Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Virallinen Halo-ketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paavi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Virallinen Halo-ketju

Aika outoa jos Haloon tulevat ns. perkit. Voin vain kuvitella miltä näyttää kuperkeikkoja mapin läpi tekevä eliitti tai näkymättömissä juokseva spartalainen. Toivottavasti nuo poimitaan eikä vain saada joka pelin alussa.

Uskon kyllä että Bungie osaa homman hoitaa niin ettei tule liian "Codimaista" tunnelmaa.
 
Vastaus: Virallinen Halo-ketju

Kyllä nuo näkymättömyys ja sprintti, ehkä jopa jetpack ovat "perkkejä", kunnes toisin todistetaan. Siihenhän tuo loadouts viittaa ja mielestäni tämä on muutoinkin vahvistettu. Bungie ei ollut tyytyväinen siihen miten kolmosen equipmentit toimivat ja teki niistä siksi useammin käytettävissä olevia abilityja.

Ei tuossa mitään vikaa ole, kunhan homma on tasapainossa ja cooldownit tarpeeksi pitkiä.
 
Vastaus: Virallinen Halo-ketju

Pelaajat oletettavasti valitsevat juurikin nuo armor abilityt valikosta ennen matsia tai jokaisen kierroksen välissä. Yksinpelissä niitä viissiin voi vaihtaa lennosta tietyiltä pisteiltä, ei tietoa onnistuuko tämä moninpelissä.

Bungie ei tietenkään antanut minkäänlaisia tarkennuksia uusimmassa Weekly Updatessa. Trailerin musiikkiraita sentään saatiin erikseen ladattavaksi: http://www.bungie.net/images/News/Inline10/0305/Uphill_Both_Ways_MPMadnessRemix.mp3

Reachin virallisen kehitysblogin puolella juhlistettiin Marcus Lehdon syntymäpäiävää. Tapahtuman kunniaksi tarjotaan eeppinen, Vidocista napsittu soittoääni: http://www.bungie.net/images/games/reach/audio/every_neuron_reach_reach.mp3

Samaan aikaan toisaalla 1UP.comin David Ellis liittyi 343 Industriesin riveihin. Jannu työskentelee jatkossa Waypoint-tiimin kanssa salamyhkäisten asioiden parissa.
 
Vastaus: Virallinen Halo-ketju

Tässä bungien foorumeita katsellessa tuli huomattua tämmöinen asia liittyen WeeklyUpdateen: Bungie.net : Halo: Reach Forum : Noble Six Gender Select Confirmed!
Weekly Update 05.03.10

Eli siis näin oli updatessa sanottu:

Hyvin jännää...

Pelaaja saa varmaan valita hahmonsa äänen samaan tapaan kuin Halo 3:n moninpelissä. Nyt tuo valinta vain kattaa moninpelin ja kampanjan. Tämä sopii ainakin yhteen aikaisempien puheiden kanssa hahmon muokattavuudesta ja Noble Sixin roolista "hiljaisena sankarina".
 
Vastaus: Virallinen Halo-ketju

Bungien tuorein podcast ulkona. Keskustelun lomasta käy ilmi muun muassa, että studio muuttaa uusiin tiloihin sittenkin vasta syksyllä. Kokonaispinta-ala moninkertaistuu muutossa. Pääasiassa podcastissa keskitytään äänimaailmaan, josta meille kertoo Jay Weinland. Hän varmistaa ainakin, että gruntit puhuvat nyt jotain omaa kieltään. Muukalaisille onkin pyritty rakentamaan järkevä, loogisiin perusteisiin pohjautuva kieli.

Bungie.net : The February-ish Bungie Podcast! : 3/9/2010 3:45 PM PST
 
Vastaus: Virallinen Halo-ketju

Bungiella jotain mystistä menossa: http://www.konsolifin.net/xbox/uutiset/5387/

Vaihtoehtoja Bungie Aerospace -nimen merkitykselle:
1) Pelimoottorin nimitys
2) ARG eli Alternate Reality Game
3) Bungien uusi projekti
4) Jättimäinen linko, jolla sinetöidään maailmanvalloitus
5) Jason Jones ottaa mallia John Carmackista ja rakentaa raketin, jolla studio siirretään etätöihin kuuhun työskentelyrauhan turvaamiseksi.
 
Vastaus: Virallinen Halo-ketju

Haluttais kyllä kovasti tietää, mitä ne siellä pajalla takovat. Eniten kiinnostaa tällä hetkellä ihan perusteet, eli peligenre, sekä tietysti pelialusta(t), jolle hommaa ollaan tuomassa.
 
