Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen arvosanakeskustelu - Metacritic+muut

Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

..ja keskiarvokin on 84 pistettä.

Kyse on kai enemmänkin siitä, ettei Wake saanut sitä 9-10 kautta linjan ja tietenkin siitä, **ettei "8" enää ole kovin hyvä lukema meille pelaajille.

Olet siinä mielessä ehkä jo vähän myöhässä, että vääntö alkoi jo aikaa sitten lähinnä siitä, kun Eurogamer antoi pelille 7/10. Nyt vallalla on jo ehtaa taisteluväsymystä aiheeseen..

(**Tämä siis omalla tavallaan ironiaa - koska 8 on tietenkin hyvä arvosana, mutta tätä keskustelua kannattaa jatkaa varmaan tuolla arvosana-ketjussa)
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

Olet siinä mielessä ehkä jo vähän myöhässä, että vääntö alkoi jo aikaa sitten lähinnä siitä, kun Eurogamer antoi pelille 7/10. Nyt vallalla on jo ehtaa taisteluväsymystä aiheeseen..

Varmasti tästä yhdestä arvostelusta provoilijat saivatkin bensaa koneisiinsa, mutta pointtini olikin siinä, että arvostelut ovat tosiaan olleet noin yleisesti positiivisia ja ihan linjassa sen kanssa mitä Max Payne aikoinaan sai. Kyllä se +80 keskiarvo on niille, jotka niitä pelejä pelaavat hyvä keskiarvo.

No enemmän aiheesta sitten kun olen peliä itse pelannut. Naureskelin vaan siksi, että odotin peliä ja kun näin Gamerankingsin keskiarvon olin varsin tyytyväinen näkemiini arvosteluihin. Genren pelejä ei paljoa ole ja jos ne onnistuvat, niin kyllä allekirjoittanut on heti ostoksilla. Varsinkin kun kyseessä on vieläpä Remedyn tuote. Silent Hill: Homecoming ja uusin Alone In The Dark ovat edelleenkin tuoreesti mielessä, jos flopeista puhutaan.
 
Vastaus: Alan Wake (pelikeskustelu)

....ja uusin Alone In The Dark ovat edelleenkin tuoreesti mielessä, jos flopeista puhutaan.

Omalla hassulla tavallaan Wake on Alone in the Dark (2008) hyvin tehtynä + Remedyn oma flavor/tyyli/omanlainen tarina mukana. ;) Noh, vakavasti ottaen peleistä voi kyllä löytää yhteläisyyksiä, mutta toki Wake vetää pisteet kotiin jokaisella rintamalla vs AitD (jossa oli kyllä ihan hyviäkin ideoita - mutta kaikki yleensä kankeasti ja huonosti toteutettu - ja sentään pelasin osin "paranneltua" PS3-versiota).
 
Vastaus: Yleinen arvosanakeskustelu - Metacritic+muut

Read Dead Redemption "hävisi" Alan Wakelle pisteissä Peliin arvostelussa saaden

86 pojoa

Herättääkö ajatuksia?
 
Vastaus: Yleinen arvosanakeskustelu - Metacritic+muut

Herättääkö ajatuksia?

Arvostelussa oli hyvin pitkälti samat havainnot kuin itsellänikin. Tunnelma on hieno, mutta myös vikoja löytyy. Pisteitä oleellisempaa on arvostelun loppukaneetti.

"Mutta hienon lopun jälkeen matkasta jää hyvä maku suuhun ja Red Dead on vikoineenkin kirkkaasti paras tähän asti julkaistu lännenpeli."

Alan Wakeen vertaaminen on sinänsä hauskaa, vaikka peleillä ei julkaisuajankohdan lisäksi mitään yhteistä olekaan. Itse sanoisin että RDR on parempi peli, mutta jos vain toiselle peleistä tulisi jatkoa, toivoisin sen olevan AW. Tämä siksi että jatko-osalla on potentiaalia roimaan parannukseen Uncharted 2:n ja Gears 2:n tapaan.
 
