Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen pelialan uutisketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JTahti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Perkele. Uutta Deus Exiä on tullut pitkään odotettua... Noh, eipä tartte odotella enää.

Harmi että Embracer meni ostamaan niin monet firmat ja nyt pistää ne lihoiksi.
 
Bluesky avautui kaikille -mobiili
Viestipalvelu Bluesky toimii nyt ilman jonotusnumeroa tai kutsukoodia. :)

Jos liitytte niin tässä on jotain peliaiheisia tilejä jolla pääsee alkuun:
https://bsky.app/profile/knoebel.bsky.social - Knoebel - peliuutisia
https://bsky.app/profile/pelejauutisina.bsky.social - Panun peliuutistoimisto
https://bsky.app/profile/pelitutkimus.bsky.social - Suomen pelitutkimuksen seura - jos tykkää lukea pelitietokirjoja, niin silloin tämä voisi olla myös hyvä.
https://bsky.app/profile/matpiscatella.bsky.social - Mat Piscatella, kertoo Amerikan myyntiluvut
Voitte kokeilla myös noita linkkejä ilman kirjautumista. Jos nuo ylläolevat linkit syöttää rss lukijaan, niitä voi seurata rss:n avulla ilman tunnuksia.
 
Hesari julkaisi artikkelin jossa suoraan kehotetaan joukkopakoon Äkseeraus sivulta.
Lähtekää pois X:stä – ja ottakaa minut mukaan -hs
Jotta Blueskystä tulisi uusi peliuutisten tiedotuskanava, yritysten ja pelimedian pitäisi liittyä palveluun ja olla siellä aktiivisia. Knoebel ja Panu tekevät varmaan parhaansa mutta kaivattaisiin isompia nimiä palveluun. Sain Blueskyltä tänään sähköpostia uusista käyttöehdoista. Selailin niitä vähän ja siellä oli kuvausta miten trollit pannaan nippuun ja Blueskystä tehdään turvallinen tila kaikille.

edit,
 
Viimeksi muokattu:
Remedy omistaa nyt oikeudet Control ip:hen 505 Gamesin kanssa tehdyn diilin seurauksena. 17 miljoonaa maksoivat siitä.

Today, Remedy Entertainment Plc (“Remedy”) and 505 Games S.p.A. (“505 Games”) announce a transaction upon which all publishing, distribution, marketing and other rights to Control, codename Condor, Control 2, and all future Control products will revert to Remedy.


 
Viimeksi muokattu:
Remedy omistaa nyt oikeudet Control ip:hen 505 Gamesin kanssa tehdyn diilin seurauksena. 17 miljoonaa maksoivat siitä.

Today, Remedy Entertainment Plc (“Remedy”) and 505 Games S.p.A. (“505 Games”) announce a transaction upon which all publishing, distribution, marketing and other rights to Control, codename Condor, Control 2, and all future Control products will revert to Remedy.


Tällaista on julkaistu osavuosikatsauksessa Q3/23:
1709192066230.png

Alkaa Remedy näköjään ajamaan strategiaa saada itsensä itsenäisemmäksi. Ainakin Control pelisarjan osalta. Heillä lienee luottoa Control 2 peliin :) Kuten yllä mainittu, 'Balancing risk and reward'..

//Edit: koko esitys täällä. Ihan mielenkiintoisia juttuloita. https://cdn.prod.nntech.io/fundamentals-file-proxy/quartr/pdf/d346caabd084f286f3f39e5a70bae8e4.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Jossain ketjussa oli pintapuolista pohdintaa wokesta ja siitä, että onko se edes olemassa oleva asia.
Otan tässä kohtaa kantaa vain tähän pätkään koska mahdollisesti se oli minun viestini, johon tässä viitataan:

En tarkoittanut etteikö "woke" olisi ilmiönä olemassa mutta se vain ei ole mikään tarkasti määritettävä taho, jota vastaan voi taistella ja joka on aina ja kaikkialla tekemässä tuhojaan. Se on idea tai pyrkimys johonkin, jota voi kuka tahansa toteuttaa. Ja ne toteutukset voi sitten vaihdella tekijän mukaan että minkä kukakin kokee "wokeksi".

Samalla lailla aika monesti tuntuu että kutsutaan "wokeksi" jotain mikä ei sellaista edes ole mutta se vain ärsyttää tai jotain. Samaan tyyliin kuin joidenkin mielestä ärsyttävä ihminen on heti narsisti.

Toki ihmiset on ennenki pilanneet ihan hyviä ideoita tai tavoitteita niitä päin helvettiä tulkiten. Raamattu ja muut uskon kirjat on hyvä esimerkki siitä miten asioita voi tulkita monella tapaa ja niin että se on juuri itselle parhaaksi. Yhtä lailla siis näen, että woken pyrkimys on ihan jees mutta ne toteutukset ei välttämättä aina oikein toimi tai on päälleliimattua persauksennuoleskelua.
 
