Vastaavasti Game Passiin tulevat kaikki Microsoftin omien studioiden pelit day one, ja ovat toistaiseksi pysyneetkin siellä jatkuvana tarjontana. Tämä on kyllä itselleni tosi iso juttu, varsinkin kun niitä omia studioita on nykyään niin paljon. Onhan se ollut todella mukavaa pelata vaikkapa Starfieldia, Indiana Jonesia sekä uusinta Doomia heti julkkarissa ja pelkästään Game Passin kuukausimaksun hinnalla. Tuo ei kuitenkaan tunnu vetovoimaltaan ainakaan vielä riittävän saada vannoutuneita pleikkarifaneja siirtymään kilpailijan leiriin.
Itselle tässä on ihan selkeä syy miksi GP ei ole minulle mikään juttu. Haluan ostaa pelit fyysisenä. Odotin tuonkin Indyn fyysisenä ja nuo muut on jääneet ostamatta koska ei vain ole innostaneet ostoon asti kun on ollut parempaakin tarjolla. Sama kaiken muun kanssa. Ihan sama mitä maksaa mutta haluan ne itselle enkä mihinkään palveluun. Saati edes diginä.
Game Passin ainoa oikea, isompi plussa itselle on se, että sen kautta voisi pelata pienempiä, muutenkin vain diginä saatavia ja tuntemattomampia teoksia, joita ei ehkä uskalla muuten itselle asti ostaa. Toisaalta vaakakupissa painaa myös aika, sillä en tunne että ehtisin käyttää palvelua tarpeeksi hintaansa nähden tai jos käyttäisin, niin jäisi muut pelit taas paitsioon.
Toki valtaosalle syy voi ollakin ihan vain se "fanitus", mikä siis voi tarkoittaa muutakin kuin sokeaa fanitusta ja olla ihan vain tottumista ja/tai laiskuutta, ettei jakseta vaihtaa siitä, mihin on totuttu. Sama se on kaikessa muussakin: kun on Toyotaa/Samsungia/whatever ollut ennenkin, niin sitä on jatkossakin. Ei se sen ihmeellisempi asia ole.
Itselleni se olisi ainakin ihan superiso juttu, kun omasta pelikirjastostani löytyy yli 600 pelin Steam-kokoelma, jota tosin olen ainakin osittain pystynyt hyödyntämään Steamdeckin kautta. Puhdasverinen PC ei ole minulle kuitenkaan enää minkäänlainen vaihtoehto, joten tuo ”pelaa kaikkea”-konsoli kyllä todellakin kelpaisi!
Vaan kuinka monelle konsolipelaajalle on merkittävä asia joku pc-pelien ja kauppapaikkojen tuleminen konsolille? Me ollaan pelifoorumilla, jossa tuo varmasti korostuu mutta miten paljon on porukkaa, jotka konsolipuolella toivoo pc-alustoja konsolille? Saati pelaajat, jotka on jo pc-pelaajia, jotka haluaa siirtyä pc-konsolin pariin, joka ei edes tarjoa mitään ekstraa pc:ehen verrattuna.
En vain laajemman yleisön kohdalla löydä sitä porukkaa, joka tuosta olisi innostunut. Siitä huolimatta että paperilla tuollainen "pelaa aika lailla kaikkea mitä voi yhdellä laitteella"-vehje tuntuu unelmien täyttymykseltä. Minulle vain jo nyt nykykonsolit pelittää niin laajasti eri pelejä etten minä ole osannut mitään pc-tarjontaa siihen kaivata päälle. Mitä siellä on, mitä ei konsoleilla olisi ja joka olisi jotenkin merkittävää isolle yleisölle?
Arvostan toki valinnanvapautta, eli voi valita miltä kauppapaikalta pelinsä ostaa, mutta jos pysytään pelikatalogissa, niin onko se pc-alustojen tuominen muka oikeasti merkittävä asia isolle yleisölle? Onko ollut paljonkin porukkaa, joka olisi kaivannut Steamiä konsolille eikä olisi pc:lle jo siirtynyt jos se kaipuu on niin suuri?
Olen jossain toisessa ketjussa näiden PS5 yksinoikeuksien perään kysellyt ja ei niitä kieltämättä montaa ole. PS5 on löytynyt taloudesta viime marraskuusta ja olen pelannut sillä läpi Demon's Souls Remaken, Quantum Errorin ja sitten vielä ei-PS5-yksinoikeuden, mutta PlayStation yksinoikeuden Gran Turismo 7:n.
