Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen pelialan uutisketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JTahti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Limited Run Games kerää niin kiitosta kuin vihaa, mutta yleisesti heidän tarjonnasta tunnutaan pitävän. Kävin Gamescomissa haastattelemassa yhtä firman pääjehuista ja samalla testaamassa, miten Clock Tower ja Gex maistuvat nykypäivänä.
 
No nyt on aika koominen loppu pelille. Liekö tämän mittakaavan floppia pelialalla aiemmin edes tapahtunut? Redfallkin taisi olla aika maltillinen epäonnistuminen Concordin rinnalla.

No ei kyllä jää ikävä. Ehkä seuraavan kerran kun on tuollainen jättibudjetti kyseessä, miettivät etukäteen mahtaako kyseinen peli kiinnostaa yhtään ketään. Tästä näki jo hyvin kaukaa, että ei ollut kummoista menestystä odotettavissa.
 
Concord serverit sammutetaan 3 päivän päästä ja täysi refund kaikille. Varmaan yrittävät tuoda sen takaisin f2p pelinä myöhemmin.

On kyllä hurja tilanne. Ihan heti ei tule mieleen peliä, joka olisi suljettu kaksi viikkoa julkaisusta.

Toki näki heti pelaajamääristä, että kauaa tämä ei jaksa. Jos oli myynyt vain noin 25 000 kappaletta ja Steamissa mentiin alle sadalla yhtäaikaisella pelaajalla, niin kyllä se oli siinä. Free to play -pelinä voisi kyllä vielä pärjätä tai vähintäänkin selviytyä.
 
On kyllä hurja tilanne. Ihan heti ei tule mieleen peliä, joka olisi suljettu kaksi viikkoa julkaisusta.

Toki näki heti pelaajamääristä, että kauaa tämä ei jaksa. Jos oli myynyt vain noin 25 000 kappaletta ja Steamissa mentiin alle sadalla yhtäaikaisella pelaajalla, niin kyllä se oli siinä. Free to play -pelinä voisi kyllä vielä pärjätä tai vähintäänkin selviytyä.

F2P suuntaan ainakin se vihjaa että palauttavat kaikkien rahat. Ei heillä muuta keinoa ole enää yrittää saada tästä mitään pelattavaa tuotetta aikaiseksi.
 
Irtisanomisiahan tämä hyvin todennäköisesti tarkoittaa, toivottavasti kenkää saavat oikeat henkilöt.
Eiköhän sieltä heitetä isoja määriä porukkaa pihalle, joka tarkoittanee rivityöntekijöitä.

Tämä floppi oli nähtävissä jo kaukaa. Tai no, ei ehkä näin pahaa floppia kukaan osannut odottaa, mutta jonkinlaista floppia kuitenkin. Nyt pitäisi saada kiva kengän kuva ahteriin niille ihmisille, jotka ovat aikanaan päättäneet että tällainen peli on hyvä idea.
 
Itse olen erittäin vahingoniloinen tuosta fiaskosta koska peli tai genre on itselle mistä en pidä eli toivottavasti Sonyn fokus jatkossa keskittyisi toisaalle
 
Concord on kyllä suurin floppi mitä ittelle tulee mieleen. Yhtään en oo nähny videota tuosta edes, niin herää vaan kysymys että kuinka huono sen on oltava että noin tapahtuu. Stiimissä ollu all time max players 660.. 660, taitaa isoin osa parin euron indie kikkareistakin kerätä enemmän pelaajia kun tuo. :D

Toivotaan että pelin devit löytää muualta töitä, koska ei taida tuo pelifirma kasassa pysyä. Ei toisin näytä CV:ssä hyvältä että on tuon parissa työskennellyt.. :D
 
Varmasti Concordin suhteen tekijät ovat jossakin kohtaa huomanneet, että markkinoilla ei ole enää kysyntää pelille, jota he ovat tehneet jo vuosia. Siinä kohtaa on kuitenkin tehtävä valinta, että pistetäänkö heti pillit pussiin ja menetetään kaikki investoidut rahat, vai laitetaanko peli ulos vaikka tiedetään sen menestyvän surkeasti, jotta saadaan edes vähän tappioita katettua. Täysin sama kävi Suicide Squadille.

Tietysti herää se kysymys, että voisiko tällaisia asioida ennakoida paremmin? Concordin tapauksessa hyvin kummallista on se, että peli vedettiin kokonaan pois hyvitysten kera. Itse uskon vahvasti, että peli yrittää toista tulemista ilmaisena julkaisuna, joka pumpataan sitten täyteen mikromaksuja.
 