Vastaus: Yleinen arvosanakeskustelu - Metacritic+muut

Herättääkö ajatuksia?

Herättää paljonkin. Päällimäisenä herättää ihmetystä, että miksi lähteä vertaamaan nykyaikaan sijoittuvaa putkijuoksukauhupeliä 1910-luvulle sijoittuvaan länkkäripeliin, joka on vielä avoimen maailman seikkailu?
 
Vastaus: Yleinen arvosanakeskustelu - Metacritic+muut

Herättää paljonkin. Päällimäisenä herättää ihmetystä, että miksi lähteä vertaamaan nykyaikaan sijoittuvaa putkijuoksukauhupeliä 1910-luvulle sijoittuvaan länkkäripeliin, joka on vielä avoimen maailman seikkailu?

En veraakkaan pelejä vaan Pelit lehden antamaa arvosanaa. Fanit varmasti odottivat 9x arvosanaa RDR. Waken arvosana ainakin herätti sen verran keskustelua, että ajattelin tämän varmaan nostavan keskustelua yhtälailla.
 
Vastaus: Yleinen arvosanakeskustelu - Metacritic+muut

En veraakkaan pelejä vaan Pelit lehden antamaa arvosanaa. Fanit varmasti odottivat 9x arvosanaa RDR. Waken arvosana ainakin herätti sen verran keskustelua, että ajattelin tämän varmaan nostavan keskustelua yhtälailla.

En ehtinyt ajatuksella lukea kokonaan läpi uusinta Pelit - lehteä, mutta silmiinpistävää oli huomata että kaikki vähänkään suuremmat julkaisut sijoittuvat nykyään tuohon 80+ haarukkaan, Alpha Protocollista Red Dead Redemptioniin ja Alan Wakeen. Joten ainakin ko. lehdessä arvosanat saisi heittää mäkeen, mitä niillä tekee kun kaikki näköjään sijoittuvat n. 7 pisteen turvallisuusalueelle 100 pisteen taulukossa..
Olen aina pitänyt lehden kirjoitustyylistä, mutta tietynlainen rohkeuden puute arvosanojen annossa puoleen tai toiseen on alkanut ärsyttää. Ja tekstin puolesta RDR:llekin pedattiin 9:llä alkavaa arvosanaa mutta turvallinen 86 oli jälleen ratkaisu.
 
Vastaus: Yleinen arvosanakeskustelu - Metacritic+muut

Herättääkö ajatuksia?

Kaksi erilaista genreä, kaksi erilaista arvosanaa. Ei suurta draamaa mielesäni.. Ehkä jos RDR:n arvosana olisi alkanut seiskalla niin sitten.. ;)

En ehtinyt ajatuksella lukea kokonaan läpi uusinta Pelit - lehteä, mutta silmiinpistävää oli huomata että kaikki vähänkään suuremmat julkaisut sijoittuvat nykyään tuohon 80+ haarukkaan...

Sepä se - "haarukkaan". Pelit-lehti käyttää noita 85, 84, 89.. tyylisiä arvosanoja, jotka yleensä vain sekoittavat lukijaa. Vain pieni osa (?) kokee että 89 on jotenkin selkeästi "parempi" kuin 85. Saati nämä 9,6 vs 9,5 tms...Eli kaikki esim. 80+ haarukassa olevat arvosanat ovat ikään kuin sitä samaa massaa. Taas kerran: Selkeät 7, 8, 9 ym olisivat paljon parempi tapa.

RDR ilmeisesti sitten olisi 8/10 (kuten mm. Eurogamer antoi) ja Wake 9/10 (vai mitä Wake sai?). Noin, nyt siinä on pieni, mutta selkeämpi ero, jonka lukija näkee heti. Sitten tietenkin luetaan itse teksti.
 
Vastaus: Yleinen arvosanakeskustelu - Metacritic+muut

Selkeät 7, 8, 9 ym olisivat paljon parempi tapa..

