Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen politiikkaketju

-WaLuigi-

KonsoliFIN Alumni
Eli ennen kuin tuo Ketutusketju siirtyy kokonaan pois aiheestaan, niin voitaisiin siirtää nuo aiheet tämän otsikon alle. Eli aiheina niin opiskelijatuet, ulkomaisten ostosten alv, NATO, maahanmuuttajat, uskonnonopetus, tulevat vaalit ja niin edelleen.

Älkää antako otsikon hämätä, ei tarvitse olla mikään suuri diplomaatti osallistuakseen keskusteluun. Ainoa toive/vaatimus on, että kommentteihin perustelut. Kenenkään mielipide ei ole väärä, vaikka miten olisi kiistanalainen.
 
Vastaus: Yleinen politiikka -ketju

Hear, hear! Erittäin tervetullut idea ja toivottavasti kerää KFINin kaappipoliitikot yhteen keskitettyyn paikkaan konsolipelaamista häiritsemästä. Mitä mielipiteisiin tulee, väittäisin internet-keskustelun näistä asioista olevan totaalisen toivotonta hommaa.

Perusteluina mikä tahansa yritys elää noin puoli sivua kunnes kahden ääripään edustajat ovat toistensa kurkussa ja siitä eteenpäin esitellään toinen toistaan raflaavampia tutkimuksia, otoksia ja analyysejä siitä, kuinka Minä (lue: kumpi tahansa ääriosapuoli) on Oikeassa.

Tämän vuoden trendeinä loistavat kimaltelevissa paljeteissaan termit olkinukke, false flag, "haluat siis että", rasismi, maahanmuuttokriittisyys ja aina yhtä iätön jokotai-lähestymistapa. Vähän kuin online-pelaamista tuikituntemattomien kanssa - pelistä viis kunhan pääsee vähän ownaamaan, griiffaamaan, trollaamaan ja halveksumaan.

Oma syöttini keskusteluun: loppujen lopuksi Suomessa on kaikki asiat okei ihan kuin ne on olleet päälle 30 vuotta ja tulevat olemaankin. Vaikutan maailmanmenoon mikroskopisin välinein niin äänioikeudellani kuin kulutustottumuksillani ilman sen kummempaa tunteen paloa tai tarvetta välittömään seuraukseen. Hirveää meteli miltei kaikesta aluksi vähän hätkähdytti mutta tyynnytin sen tajuamalla, että kyseessä on vain internet; globaalin yleisön saippualaatikko, jolle nousevat niin maailmanparantajat kuin kylähullutkin. Monille tuntuu olevan uskomattoman tärkeää, että on ikävää tai väärin mutta ajakoot huoletta asiaansa ja kaikki voima sille. Minulle tämä elämä on liian lyhyt pelkän ikävän viettämiseen.

Ja ostakaa se The Sly Collection. On hyvä.
 
Vastaus: Yleinen politiikka -ketju

Ulkomaisten ostojen ALV ei tule omalla kohdalla muuttamaan juuri mitään. Toki jos jonkun uutuuspelin haluan niin nyt se tulee ostettua Amazonista verkkokaupan sijaan, ja silloin rahat meneekin ulkomaiselle kauppiaalle ja Suomi ei silti saa verotuloja koska vaikka verot maksetaan Suomen prosentilla ne menee silti Englannille (näin käsittääkseni). Alle 22 euron saa thehutista sun muista kanssa pelejä kunhan malttaa odottaa kuukauden tai pari, tietty kaikki ei tuohon hintaluokkaan ikinä tipu mutta aina ei voi voittaa.

Tuntuu että koko ulkomaisten ostosten ALV-muutos onkin masinoitu kateellisten kauppiaitten toimesta jotka ovat ihastelleet verkkokaupan, vpd:n ynnä muitten pelimyyntejä. Ei tälle oikein mitään järjellistä muuta perustelua keksi.

