

Aikamoisen aasinsillan saa rakentaa, että joskus aikoja sitten tehty yhden pelin (Atomic Heart) sopimus Game Passiin tulosta tarkoittaisi sitä, että koko palvelu pitäisi irtisanoa sodan protestina, eikä vaan esim. jättää kyseistä peliä pelaamatta.
Ne kaksoisstandardit.. Sinusta en tiedä miten vankka putinin vastustaja olet mutta kovat vastustajat käy kylmissä suihkuissa, asunto kylmänä, teboililla ei tankata, game passit irtisanotaan kun siellä on venäläinen peli, sähköä säästetään viimeisen päälle jne.
Miten sotahullun diktaattorin kanssa voi neuvotella rauhaa?

Ei ole mitään hämärää. Siellä on kuule Putten mukaan Natseja.

Jos Venäjä tänne hyökkäis, niin aivan turhaa kärsimystä se aiheuttais, vaikka sille pärjättäisiin.

Mä lupaan nyt jättäytyä keskustelusta pois, koska se rupeaa kiertämään kehää. Jokaisella on oma näkemys, eikä ne mihinkään muutu.
Aina voidaan neuvotella. Kiina aikoo nyt puuttua asiaan rauhan neuvottelujen kautta kun amerikalla on vain kiire pumpata rahaa sotakoneistoon ja pitkitykseen.

Tuo on viisas päätös jättäytyä kun asia on jo käsitelty loppuun. Eikä se toista mieltä olevan hiljentämisen yrittäminen joukkovoimalla johda mihinkään.
Niin, eli valtamediassa on kerrottu se fakta että Kiina yrittää (vai joko yritti) saada rauhaa aikaiseksi. On ihan eri asia onnistuuko se siinä ja mitä ne sen keinot siihen on.

Miten tuon asian kertominen on jotenkin huono asia? En ymmärrä ongelmaa.

Mitä erityistä myöskään on tuo Kiinan toiminta ja miksi siihen pitäisi pyrkiä? Siellä neuvotellaan korkeintaan sopimuksista, jotka on edullisia tietyille tahoille ja epäedullisia luultavasti nimenomaan Ukrainalle ja mahdollisesti myös muulle Euroopalle. Olisiko Suomen pitänyt siis pyrkiä vastaavaan? Muita vaihtoehtojahan ei neuvotteluissa ole koska niitä on kyllä yritetty ja niistäkin on kyllä uutisoitu mutta ehkä ne uutiset eivät ole sinne "muualle" ehtineet.

Väitteesi jo kumottiin mutta myös suomalaisten sotarikoksista on puhuttu, tehty dokumentteja, artikkeleita jne. On myös ihan selvää miksi niitä on salailtu ja miksi niistä puhutaan vasta pitkien aikojen päästä. Samalla lailla kuin jokainen maa ja taho salailee ja peittelee ikäviä asioita.

Vaikutat tyypiltä, joka myös pakottaa koulukiusatun pyytämään anteeksi ja halaamaan kiusaajaansa ja kuvittelee että ongelma korjaantuu sillä "sopimisella".

Täysin neutraali ei voi oikein ikinä edes olla. Tässäkin tulee koulukiusaamisesta hyvä esimerkki: jos et mene väliin niin osallistut ja mahdollistat koulukiusaamisen. Olet siis mukana kiusaamassa vaikka et tee yhtään mitään, nimenomaan koska et tee yhtään mitään.

Sellainen ihminen on pelkuri. Oman napansa vuoksi asiaa katsellaan sormien läpi ja mahdollistetaan asian jatkuminen. Samalla kuvitellaan että ei itse ole osallistunut. Suurin osa ihmisistä on "hiljaisia hyväksyjiä", mitä kiusaamiseen tulee ja se suuri enemmistö on se, joka mahdollistaa kiusaamisen. "En minä kun ei muutkaan" on se ajatus miksi ei puututa.

Ja sinun ajatusmallisi/logiikkasi tässä keskustelun aiheessa on siis sama.

Öö... Nyt toivoisin viimeistään jotain lähteitä, tai edes arvailuja siitä, mitä kuvittelet siellä "touhuilleen"? Meinaatko nyt että siellä niitä natseja, fasisteja tai jotain tosiaan oli? Kemiallisia aseita?