Peliarvosteluilla ei ole itselleni mikään järisyttävän suuri vaikutus siihen mitä pelejä hankin, mutta eipä tätä yleisesti voi nähdä hyvänä uutisena pelaajille.
 
Pitkä äkseeraus ketju siitä kun uutisoidaan ettei Final Fantasy myy tarpeeksi.

Liian pitkä. Nykyaikaisen ison budjetin pelissä on tosiaan iso budjetti, mistä pitää saada rahat takaisin ja lisäksi peliharrastajat eivät enää tee niin että katsovat julkaisukalenterista seuraavan megapelin ja aikatauluttavat sen pelaamista että pääsee ajoissa seuraavan pelin kimppuun. (olen varmaan vanhanaikainen kun syynään edelleen pelien julkaisupäiviä) Sen sijaan pelaavat koko ajan Fortniteä, eivätkä kerkeä kokeilemaan muita pelejä kun pitää pelata Fortniteä.
 
Pitkä äkseeraus ketju siitä kun uutisoidaan ettei Final Fantasy myy tarpeeksi.

Liian pitkä. Nykyaikaisen ison budjetin pelissä on tosiaan iso budjetti, mistä pitää saada rahat takaisin ja lisäksi peliharrastajat eivät enää tee niin että katsovat julkaisukalenterista seuraavan megapelin ja aikatauluttavat sen pelaamista että pääsee ajoissa seuraavan pelin kimppuun. (olen varmaan vanhanaikainen kun syynään edelleen pelien julkaisupäiviä) Sen sijaan pelaavat koko ajan Fortniteä, eivätkä kerkeä kokeilemaan muita pelejä kun pitää pelata Fortniteä.

Square on myöskin ampunut itseään vähän jalkaan pleikkariyksinoikeuksilla näiden Final Fantasyjen kanssa, jos nimenomaan haluaisivat myydä paljon. Sony on varmasti maksanut hyvät rahat yksinoikeudesta, mutta silloin ei voida myöskään olettaa, että pelit myyvät niin hyvin, kun ovat saatavilla vain yhdellä alustalla. Viimeisimmissä ulostuloissaan Square on tuntunut tulleen tämän asian kanssa järkiinsä ja panostaa jatkossa selvästi enemmän monialustajulkaisuihin.

Tuo Live Service -pelien suosio on hyvä nosto. Jengi pelaa Fortniteä, Call of Dutyä, Minecraftia, Genshin Impactia ja jotain Robloxia koko vuoden ympäri. Ei siinä ehdi pelata 100 tunnin roolipeliä, jota kaverit ei edes pelaa. En epäile yhtään etteikö jokainen pelijulkaisija haluaisi julkaista seuraavan "Fortniten". Vaikka kuinka tekisivät pelejä rakkaudesta lajiin, niin kyllä ne tuotot on vaan äärimmäisen tärkeä juttu.

Pelit ovat myöskin nykyään niin helposti saatavilla, tarjontaa on paljon ja monesti vieläpä lukuisilla laitteilla, jolloin ei tule sellaista julkaisupäivän fomoa kuin ehkä joskus ennen vanhaan tuli. Lisäksi pelien ohjevähittäishinnat ovat kallistuneet, mutta silti ne tulevat usein nopeasti alennuksiin, joten julkaisupäivänä pelin ostaminen voi monelle olla ihan vaan taloudellinen kysymys.
 
Square on myöskin ampunut itseään vähän jalkaan pleikkariyksinoikeuksilla näiden Final Fantasyjen kanssa, jos nimenomaan haluaisivat myydä paljon. Sony on varmasti maksanut hyvät rahat yksinoikeudesta, mutta silloin ei voida myöskään olettaa, että pelit myyvät niin hyvin, kun ovat saatavilla vain yhdellä alustalla. Viimeisimmissä ulostuloissaan Square on tuntunut tulleen tämän asian kanssa järkiinsä ja panostaa jatkossa selvästi enemmän monialustajulkaisuihin.
Ja tohon vielä että pleikka on vaan yksi alusta. Onhan sielä potentiaalisia ostajia 50 miljoonan edestä(villi heitto mitä pleikat on myyny ja oliko nyt vaan PS5 peli). Xbox ja PC mukaan mille saa pelin, niin sielä on kait 20 miljoonaa boksi pelaajaa(hattu vakiolla tämäkin) potentiaalisena ostajana ja siihen sitten ne PC jäärät päälle, kuinka paljon niitä sitten on, se on ihan arviossa koska niitä on paljon. myynnit olisi jotain ihan muuta kun mihin pelkkä pleikka alustana pystyy.

Toivottavasti Square sai hyvät hillot Sonyltä siitä yksin oikeudesta, tai ei kait saanu, kun narisevat asiasta.
 
Mä veikkaan, että sekään ei ole mikään pieni määrä pelaajia jotka innoissaan osti remaken vain todetakseen, että se raiskaa alkuperäisen tarinan täysin ja tästä johtuen rebirth jää ostamatta.
Itse testaan rebirthin sitten jos se joskus tulee ps+ essential peliksi. Ehkä.
 