Viisas osaa päässään kääntää numeroita; 86-> 8,6= 9? :confused:

Minusta tuossa Pelitin käyttämässä arvosanajärjestelmässä ei ole mitään ongelmaa, mitä vähemmän skaalaa on, sitä vaikeampi se (mielestäni) on pisteyttää. Ja helpostihan tuommoset pystyy päässään konvertoimaan vaikka tähdiksi tai miksi vain haluaa.

Se ongelma juuri kohdistuu siihen, että arvostelijat ei ole tarpeeksi rohkeita tuomaan näkemyksiään esille. Ei niinkään siinä, että arvosanajärjestelmä olisi huono tai heikompi kuin jossakin muualla. Ehkä näille vinkujille pitäisi tosiaan olla se OSTA vs ÄLÄ OSTA asteikko, niin pystyisi ratkaisun tekemään. ;)
 
Vastaus: Yleinen arvosanakeskustelu - Metacritic+muut

Se ongelma juuri kohdistuu siihen, että arvostelijat ei ole tarpeeksi rohkeita tuomaan näkemyksiään esille. Ei niinkään siinä, että arvosanajärjestelmä olisi huono tai heikompi kuin jossakin muualla.

Tämä oikeastaan minunkin pointtini. Skaalassa ei sinänsä mitään vikaa jos sitä käyttettäisiin kunnolla. Mutta kun järjestään kaikki pelit saavat sen saman perusturvallisen 8x arvosanan (vaikka esim Alpha Protocol ja RDR pitäisi kaiken järjen mukaan liikkua eri sfääreissä), joka ei enää kerro mitään -> samalla vaivalla jättäisi pois ja pakottaisi syventymään tekstiin paremmin.

Tosin internetin aikakaudella ostopäätökset tehdään usein jo kauan ennen arvosteluita mm. tekijätiimin historian, pelin kiinnostavuuden ja hypen perusteella, joten eipä näillä sinänsä väliä. Kunhan piti päästä jostain vinkumaan.. ;)
 
Vastaus: Yleinen arvosanakeskustelu - Metacritic+muut

no pelit-lehti antaaa kaikille sellaia turvallisia arvosanoja. Enemmän kertoo mielestäni jos peli saa pelit suosittelee-leiman, silloin se on heikkouksitaan huomimatta varmasti hyvä.
Alan wake sai sen ainakin, mutta red deadista en tiedä.
 
Vastaus: Yleinen arvosanakeskustelu - Metacritic+muut

Viisas osaa päässään kääntää numeroita; 86-> 8,6= 9? :confused:

Mistä olet "confused"? Jos arvosanoja täytyy pyöristellä mielessä, niin miksei sitten anneta suoraan se "8" tai "9". Jos arvostelija ei osaa esim. noiden kahden väliltä päättää tai edes arpoa, niin sitten varmaan kannattaa miettiä muita hommia. Tai sitten jätetään koko arvosana antamatta (mikä ei olisi sekään huono idea).

RDR sai uusimmassa Pelaajassa 10/10. Ei 9.6 tai 9.8. Vaan 10. Noin se pitää mennä. ;)

Teksti on luonnollisesti se tärkein asia, mutta aina kun noita 9.6, 9.6 yms laitetaan, niin niistä väännetään (mikä on jo ihan naurettavaa). Muistan kun IGN:ssä väiteltiin tosissaan siitä, että onko Uncharted 2:n 9.5 selkeästi huonompi kuin Mass Effect 2:sen 9.6. Jösses mikä ero. Luulisi muutaman desimaalin erot selittyvän jo pelkästään sillä, että eri arvostelijat painottavat hiukan erilaisia asioita. Ja genretkin ovat erilaiset.

Mutta ei.. Vääntää täytyy.
 
Vastaus: Yleinen arvosanakeskustelu - Metacritic+muut

Mistä olet "confused"? Jos arvosanoja täytyy pyöristellä mielessä, niin miksei sitten anneta suoraan se "8" tai "9". Jos arvostelija ei osaa esim. noiden kahden väliltä päättää tai edes arpoa, niin sitten varmaan kannattaa miettiä muita hommia. Tai sitten jätetään koko arvosana antamatta (mikä ei olisi sekään huono idea).