Mikäli vastaus on jokin noista esimerkeistä niin huh huh. Puhut meille lampaista ja lähteistä.

Jos Nato estää koko sodan aloituksen niin minusta jo se on tarpeeksi iso syy olla mukana. Verrattuna siis vaikka jopa siihen että Suomi saisi Venäjän hyökkäyksen torjuttua onnistuneesti.

Toki se, miksi itsekin olin epäileväinen Natoa kohtaan, johtui juuri siitä että ajattelin sen provosoivan Venäjää. Mutta kun tuntuu siltä että oli siellä Natossa tai ei, niin provosointia tapahtuu itsestäänkin. Mites ne Mainilan laukauksetkin taas meni... Ja kuten täällä on jo useasti mainittu, on Suomi ilmeisesti Venäjän suunnitelmissa jo osa sitä, joten se meidänkin "vapauttaminen" tai vastaava voisi olla edessä. Siinä kohtaa en keksi muuta vaihtoehtoa kuin Nato vaikka se ei todellakaan ole asia, johon olisin ollut valmis liittymään vielä pari vuotta sitten.

Ja jos kuvittelee että suomalaisten "yhtäkkinen" "Nato-into" johtuu mediasta niin ei selvästi ole itse miettinyt koko asiaa. Eihän tässä tilanteessa ole mitään järkevämpiä tai parempia ratkaisuja, joten tällainen "ei paljon Nato kiinnosta"-ihminenkin hyppää äkkiä siihen johtopäätökseen että "pakko kai se sitten on".

Eikö täällä puhuttu ihan vain siitä että jättää pelaamatta. Vähän niin kuin että ei ole pakko jättää koko leffateatteri väliin vaan voi jättää vain sen tietyn leffan katsomatta.
Aika näyttää onnistuuko Kiina. Toivottavasti onnistuu kun muista osapuolista ei ole sen aikaan saamiseksi.

En tiedä mitä väitteitä täällä on kumottu mutta sotarikoksia on takuulla tehnyt niin Ukraina kuin Venäjä. Aivan kuten jotkut suomalaisetkin ovat tehneet. Ikäviä asioita ja ne pitää oikeudessa tuomita.

Sinä tunnut itse olevan tietoinen esillä olleista mahdollisista syistä venäjän hyökkäykseen.

Natohan oli puolustusliitto ja Ukraina ei ole natossa. Mitä nato tekee sitten osapuolena tuolla?

Edes meidän "luotettavassa valtamediassa" ei ole Suomea mainittu Venäjän kohteeksi vaan on puhuttu moldovasta ja baltian maista. Ja edelleen vaikka olisi niin meillä on vahvat puolustusvoimat. Venäjä olisi voinut hyökätä vaikka 30v sitten jos se olisi halunnut. Suomi on ollut neutraali ja hyvä kauppakumppani silloin joten iivana on pysynyt rajan takana.

Viimeksi muokattu:
Ne kaksoisstandardit.. Sinusta en tiedä miten vankka putinin vastustaja olet mutta kovat vastustajat käy kylmissä suihkuissa, asunto kylmänä, teboililla ei tankata, game passit irtisanotaan kun siellä on venäläinen peli, sähköä säästetään viimeisen päälle jne.
Ihan normaalia elämää elän, vaikka Putinin sekopäisyyttä vastustankin. Enkä itseasiassa jaksa kauheasti tähän sotaan ja politiikkaan ottaa kantaa.

Atomic Heartin jätän ehkä pelaamatta, mutta samaan hengenvetoon todellakin pelaan Stalker 2:n. Molemmat ovat tai siis tulevat olemaan Game Passissa. Tästä syystä koko Game Passin vastustaminen Putinin takia on vähän erikoista. Yksittäisen pelin vastustaminen sitten taas ehkä vähän järkevämpää, vaikka en siitäkään ole ihan varma.

Viimeksi muokattu:
Edes meidän "luotettavassa valtamediassa" ei ole Suomea mainittu Venäjän kohteeksi vaan on puhuttu moldovasta ja baltian maista.
Niin, eikös Putin kieltänyt viimeiseen asti hyökkäävänsä Ukrainaan. Ja sitten kun hyökkäsi, niin eihän sekään sodan aloitus ollut. Minun mielestä aika se ja sama, että uhkaileeko Venäjä suoraan, epäsuorasti tai ei ollenkaan, teot puhuvat sitten lopulta puolestansa. Ainakin valtamediassa oli 2021 lopulla uutisia, että Venäjä kiistää hyökkäävänsä Ukrainaan. Ehkä siellä sinun lukemissa uutisissa kerrottiin asiasta sitten totuus?

