Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Virtua Fighter 4 Evolution

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan illu
Menin ekaa kertaa arcaden läpi, weee. Täytyy kattoa josko sitä jaksais Questiin sukeltaa joku päivä. Vielä on vähän hakusessa koko VF4:n pelisysteemi, yhtään ei osaa sanoa milloin sieltä vastustaja hyökkää ja milloin turtlettaa...riskillä pitää aina yrittää heittää jotain iskusarjoja.

Tekkeneille plussa siitä että niissä tuntee/näkee selvästi paljonko on freimeissä voitolla tai tappiolla, tai minkälainen stun mistäkin liikkeestä sattuu tulemaan. Samoin helpommin pystyy hahmottamaan mihin liikkeet osuu (high(mid/low). Toki tää johtuu siitäkin että Tekkeneitä oon pelannu vuosia ja Virtuaa vaan nelosesta lähtien, mut silti tuntuu että tätä saa pelata kauemmin jotain oppiakseen jo pelkästään sen takia että saa opetella niin pirusti asioita ulkoa. Aikaa vie, totta tosiaan... :eek:

Hahaa! Terveisiä täältä jumalan selän takaa! GPRS toimii vaikka joskus manauksia saakin osakseen.

Eli asiaan. Suosittelen katselemaan ainakin Evon game discillä olevat videot josta saa vähän pointtereita siihen mitä liikkeitä kannattaa heittää mihinkin väliin ja miltä taistelun "rytmi" näyttää kullakin hahmolla. Lisäksi videoita saa netistä ja videoiden katselu tuntuu muutenkin olevan sellainen yleinen opettelumenetelmä. Videoista kyllä näkee mitkä liikkeet ovat käytännöllisiä ns. poke-liikkeitä, ja tietysti hyviä comboja.

Se että tietää milloin vastustaja hyökkää ja milloin turtlaa niin sehän on juuri sitä pelinlukua ja olen jo kehunutkin kuinka Evon tekoälyä on vaikea ennakoida. Periaate on se että VF:ssä pääsee aina väliin jos vastustaja yrittää "bulldog"-pelityyliä. Väliinpääseminen voi olla vaikeaa, mutta aina se on ainakin teoreettisesti mahdollista. Käytäntö on sitten ihmisten välisissä matseissa eri juttu.

Frameista sellaista että jos jostain saat frametaulukot niin
epäedullinen asema -8 tai enemmän tarkoittaa että voi counteroida heitolla, ja punchcounteroituvuus riippuu vastustajan punchin nopeudesta. Jos punchin nopeus on vaikka 10 niin silloin -10 framen asema tarkoittaa punch-counteroituvuutta jne. Taulukot pätevät silloin kun liike blokataan, jos se menee ohi kokonaan niin liike on aina rangaistavissa = minkä vuoksi .

Mitä tulee 'tekkeneille plussa' kohtaan niin hauskasti minulla on päinvastaisia ajatuksia tekkenistä, mutta minä olenkin pelannut vuosia VF:ää ja tekkeniä vain vähäsen. Mitä tulee esim. näköhavaintoon vaikkapa VF:n Major Counterin ja normaalin hitin välillä niin en itsekään erota sitä juuri kuin ilmalennon korkeudesta mikäli sellainen tulee.

Erilaiset stunnit liittyvät hyvin vahvasti vain tiettyihin liikkeisiin ja tulevat yleensä major countereista. Kannattaa siis ensi alkuun opetella vain oman hahmonsa ne liikkeet joista tulee selkeä stunni ja tietää mikä combo tehdä siinä tapauksessa. Eli käytännössä kullakin osumalla on yleensä vain kaksi erilaista osumaa, normaali ja MC. En nyt muista yhtään liikettä jossa pitäisi ottaa erikseen huomioon vielä kolmaskin osumatyyppi eli minor counter. Useissa tapauksissa minor ja Major counterien välillä ei ole eroa paitsi ilmalennoissa.