RDR sai uusimmassa Pelaajassa 10/10. Ei 9.6 tai 9.8. Vaan 10. Noin se pitää mennä. ;)

No en ymmärrä mitä haittaa noista välimallin arvosanoista on? Jää enemmän tulkinnanvaraa ja mielestäni se ei ole huono juttu. Onhan kuitenkin 8+ enemmän kuin pelkkä 8. Tuo isompi skaala taas antaa arvostelijalle enemmän pelivaraa ja tuolla arvosanasysteemillä on helpompi myös lyödä lyttyyn; esim. RDR:n arvostelussa heitettiin selkeästi kritiikkiä. Miksi peli ei voisi olla JOTAIN siltä väliltä? Harmaansävyjä kun maailmassa on aika paljon.

Tuo arvosanattomuus ei lie olisi huono juttu, mutta nykyään tuskin edes monet lukee koko arvostelua läpi; he vain katsovat numeron ja tyytyvät siihen.

Pelaaja-lehden skaala on ihan yhtä hyvä kuin jokin muukin, se on vain valittu linja ja sillä mennään. Tosin en pelaajaa enää sattuneesta syystä lue (enää), jotenkin outoa että fanipoika on päätoimittaja ja kielellinen ulkoasu jättää vähintäänkin toivomisen varaa. Ei toki kaikessa, mutta joskus "SIISTISTICOOL-asenne" on vähintäänkin ärsyttävä. :p
 
Vastaus: Yleinen arvosanakeskustelu - Metacritic+muut

No en ymmärrä mitä haittaa noista välimallin arvosanoista on?

Noh ei niistä toki suoraa "haittaa" ole. Omasta mielestä vain pidän tiettyä selkeyttä arvosanoissa hyvänä asiana, koska siinä tekstissä sitten mennään niihin yksityiskohtiin. Mutta mielipiteitähän nämä ovat.

Ei toki kaikessa, mutta joskus "SIISTISTICOOL-asenne" on vähintäänkin ärsyttävä. :p

Tämä on valitettavasti totta välillä. Pelaaminen on niin "siistiä".. Mutta Pelaajan arvosanat ovat omaan makuun yleensä aika kohdallaan. Pidän sellaisista arvosteluista, jotka tehdään "pelaajille". Ei korkeampia arvosanoja pelätä tarvitse tai väkisin hakea vain negatiivisia juttuja. Mutta balanssia täytyy olla.
 
Vastaus: Yleinen arvosanakeskustelu - Metacritic+muut

Red Dead Redemptioniin liittyen Nirvin kirjoitus Pelitin foorumille (jossa 86p arvostelua käsittelevässä ketjussa on melkein 300 viestiä):

Mä myönnän että tämä oli työtapaturma. RDR tuli myöhään ja muu lehti oli jo valmis kun RDR:n arvostelu tuli. Virje tapahtui siinä että editoivana minä tai kukaan muukaan vedoksia lukenut ei lehden painoon pistämisen kiireessä tajunnut että pisteet eivät vastanneet tekstiä.
Normaalisti me aina tarkistamme sen (lukemalla jutun ja yrittämällä arvata pisteet, sitten tsekkaamalla vastaavuus). 86 + PS on lisäksi sen verran hyvä, ettei anomaliahälytys toiminuyt.

Jos pisteet olisi matsattu tekstiin, niin RDR:n oikeat pisteet olisivat olleet 89 + Pelit suosittelee, joka olisi ollut linjassa lehden normaalilinjan kanssa. Jos peli olisi tullut aikaisemmin, mukana olisi ollut muitakin mielipiteitä.

Minä olen oikeasti vihainen itselleni, koska Tapion arvostelussa sinänsä ei ollut mitään vikaa. Jos siihen olisi lyönyt vaikka 92 perään, ei sekään olisi ollut ristiriidassa arvostelun teksitin kanssa.