Ja edelleen vaikka olisi niin meillä on vahvat puolustusvoimat.
Reserviin kuuluvana minua ei kyllä yhtään "huvittaisi" lähteä hengelläni leikkimään ja kun perhettäkin löytyy, niin sitä suuremmalla syyllä. Tuskin kyllä ketään muutakaan "sotahulluja" lukuunottamatta. Ja kun Venäjän sodankäyntitapaa katsoo, niin perhe pitäisikin siirtää kyllä jonnekin muualle sodan ajaksi. En itsekään ole innoissani, että Natossa joutuu tekemisiin Turkin ja (jo EU:ssa olevan) Unkarin kanssa, mutta kaikella on hintansa ja emme elä idealistisessa maailmassa, joten kompromisseja joutuu tekemään. Semmoisen kuplan täydellisestä maailmasta voi tietysti koittaa itselleen rakentaa. Silloin tosin ei varmaan kannata seurata mitään uutisia mistään.

Venäjä olisi voinut hyökätä vaikka 30v sitten jos se olisi halunnut.
Venäjällä oli 30v sitten vähän muutakin meneillään Neuvostoliiton kaaduttua ja maan pyrkiessä kohti markkinataloutta. Muutenkin mielestäni ei ole kovin relevanttia verrata 90-lukuun, jolloin vallassa oli Jeltsin, armeija kutistunut Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen ja talous täysin rapakunnossa. Samalla logiikalla sitä voisi verrata vaikka talvisotaan. Hyökkäsi silloin, miksi ei hyökkäisi nyt? Ajat muuttuvat, samoin valtioiden politiikka.

Nii sitä mä vaan että kantsis pitää taukoa muaailman menosta ja pitää niistä uutisista joku terve tauko.
Totta mutta uutisten lukemista huolestuttavampaa on kahlata netin "syövereitä" ja lukea sieltä ties mitä.

Tämä ei ollut minulle mutta ihmettelen vain että miksi jostain muualta täytyy tuoda ajatuksia tänne? Onko täällä joku aikonut tehdä kaiken tuon vai mikä tämä olkiukon rakentaminen tai muualta mukaan raahaaminen tässä nyt on? Minulla on käsitys että täällä on puhuttu lähinnä siitä että pitänee jättää peli pelaamatta. Nuo muut tulee täysin sinulta. Jos joku muu on sellaista kirjoittanut niin ohi on mennyt ja saa osoittaa olettamukseni vääräksi.

Aina voidaan neuvotella. Kiina aikoo nyt puuttua asiaan rauhan neuvottelujen kautta kun amerikalla on vain kiire pumpata rahaa sotakoneistoon ja pitkitykseen.
Meinaat että ne yhdentekevät neuvottelut eivät ole asian pitkittämistä? Eikö siellä muutenkin ole kokemusta että ei ole saatu edes siviilejä sovittua turvaan niin millä ihmeellä joku vielä kuvittelee että saisi mitään muutakaan sovituksi? Jos ei noin "pieni"/normaali asia hoidu niin miten voi luottaa että mikään neuvottelu onnistuu, saati että sopimuksista pidetään kiinni.

Tuo on viisas päätös jättäytyä kun asia on jo käsitelty loppuun. Eikä se toista mieltä olevan hiljentämisen yrittäminen joukkovoimalla johda mihinkään.
Miten tämä muka on loppuun käsitelty? Sinä toistelet samoja asioita jättäen taktisesti osan asioista huomiotta ja vastaamatta. En lähtisi sinunkaan kanssa näillä kokemuksilla sopimuksia tekemään.

Aika näyttää onnistuuko Kiina. Toivottavasti onnistuu kun muista osapuolista ei ole sen aikaan saamiseksi.
Kuten sanottu, Kiinalla on varmasti omat motiivinsa, jotka näkyvät sitten rauhan ehdoissa. Ja ne ehdot täytyisi pystyä muidenkin tahojen hyväksymään. Ne tahot ovat mm. Ukraina ja muu Eurooppa, joita se sopimus koskee. Venäjän voisi itse päättää rauhan vaikka heti jos haluaisi.

