Hmmm. Expert/intermediate/beginner... Ensin luulin että tällä kysymyksellä olisi jotain tekemistä VF4:n hahmovalinnan kanssa kas kun niissä oli kunkin hahmon kohdalla joku noista kolmesta vaihtoehdosta. Sitten muistin että eihän Evossa enää ole tuota systeemiä.. Ja suoraan sanoen en koskaan ymmärtänyt millä perusteella joku hahmo on expert- tai beginner..
Itse olen melko kyvytön sanomaan mitään siitä mikä hahmo on "expert"-hahmo, mutta eiköhän kullakin pelaajalla ole asiasta oma näkemyksensä. Oleellistahan on se, ettei ole olemassa mitään "virallista" hierarkiaa VF:n hahmoille. (En tänä päivänäkään ymmärrä miksi VF4:ssä Lei-Fei kategorisoitiin "beginner"-hahmoksi, kertokoon joku jos keksii)
Goh saattaa olla "vaikea" hahmo opittavaksi koska Gohilla ei ole sellaisia liikesarjoja joilla saisi ns. "ilmaista" lämää läpi kuten Jackyllä tai Laulla. (esim. Jackyn P, d+K on erinomainen esimerkki liikkeestä joka on helppo ujuttaa ihmisen puolustuksen läpi antaen näin sitä "ilmaista" lämää). Lisäksi Gohilla on vaikea pitää aloite itsellään johtuen pitkien iskusarjojen puutteesta (vrt, Jackyn 5-hit P, P, f+P, P, d+K)
Huonohan Goh ei ole missään tapauksessa, sitä vain pitää pelata erilaisella taktiikalla. Goh on siis enimmäkseen heittämiseen soveltuva hahmo, ja Gohin lyhyet ja nopeat liikkeet on sopivia tekemään ns. setuppeja noita heittotilanteita varten.
Olen muuten myös huomannut että heittäminen on jonkinlainen kynnyskysymys vähemmän pelanneille. Lisäksi jonkinlainen vanha VF-hokema veteraanien keskuudessahan on "älä yritä heittää aloittelijaa" tarkoittaen sitä, että aloittelija harvemmin pysähtyy blokkailemaan vaan antaa tulla punch-nappulan täydeltä. Tästä syystä ehkä vähemmän pelanneet (jotka useimmiten pelaavat toisia vähemmän pelanneita vastaan) eivät osaa oikein sisällyttää heittoja arsenaaliinsa. Yleensä vasta kun pelikertoja kokeneempia pelaajia vastaan kertyy niin heitto muuttuu pakolliseksi osattavaksi asiaksi.
Hmmm.. Mitäköhän minun oikeastaan piti sanoa... No, pointti tässä postissa on se, että minä en kategorisoi hahmoja expert tms hahmoihin (en edes osaisi vaikka yrittäisin). Käsittääkseni tuollaiset kategoriat on tarpeen niille joilla on vaikeuksia opetella jotain hahmoja -> nuo vaikeat hahmot saavat "expert"-leiman.
Toivottavasti en kuulostanut kovin töykeältä. Se ei ollut tarkoitus
- ManjiMaru