Ja tohon vielä että pleikka on vaan yksi alusta. Onhan sielä potentiaalisia ostajia 50 miljoonan edestä(villi heitto mitä pleikat on myyny ja oliko nyt vaan PS5 peli). Xbox ja PC mukaan mille saa pelin, niin sielä on kait 20 miljoonaa boksi pelaajaa(hattu vakiolla tämäkin) potentiaalisena ostajana ja siihen sitten ne PC jäärät päälle, kuinka paljon niitä sitten on, se on ihan arviossa koska niitä on paljon. myynnit olisi jotain ihan muuta kun mihin pelkkä pleikka alustana pystyy.

Toivottavasti Square sai hyvät hillot Sonyltä siitä yksin oikeudesta, tai ei kait saanu, kun narisevat asiasta.
Ihan tuoreena esimerkkinä Helldivers 2 näyttää yhtäaikaisen PC-julkaisun voiman. Siinä kun yli puolet pelaajista tulee PC:n puolelta. Toki Xboxillakin peli olisi jotain myynyt, mutta se +20 miljoonaa Xbox Series -konsoleilla pelaavaa on suhteessa pieni määrä yli 120 miljoonan kuukausittaiseen Steam käyttäjään verrattuna.

Luulisi että vähintään PC-versio kannattaisi aina julkaista. Siinä kun ei ole sitten enää kuuden kuukauden, vuoden tai kahden päästä samaa vetovoimaa kuin yhtäaikaisessa julkaisussa. Ei varsinkaan silloin kun myöhemmin julkaistua PC-versiota kaupitellaan samaan ohjevähittäishintaan. Ei jengi halua maksaa 70-80 euroa vanhasta pelistä (jos edes haluaa maksaa näitä summia uudestakaan).
 
Viimeksi muokattu:
Ihan tuoreena esimerkkinä Helldivers 2 näyttää yhtäaikaisen PC-julkaisun voiman. Siinä kun yli puolet pelaajista tulee PC:n puolelta. Toki Xboxillakin peli olisi jotain myynyt, mutta se +20 miljoonaa Xbox Series -konsoleilla pelaavaa on suhteessa pieni määrä yli 120 miljoonan kuukausittaisen Steam käyttäjään verrattuna.

Luulisi että vähintään PC-versio kannattaisi aina julkaista. Siinä kun ei ole sitten enää kuuden kuukauden, vuoden tai kahden päästä samaa vetovoimaa kuin yhtäaikaisessa julkaisussa. Ei varsinkaan silloin kun myöhemmin julkaistua PC-versiota kaupitellaan samaan ohjevähittäishintaan. Ei jengi halua maksaa 70-80 euroa vanhasta pelistä (jos edes haluaa maksaa näitä summia uudestakaan).

Ainut ongelma yhtäaikaisessa PC julkaisussa on se että se syö valtavasti resursseja ja aikaa jos haluaa toimivan PC version. Tai sitten valmiiksi tietotaitoa ja on pääasiassa PC kehittäjä ja vaan porttaa pelin konsoleille. Muuten sieltä tulee onnetonta ripulia kuten on niin monta kertaa viimeaikoina nähty.
 
Ainut ongelma yhtäaikaisessa PC julkaisussa on se että se syö valtavasti resursseja ja aikaa jos haluaa toimivan PC version. Tai sitten valmiiksi tietotaitoa ja on pääasiassa PC kehittäjä ja vaan porttaa pelin konsoleille. Muuten sieltä tulee onnetonta ripulia kuten on niin monta kertaa viimeaikoina nähty.
Toki useampi alusta vaatii enemmän resursseja, mutta ei Square tässä ensimmäistä kertaa ole pappia kyydissä. Ovat kuitenkin kehittäneet pelejä PC:lle ties kuinka kauan ja ovat muutenkin olleet monialustakehittäjä aina(?).

Ja siis juurikin PC:n ison pelaajakannan takia luulisi, että näihin lisäresursseihin kannattaisi satsata.
 
Viimeksi muokattu:
Square-Enix on tosiaan ajanut Final Fantasyn Sonyn lompakon ansiosta PlayStation-leimalliseksi, mikä ei ehkä tosiaan kuitenkaan ole ollut se sarjalle itselleen paras tie. Switchillä ja Xboxeilla on kymmeniä miljoonia potentiaalisia ostajia konsoleilla ja siellä PC:n puolella myös sitten vielä kymmeniä ja kymmeniä miljoonia lisää, joten kyllä kokonaisuudessaan rahaa olisi todennäköisesti jaossa enemmän kuin Sonyn lompsa ja alusta voi tarjota.

Onneksi uusi suunta on nyt kuitenkin valittu ja tämäkin legendaarinen sarja ilmeisesti siirtyy mm. Personan, Dragon Questin ja Yakuzan tavoin puhtaasti monialustaiseksi. Kuluttajille enemmän valinnanvaraa ei ole huono asia tälläkään kertaa.
 
Ylös Bottom