En tiedä mitä väitteitä täällä on kumottu mutta sotarikoksia on takuulla tehnyt niin Ukraina kuin Venäjä. Aivan kuten jotkut suomalaisetkin ovat tehneet. Ikäviä asioita ja ne pitää oikeudessa tuomita.
Konteksti kannattaisi muistaa eikä toistella itsestäänselvyyksiä.

Sinä tunnut itse olevan tietoinen esillä olleista mahdollisista syistä venäjän hyökkäykseen.
Tiedän ne syyt mitä valtamedia on kertonut Venäjän itse sanoneen ja niitä on aika kattavasti myös taidettu kumota epätosiksi.

Sinä kuitenkin olet se, joka vihjailet jotain muuta, joten haluatko kertoa mitä sinä ajattelet syynä olevan? Vai onko sinulla nyt tosiaan vain puhdas luotto siihen että "jotain tehtiin että Venäjä hyökkäsi". Puhut myös siihen malliin että se "teko" olisi hyväksytty syy hyökkäykseen.

Ja osaan minä ainakin yhden syyn hyökkäykselle antaa: yrittivät elää Ukrainassa itsenäisenä maana eikä olla osa Venäjää.

Osaan myös antaa hyvän "arvauksen" sille miksi Natoa miettivät: Venäjä oli kikkaillut Ukrainassa jo vaikka kuinka monta vuotta vaikka Ukraina on tietääkseni ollut itsenäinen maa jo silloin. En ihmettele jos kaipaa apua/turvaa. Täysin loogista.

Natohan oli puolustusliitto ja Ukraina ei ole natossa. Mitä nato tekee sitten osapuolena tuolla?
Ai onko Nato jo Ukrainassa? Mistäs "muualta" olet nyt hakenut tietosi koska en ole tuollaisesta kuullut.

Sitä paitsi vaikka olisikin, niin mitäköhän Ukrainassa nyt tehdään? Puolustaudutaan. Joten puolustusliittohan olisi täysin mitä pitääkin.

Vai joko sinun tiedoillasi Nato tai Ukraina on se, joka on hyökännyt?

Muutenkin jos lähteesi/infosi on tätä luokkaa ("mitä nato tekee osapuolena"), niin en yhtään ihmettele että olet niin pihalla koko hommasta ja kuvittelet esim. neuvottelujen olevan mahdollista. Sinähän tulet täysin takki auki tänne heittelemään jotain mutua, jonka kumoamiseen riittää melkein pelkkä maalaisjärki.

Ja jos todella ajattelet että sinulla on se oikea/parempi tieto, niin etkö koe järkeväksi jakaa sitä myös meille muille? Kyllä minä ainakin kerron uutiset eteenpäin jos koen ne merkittävinä.
Edes meidän "luotettavassa valtamediassa" ei ole Suomea mainittu Venäjän kohteeksi vaan on puhuttu moldovasta ja baltian maista.
Tässä googlesta linkki kun hain hakusanoilla "venäjä suomi suunnitelma kartta":

Tietysti mitään varmoja "sotasuunnitelmia" nuo eivät ole mutta yhtä lailla tässä on kaikki arvailuja ja spekulaatioita. Ukraina tosin käy todisteena että lähimaat on vaarassa, erityisesti jos eivät ole Natossa. Ja Suomi on lähimaa eikä vielä Natossa.

Ja edelleen vaikka olisi niin meillä on vahvat puolustusvoimat.
Tässäkin näkee kuinka paljon juttusi pohjautuu ihan vain mutuun. Eikö ole silti parempi että on varalla myös tukea muualta jos se oma vahvuus ei riitä, varsinkaan pitkässä juoksussa.

Venäjä olisi voinut hyökätä vaikka 30v sitten jos se olisi halunnut. Suomi on ollut neutraali ja hyvä kauppakumppani silloin joten iivana on pysynyt rajan takana.
Kylläpä oli hyvä argumentti, sillä jos jotain ei ole tapahtunut X aikaan, niin sitä ei tapahdu ikinä.

Varsinkin se oli tuossa hyvää että ei otettu huomioon mm. sitä että on paljon muuttujia, jotka nimensä mukaisesti muuttuvat mm. ajan myötä. Jossain kohtaa voikin tulla eteen tilanne että asia, joka ei ole tapahtunut vaikka 30 vuoteen, saattaakin sitten tapahtua.