Kiinnostuneille:
Major counter (MC) = osuma kesken vastustajan liikkeen
minor counter (mC)= osuma kun vastustaja on palautumassa liikkeestä

Jos vastustaja joutuu stunniin (pitelee vatsaansa ja kaatuu hitaasti maahan) niin silloin vastustajan voi alaheittää (Vanessa muistaakseni d+P+K+G ja d/f+P+K+G). Jos vastustajalla on taipumus paeta heitoista niin voi muistaakseni tehdä ainakin f+P, K, K vanessan normaalista stanssista.

Esimerkkejä Vanessan stunnaavista liikkeistä (ulkomuistista vanha VF4, voi olla virheitä)
normaalista stanssista:
P, d/f+P (MC jälkimmäinen isku, voi viivyttää)
hold guard, u+P (MC) tai
hold guard, d+P (MC)

luennoinkohan minä liikaa? Tietysti olet jo nuokin asiat varmaan katsonut jo jostain faqista.:rolleyes:
- ManjiMaru
 
sori, jos mä taas sotken liikaa, mut mun on pakko lisätä tähän sen verran, että MC:n ja mC:n välillä on varsin suuri ero. esimerkiksi Akiran DE (f,f+P) aiheuttaa floatin ainoastaan MC:nä, ei esim mC:nä.. lisäksi freimiedut ovat erilaiset, normaali lyönti antaa yleensä MC:nä +8 freimiä (jolloin pystyy heittämään) ja mC:nä ainoastaan +5 (sama kuin norm osumalla, itse asiassa mä katoin nopeesti freimitaulukkoa läpi, ja näyttää siltä, että mC:n etu olisi ainakin useimmissa tapauksissa sama kuin norm osuman).
minor counter floatit ovat korkeudeltaan vain hieman normaaliosumaa korkeampia (vai ovatko edes sitäkään).. ja Evossahan on käsittäkseni aina flashit päällä, jolloin hahmo välähtää keltaisena MC:llä ja punaisena staggerilla yms.. vaatii kipeet refleksit kyllä mennä niiden värien mukaan, mutta se auttaa jos osaa "odottaa" MC:tä tietyissä tilanteissa...
 
Joo ja kyllä toi pelimekaniikka on selvää pässinlihaa... :rolleyes: Vähintään samalla tavalla (jos ei enemmänkin) niitä freimejä, hitboxeja, eri osumien propertiesseja ynnä muuta ynnä muuta on mietitty jo useamman vuoden sen toisen nimeltä mainitsemattoman pelisarjan parissa. :)

Mitään kysyttävää ei ole siitä miten peli toimii, vaan niin kuin sanoin niin opittavia asioita on suurimmaksi osaksi juuri uudet hahmot ja uudet taistelutyylit. Siinä vierähtää aikaa ennen kuin tietää mitä osaa odottaa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan gazza.
sori, jos mä taas sotken liikaa, mut mun on pakko lisätä tähän sen verran, että MC:n ja mC:n välillä on varsin suuri ero. esimerkiksi Akiran DE (f,f+P) aiheuttaa floatin ainoastaan MC:nä, ei esim mC:nä.. lisäksi freimiedut ovat erilaiset, normaali lyönti antaa yleensä MC:nä +8 freimiä (jolloin pystyy heittämään) ja mC:nä ainoastaan +5 (sama kuin norm osumalla, itse asiassa mä katoin nopeesti freimitaulukkoa läpi, ja näyttää siltä, että mC:n etu olisi ainakin useimmissa tapauksissa sama kuin norm osuman).
minor counter floatit ovat korkeudeltaan vain hieman normaaliosumaa korkeampia (vai ovatko edes sitäkään).. ja Evossahan on käsittäkseni aina flashit päällä, jolloin hahmo välähtää keltaisena MC:llä ja punaisena staggerilla yms.. vaatii kipeet refleksit kyllä mennä niiden värien mukaan, mutta se auttaa jos osaa "odottaa" MC:tä tietyissä tilanteissa...

