Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yakuza/Like A Dragon -pelisarja

Reilu 5h takana ja alkaa tuo uusien hahmojen ja tarinan setup osio olemaan takana ja peli voi vihdoin alkaa, kertoo aika paljon mikä määrä tarinaa tässä pelissä on kun 5h täytyy pelata että saa ensimmäisen sivutehtävän. :eek:

Ei siinä minä olen tykännyt pelistä kuin hullu puurosta, ihan selkeästi pelisarja kaipasi tätä uudistusta kun kaikki tuntuu niin freesiltä, mutta silti Yakuzalta. Ehkäpä tässä pikkuhiljaa alkaa aukeamaan uusia jobeja ja hahmoja partyyn ja kaikennäkösiä sivuaktiviteettejä.
 
Reilu 5h takana ja alkaa tuo uusien hahmojen ja tarinan setup osio olemaan takana ja peli voi vihdoin alkaa, kertoo aika paljon mikä määrä tarinaa tässä pelissä on kun 5h täytyy pelata että saa ensimmäisen sivutehtävän. :eek:

Ei siinä minä olen tykännyt pelistä kuin hullu puurosta, ihan selkeästi pelisarja kaipasi tätä uudistusta kun kaikki tuntuu niin freesiltä, mutta silti Yakuzalta. Ehkäpä tässä pikkuhiljaa alkaa aukeamaan uusia jobeja ja hahmoja partyyn ja kaikennäkösiä sivuaktiviteettejä.
Jep, sieltä ne aukee. Nimimerkillä: nyt noin 9 tuntia takana. Tosi hyvää settiä on tämä peli.
 
Loistavasti kyllä miten pelin RPG elementit on saatu osaksi tarinaa, grindaaminen, jobin vaihtelu ja kaikki Hero hömpötys on vain osa päähahmon elämää :D

Pieniä miinuksia pelille täytyy antaa kahdesta asiasta.

1. pelissä on automaattinen teksti noissa kohdin missä ei ole ääninäyttelyä, olisi kiva jos sen nopeuden saisi valita niin ei tarvitsisi painaa nappia ollenkaan.

2. se press X to skip nappi joka näkyy joka cutscenessä mitkä on tehty in game moottorilla, todella häiritsevää.

Mutta tämä on niin pientä nipottamista että muuten on ollut tähän asti paras pelaamani Yakuza.
 
Perus-PS4:llä ei kyllä harmillisesti toimi teknisesti oikein hyvin tää. :( Nykii aika häiritsevästi vähän joka paikassa ja isoja framerate droppeja, ainakin Kamurochossa (en ole vielä päässyt pidemmälle). Outoa sinänsä, koska muut Dragon Enginen pelit (Yakuza 6, Kiwamit) sekä myöskin se alkuvuonna tullut pelattava demo toimivat ihan moitteitta. Toki tuosta näkee että graafisesti paukkuja on lisätty ja ehkä tavoiteltu suoraan "next gen" -osastoa.

Ei tullut koskaan Pro:ta hommattua (ei ole 4K-telkkuakaan), joten ennen vitosta täytyy prutputtaa perusmallilla... :p Paras versio taitaakin olla Xboxille (Xboxeille?), joka on käsittääkseni 60fps. Pro:kin taitaa olla 30fps tosin, mutta ehkä se olis smoothimpi.

(Arvosteluun liittyen muuten pieni kommentti - "Kamurocho":han ei ole kaupunki, vaan kaupunginosa...tai kaupunginosan kaupunginosa. Eli fiktionaalinen versio Tokion Shinjukun Kabuki-Cho:sta, joka on yöelämän, escort-baarien ja oli ainakin joskus myös vähän sellaisen hämärähomman kehto...(tähänkin peliin hieman viitaten) ;)
 
Perus-PS4:llä ei kyllä harmillisesti toimi teknisesti oikein hyvin tää. :( Nykii aika häiritsevästi vähän joka paikassa ja isoja framerate droppeja, ainakin Kamurochossa (en ole vielä päässyt pidemmälle). Outoa sinänsä, koska muut Dragon Enginen pelit (Yakuza 6, Kiwamit) sekä myöskin se alkuvuonna tullut pelattava demo toimivat ihan moitteitta. Toki tuosta näkee että graafisesti paukkuja on lisätty ja ehkä tavoiteltu suoraan "next gen" -osastoa.