Ihan normaalia elämää elän, vaikka Putinin sekopäisyyttä vastustankin. Enkä itseasiassa jaksa kauheasti tähän sotaan ja politiikkaan ottaa kantaa.

Atomic Heartin jätän ehkä pelaamatta, mutta samaan hengenvetoon todellakin pelaan Stalker 2:n. Molemmat ovat tai siis tulevat olemaan Game Passissa. Tästä syystä koko Game Passin vastustaminen Putinin takia on vähän erikoista. Yksittäisen pelin vastustaminen sitten taas ehkä vähän järkevämpää, vaikka en siitäkään ole ihan varma.
Monihan ei lähde sota- ja politiikan asiasta keskustelemaan koska tämä äänekäs osasto on näin fanaattinen. Aihe on selvästi tulen arka koska kaikki leimataan putinistiksi jos et ole uhoamassa itään ja lähettämässä sotakalustoa rintamalle jossa me emme taistele. Me kun emme ole sodassa.

Minä en sinua moralisoi jos noin teet. Kysyin vaan oletko näitä foorumilaisia jotka kimpussani kaiken aikaa on jostain ihmeen syystä. He varmasti käyttävät kaikki kovat keinot näyttää keskisormea itään. Itsehän ostan tuon pelin kun se tulee alennukseen enkä koe minkäänlaista omantunnon tuskaa. Tai voisin pelata sen game passista samantien jos olisi euron tilaus saatavilla. Normaalia hintaa kun en siitä palvelusta maksa.
Niin, eikös Putin kieltänyt viimeiseen asti hyökkäävänsä Ukrainaan. Ja sitten kun hyökkäsi, niin eihän sekään sodan aloitus ollut. Minun mielestä aika se ja sama, että uhkaileeko Venäjä suoraan, epäsuorasti tai ei ollenkaan, teot puhuvat sitten lopulta puolestansa. Ainakin valtamediassa oli 2021 lopulla uutisia, että Venäjä kiistää hyökkäävänsä Ukrainaan. Ehkä siellä sinun lukemissa uutisissa kerrottiin asiasta sitten totuus?
Ainahan sitä voi pelkoa itselleen kehitellä kuvittelemalla kaikenlaista. Me emme ole sodassa eikä Venäjä meitä ole uhannut. Se on toki jaloillaan nyt koska Suomi on alkanut uhoamaan Naton selän takana. Kukapa se haluaisi agressiivista USA:a pitkän rajansa taakse.
Reserviin kuuluvana minua ei kyllä yhtään "huvittaisi" lähteä hengelläni leikkimään ja kun perhettäkin löytyy, niin sitä suuremmalla syyllä. Tuskin kyllä ketään muutakaan "sotahulluja" lukuunottamatta. Ja kun Venäjän sodankäyntitapaa katsoo, niin perhe pitäisikin siirtää kyllä jonnekin muualle sodan ajaksi. En itsekään ole innoissani, että Natossa joutuu tekemisiin Turkin ja (jo EU:ssa olevan) Unkarin kanssa, mutta kaikella on hintansa ja emme elä idealistisessa maailmassa, joten kompromisseja joutuu tekemään. Semmoisen kuplan täydellisestä maailmasta voi tietysti koittaa itselleen rakentaa. Silloin tosin ei varmaan kannata seurata mitään uutisia mistään.
En minäkään sinne rintamalle halua mutta vala on annettu ja sinne mennään jos tosipaikka tulisi. Kukapa se hengellään haluaa leikkiä vaikka sitä ei tästä ketjun öyhötyksestä uskoisikaan. Tai en ole varma onko tämä uho vain naton tuoman "turvan" takia. Jos Iivana lähtee tulemaan niin siellä rintamalla on miehet ja nykyaikaiset soijaiset miehet oltiin natossa tai ei.
Tuo on hyvä pointti, että Natoon kuuluvana maana Suomi joutuu osallistumaan epämieluisiinkin asioihin. Esimerkiksi lähettämään nato sotilaita minne tahansa. Et voi aina sanoa, että ei käy. Toivottavasti näitä innokkaita vapaaehtoisia löytyy sitten vaikka Kfinin jäsenistä. Minä en ainakaan sodi yhdenkään nato operaation riveissä.
Venäjällä oli 30v sitten vähän muutakin meneillään Neuvostoliiton kaaduttua ja maan pyrkiessä kohti markkinataloutta. Muutenkin mielestäni ei ole kovin relevanttia verrata 90-lukuun, jolloin vallassa oli Jeltsin, armeija kutistunut Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen ja talous täysin rapakunnossa. Samalla logiikalla sitä voisi verrata vaikka talvisotaan. Hyökkäsi silloin, miksi ei hyökkäisi nyt? Ajat muuttuvat, samoin valtioiden politiikka.
Se oli vain esimerkki. Oletin muilla olevan lukutaitoa. Voidaan me laittaa rajaksi vaikka 2019. Venäjän kanssa oli vielä asiat hyvin ja kauppa kävi vaikka Suomi naton kanssa olikin jo epäilyttävän läheisissä väleissä. Taisi Nato hakemus olla vetämässä jo tuolloin koska eihän kansalta kysytty muutenkaan.