Jep jep. Minulla on taipumus yrittää yksinkertaistaa liikaa asioita kun yritän selittää. Totta kai mC:n ja MC:n välillä on eroa, tarkoitin lähinnä sitä että kullakin liikkeellä on yleensä vain kaksi eri tilannetta johon kannattaa kiinnittää huomiota. Olkoon se sitten MC/muu hit tai normaalihit/counterhit. Esim Akiran DE:n tapauksessa minor counterin ja normaalihitin välillä ei ole käytännön eroa. Samoin normaalipunchin tapauksessa MC antaa heittotilaisuuden mutta mC:n ja normaalihitin välillä ei ole käytännön eroa. Akiran SDE antaa MC:nä stunnin mutta mC ja normaalihit käytännössä samanlaisen floatin jne. jne.
Jonkun hahmon jollekin liikkeelle öö... Jacky d/f,d/f+K? pelkkä counterhit mC tai MC antaa saman floatcombon mutta normaalihit ei jne.

Mikäli joku tuntee olonsa sekavaksi unohtakoon kaiken mitä sanoin ja pankoon mieleen VF:n kolme erityyppistä osumaa eli
normaalihit, mC ja MC. Noin! Se siitä.

- ManjiMaru

ps. Tempora mutantur, enpä olisi kuvitellut jonain päivänä käsitteleväni VF:ää tällä syvyydella suomalaisella saitilla suomeksi..

pps. Sori Illu, mutta olipahan tekosyy saada aikaiseksi jotain teknistä keskustelua. Eihän sitä tiedä kuka näitä lukee.
 
juujuu, sori.. mulla taasen on tapana puuttua pikkuasioihin...

mutta kaikille aoi- pelaajille sellasta juttua, että kannattaa tosiaan tsekata läpi kaikki ne aoi- replayt sieltä pelilevyltä, Guerrilla on ehkäpä paras aoi mitä löytyy.. esimerkiksi matsi Turbo Paita vastaan on hieno (pai vs aoi). Netistä kannattaa imuttaa kaikki Guerrillan ja Mikinan matsit mitä löytyy, niistä saa lukemattomia vinkkejä ja uusia ideoita. Erityisesti Mikina pelaa erittäin näyttävää ja hyvää peliä..
 
Iha hauskaa tekstiä oli vaikken jaksanu lukea:) Manji ja co ovat todellakin "opiskellut" peliä varten. Kaikenmaailman strategia-zydeemit ja pikkujutut, joka tuo syvyyttä tähän peliin. Itse en noita ole jaksanu opiskella mm. freimit ja mc:t jne. Olen vaan pelannu peliä joten kuten En ole jaksanu opiskella mitään, kun pitäis opiskella rästikokeisiin varten. Sitäpaitsi olen huono näissä keskusteluhommissa. Tekstin perusteella näytätte olevan pro-pelaajia, sanoista tekoihin!
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan gazza.
juujuu, sori.. mulla taasen on tapana puuttua pikkuasioihin...

mutta kaikille aoi- pelaajille sellasta juttua, että kannattaa tosiaan tsekata läpi kaikki ne aoi- replayt sieltä pelilevyltä, Guerrilla on ehkäpä paras aoi mitä löytyy.. esimerkiksi matsi Turbo Paita vastaan on hieno (pai vs aoi). Netistä kannattaa imuttaa kaikki Guerrillan ja Mikinan matsit mitä löytyy, niistä saa lukemattomia vinkkejä ja uusia ideoita. Erityisesti Mikina pelaa erittäin näyttävää ja hyvää peliä..