Ei tullut koskaan Pro:ta hommattua (ei ole 4K-telkkuakaan), joten ennen vitosta täytyy prutputtaa perusmallilla... :p Paras versio taitaakin olla Xboxille (Xboxeille?), joka on käsittääkseni 60fps. Pro:kin taitaa olla 30fps tosin, mutta ehkä se olis smoothimpi.

(Arvosteluun liittyen muuten pieni kommentti - "Kamurocho":han ei ole kaupunki, vaan kaupunginosa...tai kaupunginosan kaupunginosa. Eli fiktionaalinen versio Tokion Shinjukun Kabuki-Cho:sta, joka on yöelämän, escort-baarien ja oli ainakin joskus myös vähän sellaisen hämärähomman kehto...(tähänkin peliin hieman viitaten) ;)

Se on harmi kuulla koska series x tämä on ollut ihan unelma pelata 60 FPS.
 
Se on harmi kuulla koska series x tämä on ollut ihan unelma pelata 60 FPS.
Jep, toiminut kyllä tosi hyvin Xbox Series X:llä. Olettamus tietysti on, että pyörii sulavasti myös PS5:llä.

Harmillisesti tosin Yakuzan tallennus ei ole siirrettävissä PS4:ltä PS5:lle, joten jos nyt pelin aloittaa PS4:llä, niin sillä se on loppuun pelattava, jos ei siis halua aloittaa alusta.
 
Jep, varsin harmillista, etenkin kun noissa mainitsemissani ei ollut ongelmia...eikä resokaan taida olla kuin 720P ja 1080P:n väliltä. Ehkä joku update voi auttaa asiaan. Voikohan "PS4-versiota" pelata PS5:llä niin että savet saisi mukaan? Virallinen PS5-julkaisuhan oli vasta joskus ensi keväänä, joka päivittyy ilmaiseksi mutta tosiaan ilman saveja. :rolleyes: Tämä toki on kaikki täysin utopiaa kun ei ole edes tietoa PS5:n saannista :D
 
Jep, varsin harmillista, etenkin kun noissa mainitsemissani ei ollut ongelmia...eikä resokaan taida olla kuin 720P ja 1080P:n väliltä. Ehkä joku update voi auttaa asiaan. Voikohan "PS4-versiota" pelata PS5:llä niin että savet saisi mukaan? Virallinen PS5-julkaisuhan oli vasta joskus ensi keväänä, joka päivittyy ilmaiseksi mutta tosiaan ilman saveja. :rolleyes: Tämä toki on kaikki täysin utopiaa kun ei ole edes tietoa PS5:n saannista :D
Tämä PS4 version pelaaminen PS5:llä voisi hyvinkin olla oikotie onneen, jos se vaan esim. pilveen siirrettyjä tallennuksia tukee. Tosin en tiedä miten tuo upgrade PS5-versioon on toteutettu. Eli päivittyykö automaattisesti vai saako päättää että jatkaa PS4-version pelaamista.
 
(Arvosteluun liittyen muuten pieni kommentti - "Kamurocho":han ei ole kaupunki, vaan kaupunginosa...tai kaupunginosan kaupunginosa. Eli fiktionaalinen versio Tokion Shinjukun Kabuki-Cho:sta, joka on yöelämän, escort-baarien ja oli ainakin joskus myös vähän sellaisen hämärähomman kehto...(tähänkin peliin hieman viitaten) ;)

Arvioon kirjoitin tuon kaupungin ja ajattelin, että varmaan tuon kehtaa jättää, ei tuohon kuitenkaan huomiota kiinnitä. Mukavaa, että olin väärässä :D Saatan fiksailla tuon joutessani, kun kerta mainittiin! :)
 
Viimeksi muokattu:
Tuolla meidän jonossa jotain 2,5 viikkoa vuoroaan odotellut Yakuza-kuva-artikkeli on julki. Yakuzamaisimmat Yakuza-kuvat jutun muodossa!


Tuossa kohdin oli tullut napsittua yli tuhat kuvakaappausta eri pelisarjan osasista, mutta taisi mennä tuon uusimman avustuksella yli 2000 se lopullinen lukumäärä.
 
