Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)
Tavallaan hyvä pointti, jonka valitettavasti joudun kääntämään sua "vastaan" (tavallaan). Nämä liiketunnistusjipot, ohjaimettomat ohjaukset, musapelit, kosketusnäytöt, ym ovat juuri sellaisia "pyrähdyksiä", joista ala hetkeksi innostuu - puhumattakaan itse firmojen markkinakoneistoista joiden mukaan ne ovat pelialan pelastus ja tulevaisuus. Hetkeksi jopa osa pelaajista uskoo näihin puheisiin ja tietyn ajan ne ovat jopa kuumaa kamaa.
Ja sitten yleensä käy, että kun kohu, hype ja pöly pikku hiljaa laskeutuu (tai ainakin tasaantuu), niin ne siirtyvät taka-alalle. Ja mikäs siellä taas on pelaajilla kourassa? Noh se "perinteinen" padi tietysti.
Pointti on nimenomaan se, että pelimaailmassa nousee usein näitä tiettyjä hypejä ja suuntauksia, joiden markkinamiesten mukaan pitäisi heti *korvata* vanhemmat ja perinteisemmät tavat pelata. VAIKKA kyse on oikeastaan siitä, että ne tulevat siihen rinnalle. Juuri aiemmin mainittujen "kasvupyrähdysten" takia liiketunnistus, Kinect, musapelit, ym saattavat alussa saada hyvääkin tuulta purjeisiin, mutta lopulta jäävät taas taka-alalle.
Ohjauksen kehityksessä ja vaihtoehtoisissa tavoissa ei ole sinänsä mitään vikaa tai väärää jos ne pidetään siinä rinnalla muiden mukana. Mutta ajatus että niiden mukana padi jotenkin kuolisi on absurdi. Ja en ymmärrä miten kukaan pelaamista rakastava ylipäänsä toivoisi ns. padipelaamisen kuolemaa. Eikö nyt Wii jo todistanut mitä kuraa pahimmillaan (parhaimmillaan tietysti kuitenkin peliklassikkoja) saadaan aikaan kun koko konsoli suunnitellaan lähes pelkästään liiketunnistuksen ja "familyfunin" ympärille? Myyntiluvut kertovat vain yhden puolen.
Eikä tarvitse. Ongelma MS:n ja Sonyn E3-tarjonnan kanssa oli lähinnä se, että lähes kaikki pelit tiedettiin jo etukäteen tai sitten sieltä ei tullut tarpeeksi "exclusive" matskua. Minua ei sinänsä kiinnosta hienot demot, trailerit tai presentaatiot - siksi en katsonut E3-feediä tänäkään vuonna.
Mutta Nintendo saa puolestani kulkea omaa polkuaan - hyvinhän se polku on firman kassalle toiminut Wiistä lähtien. Mutta kunhan esim. Sony pysyy peruspelaajien puolella niin olen erittäin tyytyväinen (Move on kiva - mutta pidetään se siellä vaihtoehtoisissa tavoissa kuitenkin).
Merkittävät kasvupyrähdykset ovat tulleet aina ohjauksen kehittämisestä: kosketusnäytöt, liikeohjaus, Guitar Hero ja niin edelleen.
Tavallaan hyvä pointti, jonka valitettavasti joudun kääntämään sua "vastaan" (tavallaan). Nämä liiketunnistusjipot, ohjaimettomat ohjaukset, musapelit, kosketusnäytöt, ym ovat juuri sellaisia "pyrähdyksiä", joista ala hetkeksi innostuu - puhumattakaan itse firmojen markkinakoneistoista joiden mukaan ne ovat pelialan pelastus ja tulevaisuus. Hetkeksi jopa osa pelaajista uskoo näihin puheisiin ja tietyn ajan ne ovat jopa kuumaa kamaa.
Ja sitten yleensä käy, että kun kohu, hype ja pöly pikku hiljaa laskeutuu (tai ainakin tasaantuu), niin ne siirtyvät taka-alalle. Ja mikäs siellä taas on pelaajilla kourassa? Noh se "perinteinen" padi tietysti.
Pointti on nimenomaan se, että pelimaailmassa nousee usein näitä tiettyjä hypejä ja suuntauksia, joiden markkinamiesten mukaan pitäisi heti *korvata* vanhemmat ja perinteisemmät tavat pelata. VAIKKA kyse on oikeastaan siitä, että ne tulevat siihen rinnalle. Juuri aiemmin mainittujen "kasvupyrähdysten" takia liiketunnistus, Kinect, musapelit, ym saattavat alussa saada hyvääkin tuulta purjeisiin, mutta lopulta jäävät taas taka-alalle.
Ohjauksen kehityksessä ja vaihtoehtoisissa tavoissa ei ole sinänsä mitään vikaa tai väärää jos ne pidetään siinä rinnalla muiden mukana. Mutta ajatus että niiden mukana padi jotenkin kuolisi on absurdi. Ja en ymmärrä miten kukaan pelaamista rakastava ylipäänsä toivoisi ns. padipelaamisen kuolemaa. Eikö nyt Wii jo todistanut mitä kuraa pahimmillaan (parhaimmillaan tietysti kuitenkin peliklassikkoja) saadaan aikaan kun koko konsoli suunnitellaan lähes pelkästään liiketunnistuksen ja "familyfunin" ympärille? Myyntiluvut kertovat vain yhden puolen.
Valitettavasti nyt Sonyn ja MS:n konferenssien jälkeen voi sanoa, että muutos ei tule sieltä suunnalta.
Eikä tarvitse. Ongelma MS:n ja Sonyn E3-tarjonnan kanssa oli lähinnä se, että lähes kaikki pelit tiedettiin jo etukäteen tai sitten sieltä ei tullut tarpeeksi "exclusive" matskua. Minua ei sinänsä kiinnosta hienot demot, trailerit tai presentaatiot - siksi en katsonut E3-feediä tänäkään vuonna.
Mutta Nintendo saa puolestani kulkea omaa polkuaan - hyvinhän se polku on firman kassalle toiminut Wiistä lähtien. Mutta kunhan esim. Sony pysyy peruspelaajien puolella niin olen erittäin tyytyväinen (Move on kiva - mutta pidetään se siellä vaihtoehtoisissa tavoissa kuitenkin).