Viimeksi muokattu:
Ainahan sitä voi pelkoa itselleen kehitellä kuvittelemalla kaikenlaista. Me emme ole sodassa eikä Venäjä meitä ole uhannut.
Minun mielestä on hyvä varautua, ettei käy kuten Ukrainalle, joka ei uskonut Yhdysvaltojen varoitusta hyökkäyksestä ja tuli yllätetyksi housut kintuissa. Tämä on sen kokoluokan asia, johon mielellään ottaa vakuutuksen tällaisessa tilanteessa. Pari vuotta sitten olin eri mieltä. Kuvitelmia voi olla myös suuntaan tai toiseen. Venäjän track record todenpuhumisessa ja sopimusten pitämisessä ei ole kovin vakuuttava, joten en vaan mitenkään jaa luottoasi Venäjää kohtaan.

Tuo on hyvä pointti, että Natoon kuuluvana maana Suomi joutuu osallistumaan epämieluisiinkin asioihin. Esimerkiksi lähettämään nato sotilaita minne tahansa. Et voi aina sanoa, että ei käy. Toivottavasti näitä innokkaita vapaaehtoisia löytyy sitten vaikka Kfinin jäsenistä. Minä en ainakaan sodi yhdenkään nato operaation riveissä.
Sinulla taitaa olla vajavaiset tiedot, keitä Nato-operaatioihin lähetettäisiin. Varusmiehiä tai reserviläisiä ei vapaaehtoisia lukuunottamatta lähetettäisi, joten tuskin montaa palstalaistakaan:

"Käsitykseni on se, että nykyinen lainsäädäntömme ei edes mahdollista sitä, että me lähettäisimme varusmiehiä vaikkapa artikla 5:n kaltaisiin operaatioihin, Natoon ja Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan perehtynyt Helsingin yliopiston tutkija Iro Särkkä sanoo Iltalehdelle."
Tuossa jutussa on muutenkin hyvää tietoa niille, joita Natoon liittyminen pelottaa. Ja jos ei tunnu luotettavalta medialta, niin löytyy myös puolustusvoimien sivuilta. Puolustusvoimiin ymmärtääkseni luottosi onkin kova:

"Varusmiespalveluksen ja naisten vapaaehtoisen asepalveluksen perusteet eivät muutu mahdollisen Nato-jäsenyyden myötä. Mahdollinen jäsenyys ei siis vaikuta varusmiesten palvelusjärjestelyihin tai asemaan. Varusmiesten osallistuminen Puolustusvoimien toimintaan Suomen rajojen ulkopuolella perustuu vapaaehtoisuuteen."
"Asevelvollisuuden perusteet eivät muutu mahdollisen Nato-jäsenyyden myötä. Mahdollinen jäsenyys ei siis vaikuta reserviläisten asemaan. Reserviläisten osallistuminen Puolustusvoimien toimintaan Suomen rajojen ulkopuolella perustuu vapaaehtoisuuteen."

Jos Iivana lähtee tulemaan niin siellä rintamalla on miehet ja "miehet" oltiin natossa tai ei.
En tiedä mihin tai kehen "miehillä" viittaat, mutta myös vaoaaehtoisen asepalveluksen käyneet naiset sinne lähtökohtaisesti joutuvat. Toivottavasti viittaus ei ollut naisiin. Ja jos ollaan Natossa, niin Venäjän hyökkäykselle on varmasti selvästi pienempi todennäköisyys, oli se todennäköisyys sitten ilman Nato-jäsenyyttä mitä tahansa kenenkin mielestä.