Olen tuplasti vihainen itselleni, koska Pelitissä arvosteluiden painoarvo on korkea, ne eivät ole vain täytematskua jota tuotetaan liukuhihnalla ja lipareina tungetaan lehden perään. Mä pelasin 49 ja puoli tuntia (netto, bruttona varmaan viisi tuntia lisää) retroroolipeliä joka kiinnostaa hyvin rajoittunutta yleisöä. Minua vituttaa tuplasti, koska pisteiden takia hyvä RDR-arvostelu häviää jokaiselle rinkirunkkaustöherrykselle, jossa on vain tajuttu antaa korkeat pisteet ja paljon superlatiiveja. Koska näin maailma toimii.

Mä vähän luulen että me muutamme sisäisiä toimintatapoja jotta pisteanomaliat saadaan kuriin ja linja yhtenäisemmän tuntuiseksi.

--

Saa vapaasti lainata, leikata ja liimata tarpeen vaatiessa.

Pakko arvostaa tyyppiä, jolla vielä 25 arvosteluvuoden jälkeenkin on näin paljon intoa mahdollisimman hyvän lehden tekemiseen. Lisäksi teksti tuo esiin itseänikin monesti ärsyttäneen ja tälläkin foorumilla hetkittäin esiintyvän ongelman, jossa peliarvostelujen tasoa arvioidaan pelkästään annettujen pisteiden ja hehkutukseen käytetyn tekstimäärän perusteella.
 
Vastaus: Yleinen arvosanakeskustelu - Metacritic+muut

Arvosanojen oikeudesta/vääryydestä huolimatta, jonkunlaiseen statementtiin arvostelijan pitää kyetä...

Luetun ymmärtämistä on monenlaista ja arvosana auttaa siinä.
 
Vastaus: Yleinen arvosanakeskustelu - Metacritic+muut

Arvosanojen oikeudesta/vääryydestä huolimatta, jonkunlaiseen statementtiin arvostelijan pitää kyetä...

Luetun ymmärtämistä on monenlaista ja arvosana auttaa siinä.

Täytyy sanoa, että olet tässä kyllä oikeassa. Arvosanatonkin teksti tarvitsee hyvin selkeän ja vahvan kannan pelin laadusta.
 
Vastaus: Yleinen arvosanakeskustelu - Metacritic+muut

Otetaanpas tälläinen tilanne täällä pohdiskeltavaksi.

NIER pelin peliarvostelut.

Pelit lehti = 80 (80/100)
Gamereactor = 3 (3/10)

Kun sitä kaivattua jakaumaa nyt on käsillä, niin mitenkäs sitten tähän suhtaudutte. Toinen sanoo, että OK, ja toinen haukkuu kakaksi. Jos lukee arvostelut, niin voi saada käsityksen siitä, että pitääkö pelistä vai ei, mutta sitten kun lukee vielä arvosanat päälle, niin tulee outo fiilis. Eli siis se fiilis, että jompikumpi arvosteluista mättää ja pahasti. Tässä tilanteessa pelkän tekstin lukeminen olisi ollut parempi ratkaisu, mutta enää en saa päästäni noiden numeroiden isoa eroa.

Aikaisemman kokemuksen perusteella Pelitlehden 80 pojoo on se "ympäripyörein" -luku. Pienellä haukunnalla tekstissä saadaan täys susipaska pelikin 80 pojoille. Sama myös toisinpäin. Oma fiilis onkin, että kyseessä on kakka peli (näiden kahden arvostelun perusteella), ja syyt miksi saattaisin pitää tästä pelistä jää löytymättä.

Jotenkin vain tuntuu, että näistä arvosteluista olisi ollut niin paljon enemmän hyötyä minulle jos arvosanoja ei olisi.
 
Vastaus: Yleinen arvosanakeskustelu - Metacritic+muut

Ei nyt varsinaisesti kuulu tänne, mutta kumminkin. Eikö metacriticissä ollut ennen myös Gamecuben peleistä tuo piste lista? En löydä sitä enään mistään vai onko tässä käynyt niin että se on poistettu?
Edit. Tjaa siellä on vasta jonkun udpaten jälkeen näkyy ne
 
Ylös Bottom