Noita videota olen katsonut levyltä, ihan hyvää referenssimateriaalia.
Netistä saatavista Evo-matseista, suurin osa niistä käyttää uusinta wmp kodekkia, sitä en ole instanu. Enkä todellakaan viitti instaa mitää muuta M$ roinaa koneeseni. Mitä vähemmän sen paremmin.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Pexi
Tekstin perusteella näytätte olevan pro-pelaajia, sanoista tekoihin!
Vähän tähän väliin vain tulen sotkemaan, ehe.

Tässäpä juuri onkin se juttu minkä takia ihmisten taitotasoista ei tappelupelien saralla pitäisi pelkän tiedon perusteella puhua. Se, että joku hehkuttaa olevansa hyvä kun tietää niin ja niin paljon pelistä ei automaattisesti tarkoita, että henkilöllä itse taitoa olisi. Toki on, että taidokkailla pelaajilla tietoa myös riittää, mutta homma ei välttämättä mene toiseen suuntaan yhtä nohevasti, eli tietää voi hyvinkin paljon ilman taitoa.

Ei tämäkään välttis näin yksioikoisesti mene, mutta kyllä oma taitotaso pitää muulla tavalla osoittaa kuin vain comboja listaamalla ja tietämällä kaikkea mitä manuaali ei kerro, heh.


Ja ettei ihan nyt suora off-topic uhkaa niin kertokaapa minulle, että kannattaako Evoon investoida, jos pelkkä VF4 löytyy jo? Tarjoaako se siis sen verran tavaraa, että siitä haluaisi maksaakin sen täyden hinnan? Kyllä luin joo noita uudistuksia ja sen semmoisia, mutta vähän vaikea vain niiden perusteella tajuta.
 
VF4:ssä on AI-mode, muuta plussaa en osaa siitä pelistä enää sanoa. Uusien hahmojen, parannetun grafiikan, Quest-moden lisäksi Evosta löytyy se kaikkein paras uudistus eli tekoäly. Ihan erilaista pelata sitä Questia Kumiteen verrattuna kun vastustajien pelityylit on nyt mallinnettu Japanin pelihallien gurujen mukaan. Maistuu yksinpelinäkin. (Itsehän myin VF4:n kun ei kiinnostanut tarpeeksi, mutta kummasti vaan Evoa on jaksanut taas pelailla.)

Vaikea kysymys tietysti...olis vähän helpompi vastata jos Evon sais kahdellakympillä niin kuin jenkeissä. :)


Ja tosta tiedosta & taidosta ei voi olla muuta kun samaa mieltä. Pelit on tarkoitettu pelattavaksi, sais olla Rautanyrkin kaltaisia miittejä ihan säännöllisesti.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ManjiMaru

Jonkun hahmon jollekin liikkeelle öö... Jacky d/f,d/f+K? pelkkä counterhit mC tai MC antaa saman floatcombon mutta normaalihit ei jne.

jesh.. tuli tossa yön aikana mieleen seuraavanlainen asia, elikäs floaterit jotka vaativat counterin osuakseen nostavat sekä MC:llä, että mC:llä. floatti on toki aika matala, mutta kyllä niihin ehtii pikkasen combottamaan, esimerkkinä aoin df+P.

mä yritän vaan auttaa, ja poistaa epäselvyyksiä... pelitaidot mitataan taas kun keretään.
 
Sanonpa tässä ensiksi terve kaikille :) Vanhahko VF fani löysi tiensä tänne ja päätti heti rekistöröityä.

VF4 Evo on todellakin mahtava, todella paljon erinlaisia muutoksia VF4:ään. Ja paljon enemmän pelattavaa ja ehkä parempi idea kuin itse VF4:sessa. Tällä tarkoitan taustakuvien, ikonien, itemeiden, rahan ja pelaajan rankin nostaminen.

Itse vasta hankin VF4 Evon paripäivää sitten koska PS2 päätti hajota, onneksi sain korjattua. Ja sitten unohdin ostaa kokopelin kiireiden takia, mutta nytten sitten omistan sen :).

