Tässä on niin vähän uutta, että en tohtisi peliä edes Nioh 3:ksi nimittää. Taistelumekaniikasta on mm. riisuttu kaikki skillsit, taisteluasennot pois. Muutenkin näpertämistä on vähemmän. Nioh 2:ssahan mm. pelattiin kahden henkiolennon statsien vaikutuksilla yms. Elementtisysteemi on jäänyt tässä vähän etäiseksi, muuten kuin vaikutuksilla statseihin ja HP:hen. Taiat (wizardry) ovat lähinnä tussahtava vitsi, jolleivat ne parane myöhemmin reilusti.
Moraalisysteemi on ihan toimiva, tosin tulee ne kaikki liput kentästä kerättyä joka tapauksessa - merkitys jää siis aika pieneksi kun nollasta aloitetaan kuitenkin.
Deflect on se toinen uudistus; se toimii lopulta ihan OK kun sen oppii, ja ehkä jopa vähän helpottaa tätä pelityyppiä kun ikkunakin on aika armollinen - tosin tuossa on jotain heittoakin.
Aseiden ominaisuuksien siirtely on minusta helpompaa tässä. Voit valita ominaisuuden jonka siirrät ”kirjastoon”, ja sieltä suoraan uuteen aseeseen. Mielestäni blacksmith tulisi vaan olla koko ajan saatavilla, vaikka karttamoodissa.
Muuten peli on kyllä lähes yksi yhteen Niohien kanssa, vain Kiinan maisemissa ja Kiinan mytologialla. Jopa ne uudet ”henki-eläimet” välianimaation kera aina bossin päätteeksi.
Outoa on se, ettei peli heitä karttaan tehtävän päätteeksi vaan jatkaa suoraan seuraavaan. Miksei vaikka sinne kylään?
Graafisesti peli on aika heikko esitys. Ei sais enää ”uuden sukupolven” konsolilla joutua tyytymään PS4-tason grafiikkaan sulavan ruudunpäivityksen kustannuksella. Joka muuten myös takkuaa isommissa bossitaisteluissa enemmän kuin saisi. Toivottavasti joku hotfix tai isompi päivitys on tulossa.
Hyvä peli, silti! Kuolo korjaa aika usein, kuten perinteeseen kuuluu!