Vastaus: Virallinen Halo-ketju

Haluttais kyllä kovasti tietää, mitä ne siellä pajalla takovat. Eniten kiinnostaa tällä hetkellä ihan perusteet, eli peligenre, sekä tietysti pelialusta(t), jolle hommaa ollaan tuomassa.

Uskoisin, että Bungie pysyy ainakin toistaiseksi Xbox 360:lla. Microsoftilla on (epävirallisten tietojen mukaan) "right of rist refusal" eli he saavat heti ensimmäisenä tarkistaa studion projektin ja katsoa, kannattaako sitä kenties julkaista. Vaikka Microsoftilla ja Bungiella vähän ovat sukset ristiin menneetkin, olisi yhteistyöstä varmasti molemmille osapuolille hyötyä. Microsoft osaa markkinoida pelejä erinomaisesti, Bungie osaa tehdä pelejä erinomaisesti.

Suurin osa Halo-faneista omistaa Xbox 360:n ja sitä kautta markkinat studion peleille olisivat hyvät. Multiplattarikehittäjäksi siirtyminen vaatisi kovia investointeja sekä lisäväen palkkaamista, eikä tietooni ole ainakaan tullut mitään PS3-osaajien rekrytöintia. Pelimoottori ja työkalut täytyy kuitenkin kääntää yhteensopivaksi muiden alustojen kanssa, kun taas Xbox 360:lle ne ovat valmiina. Uusissa ekslusiivissa projekteissa päästäisiin aina liikkeelle nopeammalla aikatululla, eikä tekniikan kanssa tulisi yhtä kovaa vääntöä. Esimerkiksi Reachissa tehdyt parannukset olisivat suoraan hyödynnettävissä uudessa pelissä.

Genrestä sen verran, että uskon Bungien pysyttelevän tieteisseikkailujen parissa. Tietenkin he voivat yllättää ja tehdä vaikka Phoenix-henkisen fantasiapelin, mutta epäilen silti. Joseph Staten vahvisti tuolla GDC-tapahtumassa, ettei studiolla ollut minkäänlaista pitkän kantaman suunnitelmaa Halolle Combat Evolvedin valmistuessa. Tästä on varmasti otettu trilogian aikana oppia, joten koko peliuniversumi suunnitellaan tulevaisuutta silmällä pitäen vähän Mass Effectin tapaan. Mass Effectissä on erinomaista se, että pelaajat pitävät nimenomaan universumista, eivätkä yksistään hahmoista (ei sillä, etteivätkö Garrukset ja kumppanit olisi suosittuja tovereita). Halon kohdalla ehkä koko pelimaailma jäi enemmän tai vähemmän Master Chiefin ja Cortanan varjoon, mikä osittain näkyi Halo 3: ODST:ssa.

Toisaalta Bungien työpaikkailmoituksesta voi aistia, etteivät kehittäjät halua seuraavasta pelisarjastaan välttämättä Halon kaltaista megauniversumia. Haussa olevan kirjoittajan vaatimuksissa listataan nimittäin "Zero desire to parlay your game writing experience into a film, TV show, novel &c."
 
Vastaus: Virallinen Halo-ketju

Tuon Aerospacen lisäksi Bungie oli rekisteröinyt uudelleen Marathonin logon ja nimen: Latest Status Info

Liekö vain oikeuksien varmistelua tulevaa maailmanvalloitusta varten, Bungie Aerospace -verkkoportaalin esivalmisteluita vai Marathon-sarjan kunniakkaan paluun petaamista.
 
Vastaus: Virallinen Halo-ketju

Edgellä on verkkosivuillaan pieni artikkeli Jaime Griesemerin puheesta GDC:ltä. MIes paneutui siis Halon tasapainottamiseen luennossa, jossa nostettiin nostettiin esille tarkkuuskiväärin hidastaminen 0,25 sekunnilla Halo 2:sta kolmanteen osaan siirryttäessä. Samalla paljastui, että Griesemer tasapainotti Halo: Combat Evolvedin easy-vaikeusasteen ohjaamalla peliä nenällään. Mielenkiintoista.
 
Vastaus: Virallinen Halo-ketju

Jes! Kirjoittajan Halo 3-statseilla henkseleidenpaukuttelua lukuunottamatta oli kyllä mahtava artikkeli:

- Active Roster ei siis tarkoita peleihin liittymistä kesken kaiken, vaan pelin sisäistä Reachia pelaavien kavereiden listaa, joka kertoo myös tarkasti mitä nämä tekevät pelissä.