En malta odottaa kun Sega tekee VF:stä nettipeliversion. Tässä tuli tilattua tuo netti adapteri PS2:seen (13.08) toivottavasti sen saan. Olisi mahtavaa pelata VF:ää netissä, ja varsinkin jos siellä olisi rankin listat, voisi saada itemeitä jne...

Noh, ei auta kuin toivoa että semmoinen tulee.

Ei tässä muuta kuin "Come on!" :)
 
Niin no mätkintäpelien toimivuudesta netissä nykytekniikalla voi olla montaa mieltä. Yhtä täydellistä se ei todellakaan ole kun samalla koneella ja samassa huoneessa pelaaminen, mutta kyllä ne pelit sinne verkkoon tullaan viemään ja aivan varmasti hauskaa on. Eikä tarvi enää valittaa etteikö vastustajia löydy, vaikka lagit menoa saattais haitatakin.

Hyvällä tuurilla seuraaviin Tekkeneihin ja Virtua Fightereihin pyritään jo online-mahdollisuutta rakentamaan. Johan sitä 2D-mätkintää voi verkossa hakata.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Tordragon
Vähän tähän väliin vain tulen sotkemaan, ehe.

Tässäpä juuri onkin se juttu minkä takia ihmisten taitotasoista ei tappelupelien saralla pitäisi pelkän tiedon perusteella puhua. Se, että joku hehkuttaa olevansa hyvä kun tietää niin ja niin paljon pelistä ei automaattisesti tarkoita, että henkilöllä itse taitoa olisi. Toki on, että taidokkailla pelaajilla tietoa myös riittää, mutta homma ei välttämättä mene toiseen suuntaan yhtä nohevasti, eli tietää voi hyvinkin paljon ilman taitoa.

Ei tämäkään välttis näin yksioikoisesti mene, mutta kyllä oma taitotaso pitää muulla tavalla osoittaa kuin vain comboja listaamalla ja tietämällä kaikkea mitä manuaali ei kerro, heh.


Ja ettei ihan nyt suora off-topic uhkaa niin kertokaapa minulle, että kannattaako Evoon investoida, jos pelkkä VF4 löytyy jo? Tarjoaako se siis sen verran tavaraa, että siitä haluaisi maksaakin sen täyden hinnan? Kyllä luin joo noita uudistuksia ja sen semmoisia, mutta vähän vaikea vain niiden perusteella tajuta.

Heh heh heh, ilmeisesti "pro" kuuluu sanoihin joita-ei-saa-sanoa-ääneen. Noh, koska tunnen Pexin henkilökohtaisesti tiedän että hän tarkoitti lähinnä että "Kuulostaa siltä että osaatte pelata, tulkaa meille niin otetaan taitotasosta selvää". Toistaiseksi täällä ei kukaan ole omia taitojaan hehkutellut ja hyvä niin.

Mielestäni Evo kannattaa hankkia jos on yleensä kiinnostunut VF-sarjan pelaamisesta, sillä Evosta on paljon enemmän hyötyä omakohtaisessa harjoittelussa joka tähtää kaksinpelitaitojen parantamiseen (Tekoäly, viilattu training). Lisäksi se tuntuu mukavalta vaihtelulta (liikkeet erinäköisiä, uudet hahmot ym.) kun on tahkonnut vanhaa VF4:ää kuten minä. Evon quest tuntuu myös paljon mielekkäämmältä yksinpeliltä verrattuna VF4:n suoraan sanoen tylsään kumiteen. Minä maksoin siitä täyden hinnan kahta kertaa miettimättä mutta olenkin hardcore-Veeferi. Ei sitä kuitenkaan pelkäksi hyllykoristeeksi kannata hankkia jos omistaa jo VF4:n. MUTTA ei myöskään pidä arvostella VF-sarjaa jos ei ole pelannut Evoa.