Se oli vain esimerkki. Oletin muilla olevan lukutaitoa. Voidaan me laittaa rajaksi vaikka 2019. Venäjän kanssa oli vielä asiat hyvin ja kauppa kävi vaikka Suomi naton kanssa olikin jo epäilyttävän läheisissä väleissä.
Sanotaanko vain, että kuulostaa omaan korvaan naiivilta, mutta sinulla on tietty oikeus omaan mielipiteeseesi. Länsi tekikin siinä virheen, että oli liian lepsu Krimin miehittämisen suhteen. Se oli signaali Putinille, että Ukraina ei muita juuri kiinnosta, mutta arvioi tilanteen sitten lopulta väärin tai eskaloi ainakin liikaa kerralla. Olisi pitänyt olla maltillisempi ja mennä pienemmissä paloissa, niin olisi voinut ainakin vähän pidemmälle päästä ilman vastarintaa. Tähän kiireeseen taisi vaikuttaa se, että piti saada oma kannatus kasvuun ja samalla vähän öyhöttää omille kansalaisille. Ja ulkopuolinen vihollinenhan on mitä parhain keino yhdistää kansaa. Täytyy lisäksi sanoa, että sen verran valikoiden vastaat viesteihin ja jätät esimerkiksi lähteiden antamiseen liittyvät pyynnöt täysin huomiotta, että en menisi muiden lukutaitoa arvostelemaan sinun saappaissa.

Mutta kiitos kun vastasit tällä kertaa viesteihini, mietin jo, olenko ignoressa. Toki saat sen verran paljon vastauksia, että eihän sitä kaikkiin varmasti ehdi ja jaksa, mutta niitä lähteitäsi on nyt pyytänyt kuitenkin useampi käyttäjä, joten ei varmasti ole mennyt ainakaan ohi silmien. Sävykin tässä väittelyssä on pysynyt vielä suht asiallisena.

Kyllä on vapaehtoiset vähissä jos semmoselle tulis tarvetta mitä nyt kun seuraa vaikka somea nii on semmosta pullamössöö et onnea vaan sitten jos tulee tosipaikka. Mä en mitenkään kauheesti politiikasta tiedä että koko aihe on vähä semmonen perustasoo, mut tuntuu et koko nato on vaa silmälumetta mut jos tosipaikan tullen pitäs sit lähettää jotain joukkoja nii sit on tyyliin että "no me lähetetää vähä aseita ehkä pari äijää nii koittakaa ny jotenki pärjätä". Sit järjestetää vähä karnevaaleja ja sirkushuveja ja laitetaa hienot ISOT laivat näytille Helsingin satamaan.

Ainahan sitä voi pelkoa itselleen kehitellä kuvittelemalla kaikenlaista. Me emme ole sodassa eikä Venäjä meitä ole uhannut. Se on toki jaloillaan nyt koska Suomi on alkanut uhoamaan Naton selän takana. Kukapa se haluaisi agressiivista USA:a pitkän rajansa taakse.
Aina puhutaan pelosta, mutta jos me pelkäisimme Venäjää, silloinhan me tietenkin kumartelisimme Putinia ja emme hakisi Naton jäseneksi, kuten Putin meille sanoi. Se pelko on siellä sinun päässäsi, ei muualla; pelkäätte, että nyt suututetaan "suuri ja mahtava karhu". Minua ei ainakaan pelota ja vastustin Natoakin viimeiseen asti, mutta Venäjän hyökkäys Ukrainaan kertoi ihan maalaisjärkisellekin ihmiselle sen, että jos me jäämme yksin, me voimme aivan hyvin olla seuraavia. Varsinkin Putinin kommenttien jälkeen.

Ja tiedoksi, Venäjällä on aina ollut Nato-maita naapureina. Ei ole häirinnyt aikaisemmin, nyt se kummasti häiritsee. Ei kun hetkinen, sinne Ukrainaan lähdettiinkin pelastamaan niitä natseilta. Ei kun, siellä sorrettiin venäjää puhuvia... Mikäköhän se syy nyt tuohon "erikoisoperaatioon" olikaan...

Kylmä fakta on, että joko kumarrat Putinia, pyllistät länteen, tai seisot lännen puolella ja pyllistät Putinille. Tässä tapauksessa ei ole sitä keskitietä.

