Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Wii U

Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Merkittävät kasvupyrähdykset ovat tulleet aina ohjauksen kehittämisestä: kosketusnäytöt, liikeohjaus, Guitar Hero ja niin edelleen.

Tavallaan hyvä pointti, jonka valitettavasti joudun kääntämään sua "vastaan" (tavallaan). Nämä liiketunnistusjipot, ohjaimettomat ohjaukset, musapelit, kosketusnäytöt, ym ovat juuri sellaisia "pyrähdyksiä", joista ala hetkeksi innostuu - puhumattakaan itse firmojen markkinakoneistoista joiden mukaan ne ovat pelialan pelastus ja tulevaisuus. Hetkeksi jopa osa pelaajista uskoo näihin puheisiin ja tietyn ajan ne ovat jopa kuumaa kamaa.

Ja sitten yleensä käy, että kun kohu, hype ja pöly pikku hiljaa laskeutuu (tai ainakin tasaantuu), niin ne siirtyvät taka-alalle. Ja mikäs siellä taas on pelaajilla kourassa? Noh se "perinteinen" padi tietysti.

Pointti on nimenomaan se, että pelimaailmassa nousee usein näitä tiettyjä hypejä ja suuntauksia, joiden markkinamiesten mukaan pitäisi heti *korvata* vanhemmat ja perinteisemmät tavat pelata. VAIKKA kyse on oikeastaan siitä, että ne tulevat siihen rinnalle. Juuri aiemmin mainittujen "kasvupyrähdysten" takia liiketunnistus, Kinect, musapelit, ym saattavat alussa saada hyvääkin tuulta purjeisiin, mutta lopulta jäävät taas taka-alalle.

Ohjauksen kehityksessä ja vaihtoehtoisissa tavoissa ei ole sinänsä mitään vikaa tai väärää jos ne pidetään siinä rinnalla muiden mukana. Mutta ajatus että niiden mukana padi jotenkin kuolisi on absurdi. Ja en ymmärrä miten kukaan pelaamista rakastava ylipäänsä toivoisi ns. padipelaamisen kuolemaa. Eikö nyt Wii jo todistanut mitä kuraa pahimmillaan (parhaimmillaan tietysti kuitenkin peliklassikkoja) saadaan aikaan kun koko konsoli suunnitellaan lähes pelkästään liiketunnistuksen ja "familyfunin" ympärille? Myyntiluvut kertovat vain yhden puolen.

Valitettavasti nyt Sonyn ja MS:n konferenssien jälkeen voi sanoa, että muutos ei tule sieltä suunnalta.

Eikä tarvitse. Ongelma MS:n ja Sonyn E3-tarjonnan kanssa oli lähinnä se, että lähes kaikki pelit tiedettiin jo etukäteen tai sitten sieltä ei tullut tarpeeksi "exclusive" matskua. Minua ei sinänsä kiinnosta hienot demot, trailerit tai presentaatiot - siksi en katsonut E3-feediä tänäkään vuonna.

Mutta Nintendo saa puolestani kulkea omaa polkuaan - hyvinhän se polku on firman kassalle toiminut Wiistä lähtien. Mutta kunhan esim. Sony pysyy peruspelaajien puolella niin olen erittäin tyytyväinen (Move on kiva - mutta pidetään se siellä vaihtoehtoisissa tavoissa kuitenkin).
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Ohjauksen kehityksessä ja vaihtoehtoisissa tavoissa ei ole sinänsä mitään vikaa tai väärää jos ne pidetään siinä rinnalla muiden mukana. Mutta ajatus että niiden mukana padi jotenkin kuolisi on absurdi. Ja en ymmärrä miten kukaan pelaamista rakastava ylipäänsä toivoisi ns. padipelaamisen kuolemaa. Eikö nyt Wii jo todistanut mitä kuraa pahimmillaan (parhaimmillaan tietysti kuitenkin peliklassikkoja) saadaan aikaan kun koko konsoli suunnitellaan lähes pelkästään liiketunnistuksen ja "familyfunin" ympärille? Myyntiluvut kertovat vain yhden puolen.