- ManjiMaru
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan illu
Ottaa hitusen päähän ettei VF.comista löydy kunnolla dokumetteja Evon hahmoista ja muista uudistuksista. .....
Paitsi jos tietty japania osais. Ja VF.comin "Versus Citykin" on ihan kuollu jos vertaa vaikka TZ:n foorumeihin. Plääh.


Tästäpä voin huomauttaa yhden jutun joka liittyy VFDC:n versus cityyn. Jenkeillä on ilmeisesti semmoinen politiikka että asiasta josta on jo keskusteltu ei avata uutta threadia eikä juuri edes kaivella vanhoja threadeja. Mielestäni moinen johtaa ennenpitkää siihen että kun kaikki mielekäs on käyty läpi, jäljelle jää typeryydet joista kukaan ei ole kiinnostunut ja foorumi näyttää "kuolleelta". Mielenkiintoiset tietopaketit pitäisi mukamas kaivaa searchilla esille sonnan joukosta. Tämä pätee ainakin vanhaan VF4:ään. Evosta tulee varmaan juttua vielä mutta ei välttämättä heti perusasioista jotka on melko samoja kuin VF4:ssä. Uusille noviiseille jotka kyselevät jostain tulee VFDC:ssä yleensä vastaukseksi "use the search, luke" tms.

- ManjiMaru
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan gazza.
tämmöstä vaan vielä, että mulla on Akiran Long Wild Hair, sain sen muistaakseni niinkin yksinkertaisesti kuin Trainingin Tutoriaalin suorittamalla.. :D se muuten kannattaa tehdä muutenkin, aikaa menee parikytä minuuttia ja palkinnoksi saa yhden itemin ja selaset 14k rahaa... sillä ostaa jo jotain kaupasta....

Pitääpi tänään kokeilla vetää tuo läpi :)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan ManjiMaru
Noh, koska tunnen Pexin henkilökohtaisesti tiedän että hän tarkoitti lähinnä että "Kuulostaa siltä että osaatte pelata, tulkaa meille niin otetaan taitotasosta selvää". Toistaiseksi täällä ei kukaan ole omia taitojaan hehkutellut ja hyvä niin.
Jep. En kyllä minäkään tuolla tarkoittanut ketään toppuutella koska kukaan ei täällä mistään juhlinutkaan. Tuli vain mieleen tuollainen asia kun puhe oli kerta tekstin perusteella hyvältä pelaajalta näyttäminen. Ohi aiheen nyt komeasti lensikin tuo juttuni, hehe.

Mutta joo. Ei vain moinen tunnu monelle olevan kovin selvää jossakin muualla missä mehutellaan sillä, että joku pieksee jonkun ja miten päin minä päivänä tahansa, varsinkin kun ko. pelaaja ei toisen taidoista mitään tiedä ja vice versa.

Hyvä niin, ihan totta, että edes jossakin pysyy taistelupeleille omistettu alue puhtaana sellaisesta.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Alku
Sanonpa tässä ensiksi terve kaikille :) Vanhahko VF fani löysi tiensä tänne ja päätti heti rekistöröityä.

Kun en ole vielä huomannut sanoa, niin eikun tervetuloa joukkoon! Kuinka kauan siitä on kun VF:ää aikaisemmin pelasit ja Pelikaaneissako? Täytyy aina kysellä kun muistan kourallisen jannuja joita ei oo nähnyt pitkiin aikoihin. Jos vaikka tulisi tuttu vastaan.

- ManjiMaru
 
Ensimmäistä kertaa VF:ää pelasin muistaakseni Japanissa ollessani. Pelikaaneissa minä sitten sitä vuoden parin jälkeen jatkoin. Meni sitten rahat pelatessa VF:ää. En erityisemmin kuulunut mihinkään vakkari porukkaan joka porukalla olisi mennyt ja pitänyt jotain kilpailuja tms..

Nykyään hakkaan VF Evoa kotikonsolillani. :)
 
Ylös Bottom