Vastaus: Xbox One [Hype]
Tuo MS:n online-tarkistus toiminee siten, että pelin käynnistyksessä se merkkaa pelin olevan käytössä. Sitten joko 24h tunnin jälkeen (jos esim. verkko menee pois päältä ja pelin sammuuttaa) tai peliä sammutettaessa se merkataan taas "vapaaksi", jolloin joku näistä 10 "perheenjäsenestä" voi pelin käynnistää. Ja sama homma, kun perheenjäsen käynnistää pelin, niin peli merkataan "varatuksi". Perheenjäsenen pelatessa peli merkitään tunnin päästä jo vapaaksi, jos netti ei ole käytössä ja samalla ilmoitetaan perheenjäsenelle, että peli sammuu.
Tai noin sen itse toteuttaisin. En tiedä onnistuisiko tosin semmoinen, että käynnistät pelin kotona ja katkaiset netin, sammutat pelin ja konsolin, pakkaat boxin autoon ja käynnistät pelin (ilman nettiä) mökillä. Tällöin xbone tietää, että nettiin on ilmoitettu peli varatuksi, jolloin sallinee pelin käynnistyksen?
Lainasin
pougetia tuolta konsolisotaketjusta, tämä ketju sopii paremmin tähän pohdintaan. Mietin tosiaan samaa eilen unettomana yönä (huomaa selkeästi kesäloman alkaneen ja opiskelujen päättyneen). Mietin myös, miten olisi mahdollista toteuttaa all-digital-järjestelmä ilman MS:n introdusoimaa DRM:ää, tai ainakin kevyemmällä ratkaisulla. (Kertokaa, jos olen missannut/en ole ajatellut jotain, tämä olisi oikeasti todella mukavaa ja hyödyllistä.)
Lähtökohtana on siis oltava kuitenkin se, ettei samaa peliä voi pelata kahdella tai useammalla konsolilla samaan aikaan - tällöin kuluttajan olisi mahdollista kikkailla kaksi peliä yhden hinnalla, kun esimerkiksi toinen asennetaan isäntäkonsolille ja toista pelataan vaikka levyllä. Tämä poissulkee sen kaikkein ensimmäisen ja naiiveimman tavan, jossa
1) peli rekisteröitäisiin vain yhdelle tilille, jonka jälkeen sen levy toimisi kuin mikä tahansa pelilevy kuudennesta sukupolvesta alaspäin.
Tämä siis ei tule kysymykseen. Toinen ehdotus voisi olla se, että
2) peli on aina asennettava uudelle konsolille, ja kun se asennetaan käyttäjälle X, siirtyy sen käyttöoikeus käyttäjälle X. Jos käyttöoikeus on ollut aikaisemmin käyttäjällä Y, ei tämä enää voi pelata peliä.
Tämä voisi toimia, mutta offline ei edelleenkään tule kysymykseen. Jos käyttäjän Y konsoli on offlinessa, voi käyttäjä X asennella pelin rauhassa Y:n tästä häiriintymättä, ja hommahan voisi jatkua ad infinitum. Kolmantena tapauksena pomppaa pienen aivonystyröiden hieronnan jälkeen mieleen
3) peli on aina asennettava uudelle konsolille, ja molempien käyttäjien, X:n ja Y:n, on oltava yhteydessä internetiin käyttöoikeuden siirtyessä. Jos käyttäjä Y ei ole internetissä, ei käyttäjä X voi periä käyttöoikeuttaan tältä.
Tämä mahdollistaisi käytettyjen pelien kaupan sekä teoreettisesti rajoittamattoman offline-ajan online-aktivoinnin ja jonkinasteisen kommunikaatiotarpeen hinnalla. Mutta eihän tämäkään toimi. Tällä ratkaisulla on taas mahdollista ladata pelejä mielivaltaisen suurelle määrälle konsoleita ihan vain niin, että latailee ensin pelin, katkaisee konsolin internet-yhteyden, siirtyy toiselle konsolille omalla tilillään, lataa taas tälle pelin, katkaisee netin, ja jatkaa jälleen ad infinitum. (Miten Steamin offline-moodi handlaa tällaiset tapaukset?) Jotain konsolisidonnaisuutta siis tarvitaan. Mutta jos pelit on sidottu yhdelle konsolille, tuhoaa tämä koko pilvipalvelun kantavan ajatuksen. Tästä päästään seuraavaan ratkaisuun, jossa
4) sama kuin 3), mutta sillä lisäyksellä, että jotta käyttäjä Y voi käyttää pelikokoelmaansa muilla päätteillä, on isäntäkonsolin oltava standby-tilassa verkkoon yhdistettynä, jotta siltä voidaan viedä annetun pelin käyttöoikeus.
Toimisiko tämä sitten? Ehkä, mutta tässä vaiheessa varmuuteni alkaa hieman haparoida sen suhteen, olisiko oma ratkaisuni erityisesti MS:n vastaavaa parempi. 24:n tunnin tarkistuksissa täysin verkkoon kytkemätön konsoli ei aiheuta ongelmia uudelle päättelle siirryttäessä (ellei konsolia ole käytetty 24:n tunnin sisällä ja sitten katkaistu internetistä).
Näyttäisi siltä, että digitaaliseen aikaan siirryttäessä jotkin asiat joutuvat ihan konseptuaalisesti kärsimään. Käytettyjen pelien kauppa tuntuisi silti olevan vielä pelastettavissa - ja onhan MS jotain "participating retailers" -juttua asiasta heittänytkin. Käytettyjen pelien kaupan mahdollistaminen vaatii vain, ensimmäistä kertaa konsolien historiassa, huomattavasti enemmän työtä ja vaivaa kuin sen sivuuttaminen.
Onko tämä oikein? En minä tiedä, mutta en nyt oikeastaan osaa enää vastata siihenkään, onko se niin väärin.