Lainatun viestin kirjoitti alkujaan illu
Menin ekaa kertaa arcaden läpi, weee. Täytyy kattoa josko sitä jaksais Questiin sukeltaa joku päivä. Vielä on vähän hakusessa koko VF4:n pelisysteemi, yhtään ei osaa sanoa milloin sieltä vastustaja hyökkää ja milloin turtlettaa...riskillä pitää aina yrittää heittää jotain iskusarjoja.
Tekkeneille plussa siitä että niissä tuntee/näkee selvästi paljonko on freimeissä voitolla tai tappiolla, tai minkälainen stun mistäkin liikkeestä sattuu tulemaan. Samoin helpommin pystyy hahmottamaan mihin liikkeet osuu (high(mid/low). Toki tää johtuu siitäkin että Tekkeneitä oon pelannu vuosia ja Virtuaa vaan nelosesta lähtien, mut silti tuntuu että tätä saa pelata kauemmin jotain oppiakseen jo pelkästään sen takia että saa opetella niin pirusti asioita ulkoa. Aikaa vie, totta tosiaan...
Hahaa! Terveisiä täältä jumalan selän takaa! GPRS toimii vaikka joskus manauksia saakin osakseen.
Eli asiaan. Suosittelen katselemaan ainakin Evon game discillä olevat videot josta saa vähän pointtereita siihen mitä liikkeitä kannattaa heittää mihinkin väliin ja miltä taistelun "rytmi" näyttää kullakin hahmolla. Lisäksi videoita saa netistä ja videoiden katselu tuntuu muutenkin olevan sellainen yleinen opettelumenetelmä. Videoista kyllä näkee mitkä liikkeet ovat käytännöllisiä ns. poke-liikkeitä, ja tietysti hyviä comboja.
Se että tietää milloin vastustaja hyökkää ja milloin turtlaa niin sehän on juuri sitä pelinlukua ja olen jo kehunutkin kuinka Evon tekoälyä on vaikea ennakoida. Periaate on se että VF:ssä pääsee aina väliin jos vastustaja yrittää "bulldog"-pelityyliä. Väliinpääseminen voi olla vaikeaa, mutta aina se on ainakin teoreettisesti mahdollista. Käytäntö on sitten ihmisten välisissä matseissa eri juttu.
Frameista sellaista että jos jostain saat frametaulukot niin
epäedullinen asema -8 tai enemmän tarkoittaa että voi counteroida heitolla, ja punchcounteroituvuus riippuu vastustajan punchin nopeudesta. Jos punchin nopeus on vaikka 10 niin silloin -10 framen asema tarkoittaa punch-counteroituvuutta jne. Taulukot pätevät silloin kun liike blokataan, jos se menee ohi kokonaan niin liike on aina rangaistavissa = minkä vuoksi .
Mitä tulee 'tekkeneille plussa' kohtaan niin hauskasti minulla on päinvastaisia ajatuksia tekkenistä, mutta minä olenkin pelannut vuosia VF:ää ja tekkeniä vain vähäsen. Mitä tulee esim. näköhavaintoon vaikkapa VF:n Major Counterin ja normaalin hitin välillä niin en itsekään erota sitä juuri kuin ilmalennon korkeudesta mikäli sellainen tulee.
Erilaiset stunnit liittyvät hyvin vahvasti vain tiettyihin liikkeisiin ja tulevat yleensä major countereista. Kannattaa siis ensi alkuun opetella vain oman hahmonsa ne liikkeet joista tulee selkeä stunni ja tietää mikä combo tehdä siinä tapauksessa. Eli käytännössä kullakin osumalla on yleensä vain kaksi erilaista osumaa, normaali ja MC. En nyt muista yhtään liikettä jossa pitäisi ottaa erikseen huomioon vielä kolmaskin osumatyyppi eli minor counter. Useissa tapauksissa minor ja Major counterien välillä ei ole eroa paitsi ilmalennoissa.
Kiinnostuneille:
Major counter (MC) = osuma kesken vastustajan liikkeen
minor counter (mC)= osuma kun vastustaja on palautumassa liikkeestä
Jos vastustaja joutuu stunniin (pitelee vatsaansa ja kaatuu hitaasti maahan) niin silloin vastustajan voi alaheittää (Vanessa muistaakseni d+P+K+G ja d/f+P+K+G). Jos vastustajalla on taipumus paeta heitoista niin voi muistaakseni tehdä ainakin f+P, K, K vanessan normaalista stanssista.
Esimerkkejä Vanessan stunnaavista liikkeistä (ulkomuistista vanha VF4, voi olla virheitä)
normaalista stanssista:
P, d/f+P (MC jälkimmäinen isku, voi viivyttää)
hold guard, u+P (MC) tai
hold guard, d+P (MC)
luennoinkohan minä liikaa? Tietysti olet jo nuokin asiat varmaan katsonut jo jostain faqista.
- ManjiMaru