- Queue-Joining mahdollistaa pelaajan laittavan itsensä ikäänkuin jonoon toisen pelaajan peliin liittymistä varten; kun tämän peli on ohi, liittyy jonottaja automaattisesti kaverinsa peliin.

- Veto 2.0: Pelaajat saavat päättää pelaamansa pelin neljästä eri vaihtoehdosta.

- Arena Playlists: Varmaankin näiden MLG-jannujen seuraava etappi, eli siis Slayerista ja Team Slayerista muodostuvat pelilistat, joissa on tietyt mutamia kuukausia pitkät pelisesongit. Täällä määritellään pelaajan tietty arvo taidon mukaan, joka voi olla Onyx, Gold, Silver, Bronze tai Steel. Menestyminen vaatii erittäin aktiivista pelaamista, sillä arvon voi saavuttaa vain päivittäin pelaamalla Daily Rank-arvolle kvalifoituakseen. (Nähtäväksi jää, löytyykö allekirjoittaneelta tällaiselle touhulle tarpeeksi aikaa tai omistautuneisuutta, Halo 3:n aikoihin olisi löytynyt.)

- Yhdistetty Ranked ja Social: Arena-muodon täyttäessä hardcore-tarpeet, lopetettiin kahtiajako rankattujen ja sosiaalisten kesken. Pelimuodot tulevat siis löytymään yhdestä paikasta.

- Party Up-uudistus: Pelaajien ei enää tarvitse painaa erikseen Party Up-optiota, vaan tämä on automaattinen oletus. Pitäisi nopeuttaa pelinhakua huomattavasti. Jos näin ei halua, voi painaa myös opt-outtia, joten kenkkujen tovereiden kanssa ei ole pakko lähteä uuteen peliin.

- Yhteyspreferenssit palaavat.

- Social Settings: Pelaajat voivat valita itselleen tyypillisiä ominaisuuksia liittyen kommunikointiin ja pelikäyttäytymiseen, ja Reach käyttää tätä hyödykseen Matchmakingissa.
 
Vastaus: Virallinen Halo-ketju

Bungie jatkaa samalla linjalla moninpelipuolella, eli rutkasti fiksuja ominaisuuksia, joilla parannetaan pelikokemusta. Harmi ettei itseäni kiinnosta tuo kilpailullinen Arena.
 
Vastaus: Virallinen Halo-ketju

Nyt sain viimeinkin selvitettyä oman kantani Arenaan (ei saa irvailla, näissä kestää).

Hyvä Arena on, koska se tarjoaa jotain ennennäkemätöntä public-videopeleissä, ja tuo kunnon organisoitua ammattimeininkiä jokaiselle. Varmasti monen Halo-ammattilaisen märkä uni. Arenan suuri plussa on myös siinä, että vie nämä Halo MP:lle elämänsä omistaneet pois normaaleista matseista tekemästä kiusaa, kun näillä on jo tarpeeksi tekemistä päivittäisistä rankkauksistaan huolehtimisessa.

Huono Arena on, koska tarjotessaan äärimmileen väännettyä pro-meininkiä, sen lähestyttävyys kariseekin käytännössä täysin. Joko pelaat Arenaa täysipäiväisesti, tai sitten ei kannata pelata ollenkaan. Itselleni varsinkin maistuu MLG:t sun muut tietyissä annoksissa, mutta ei missään tapauksessa koko ajan, vaan siihen pitääkin sitten saada väliin isot annokset rentoa ajoneuvohippaa ja lekkerinpeliä. Tämä ei ilmeisesti tule olemaan Reachissa sitten vaihtoehto, jos haluaa Arenan kyydissä pysyä.

Eli pakko sanoa nyet. Toivottavasti tästä kuitenkin tulee jonkinasteinen mittapuu HC-pelaamisen saralla, ja veisi ammattipelaamista jälleen eteenpäin urheiluna. Halo 3:han sai aikoinaan ammattipelaamisen varsinkin Yhdysvalloissa yleiseksi ja hyväksytyksi käsitteeksi, ja MLG-liiga sai ESPN:ltä jopa oman kanavapaikan.
 
Vastaus: Virallinen Halo-ketju

Perkule, Shacknews on ilmeisesti iskenyt johonkin kultasuoneen tai jotain tämän Reach-informatsjuuninsa kanssa. Eli nyt tulikin sitten uusi, syvällinen selostus Arena-systeemistä:

An In-Depth Look at Halo: Reach's Arena System - Shacknews - PC Games, PlayStation, Xbox 360 and Wii video game news, previews and downloads

Nyt täytyy korjailla tuota edellistä tekstiä, jossa oletin asioita pikkuisen liian hätäisesti edellisen artikkelin perusteella.