Tietty toi nettitullaus tulee kanssa mahdolliseksi, ja riippuen siitä lätkäistäänkö verojen päälle vielä joku maksu "rangaistukseksi" voi ihan hyvin olla että thehut, play.com, verkkokauppa ynnä muut tulevat tulevaisuudessakin olemaan se paras ja halvin vaihtoehto uutuuspelienkin kohdalla jos nyt en unohda jotain? Uusi peli sanotaan vaikka 43 euroa + ALV 23% = 52,89€ verrattuna markettien 60-70 euroa.

Pointtina nyt lähinnä se, ettei toi uusi systeemi nyt niin pahalta näytä, joutuu kympin ekstraa laittamaan valtiolle. Mutta toki homman nimi ei vielä ole täysin tiedossa, joten nähtäväksi jää miten tässä nyt sitten loppupeleissä käy.
 
Vastaus: Yleinen politiikka -ketju

Hear, hear! Erittäin tervetullut idea ja toivottavasti kerää KFINin kaappipoliitikot yhteen keskitettyyn paikkaan konsolipelaamista häiritsemästä. Mitä mielipiteisiin tulee, väittäisin internet-keskustelun näistä asioista olevan totaalisen toivotonta hommaa.

Kaupungilla vellovat huhut ovat isojen poikien ohella kertoneet, että KonsoliFinin on keskimääräistä fiksumpi foorumi. Toki on totta, että nimimerkin takaa on niin paljon helpompi heittää vähän överiä kommenttia kuin mitä se olisi jos kaikki kirjoittaisivat omalla nimellään, mutta aina ei voi voittaa.

Ulkomaisten ostojen ALV ei tule omalla kohdalla muuttamaan juuri mitään. Toki jos jonkun uutuuspelin haluan niin nyt se tulee ostettua Amazonista verkkokaupan sijaan, ja silloin rahat meneekin ulkomaiselle kauppiaalle ja Suomi ei silti saa verotuloja koska vaikka verot maksetaan Suomen prosentilla ne menee silti Englannille (näin käsittääkseni). Alle 22 euron saa thehutista sun muista kanssa pelejä kunhan malttaa odottaa kuukauden tai pari, tietty kaikki ei tuohon hintaluokkaan ikinä tipu mutta aina ei voi voittaa.

Tuntuu että koko ulkomaisten ostosten ALV-muutos onkin masinoitu kateellisten kauppiaitten toimesta jotka ovat ihastelleet verkkokaupan, vpd:n ynnä muitten pelimyyntejä. Ei tälle oikein mitään järjellistä muuta perustelua keksi.

Tietty toi nettitullaus tulee kanssa mahdolliseksi, ja riippuen siitä lätkäistäänkö verojen päälle vielä joku maksu "rangaistukseksi" voi ihan hyvin olla että thehut, play.com, verkkokauppa ynnä muut tulevat tulevaisuudessakin olemaan se paras ja halvin vaihtoehto uutuuspelienkin kohdalla jos nyt en unohda jotain? Uusi peli sanotaan vaikka 43 euroa + ALV 23% = 52,89€ verrattuna markettien 60-70 euroa.

Pointtina nyt lähinnä se, ettei toi uusi systeemi nyt niin pahalta näytä, joutuu kympin ekstraa laittamaan valtiolle. Mutta toki homman nimi ei vielä ole täysin tiedossa, joten nähtäväksi jää miten tässä nyt sitten loppupeleissä käy.

Jos kerta Final Fantasyn tuorein osa on tippunut alle tuon rajan, niin näkisin, että on paljonkin toivoa jotta kaikki pelit saattaisivat tippua alle tuon 23€.

On kieltämättä surullista, että ulkomailta saa uutena pelit puoleen hintaan siitä, mitä esimerkiksi GameStop niistä pyytää käytettynä. Siis ei sääli kuluttajan kannalta, vaan sen, ettei todellista järkeä ole peliä ostaa Suomesta. Nyt, kun kerta ALV:ia nostetaan ulkomaisten liikkeiden osalta, niin olisi GameStopilla sekä muilla liikkeillä hyvä mahdollisuus laskea hintoja ja tätä kautta lisätä myyntiään. Ainakin itse olen valmis maksamaan enemmän kotimaasta ostetusta tuotteesta, mutta jo tuollainen useamman kympin ero saa nettitilauksen tuntumaan turhan helpolta.
 