Nyt on lähes 30h takana ja chapter 10 menossa, peli tossa tavallaan pakotti menemään tarinaa eteenpäin usean chapterin verran joten nyt alan panostamaan oikeen urakalla sivujuttuihin ja kehittämään hahmoja.

On kyllä ollut kertakaikkiaan huikea peli tähän mennessä, tarina on taas kerran nostettu ihan uudelle tasolle ja hahmojen välisestä kemiasta tulee mieleen FF 15 mutta parempana (en väitä että se oli FF 15 mitenkään huonoa, päinvastoin). Muutenkin pelin hahmokaarti on ollut 100% rautaa, jokainen vastaan tullut henkilö on ollut todella hyvin tehty. Peli on kyllä ollut kohtalaisen helppo, kertaakaan ei ole tarvinnut uusiksi ottaa taistelua vaikka en ole aseita tai armoreita paljon päivitellyt, tarkoitus olisi nyt pistää se puoli kuntoon.

Ihan pikkaisen puuduttaa välillä noi taistelut kun niitä on niin paljon ja välillä niitä on vaikea kiertää, pelissä kun on tällainen kiva spawni systeemi missä vihut spawnaa aina samaan kohtaan takaisin kun olet ne voittanut jos et ole liian lähellä sitä spawni paikka. Tämän takia jos tulee jollain kujalla vastaan vihuja ja taistelu on ohi niin näet kun ne on spawnannu taas sinne kujan päähän ja kävelee sinua kohti.

Ei olisi niin iso ongelma jos taistelut ei olisi niin pitkiä usein, ehkä jos kehittäis niitä varusteita tämä ongelma vähenis.

No matka on vielä pitkä ja paljon tunteja edessä

Yksi kysymys pelin läpi pelanneille.

Voiko tässä kohtaa jo huoletta jättää tarinan taka-alalle ja keskittyä muihin juttuihin ? Tiedän että yksi uusi hahmo on vielä avaamatta mutta onko mitään tärkeää, ei tarvitse kertoa jos se spoilaa jotain.

Nanba on kyllä huippu hahmo.
 
Peli on kyllä ollut kohtalaisen helppo, kertaakaan ei ole tarvinnut uusiksi ottaa taistelua vaikka en ole aseita tai armoreita paljon päivitellyt, tarkoitus olisi nyt pistää se puoli kuntoon.

Voisin väittää, että kyllä ne haastavammat koitokset sieltä vielä jossain kohdin tulevat. :)

Voiko tässä kohtaa jo huoletta jättää tarinan taka-alalle ja keskittyä muihin juttuihin ? Tiedän että yksi uusi hahmo on vielä avaamatta mutta onko mitään tärkeää, ei tarvitse kertoa jos se spoilaa jotain.

Meinaatko tällä, että onko tarina kuinka lopuillansa? Mun mielestä voi melkeinpä missä kohdin vaan ottaa aikaa sivutehtäviin, mutta kyllä tarinakin vielä jatkuu.
 
Voisin väittää, että kyllä ne haastavammat koitokset sieltä vielä jossain kohdin tulevat. :)



Meinaatko tällä, että onko tarina kuinka lopuillansa? Mun mielestä voi melkeinpä missä kohdin vaan ottaa aikaa sivutehtäviin, mutta kyllä tarinakin vielä jatkuu.

Meinasin että aukeaako lisää sivuaktiviteettejä kuten mario kart tai se firman johtamis minimipeli, tai jotain isompaa gameplay elementtiä kuten tämä levelitys dungeoni tai aseiden päivitys. Mietin vaan et jos nyt pysäytän tarinan kulun etten missaa mitää tällaista siksi aikaa kunnes jatkan tarinaa.
 
Meinasin että aukeaako lisää sivuaktiviteettejä kuten mario kart tai se firman johtamis minimipeli, tai jotain isompaa gameplay elementtiä kuten tämä levelitys dungeoni tai aseiden päivitys. Mietin vaan et jos nyt pysäytän tarinan kulun etten missaa mitää tällaista siksi aikaa kunnes jatkan tarinaa.