Tästä ovat vastuussa kehittäjät. Toki osa Wii-peleistä kaatuu mielettömään kapulan heilutteluun, mutta ei padillakaan kontrollit automaattisesti ole ideaaliset. Joihinkin peleihin liikkeentunnistus sopii paremmin kuin toisiin. Mario kart Wiitä on tullut pelailtua yli 200 tuntia. Tästä ehkä pari tuntia on pelattu cuben ohjaimella. Wiimotella ohjaus yksinkertaisesti vaan tuntuu luonnollisemmalta ja ennen kaikkea hauskemmalta. FPS-peleissä kahden tatin ohjaus ei ole koskaan tuntunut luonnolliselta, ja vaikka Wiimote ei ihan hiiren tasolle pääsekään, tuntuu se silti huomattavasti sulavammalta kuin tattien kanssa sohlaaminen. Toisaalta on myös pelejä, joihin Wiimote ei tuo mitään uutta. Sonic Coloursia esimerkiksi pelaa mieluummin padilla, koska liikkeentunnistusta ei käytetä pelissä mitenkään hyväksi.

En usko, että Wii U:n ohjain vaikuttaa itse pelaamiseen yhtä radikaalisti kuin Wiimote. Se kuitenkin mahdollistaa uusien ideoiden kokeiluja tarjoten kuitenkin samalla "normaalin" kahden tatin ja näppäinten yhdistelmän. Jos kosketusnäyttöä ei käytetä itse pelissä hyväksi, voi sitä käyttää vaikka walkthrough:n lukemiseen. Ohjain kuitenkin mahdollistaa myös uudenlaisten ohjaustapojen kokeilua ja näin tarjoaa kokemuksia, joihin muut alustat eivät pysty. Perinteisellä padilla on vielä paikkansa, mutta kuinka kauan? Mitä nykyiset tehokonsolit pystyvät padeillaan tekemään, mitä PC ei pystyisi tarjoamaan? Yhä useammat kaverit ovat siirtyneet PS3:sta PC:n puolelle, koska multiplattarit pyörivät PC:llä huomattavasti paremmin ja ovat kaiken lisäksi vielä halvempia. Lisäksi näppäimistö ja hiiri ovat peleissä tarkempi ja vaivattomampi ohjauskeino vaikka inventaarioiden selailuun. Wii U jää epäilemättä tehoissa PC:n jalkoihin ennemmin tai myöhemmin, mutta erilaisilla ohjaustavoilla se pystyy tarjoamaan myös erilaisia kokemuksia, jotka saattavat ratkaista, mille alustalle pelaaja haluaa jonkin pelin ostaa.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Tästä ovat vastuussa kehittäjät. Toki osa Wii-peleistä kaatuu mielettömään kapulan heilutteluun, mutta ei padillakaan kontrollit automaattisesti ole ideaaliset. Joihinkin peleihin liikkeentunnistus sopii paremmin kuin toisiin. Mario kart Wiitä on tullut pelailtua yli 200 tuntia.

Kyllä, Nintendon omat tuotannot ovat yleensä laadukasta kamaa (tiettyjä poikkeuksia lukuun ottamatta tietysti), mutta suurin osa 3rd partysta teki Wiille hyvinkin keskinkertaisia pelejä - TAI kun teki jotain hyvää niin ne eivät myyneet tarpeeksi tai olivat liian "mature".

En muutenkaan ole ollut koskaan itse liiketunnistusta vastaan. Olen vastaan sitä osin Nintendomaista ajattelua, jossa kaikki pyörii yhden ohjaustavan ympärillä, ja joka laittaa perinteisemmät ohjaustavat (lähinnä pad) kakkosluokkaan. Ehkei näin käy Wii U:n kanssa, mutta aika paljon tablet-ohjain tuntuu nyt olevan taas homman ytimessä.