Vastaus: Yleinen politiikka -ketju

Tiedän että tulen saamaan paskaan niskaani, jos kommenttini ymmärretään tahallaan väärin, mutta Suomen suurin ongelma mielestäni on tämä ylimalkainen tukijärjestelmä. Se, että kaikkia mahdollisia tahoja tuetaan aiheuttaa sen että tukia väärinkäytetään.

Mitä tukia ja tahoja tässä yhteydessä tarkoitat? Maataloustukea, opintotukea, toimeentulotukea, asumistukea, työttömyystukea, jotain muuta? Entä miten järjestelmä on ylimalkainen? Silloin kuin itse hain opintotukea ei sen saamisessa ollut mitään ylimalkaista, vaan tiukoilla kriteereillä sen ainoastaan sai. Mielestäni "tuet on perseestä" heitot ilman sen syvempää analyysiä menee tuonne persujen populistisen hömpän puolelle.

Opiskeluiden jälkeen olin jonkun aikaa työttömänäkin ja työttömyyskorvauksen saaminen edellytti sekin yhtä sun toista mm. toimittamaan viranomaiselle jokaisesta päivästä melko nöyryyttävästi erikseen kuittauksen "olen työtön" ollakseen oikeutettu tuohon tukeen.

Minua ei harmita, että vähempiosaisia tuetaan verovaroin. Heikompien tukeminen ja auttaminen on sivistysvaltion tunnusmerkki. Vaihtoehtoisia tapoja ovat mm. USA:n ja Itä-Euroopan mallit, jossa huono-osaiset jätetään oman onnensa nojaan. Tämä johtaa asunnottomien lisääntymiseen, sosiaalisiin ongelmiin ja rikollisuuden kasvuun. Suomikin saa tästä politiikasta osansa mm. Romaniasta tulleiden kerjäläisten muodossa.

Suomessakin on valitettavasti useita ammatteja, joista maksetaan niin olematonta palkkaa, että sillä ei pärjää etenkään perheellinen ihminen.

Itse näen tukijärjestelmän hyväksikäyttöä lähinnä jo muutenkin hyväosaisten toimesta, jotka osaavat hyödyntää järjestelmien porsaanreiät. Esimerkkinä vaikkapa Sammon konsernijohtajan Björn Walhroosin saamat satojen tuhansien vuosittaiset maataloustuet EU:lta. Eipä siinäkään mitään väärinkäyttöä sinänsä ole, jos järjestelmä kerran on sellainen että miljonäärin harrastuksenaan pitämän maatilan on saatava EU:lta tukea. Tämä tosin on EU:n tukijärjestelmä, ei Suomen.
 
Vastaus: Yleinen politiikka -ketju

Itse näen tukijärjestelmän hyväksikäyttöä lähinnä jo muutenkin hyväosaisten toimesta, jotka osaavat hyödyntää järjestelmien porsaanreiät. Esimerkkinä vaikkapa Sammon konsernijohtajan Björn Walhroosin saamat satojen tuhansien vuosittaiset maataloustuet EU:lta. Eipä siinäkään mitään väärinkäyttöä sinänsä ole, jos järjestelmä kerran on sellainen että miljonäärin harrastuksenaan pitämän maatilan on saatava EU:lta tukea. Tämä tosin on EU:n tukijärjestelmä, ei Suomen.