Varmasti Concordin suhteen tekijät ovat jossakin kohtaa huomanneet, että markkinoilla ei ole enää kysyntää pelille, jota he ovat tehneet jo vuosia. Siinä kohtaa on kuitenkin tehtävä valinta, että pistetäänkö heti pillit pussiin ja menetetään kaikki investoidut rahat, vai laitetaanko peli ulos vaikka tiedetään sen menestyvän surkeasti, jotta saadaan edes vähän tappioita katettua. Täysin sama kävi Suicide Squadille.
Ihan kun olisin lukenut jostain, että Concordia kehitettiin 8 vuotta 120 miljoonan budjetilla. Jos totta, niin aivan käsittämätön summa ja aikaväli siihen nähden mitä tuli ulos. Pakko se kortti oli varmaan tällaisilla luvuilla vaan katsoa loppuun ja toivoa, että jengi sittenkin tykkäisi.
Tietysti herää se kysymys, että voisiko tällaisia asioida ennakoida paremmin? Concordin tapauksessa hyvin kummallista on se, että peli vedettiin kokonaan pois hyvitysten kera. Itse uskon vahvasti, että peli yrittää toista tulemista ilmaisena julkaisuna, joka pumpataan sitten täyteen mikromaksuja.
Toki olisi pitänyt ennakoida paremmin koko Hero Shooter -lajityypin viehättävyyttä ja yleistä kehitystä. Viimeistään siinä vaiheessa kun monet lajityypin pelit muuttuivat ja/tai julkaistiin Free to Playna. Siinä vaiheessa olisi varmastikin pitänyt kääntää suuntaa sen verran, että unohtaa 40€ OVH, laittaa peliin enemmän kosmeettista sälää ja julkaista se alunperinkin Free to playna.
 
Varmasti Concordin suhteen tekijät ovat jossakin kohtaa huomanneet, että markkinoilla ei ole enää kysyntää pelille, jota he ovat tehneet jo vuosia. Siinä kohtaa on kuitenkin tehtävä valinta, että pistetäänkö heti pillit pussiin ja menetetään kaikki investoidut rahat, vai laitetaanko peli ulos vaikka tiedetään sen menestyvän surkeasti, jotta saadaan edes vähän tappioita katettua. Täysin sama kävi Suicide Squadille.

Tietysti herää se kysymys, että voisiko tällaisia asioida ennakoida paremmin? Concordin tapauksessa hyvin kummallista on se, että peli vedettiin kokonaan pois hyvitysten kera. Itse uskon vahvasti, että peli yrittää toista tulemista ilmaisena julkaisuna, joka pumpataan sitten täyteen mikromaksuja.
Tässä se olennaisin. Pelin kehittäminen kestää niin älyttömän kauan, että ei ihme, jos pelaajat kiinnostuvat jostain muusta sillä välin. Koko Games as a Service -malli on rikki, koska se vaatisi, että peliala jäisi jumiin yhteen asiaan ilman mitään kehitystä. Sen sijaan, että meillä olisi Overwatcheja, Apexia ja kymmeniä muita pelejä, joista jokaisella olisi mistä valita, kuvitellaan pelaajien tyytyvän yhteen uuteen päivitykseen joka kymmenes vuosi.
 
Ihan kun olisin lukenut jostain, että Concordia kehitettiin 8 vuotta 120 miljoonan budjetilla. Jos totta, niin aivan käsittämätön summa ja aikaväli siihen nähden mitä tuli ulos. Pakko se kortti oli varmaan tällaisilla luvuilla vaan katsoa loppuun ja toivoa, että jengi sittenkin tykkäisi.
Kyseisestä tapauksesta enempää tietämättä veikkaisin, että ensimmäiset vuodet on olleet pienehköllä tiimillä melko matalan kustannuksen hommaa, ellei sitten ole menty jo aikoja sitten tuotantoon ja jouduttu heittämään sitä työtä roskiin. Täydessä tuotantovaiheessa alkaa se rahakin huveta ihan eri tahtia. Tästä esimerkkinä Remedyn Vanguard-projekti, jonka piti olla f2p. No, siitä ei tullut vuosia kestäneen konseptointi- yms alkuvaiheiden jälkeen oikein mitään, joten boottasivat lopulta projektista sitten "premium cooppipelin" projektinimeltään Kestrel. Ja tästä taisi mennä n. 6kk kun tuli ilmoitus, että koko homma kuopattu.

Ihan hyvä idea luovuttaa lopulta tuossa kohtaa, kun ei ehditty tuotantovaiheeseenkaan. F2P-pelin ylläpito olisi muutenkin vaatinut resursseja suht isosti talon kokoon nähden ja jos peli ei olisi saanut suosiota, niin isostihan siinä olisi tullut miinusta. Nyt rekrytointipaineet helpottavat ja projektissa olleet resurssit pääsevät auttamaan muissa hommissa joita Remedyllä kuitenkin tällä hetkellä riittää. Ja nämä projektit todennäköisesti tuovat viivankin alle jotain, paitsi Condorista nyt en uskaltaisi tuota varmaksi sanoa, kun nettipeli sekin, mutta Control 2 ja MP Remaket nyt ainakin. Sonylla tietysti on riskinsietokykyä Remedyä enemmän, joten siinä mielessä pisteitä Sonylle, että uskalsi riskiä ottaa. Vaikkakaan siitä ei nyt kyllä minulle (tai juuri kenellekään) mitään iloa tullut ja ne rahat on käytännössä pois tulevista/meneillään olevista projekteista.
 