Itse ennustan Wii U:sta Nintendon paluuta N64/GC-aikaan. Laite myy, muttei säkenöi. Laitteelle tulee jotain hyviä pelejä, mutta ne eivät pelasta. iPadit ja muut ovat jo sen verran tuttuja ihmisillle, ettei table-ohjain enää sen kummemmin mullista mitään (toisin kuin Wiin liiketunnistus aikanaan).

Mutta ainahan voin olla väärässä. Varsinkin Nintendon kohdalla.

Perinteisellä padilla on vielä paikkansa, mutta kuinka kauan?

Niin kauan kuin on konsoleita, on myös padin pelaajia. Niin kauan kun konsoleille tehdään CoD, GTA, Halo, Uncharted, Mass Effect ym ym tyylisiä pelejä, niin niiden ensisijainen ohjaustapa on pad. Minusta se on niin yksinkertaista. Eli kysymys olisi sitten varmaan, että miten kauan konsolit sinnittelevät?

Minusta on vaikea nähdä, että Nintendon konsoli ja PC olisivat ne tulevaisuuden kaksi pääasiallista pelialustaa. Alustat ovat jo nyt niin jakautuneita, että pelaamista harrastetaan monella eri alustalla.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Okei, pettyms. Sony voitti tän E3:n. Missä oli peliyllätykset?? Joka-ikinen hyvä peli (Pikimin 3, Mario, Batman, Zombi U, Lego City) oli tiedossa jo aiemmin.

PS. Mahen ei tarvi edes tulla sanomaan kuinka Nintendo-Land muuttaa pelaamisen ikuisiksi ajoiksi, me tiedetään että sä ajattelet niin joka tapauksessa.

edit: Se oli kyllä hyvä uutinen että Wii U tukee kahta täblettiiii. Mutta pettymys siitä huolimatta. Missä uusi Metroid ja uusi Zelda, entä uudet franchiset?
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Nintendon sivuilla tuo streami jatkui itse asiassa jonkin verran pidempään. Mielenkiintoisin esitteillä ollut nimike oli tuo Batmonnin panssariversio, josta näkyi lisää kuvamateriaalia ja GamePadin käyttöä.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Olihan tuon Wii U:n haalareissa onneksi pari aikuisempaan makuun sopivaa peliä esiteltävänä, kuten tuo Zombie U, TTT 2 ja bättis.

Katsotaan puolen vuoden päästä, josko Mature -osasto olisi kasvanut(sillä ajalla myöskin välittynee ihmisille, jatkaako Nintendo enemmän perheystävällisemmällä linjalla, kuten aikaisemminkin, vai aletaanko heidän tuotantoon sisällyttää enempi myös isompaan ikäluokkaan ehtineitä pelittäjiä kiinnostavaa kampetta). Minulla ei muutenkaan ole tällä hetkellä rahaa kuin Gravity Rushiin, joten pankkitilin saldoa peliharrastuksen ylläpitämiseksi täytyy alkaa tuasen kasvattamaan.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Se oli kyllä hyvä uutinen että Wii U tukee kahta täblettiiii. Mutta pettymys siitä huolimatta. Missä uusi Metroid ja uusi Zelda, entä uudet franchiset?
Nythän tulee vielä toinenkin tilaisuus jossa Nintendo käsittelee enemmän pelejä. Ajankohta taisi olla kello 4.00 keskiviikkona tai torstaina :confused:
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Nythän tulee vielä toinenkin tilaisuus jossa Nintendo käsittelee enemmän pelejä. Ajankohta taisi olla kello 4.00 keskiviikkona tai torstaina :confused:

Eikös tuo ollut 3DS-peleille tarkoitettu.

Mutta 3rd partyiltä ilmeisesti jäänyt jotain näyttämättä. Gametrailersilla just esittelivät Platinum Gamesin uutta Wii U peliä, P-100. Tollaista ihan näppärää isometristä toimintaa näytti olevan.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)


Innovatiivisuudesta en tiedä, mutta pelaamistapa on kohtalaisen kiinnostavasti suunniteltu tuossa kauhumätössä.