Juurikin tätä yritin sanoa eli vaikea määritellä kuka tuen "ansaitsee". En tiedä miten itse vaimoni kanssa oltaisiin opiskeltu ilman tällaista systeemiä, joten käytännön kokemuksia järjestelmän toimivuudesta on. SUURIN ongelma on nimenomaan siinä, että tukia väärinkäytetään ja se harmittaa niitä jotka oikeasti ovat tuen tarpeessa. Eli tarkennetaan. Ylimalkaisuudella tarkoitin sitä että tuki kilahtaa aivan jokaiselle jos paperi on oikein täytetty. Ja on käytännön kokemuksia siitä ettei kilahda jos ei "osaa".
 
Vastaus: Yleinen politiikka -ketju

SUURIN ongelma on nimenomaan siinä, että tukia väärinkäytetään ja se harmittaa niitä jotka oikeasti ovat tuen tarpeessa.

Ei tuollaisesta suuren mittakaavan väärinkäytöstä ole mitään tutkimustuloksia tai todisteita tarjolla. Sosiaaliset tuet eivät suinkaan tule "paperien" perusteella, vaan tarveharkinnan perusteella. Itse voisin hakea toimeentulotukea, asumistukea ja ties mitä mutta en saisi latiakaan, koska edellytykset eivät täyty.

Aina väärinkäytöksiäkin on, mutta sen pitäminen suurimpana ongelmana on mielestäni hieman yliammuttua. Populistipoliitikot tuollaista uskomusta mielellään pitävät yllä, koska se tuntuu resonoivan mukavasti kansan "syvien rivien" parissa persujen kannatuslukemista päätellen.
 
Vastaus: Yleinen politiikka -ketju

Ei tuollaisesta suuren mittakaavan väärinkäytöstä ole mitään tutkimustuloksia tai todisteita tarjolla. Sosiaaliset tuet eivät suinkaan tule "paperien" perusteella, vaan tarveharkinnan perusteella. Itse voisin hakea toimeentulotukea, asumistukea ja ties mitä mutta en saisi latiakaan, koska edellytykset eivät täyty.
Joo, mutta se mitä yritin jo ekassa viestissä, vähän huonolla menestyksellä ja sananvalinnoilla (ylimalkainen oli turha) sanoa on se, että tukia "väärinkäytetään" juuri sellaisten peruskansalaisten näkökulmasta. Nämä eivät sitten taas ole täysin minun mielipiteitä, mutta kyllä sellaista perustyöpaikan kahviporukkaa kuumottaa se kun Suomeen tulee jostain muualta asukkeja, jotka selviävät niillä tuilla paremmin kun työssäkäyvä palkansaaja (sanoit itsekin, että palkat ei riitä). Ei se ole populismipolitiikkaa minun mielestä jos havainnoi mitä yhteiskunnassa tapahtuu ja sanoo sen ääneen valtaapitävien hyssytellessä. Ja siis pitää ottaa takas, että olet oikeassa. Ei tukijärjestelmää väärinkäytetä. Se vaan tuntuu väärinkäytöltä. Eli se että "alitetaan" kriteerit tahallaan että saatais tukea. Olet nimittäin oikeassa että latiakaan ei tule jos asiat ovat kriteerien mukaan kunnossa/et pysty vakuuttamaan sossun "tätejä" surkeudestasi (tapauskohtainen harkinta).

Ja yliammun siksi, että keskustelu jatkuisi. No ei vaineskaan. Olet oikeassa siinäkin, että ei tämä ehkä sittenkään ole se suurin ongelma Suomessa. Yksi kuitenkin. Toimivaa tukijärjestelmää odotellessa... :)
 
Vastaus: Yleinen politiikka -ketju

..perustyöpaikan kahviporukkaa kuumottaa se kun Suomeen tulee jostain muualta asukkeja, jotka selviävät niillä tuilla paremmin kun työssäkäyvä palkansaaja (sanoit itsekin, että palkat ei riitä).

Tätäkään väitettä ei oikein mikään fakta tue, etenkin kun varmastikaan yhdelläkään tällaisella kommentoijalla ei ole asiasta suoraa tietoa tai kokemusta, vaan kommentit pohjautuvat "yleiseen tietoon" ja huhupuheisiin.