Eipä noita mun mielestä sen enempää isoja hommia ole juonen mukana tulossa, pienempiä questeja toki tulee kartalle chapterien myötä, mutta ne suurimmat hommat tulevat vastaan ihan siellä kaupungissa pyöriessä ja hahmoja sun muita kohdattaessa. Näin ainakin muistini mukaan, en keksi mitään isompaa.

Noista loputtomista taisteluista olisi myös yksi asia sanottavana, mutta eipä tuota nyt oikein voi tähän kirjoittaa ilman spoileraamatta jotain. Noh, jos jotkut eivät laimeista spoilereista välitä:

Pelin endgame on tehty omaan makuun mainiosti, nimittäin silloin kaduilla ei enää ole sattumanvaraisia taisteluita, vaan alueita saa tutkia ihan rauhassa.

Onko porukka muuten ottanut Kasugalle käyttöön Foreman-ammattia? Pelin vetämisen jälkeen huomasin vasta, että yksi suht alussa saatava kyky on aikamoisen näppärä maailmaa tutkiessa.
 
Kyllähän tuo Y7 tai Like A Dragon on kuitenkin todella kova peli kaikesta huolimatta. Pelkästään se, että pelihallista löytyy käytännössä arcade perfect Virtua Fighter 5 tuo isosti bojoja himaan. ;)

Jatkuvat (ja siis todella jatkuvat) random-tappelut ovat kyllä puuduttavia. :confused: Toisaalta niissä on se etu, että hahmot tai niiden luokat kyllä kehittyvät mukavaan tahtiin. Tästähän tosin varoiteltiinkin jo ennen länkkäriversion julkaisua, eli niitä osasi myös odottaa. Asetelma vain korostuu tässä, koska Yakuza on perinteisesti perustunut aika yksinkertaiseen kaavaan: juoni kulkee, tulee dialogia...jonka jälkeen tapellaan. Päälle on sitten ripoteltu pelistä riippuen oheiskrääsää minipelien muodossa.

"Työpaikkojen" jujua en ihan kybällä hahmota vielä. Ihan jännä idis, ja ymmärrän että taisteluasua, aseita ja hyökkäyksiä voi näin varioida, mutta mitä oikeaa hyötyä niiden vaihtelusta sitten on...? Etenkin kun yhden valitessasi toinen "job" jää kehittymättä lapsipuolen asemaan.

Itse vasta Chapter 5:n paikkeilla menossa. Sivutehtävissäkin kivoja kekseliäitä juonenkäänteitä, kuten tavallista.
 
Tästähän ilmestyy ensi vuonna PS5-versio. PS5 tukee toki PS4- pelien pelaamista, mutta onko se jotenkin huonompi versio kuin se tuleva "aito PS5-peli"? Ja pyöriikö PS4-versio 60fps PS5lla?
 
Oh boi, nyt kyllä törmäsin seinään kirjaimellisesti, isompi pomo jonka viimeksi hoitelin taisi olla lvl 32 ja omat hahmot oli silloin jotain 30-31, sitten kun seuraava isompi pomohahmo tuli vastaan omat hahmot oli 32-34 ja pomo lvl 50... valtava hyppy ja on kyllä todella turhauttavaa kuinka peli pakottaa grindaamaan, nyt on hahmot 37-39 mutta vielä on matkaa... turhauttavaa varsinkin kun tarina jäi juuri niin kutkuttavaan kohtaan. Tästä ropisee kyllä miinuspisteitä.
 
Oh boi, nyt kyllä törmäsin seinään kirjaimellisesti, isompi pomo jonka viimeksi hoitelin taisi olla lvl 32 ja omat hahmot oli silloin jotain 30-31, sitten kun seuraava isompi pomohahmo tuli vastaan omat hahmot oli 32-34 ja pomo lvl 50... valtava hyppy ja on kyllä todella turhauttavaa kuinka peli pakottaa grindaamaan, nyt on hahmot 37-39 mutta vielä on matkaa... turhauttavaa varsinkin kun tarina jäi juuri niin kutkuttavaan kohtaan. Tästä ropisee kyllä miinuspisteitä.

Taidan täsmälleen tietää mitä kohtaa meinaat! Jos tosiaan on se tuplahomma, mitä aattelen, niin siinä ei ole muuta oikein tehtävissä kuin grindaus, se matsi vaan nääs vaikeutuu siinä sen edetessä. Tuo oli tosiaan myös itselle juuri se miinus, josta mainitsin arviossakin.