Mitä olen nyt muutaman vuosikymmenen tilannetta tarkkaillut, internetin keskustelupalstoilla on hyvin harvoin viesteissä lähdeluetteloa lopussa. Minusta, jos pyytää lähteitä jonkun toisen viesteihin, voisi laittaa lähteet omaankin viestiin sitten vastavuoroisuuden nimissä. Eli voitaisiin vaikka sopia, että kaikki laittavat lähteet viesteihinsä tästä lähtien tai sitä ei edellytetä keneltäkään, varsinkaan jos lähteitä toivovan omissa viesteissä ei ole lähteitä.

Eli voitaisiin vaikka sopia, että kaikki laittavat lähteet viesteihinsä tästä lähtien tai sitä ei edellytetä keneltäkään, varsinkaan jos lähteitä toivovan omissa viesteissä ei ole lähteitä.

Sovitaanko nyt kuitenkin ainakin, että lähteet olisi hyvä näyttää sillon, kun kutsuu jatkuvasti länsimaista valtamediaa epäilyttäväksi, koska ne vaihtoehtoiset lähteet olisi varmasti keskustelun kannalta olennaista näyttää.

Sovitaanko nyt kuitenkin ainakin, että lähteet olisi hyvä näyttää sillon, kun kutsuu jatkuvasti länsimaista valtamediaa epäilyttäväksi, koska ne vaihtoehtoiset lähteet olisi varmasti keskustelun kannalta olennaista näyttää.
Onko se ainoa tapaus, jossa lähteet olisi hyvä näyttää? Kuulostaa aika ad hoc -periaatteelta.

Minusta on ihan hyvä opetella elämään sen kanssa, että ihmisillä voi olla erikoisiakin näkemyksiä. Huomasin jo kauan sitten, ettei periaatekeskustelut yleensä johda mihinkään, joten ei kannata tuhlata aikaa sellaisiin kinasteluihin, jotka eivät edistä kenenkään hyvää tai johda mielekkäisiin lopputuloksiin. Periaatekeskustelut ovat mielekkäitä yleensä vain viihteellisissä tilanteissa ja sekin on aika harvinaista, että keskustelut tarjoavat hyvää viihdettä nykyään. Suurimmaksi osaksi ihmiset vain purkavat negatiivisia tunteitaan ja epävarmuuttaan sellaisiin kohteisiin, joiden kommunikaatiota he pitävät jostain syystä häiritsevänä tai epämiellyttävänä.

En nyt rehellisesti sanottuna voi itsekään pitää mediaa missään määrin erityisen luotettavana nykyään. Taso on laskenut todella paljon ja nopeasti. Nopeasti tarkoittaa minun perspektiivissä viimeistä 30 vuotta. Jos on jollakin alalla asiantuntija, huomaa, että sen alan mediakirjoittelu on aika heikkolaatuista. Saman voi laajentaa kattamaan myös muuta mediaa, koska aina kun oppii lisää jostakin asiasta, huomaa kuinka heikkotasoista yleinen kirjoittelu siitä on. Minusta on common sense tasolla perusteltua tehdä sellainen yleistys, että media on kautta linjan heikkotasoista, jos se on heikkotasoista kaikilla niillä sektoreilla, joista minulla on asiantuntemusta. Tietenkään tällainen yleistys ei ole loogisesti pätevä, koska pitäisi olla nk. kaikkitietävä olento, että voisi tarkastella koko tiedonvälityksen tilaa kriittisesti suhteutettuna asioiden todelliseen tilaan ja uskoakseni en ole kaikkitietävä olento.

Monesti uutiset kopioidaan käytännössä suoraan muilta medioilta ja usein käännetään päin persettä, jos on ulkomainen lähde. Itse en kyllä luota mihinkään yksittäiseen mediaan kovin paljon. Yleisradio on ehkä lähinnä sitä, mitä pidän tällä hetkellä luotettavana suomenkielisenä lähteenä yleisistä medioista. Ainakin artikkelit ovat mielestäni yleensä hyvin kirjoitettuja ja taustoitettuja. Lisäksi Yleisradioon saa yhteyden, jos huomaa asiavirheitä ja juttuja muutetaan, jos ne eivät kestä kriittistä tarkastelua.

Ylös Bottom