Maahanmuuttajien demonisointi esimerkiksi väittämällä, että heillä menee paremmin kuin "kunnon suomalaisilla" sen takia, että "sossutädit" heitä hyysäävät on melko perinteinen oikeistopopulistien käyttämä keino. On helppo vihata ja syyttää "niitä muita" kutakuinkin kaikesta kuin tarkastella asioita laajemmassa kontekstissa.

Mitäköhän näiden ihmisten mielestä sitten Suomessa parantuisi jos jokainen maahanmuuttaja muilutettaisiin saman tien pois maasta? Olisi kiva joskus kuulla tämäkin puoli tuosta ajatusmallista.
 
Vastaus: Yleinen politiikka -ketju

1) Tätäkään väitettä ei oikein mikään fakta tue, etenkin kun varmastikaan yhdelläkään tällaisella kommentoijalla ei ole asiasta suoraa tietoa tai kokemusta, vaan kommentit pohjautuvat "yleiseen tietoon" ja huhupuheisiin.

2) Mitäköhän näiden ihmisten mielestä sitten Suomessa parantuisi jos jokainen maahanmuuttaja muilutettaisiin saman tien pois maasta? Olisi kiva joskus kuulla tämäkin puoli tuosta ajatusmallista.

1) Niin no itsekin heitit "tiedon" palkoista. Minä en ole havainnut minun tuttavapiirissäni että työssäkäyvät saisivat vähemmän palkkaa. Luotin sinuun - kuulopuheista ei ole tutkimuksia.

2) Jaa-a. En tiedä. Itseäni eniten maahanmuutossa harmituttaa sellainen asia, että (perussuomalainen populisti olen siis) jotkut tahot ovat kovasti muuttamassa Suomalaista yhteiskuntaa, että maahanmuuttajilla olisi kiva olla. Kouluihin tulee Islamia oppiaineeksi yms. Minulla ei ole mitään maahanmuuttajia vastaan ja tunnen heitä ja ovat ihan "hyviä tyyppejä", mutta jos tänne Suomeen tulee jostain niin eikai yhteiskunnan tarvitse muuttua tulijoiden mukaan. Kyllä toisinpäin olisi ihan kohtuullista. Ja kun niistä maahanmuuttajista vain ne "ääritapaukset" ajavat näitä asioita ja heitä kuunnellaan. Juuri esim. minun tutut eivät ole vaatimassa muutosta oikeuksiinsa. Heillä asiat ovat hyvin Suomessa.
 
Vastaus: Yleinen politiikka -ketju

2) Jaa-a. En tiedä. Itseäni eniten maahanmuutossa harmituttaa sellainen asia, että (perussuomalainen populisti olen siis) jotkut tahot ovat kovasti muuttamassa Suomalaista yhteiskuntaa, että maahanmuuttajilla olisi kiva olla. Kouluihin tulee Islamia oppiaineeksi yms. Minulla ei ole mitään maahanmuuttajia vastaan ja tunnen heitä ja ovat ihan "hyviä tyyppejä", mutta jos tänne Suomeen tulee jostain niin eikai yhteiskunnan tarvitse muuttua tulijoiden mukaan. Kyllä toisinpäin olisi ihan kohtuullista. Ja kun niistä maahanmuuttajista vain ne "ääritapaukset" ajavat näitä asioita ja heitä kuunnellaan. Juuri esim. minun tutut eivät ole vaatimassa muutosta oikeuksiinsa. Heillä asiat ovat hyvin Suomessa.