Lisää Mature nimikkeitä kuitenkin tarvitaan. Tai ainakin minä tarvitsen, jotta voisin olla varma ettei uusi konsoli jäisi pölyttymään nurkkaan, kun se muutama peli on pelattu läpi/puhki.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Vau. Tämän konferenssin perusteella Wii U:lle ei kyllä voi hirveän hyvää menestystä povata. Ovatko ne kiinnostavat ideat piilossa, vai eikö niitä yksinkertaisesti ole? Wii-pelaajilla on jo Wii Fit Plus, New Super Mario Bros. Wii ja varmasti Just Dance 4:kin tulee myös Wiille. Nintendo Land näyttää ainakin esittelyn perusteella melko ideaköyhältä pelikokoelmalta, vikaa on siis joko esittelyssä tai pelissä.

Muitakin Wii U -pelejä on tulossa, kuten Game & Wario ja Platinum Gamesin Project P-100, mutta köyhältä vaikuttaa tarjonta näidenkin kanssa. Lisäksi ei ole selvää, onko osa näistä peleistä digitaalisia julkaisuja. Millainen Virtuaalikonsoli-palvelu Wii U:hun tulee? Onko Wii U:n eShop auki heti julkaisussa, toisin kuin 3DS:n? Toivottavasti pelejä ja tietoa tulee vielä lisää E3:n aikana ja ennen julkaisua, mutta jos siellä on vielä paukkuja tallella, niin tässä konferenssissa missattiin pahasti tilaisuus tuoda niitä esille.

Vielä on liian varhaista sanoa mitään lopullista Wii U:n menestyksestä, mutta tämä konferenssi ei hirveästi valanut uskoa Nintendon ideoihin eikä Wii U:hun laitteena. Miiverse vaikuttaa varsin hyvältä idealta, mutta pelipuolella Nintendon ideat vaikuttavatkin sitten olevan erittäin vähissä. Jos Wii U floppaa, se ei johdu tehoista, ohjaimesta eikä nettitoteutuksesta, se johtuu peleistä.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Olihan tuon Wii U:n haalareissa onneksi pari aikuisempaan makuun sopivaa peliä esiteltävänä, kuten tuo Zombie U, TTT 2 ja bättis.

Se on se, kun niillä aikuisillakin on erilaisia makuja. Mun mielenkiintoa herätti eniten juuri ne Super Mariot, Pikminit sun muut "lasten pelit", vaikka tykkäisi ajatella kovasti aikuinen olevani jo. Etenkin sen jälkeen kun Sonyn ja MS:n presentaatioissa 50% peleistä oli lähes identtisen oloisia ensimmäisen persoonan kuvakulmasta kuvattuja räiskintöjä, jossa tähtäimen takana on joku geneerinen terroristi tms. nämä edellä mainittujen tyyppiset pelit olivat mukava piristysruiske sinne väliin.

Mutta kaikenkaikkiaan aika kylmäksi jätti kyllä tuo Nintendonkin presis....ei voi muuta sanoa. Jos nuo pelit, mitä siellä esiteltiin ehtii julkaisuun, niin kyllä voi silti sanoa, että launch line-up on semi-vahva. Muutama suht mielenkiintoinen first party ja lupaavia multiplattareita. Todennäköisesti noista lähtee jo 3-4 matkaan julkaisussa. Se vaan jäi harmittamaan kun tuo luvattu uusi mario oli se New Super Mario Bros...Olisin kovasti toivonut uutta, mullistavaa 3D mariota. Tai edes jotain puhetta uudesta Metroidista, F-Zerosta, Star Foxista tms. Tuo NSMBU on aivan epäilemättä taas 2D tasohyppelyiden aatelia, mutta ei mielestäni lanseerauspeli silti..