Luke Timmins sanoi:
The season model does some really cool things. At the end of the season, it goes on the back of your 'baseball card' and the next season begins fresh.
Eli siis jokainen aktiivisesti pelattu kausi siirtyy pelaajan profiiliin, ja uusi aloitetaan ikäänkuin puhtaalta pöydältä.

Tyson Green sanoi:
With the Arena rating system, we're trying to say, 'Here are the things we value and our players value in-game.' You get a higher rating by doing things that good players do: working with your teammates, getting kills and assists, and not dying a lot. You're playing Slayer, so if you die, you're giving [the enemy team] a point. Say you have two guys, one has a kill:death spread of 10 and the other has a spread of 2. Even if the guy with 2 scored a few more kills - the guy with the higher spread will get a better rating. The game is saying, "You did the better job. You were playing the game better and working with your team better. This is what contributes to your overall rating."
Arena-järjestelmä siis katsoo oikeaoppisesti pelaajan varsinaisen suorituksen, eikä vain suurinta tappomäärää. Hengissä pysyminen, tiimipeluu ja avustaminen tuottavat pisteitä.

Luke Timmins sanoi:
If Tyson wants to play with his little brother, who isn't that good, Tyson can play with him. His brother might suck, but Tyson might be really good. He can go in and get a good rating game after game after game. This is something that our Halo 3 model did not do well.

Play with who you want. You're going to get scored individually.
Vaikka oma tiimi ottaisi pahastikin turpaan, jokaisen henkilökohtainen suoritus ratkaisee pisteytyksissä. Miten tämä korreloituu sitten tiimipelaamiseen on epäselvää, mutta järjestelmä kuulostaa oikein hyvältä ja oikeudenmukaiselta Halo 3:n "voi **ttu mikä tiimi"-kiroilun sijaan.

Tyson Green sanoi:
Our seasons are probably going to line-up with calendar months. For the September 2010, you're going for the best division you can by the end of that season. To get there, you get rated on individual days. For example, if you need to get a rating on 5 days to get a rating for the season, that means on 5 separate days, you need to play a couple of games each night.
Kaudelle kvalifoituakseen ei siis tarvitsekaan pelata joka päivä, vaan viitenä erillisenä päivänä, muutaman matsin per päivä.

The day rating is based on the best selection of a night's games. You'll never have a situation [where one bad game] brings your rating down. It happens behind the scenes for matchmaking purposes and season standings, but every day, it's all about your best performances on that day.
Todella hyvän kuuloinen järjestelmä laskee pelaajan parhaat suoritukset, eikä satunnaiset turpaanotot vaikuta kokonaisvaltaiseen arviointiin.

Artikkelissa on vielä hyvin paljon mielenkiintoista juttua esimerkiksi Arenan yhtäläisyyksistä World of Warcraftiin tai NFL-peleihin, sekä kaiken takana pyörivästä tekniikasta.
 
Vastaus: Virallinen Halo-ketju

Eli käytännössä tuo Arena toimii ihan samalla tavalla, kuin World of Warcraftissakin. Aina nimeä myöden. Kai sitä jos kopioidaan, niin kopioidaan parhaalta. Itse ainakin tykkäsin WoWissa että "ammattimaiselle" PvP-mätölle tuli tämä Arena 2007 ja perusmättö BG:t jäivät. Hyvä nähdä, että Halo: Reach lähtee samaan suuntaan. Tämä tekee pelistä paljon kasuaaliystävällisemmän silti unohtamatta vankkaa hc-pelaajajoukkoa. Oivallinen uudistus ja ensimmäistä kertaa FPS pelissäkin. Eli kyllä nyt kelpaa odotella tätä.

Bungie on jälleen kerran osoittanut sen, että heillä on käsi lapasessa ja tämä lapanen onkin päällystetty timanteilla ja vuorattu kullalla. Näin sen pitääkin olla, tuodaan ammattimainen pelaaminen lähemmäs kotisohvaa ja samalla edistetään koko genreä. Vaikka itselleni Halossa on moninpelipuolella tärkeintä aina ollut tuo hauskuus, tuo Arena on varmasti kokeilemisen arvoinen. Eli nyt Bungie otti kaiken hyvän Halon mp:stä ja ynnäsi siihen kasapäin uutta. Kyllä kelpaa olla taas 360:n omistajana. :)
 
Vastaus: Virallinen Halo-ketju

Bungie on tosissaan räväyttänyt Reachin moninpeli-informaatioaltaan portit auki. Shacknewsin ohella hyvää kamaa roiskuu kasvoille myös Bungien verkkosivujen suunnasta, sillä uusin BWU on nyt luettavissa. Katsauksessa käydään läpi pitkälti Shacknewsin haastiksista tuttuja juttuja, mutta mukaan mahtuu muutamia kivoja hippuja. Tässä niistä muutamia:

Arenan asetelmista:

That also means the primary experience will likely be primarily Spartan vs. Spartan, will sometimes feature Elite vs. Elite, and seldom (or never) will it intertwine the two. The differences between the two species character models and unique health, shield, and speed attributes are significant enough to call into question whether or not the mixture could ever be considered fair.