Mitä tuohon islamin opetukseen tulee, niin Suomessa on lain tuoma oikeus saada koulussa opetusta omasta uskonnostaan, mikäli se minkään taloudellisen järjen mukaan on tehtävissä. Tietenkään yhden kabbala/jne.-jäsenen takia ei ole järkeä alkaa järjestämään opetusta. Etenkin Aamulehdessä käytiin muutama kuukausi takaperin kiihkeääkin väittelyä uskonnonopetuksesta. Kieltämättä tuntuu omituiselta asialta, että kouluissa ei saa opettaa vakaumuksellista opetusta, mutta silti kaikilla uskontoryhmillä pitää olla omat aineensa. Eikö olisi järkevämpää, jotta kaikki uskonnonopetukset siirrettäisiin ET:n/vast. alle, jossa ikään kuin jo nykyisinkin uskonnonopetuksessa, kerrottaisiin kaikkien uskontoryhmien perusteet. Kun jo nyt näin on ev.lut. uskonnonopetuksessa, niin luulisi että muutkin uskontoryhmät voitaisiin siirtää samaan.

Tuo on täysin totta, että yhteiskuntaa muutetaan ehkä liiaksikin asti maahanmuuttajien takia. Jo yleinen ilmapiiri on, että heille suodaan asioita ja tapoja, jotka eivät taas "tavalliselle" suomalaiselle käy. Otetaan esimerkiksi homoilta: ev.lut. kirkon vanhoillinen näkemys aiheeseen aiheutti suurtakin närää, mutta koko keskusteluun ei edes otettu muiden uskontoryhmien edustajia. Heille jo lähtökohtaisesti suodaan oikeus pitää homo-/lesbopareja edelleen, jollei nyt hyljittynä, niin ei-toivottuna vähemmistönä.
 
Vastaus: Yleinen politiikka -ketju

1) Niin no itsekin heitit "tiedon" palkoista. Minä en ole havainnut minun tuttavapiirissäni että työssäkäyvät saisivat vähemmän palkkaa. Luotin sinuun - kuulopuheista ei ole tutkimuksia.

Tässä onkin kyse eri asiasta. On aloja, joiden peruspalkka on niin alhainen, että perheellinen ei sillä pärjää ilman lisätukia. Tämä ei liity mitenkään siihen kuinka tai miten paljon maahanmuuttajat (tai kukaan muukaan) saavat tukia. Tätäkään asiaa ei myöskään korjaa ulkomaalaisten ulkoistus.

Mitkä tahot ovat mielestäsi muuttamassa suomalaista yhteiskuntaa maahanmuuttajien eduksi ja miten?

Suomessa on lakisääteinen uskonnonvapaus, mikä edellyttää myös että kouluissa tarjotaan uskonnonopetusta kaikille niille uskontokuntien edustajille, joita on määritelty minimimäärä ko. koulussa. Se ei liity mitenkään maahanmuuttopolitiikkaan. Omasta puolesta kaikki tunnustuksellinen uskonnon opetus pitäisi kouluissa korvata yleisellä aineella.
 
^ Hyviä juttuja ja erinomainen huomio homoillasta Waluigi.

Tosiaan tuo uskonnonvapauteen perustuva opetusvelvollisuus on kanssa niitä tulenarkoja asioita ja onneksi ymmärsit, että se oli vain minulla esimerkkinä asioista joita ollaan muuttamassa. Tuo ehdottamasi yleisuskonnonopetus kaikille ja sitten "oman lahkon" tarkempi opetus vaikka koulun ulkopuolella (jos siihen on tarvetta) ajaisi mielestäni riittävästi asiaa. Kyllä kotona lapsiin uskonto istutetaan tai ei. Ei koulun tarvitse sitä tehdä.

1) On aloja, joiden peruspalkka on niin alhainen, että perheellinen ei sillä pärjää ilman lisätukia.

2) Mitkä tahot ovat mielestäsi muuttamassa suomalaista yhteiskuntaa maahanmuuttajien eduksi ja miten?

3) Suomessa on lakisääteinen uskonnonvapaus, mikä edellyttää myös että kouluissa tarjotaan uskonnonopetusta kaikille niille uskontokuntien edustajille, joita on määritelty minimimäärä ko. koulussa. Se ei liity mitenkään maahanmuuttopolitiikkaan. Omasta puolesta kaikki tunnustuksellinen uskonnon opetus pitäisi kouluissa korvata yleisellä aineella.