Myös wii U controllerin ominaisuuksien esittely jäi mielestäni aika laihaksi (olisin kaivannut esim. hehkutettujen Alien Colonial Marinesin Wii U specific-juttujen esittelyä tms.). Nintendo Land voi olla hauska etkoilupeli, kunhan muistavat bundlata sen puoli-ilmaiseksi jonku ohjaimen mukaan tms.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Se on se, kun niillä aikuisillakin on erilaisia makuja.

Näinhän se todellakin menee, ja hyvä niin. :)

Kyllä minäkin tykkään tietynlaisista "lasten peleistä". PS3:n Flower ja Journey ovat löytäneet tiensä meitin sydämeen. Flower musiikkinsa takia ja Journey tunnelman.

Mario ja Zelda eivät kuitenkaan hahmoina ole minulle kovinkaan kiinnostavia, ja siksi toivoisinkin Wii U:lle jotain ihan uudenlaista "lasten peliä", joka olisi kaikilta osin uusi kokemus, kuten yllä mainitsemani pleikkari nimikkeet. Ja, noh, sellainen josta minä innostuisin.

Tällä hetkellä olen kuitenkin enemmän täpinöissäni tuosta Zombie pelistä sekä bättiksestä, ja haluaisin saman tyylistä meininkiä lisää(jossa hyödynnetään yhtä hienolla tavalla tätä uutta näytöllistä padia).

Tunnustan. Olen teknologia friikki, sekä jonkin tason sci-fi hörhö. :D
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

En kyllä ole Alan Wakea lukuunottamatta tykännyt mistään kauhupeleistä, mutta IGN:n previkan perusteella Zombi U vaikuttaa kyllä aika hiton jänskältä.

Parista jännästä pelistä huolimatta kuitenkin luulen, että Wii U tulee taloon vasta 1-2 vuotta myöhässä, jos on tullakseen.

I fumble pathetically with the controls, trying to equip the shotgun I just found, before one of them bears down upon me and eats my face. It's here that I discover that death is permanent in ZombiU - and I lose all the stuff that I've managed to pick up. Restarting from the safehouse as another survivor, I encounter my former self in the same spot that I died, in zombified form. After blowing my head off, I discover that all the items I'd found were on the body. This is a cool mechanic, letting you recover what you've lost whilst keeping the sense of danger high.

If having to look up and down between the screen in your hands and the screen on your TV seems a bit awkward, well, it is – but it works, because it creates tension. If you’re looking through the loot on someone’s corpse, you’re focussed on the screen in your hands, leaving yourself exposed to attack. It means that you’re constantly flicking your gaze upwards fearfully whilst you rifle through someone's pockets or your own backpack, like you would look over your shoulder if you were doing so in real life.

E3 2012: ZombiU is Real Survival Horror - IGN
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Toivottavasti Epiciltä tulee joku hieno Unreal Engine demo Wii U:lle, jäin kaipaamaan jotain kunnon grafiikkademoa, kuten viime vuonna oli.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Grafiikkademon puuttuessa tässä olisi screenshotteja Wii U peleistä.
Screenshoteista ei aina tiedä kun ne voidaan ajaa photoshopin läpi että niistä tulee nätimpiä.
 
Vastaus: Nintendon uusi konsoli, Wii U (2012)

Tavallaan hyvä pointti, jonka valitettavasti joudun kääntämään sua "vastaan" (tavallaan). Nämä liiketunnistusjipot, ohjaimettomat ohjaukset, musapelit, kosketusnäytöt, ym ovat juuri sellaisia "pyrähdyksiä", joista ala hetkeksi innostuu - puhumattakaan itse firmojen markkinakoneistoista joiden mukaan ne ovat pelialan pelastus ja tulevaisuus. Hetkeksi jopa osa pelaajista uskoo näihin puheisiin ja tietyn ajan ne ovat jopa kuumaa kamaa.

Ja sitten yleensä käy, että kun kohu, hype ja pöly pikku hiljaa laskeutuu (tai ainakin tasaantuu), niin ne siirtyvät taka-alalle. Ja mikäs siellä taas on pelaajilla kourassa? Noh se "perinteinen" padi tietysti.