No joo, tottahan se on ettei niitäkään nykyään taida pahemmin olla kun porttailevat pelejään pc:lle. Mutta koska mitään merkittäviä (jos ollenkaan) yksinoikeuksia ei ole pc:llä tai Xboxillakaan, niin eroksi jää se, että Sonyn pelit tulevat pleikkarille tyyliin vuotta tai useampaa aiemmin. Näillä eroilla luulisi silläkin olevan jotain merkitystä.
Minulle valinnoissa siis on nämä vaihtoehdot:
1) 2 laitetta, jotka tarjoavat saman pelikatalogin (se huhuiltu "pelaa kaikki"-Xbox sekä pc)
2) laite, joka tarjoaa saman kuin yllä mutta myös tiettyjä pelejä reilusti aiemmin kuin ne tulevat yllä mainituille alustoille (pleikkari)
3) laite, jolla on oikeasti pelejä, joita ei tule muualle (Switch)
Mielestäni tuossa on vain kaksi laitetta, jotka on selvästi järkevämpiä ostoksia pelivalikoiman perusteella. Muut syyt sitten erikseen.
Olen samaa mieltä, että Playstationin yksinoikeudet ei ole se isoin syy miksi se myy massoille, vaan pikemminkin se, että "kun muillakin on pleikkari" ja edelliseltä hurjan suositulta konsolisukupolvelta mukana tuleva jo ostettu pelikirjasto.
On varmasti MS:n möhläyksilläkin vaikutusta, mikä on vaikuttanut maineeseen, joka on aina muutenkin ollut se vähemmän arvostettu. Always Onlinen haamu on myös yhä konsolissa asti mukana nykypäivänäkin - koittakaapas miltä vaikka Series X:n käyttis näyttää ilman nettiyhteyttä: se on ihan rampa. Pleikkarilla netin katkeaminen ei näy läheskään samalla tapaa käyttäjälle. Microsoft menetti myös sen vauhtinsa, mikä niillä oli kulta-ajallaan, eli X360-ajalla. Silloin itselläkin oli pitkään vain tuo konsoli ja PS3 tuli vasta sen elämän loppupäässä kun piti päästä pelaamaan yksinoikeudet. Sen jälkeen ollut molempien valmistajien laitteet joka sukupolvessa ja aina tilanteen mukaan ollut jompaa kumpaa ykköslaitteena, lähinnä riippuen siitä, mikä konsoli ollut milläkin hetkellä tehokkain: PS4 -> PS4 Pro -> Xbox One X -> PS5 -> PS5 Pro.
Mutta toki voidaan varmasti sanoa että valtayleisölle se pelkkä Sony ja Playstation on merkittävämpiä kuin mitä niillä voi pelata. Ja toisaalta siihen minä oman mietintäni pohjaankin: minkä verran ihmisille oikeasti merkitsee muka se, että jatkossa voikin pelata konsolilla myös Steamin, Epicin ja Gogin eli pc-pelejä? Eli mitä ne on käytännössä, mitä ei tähän asti ole voinut pelata?
Omaan makuun Microsoft on oikealla tiellä Xbox-PC hybridin kanssa, millä voisi pelata kaikkea, mutta konseptin pitää olla loppuun asti mietitty. Sillä ei ole mitään väliä ovatko tulevat pelit Xbox vai PC versioita, koska PlayAnywhere pitää tästä huolen yhteensopivuudesta joka tapauksessa huolen. Pelkkä PC-versio uutuuspelistä siis riittää, mutta tietysti sen pitää olla Xbox kauppapaikan versio, ei esim. Steamin. Isoin kompastuskivi ei siis ole se onko laitteen uudet pelit Xbox vai PC pelejä, vaan se voiko laitteella pelata vanhoja Xbox pelejä. Taaksepäin yhteensopivuus pitää toimia jopa levyversioiden kanssa mielellään yhtä hyvin ja kattavasti kuin se nyt toimii Xbox Series X:llä.
Näin juuri. Siitä tulee pelkkä yksinkertaistettu pc jos se ei enää millään tapaa pyöritä ns. "oikeita" konsolipelejä. Jos siis kaikki sisältö on samaa, mitä voi pelata pc:llä, on se käytännössä pc. Siinä kohtaa on sama jo pelata pc:llä tai ainakin katsoa, minkälaista kapinetta saisi siltä puolelta hankittua.