Tulossa oleva hero shooter FragPunk alla hahmot. Tulee peli pärjään varmasti paremmin kuin Concord eli genre ei ole mihkään kuollut. Pelissä tulee myös olemaan oma twistinsä eli nuo kortit jotka eroittaa sen muista genren peleistä.





 
Tulossa oleva hero shooter FragPunk alla hahmot. Tulee peli pärjään varmasti paremmin kuin Concord eli genre ei ole mihkään kuollut.






Näitä hahmoja, valikoita, valikkojen värejä yms kun katselee, niin huomaa olevansa kyllä jo vanha. Ei sitten mitenkään iske omaan silmään :rolleyes: mutta näillä se suurin asiakaskunta varmasti onkin siellä parikymmentä vuotta nuoremmissa, eikä siinä mitään väärää ole sinänsä.
 
Sopii keskusteluun pelialan bisnesmalleista:


Omalla kohdallani (ja uskon puhuvani monen tällä foorumilla aktiivisen suulla) olen pelkästään iloinen, jos lainsäätäjät pakotetaan heittämään kapuloita noiden mikromaksufirmojen rattaisiin. Täysin vapaassa markkinataloudessahan annettaisiin firmojen nyhtää rahat kaikkialta, missä kuluttaja on valmis kukkaronnyöriä raottamaan, mutta onneksi meillä Euroopassa ollaan välillä pienen ihmisen asialla.

Itseäni ainakin tosi pahasti ottaa päähän se, että mobiilialustoilla ei käytännössä ole kertaostoksella hankittavia pelejä, vaan kaikki perustuu tilauksiin tai mikromaksuihin. (Ei sillä, että ihan kauheasti pelailisin mobiililla, mutta syy on juurikin tuossa, että kaikki pelit suunnitellaan sitä silmällä pitäen, että yksinkertaisella koukulla addiktoidaan ihminen ja sitten aletaan kiskoa rahaa siitä, että saa toteuttaa gameplay loopia ilman muutaman tunnin taukoja.)

Ehkä PC- ja konsolipuolelle tällä ei ole vaikutuksia, mutta jos komissio säätää jotain rajoituksia sille, miten kauppaa saa videopeleissä tehdä, niin ehkä se hiukan pakottaa julkaisijat (ja kehittäjät) miettimään, olisiko vanhassa mallissa kuitenkin vara parempi.
 
Onhan nuo ilmaispelit ja niiden sisältämiä käytäntöjä käyttävät pelit vähintään kyseenalaisia.

Omakohtaista kokemusta nyt Fortnitestä, mikä on ensimmäinen lapseni pelaama peli, jossa mitään mikro- tai muita höpöhöpö-maksuja on. Battle Passin takia lapsi on nyt pitkään keskittänyt kaiken pelaamisensa kyseiseen peliin että saa siitä kaiken irti. Toki lapsen pelaaminen on muutenkin ollut aina sitä että yhtä peliä jauhetaan kuukaudesta toiseen mutta jossain kohtaa ennen Fortniteä vaihteli pelejä useammin.

Nyt sitten kuvioihin on selvästikin tullut mukaan jonkinlaista "FOMOa" siitä että menee jotain ohi kun ei ole koko ajan hahmon tasoja kasvattamassa eli pelaamassa.

Täytyy kyllä arvostaa entistä enemmän Helldivers 2:n kausipasseja, jotka eivät missään kohtaa vanhene. Onneksi lapsi myös itse ehdotti että voisi pelata jonain pelipäivänään nyt Mario Odysseyta.

Mutta tosiaan onhan nuo ärsyttäviä. Eikä niitä montaa ehdi/pysty ihminen pelaamaan kun kaikkiin vastaaviin lyödään näitä asioita, joiden takia niitä "pitää" olla jatkuvasti pelaamassa.
 
No ei vaikuta hyvältä. Annapurna on yksi pelialan parhaita juttuja ja tuntuu että kaikki missä nimi tulee vastaan on joko laatua tai ainakin jotain virkistävää. Useimmiten molempia. Iso menetys olisi jos tällainen tekijä häviää.
Tuo kirpaisee kyllä lukea. Ja eikös tietysti Remedy just solminut diilin noiden kanssa... Mitähän siitäkään nyt sitten enää tulee..
 
Ylös Bottom