Kirjoitin tästä samasta asiasta jo aikaisemmissa viesteissäni. Ongelma on, että "pölyn" selvittyä useimmilla pelaajilla ei ole pädi kourassa, vaan pelit jäävät kokonaan pelaamatta. Pädipelit eivät korvaa liiketunnistuspelejä, nykyisten HD-konsolien ydintarjonta ei korvaa Wii-tarjontaa.

Kuten jo aikaisemmin luonnehdin, on olemassa se tietty pelaajien ydinjoukko, joka tyytyy pädipelaamiseen, eikä pelkästään tyydy, he ovat tyytyväisiä siihen, jopa vaativat sitä. Mutta pelien tekeminen vain tälle joukolle merkitsee pitkällä tähtäimellä pelialan supistumista ja kuivumista.

Se laajempi yleisö todellakin tarvitsee aina niitä uusia juttuja ja tuoreita ideoita. Wiin menestys laantui pitkälti siihen, että niin Nintendo kuin third partytkaan eivät osanneet laajentaa liiketunnistuspelaamisen konseptia kovin pitkälle Wii Sportsista. Wii Sportsista kyllä tuli lukuisia klooneja, mutta nämä tyytyivät kopioimaan, eivät viemään Wii Sportsin toteutusta pidemmälle. Se on myös osasyy siihen, miksi Kinect ja Move ovat saavuttaneet edes jonkinasteista kysyntää: ihmiset janoavat uusia Wii Sportsin kaltaisia kokemuksia ja sen konseptin viemistä eteenpäin, ja niitä haetaan kilpailevilta konsoleilta, kun kysyntää ei osattu kunnolla hyödyntää Wiillä. Wii Sports Resort tuli vuonna 2009, Wii Fit Plus samana vuonna. Nyt olemme vuodessa 2012, seuraavaa Wii Sportsia ei ole edes tiedossa, ja Wii Fit U vaatii uuden konsolin. Todellisuus on kaukana siitä, että Wii Sportsin näyttämää tietä olisi seurattu tarpeeksi laajassa mittakaavassa Wiillä, ja Wii U:n kanssa Nintendo on kenties jo hukannut tilaisuutensa.

Tämä on Wii U:n ongelma: se ei välttämättä pysty tarjoamaan Wii-pelaajille heidän odotuksiinsa yltäviä pelejä. Jos Nintendo ei pystynyt, osannut tai halunnut hyödyntää Wiin konseptia täysin Wiin elinaikana, miten he pystyisivät siihen Wii U:lla kun heillä näyttää olevan vaikeuksia saada edes uutta Wii Sportsia ulos? Ja jos Sony ja MS eivät pysty tai osaa täysin sitoutua Wii-menestyksen synnyttäneeseen filosofiaan, miten he pystyisivät tarjoamaan Wii-pelaajille tyydyttävän vaihtoehdon? Wii-pelaajan vaihtoehto eivät ole pädipelit ja Wiitä perinteisemmät konsolit, vaan pelaamattomuus.

Eikö nyt Wii jo todistanut mitä kuraa pahimmillaan (parhaimmillaan tietysti kuitenkin peliklassikkoja) saadaan aikaan kun koko konsoli suunnitellaan lähes pelkästään liiketunnistuksen ja "familyfunin" ympärille?

Kyllä kenen tahansa asiansa tuntevan pelaajan pitäisi tuntea Wiin pelivalikoima sen verran hyvin, että tuollaisia väitöksiä ei voi vakavissaan esittää. Wii Sports -konseptin alihyödyntäminen tarkoittaa myös, että Wiillä oli hyvin paljon perinteisiä pelejä. Näistä seikoista huolimatta Wiillä oli tässä sukupolvessa ylivoimaisesti paras ja monipuolisin pelivalikoima, ainakin minun makuuni.
 
Ylös Bottom