Itse löysin aikamoisen täydellisen grindauspaikan pelatessani tuota kohtaa. Pistän sen alle spoilereihin, jos kiinnostaa ja jos tuo kuvaus kuulostaa juuri samalta tappelulta, joka on edessä.

Sōtenborin joen varteen aukeaa se tappelutorni, jossa on se robotti isännöimässä koko hommaa. Sen viimeiset kerrokset olivat sekä 1) tarpeeksi helppoa (ja samalla sopivan haastavaa) puuhaa grindaamiseeen ja 2) niistä kohdin kokemuspisteitä tuli tarpeeksi paljon. Niitä viimeisiä kerroksia kun muutamat... tunnit vetää, niin pitäisi olla levelien tarpeeksi kovat. Niitä kerroksia ei ole onneksi liian montaa eikä sinne huipulle pääsy ole liian vaikeata. Ainakaan yhtä vaikeaa kun se poikkiteloin asettunut tappelu.

Se tappelu on aika haastava, joten en alilevelisenä suosittele menemään koettamaan.
 
Taidan täsmälleen tietää mitä kohtaa meinaat! Jos tosiaan on se tuplahomma, mitä aattelen, niin siinä ei ole muuta oikein tehtävissä kuin grindaus, se matsi vaan nääs vaikeutuu siinä sen edetessä. Tuo oli tosiaan myös itselle juuri se miinus, josta mainitsin arviossakin.

Itse löysin aikamoisen täydellisen grindauspaikan pelatessani tuota kohtaa. Pistän sen alle spoilereihin, jos kiinnostaa ja jos tuo kuvaus kuulostaa juuri samalta tappelulta, joka on edessä.

Sōtenborin joen varteen aukeaa se tappelutorni, jossa on se robotti isännöimässä koko hommaa. Sen viimeiset kerrokset olivat sekä 1) tarpeeksi helppoa (ja samalla sopivan haastavaa) puuhaa grindaamiseeen ja 2) niistä kohdin kokemuspisteitä tuli tarpeeksi paljon. Niitä viimeisiä kerroksia kun muutamat... tunnit vetää, niin pitäisi olla levelien tarpeeksi kovat. Niitä kerroksia ei ole onneksi liian montaa eikä sinne huipulle pääsy ole liian vaikeata. Ainakaan yhtä vaikeaa kun se poikkiteloin asettunut tappelu.

Se tappelu on aika haastava, joten en alilevelisenä suosittele menemään koettamaan.

Juu sama kohta. Tuota grindaamispaikkaa olen käyttänytkin, vasta vähän alkua ehtinyt vetämään mutta siellä tulee selkeästi enemmän expaa kuin normi taisteluissa. Ajattelin että se olis ollu vaihtoehtoista mutta näköjään ei, todella outo ratkaisu mielestäni tehdä tuollainen hyppy.
 
Viimeksi muokattu:
Oh boi, nyt kyllä törmäsin seinään kirjaimellisesti, isompi pomo jonka viimeksi hoitelin taisi olla lvl 32 ja omat hahmot oli silloin jotain 30-31, sitten kun seuraava isompi pomohahmo tuli vastaan omat hahmot oli 32-34 ja pomo lvl 50... valtava hyppy ja on kyllä todella turhauttavaa kuinka peli pakottaa grindaamaan, nyt on hahmot 37-39 mutta vielä on matkaa... turhauttavaa varsinkin kun tarina jäi juuri niin kutkuttavaan kohtaan. Tästä ropisee kyllä miinuspisteitä.

Hmm, tiedä mitä mieltä nyt tosta olisi. Aikaisemmissa Yakuzoissa sait vaan juosta tarinan läpi jos niin halusi ja sen jälkeen tutkia maailmaa tai tehää molempia, onko tämä grindaaminen siis aivan pakollista? Vai saisko sitä levua tarpeeks jos tekis välis sivutehtäviä vai pitääkö mennä johonki hulluna grindaa? Tarkoitan siis, että onko levua helppoa vai vaikeeta saada?
 
Ylös Bottom