Lost Judgement paukahti lävitse ja helkkari sentään tämä on hyvä pelisarja, nousi rytinällä yhdeksi suosikkisarjakseni saman tien näiden kahden pelin myötä. Taas vietetty kerrassaan loistavat 20h ratkoessa rikoksia.
Onko tämä sitten täydellinen jatko-osa? On ja ei.
Jos mietitään parannuksia ykkösosaan nähden niin grafiikassa on tapahtunut aimoharppaus, nahkatakki näyttää oikeasti nahkatakille ja kiiltävät silkkipaidat entistäkin hohdokkaammille, myöskin kaupunki ja hahmomallit ovat ottaneet ison harppauksen, vaikka välillä npc:t ovat vieläkin kuin änäristä konsanaan.
Kamurochon kaupunki on pysynyt täysin samanlaisena kuin ykkösosassa ja olikin kiva päästä tallaamaan samoja katuja uudestaan HD-muodossa. Myös uusi kaupunki Ijincho oli mielenkiintoinen tuttavuus ja tarjosi tarpeeksi vaihtelua, jotta peli ei tuntunut pelkästään ykkösosan toistolle.
Taistelusysteemi on päivittynyt Tekken kolmosesta, Tekken vitoseen, tuoden mukanaan uuden Snake taistelutyylin. Tämä uudistus onkin erinomainen homma, koska etenkin uuden kaupungin kadut ovat huomattavasti tyhjemmät viskottavasta roinasta kuin ykkösosassa, joten rystyset on kovilla jatkuvasti, uuden RK-katujengin kanssa välejä selvitellessä.
Oikeastaan romppeen vähentymistä ei edes huomannut, koska taistelusysteemiä on viety niin paljon eteenpäin. Nyt myös kombojakin pystyy jatkamaan vaikka vastustaja kaatuukin. Itse pelasin valtaosan ajasta uudella snake tyylillä, joka perustuu vastahyökkäyksiin ja aseellisten vihujen riisumiseen. Ylipäänsä turhia taisteluja on silmin nähden vähemmän kuin ykkösosassa, joka itselle oli yksi parhaista uudistuksista.
Pelin heikkouksia ykkösosaan nähden oli ironista kyllä, pelin uudistukset. Uutena elementtinä peliin oli tuotu hiippailu ja parkour, mutta molempien toteutus oli todella laiskasti toteutettu. Pystyt hiippailemaan vain ennalta määritetyissä kohdissa ja niissäkin pahisten hämäykset pystyi toteuttamaan vain ennalta määritetyillä alueilla, jättäen mielikuvitukselle varaa 0%. Sama homma parkourin suhteen.
Enää ei tarvinnut juosta joka paikkaan vaan tarjolla oli skeittilauta, jota kieltämättä olisi kaivattu jo ykkösosassa. Valitettavasti käyttö oli todella tarkkaan rajattu vain isoille teille ja pienikin katukiven ylitys hyppäytti laudan päältä pois. Myöskin kohdissa, joissa oli wingman mukana, lautaa ei voinut käyttää, joten sen hyödyt jäi aika vaatimattomiksi loppujen lopuksi.
Pientä roolipelielementtiä oli tuotu mukaan ja hahmolle sai muutamia erilaisia varusteita, mutta ainakin normal/easy tasolla nämä oli vähän muodollisia, enkä ainakaan itse huomannut eroa vaikka näitä vaihtelikin. Voi toki olla, että nämä nousevat arvoon arvaamattomaan vaikeammilla vaikeusasteilla.
Ykkösosassa isossa osassa ollut todisteiden etsiminen rikospaikoilta oli muuttunut muotoon: vaihtoehtoisen sisäänpääsyn etsiminen. Ja tämä oli ehdottomasti pelin rasittavin uudistus, koska, jouduit käymään kaikki reittivaihtoehdot lävitse, vaikka ainut vaihtoehto näkyi kilometrien päähän. Silti piti todeta, että kolmoskerroksen ikkunat eivät varmastikaan ole vaihtoehto ennen kuin pääsit eteenpäin. Suurin osa ajasta menikin etsiessä niitä pakollisia 'vaihtoehtoisia' käyttökelvottomia reittejä.
Myöskin
pääjuonta pelatessa ykkösosasta tutut lukkojen tiirikointi, drone ajelut, takaa ajot, paparazzikuvaus ja todisteiden kerääminen olivat jääneet kakkososassa todella pieneen osaan. Ja näiden tilalla oli pääasiassa parkour kiipeilyä täysin ennalta määritettyä reittiä pitkin.
Juoni käynnistyi todella hitaasti, mutta oli kyllä lopulta taattua laatua jälleen kerran. Ensikertalaiselle juoni voi käynnistyä aavistuksen liiankin hitaasti, koska eka 5-6h rakennellaan asetelmia vs. ykkösosa, jossa hypättiin suoraan murhan selvityksen ja syvään päätyyn. Käsiteltävät aiheet on raskaita ja tuo esiin yhteiskunnan epäkohtia, esim. miten laki ei yletä rankaisemaan kiusaajia, vaikka seuraukset fyysistä/henkistä väkivaltaa kokeville uhreille voivat olla loppuelämän mittaisia.
Itselle juoni ei noussut ykkösosan tasolle. Muutamasta syystä:
Juoni oli helkkarin mielenkiintoinen, mutta yksinkertaisesti lain nöyryyttäminen täydellisen rikoksen nojalla ei ollut yhtä mielenkiintoinen lähtöasetelmaltaan kuin mafia murhat syntisessä Kamurochon yössä. Tykkäsin myös ykkösosassa miten Yagamin työkaverit Kaito, Sugiura ja Higashin tarinat kerrottiin takaumien kautta ja heidät oppi tuntemaan, mutta kakkososassa heistä ei opittu mitään uutta, joka on helkkarinmoinen sääli ja wasted opportunity.
Myöskin tuntui, että Handyman oli kuin rikkoutunut soittorasia, ekalla kerralla annoit myötätuntoa tätä antisankaria kohtaan, mutta kun hän kertoo kymmenettä kertaa sanasta sanaan samat perustelut omalle toimelleen, niin ei vaan jaksanut enää.
Muutamia hyviä twistejä oli toki mukana, mutta ei mitään niin ravisuttavaa kuin ykkösosan loppuosan twistit, kun paljastui kuka myyrä oikeasti oli. Olisin edes toivonut, että koulun rehtori olisi ollut Kuwanan faija, joku salaisuus silläkin pervolla täytyy olla
Pelattavaa tässä(kin) olisi varmasti vielä 30-50h sivutehtävien parissa, mutta muutaman niitä suoritettuani totesin, että eivät ole syvyydeltään sen väärti, että niihin jaksaisin enempää aikaa käyttää tällä erää, kun pelihylly pursuaa ylitarjontaa.
Huhujen mukaan Kaitolle olisi tulossa oma DLC kevään mittaa, menee kyllä ehdottomasti tarkastukseen jos huhut pitää paikkansa.
Ykkösosa vs. kakkososa arvosanavertailu:
pelattavuus 7 vs. 9
Hahmot 9 vs. 7
Tarina 10 vs 8
Ensikerran koettuna, perusvarma
8/10.