Uu, jännää! Todennäköisesti eliiteille annetaan nopeutta ja vahvemmat suojat, kun taas spartanit pääsevät kekkuloimaan haarniskapäivityksillä.

Arena kuulostaa mielenkiintoiselta kokonaisuudelta. Pelaajilta ei siis vaadita päivittäistä puurtamista, vaan riittää esimerkiksi kerätä viitenä päivänä kuukaudessa muutamia matseja alle. Jokaiselta päivältä valitaan kohokohdat, joiden perusteella sijoitukset lasketaan. Voin helposti kuvitella vetäväni intensiiviset Arena-sessiot kerran tai pari viikossa.

Käyttäjien luomasta sisällöstä ja sen jakamisesta:

In the Beta, players will be able to create Saved Films and upload them to their File Shares and create screenshots that can be posted to their gallery on Bungie.net. In Halo 3, players were limited to a total of around 100 custom content items (maps, game types, films, screens, etc.), but in Reach, you’ll be able to have THOUSANDS of custom content items. Better yet, you’ll be able to upload, tag, and search for content right from the in game menus, utilizing the massive database previously found only through Bungie.net to tag and query our vast community collection for kick ass content.

Juuri tätä odotinkin Reachilta. 150:n filurajoitus on Halo 3:ssa liian vähän, ja lisäksi sisältöä on liian vaikea löytää pelin sisältä, kuten yhdessä artikkelissakin avauduin. Tuomalla työkalut mukaan peliin saadaan käyttäjien luomalle sisällölle varmasti enemmän suosiota. Toivottavasti myös teatteriin ja Forgeen saadaan uudistuksia vastaamaan parempaa jakelua ja todennäköisesti lisääntyvää kysyntää.

Bungie paljastaa tästä eteenpäin joka viikko lisää ja lisää yksityiskohtia moninpelistä ja betasta. Ensi viikolla vuoroon pääsee palkitsemisjärjestelmä (ainakin oletettavasti). Luvassa on lisäksi kaksi podcastia: ensimmäisessä Sage ja Carney käyvät vastaamassa polttavimpiin kysymyksiin pelimekaniikan nuansseista kuten esimerkiksi juoksunopeudesta, suojien kestävyydestä ja näkökentän laajuudesta, kun taas toisessa Paul Bertone pelaa läpi Truth & Reconciliationin Halo: Combat Evolvedista. Kyseinen kenttä oli miehen debyytti suunnittelijana.

Mitään ei pidä luonnollisesi nuolaista ennen kuin tipahtaa, mutta kyllähän Reach kuulostaa erityisen houkuttelevalta paperilla. Bungie tekee verkkopeliin parannuksia, joilla lajityyppiä viedää jälleen (konsoleilla) eteenpäin. Ero näyttää jo nyt huimaavalta, jos verrataan esimerkiksi siirtymäään kahden Modern Warfaren välillä. Luonnollisesti kehitysaikaakin on se kolme vuotta kahden sijaan, mutta silmät suurellahan näitä vertailuja saa tehdä Modern Warfare 2:n ja Reachin (luvattujen/spekuloitujen) ominaisuuksien välillä. Eikä meille kuolevaisille ole varmastikaan paljastettu vielä likimainkaan kaikkia salaisuuksia Reachista. Tietoja Invasionista, yleismaailmallisesta palkintojärjestelmästä sekä Forgen ja Firefightin seuraajista odotetaan plasmamiekka tanassa. Tiedonmurusten odotteleminen, keräämien ja mutusteleminen näin suuren pelin julkaisun alla tekee taas pitkästä aikaa gutaa.
 
Vastaus: Virallinen Halo-ketju

Lisäsin tuohon ketjun oheen äänestyksen, jossa voi vinkata palautetta noista Halo-teemaviikkojen artikkeleista. Ihan siltä varalta, että joskus tulee vielä kirjoitettua!
 
Ylös Bottom