1) Ja oliko tästä jotain tutkimuksia? Kyllä minustakin jollakin aloilla palkka on pieni, mutta... :)

2) Esimerkkejä on loputtomasti siitä, kuten WaLuigi sanoi, että monesti Suomessa annetaan maahanmuuttajan pitää "oma tapa" jossakin asiassa koska se "rikastuttaa" Suomea ja jos Suomalainen tekisi samoin niin asiasta nousisi haloo, että eihän noin voi tehdä.

3) Kato ylempi viesti. Tästä asiasta olemme jopa samaa mieltä. :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Yleinen politiikka -ketju

1) Ja oliko tästä jotain tutkimuksia? Kyllä minustakin jollakin aloilla palkka on pieni, mutta... :)

Onhan siitä, vaikkakin pärjääminen tietyllä rahamäärällä on aina suhteellista. Tilastokeskuksen mukaan keittiöapulaiset sekä siivoojat ansaitsevat keskimäärin reilun 1700 euroa kuussa, osa siis vähemmän, osa enemmän. Tuosta verot pois, niin käteen jää 1200-1300 euroa. Pelkästään vuokraan voi Helsingissä kuukaudessa kulua 700-900 euroa, jos on kyseessä on esim. 3-4 henkinen perhe. Tämä siis, jos työntekijä on säännöllisessä työsuhteessa, eikä esim. osa-aikainen pätkätyöntekijä, jolloin palkkakin on pienempi.

2) Esimerkkejä on loputtomasti siitä, kuten WaLuigi sanoi, että monesti Suomessa annetaan maahanmuuttajan pitää "oma tapa" jossakin asiassa..

En muista näitä esimerkkejä koskaan missään erityisesti listatun. Niitä varmaan kuitenkin siis on? Varmaankin tässä erityisesti tarkoitetaan erityisesti islaminuskoisten mukanaan tuomia tapoja?
 
Vastaus: Yleinen politiikka -ketju

1) Onhan siitä, vaikkakin pärjääminen tietyllä rahamäärällä on aina suhteellista. Tilastokeskuksen mukaan keittiöapulaiset sekä siivoojat ansaitsevat keskimäärin reilun 1700 euroa kuussa, osa siis vähemmän, osa enemmän. Tuosta verot pois, niin käteen jää 1200-1300 euroa.

2) En muista näitä esimerkkejä koskaan missään erityisesti listatun. Niitä varmaan kuitenkin siis on? Varmaankin tässä erityisesti tarkoitetaan erityisesti islaminuskoisten mukanaan tuomia tapoja?

1) Tästä saataisiin niin pitkät keskustelut aikaisiksi yksinhuoltajuudesta - ei edes aloiteta jooko? :) Yleensä nimittäin olisi odotettavaa että jos 3-4 henkisen perheen on saanut aikaiseksi, niin elatukseen osallistuisi joku muu. Ja vaimo saa muuten kuukaudessa n. 300 euroa miinus verot että hoitaa lapsia kotona. Lapsilisät päälle, mutta kyllä luvut pieniltä saadaan näyttämään jos "unohdetaan" se toinen.

2) Jännä huomio, että sinäkin ajattelit minun tarkoittavan islaminuskoisten tapoja. Mistäköhän se johtuu? No tietenkin siitä, että niitä muutoksia ainakin omat silmäni ovat eniten rekisteröineet. Ja eihän nyt kukaan tuollaisia listata voi, rasistiksi syytettäisiin vielä. :)

p.s. Ramtoi. Linkittämäsi asia on niin totta. Itse olen kasvanut sellaisessa ympäristössä, jossa vaatteet tuli isoveljiltä ja iskällä ja äitillä oli kuukauden lopussa aina tili nollilla. Jotenkin eteenpäin kuitenkin päästiin. Nykyään tuo taitaa vaan olla jotenkin raaempaa vielä lastenkin keskuudessa kun ennen koulussa rikkailla oli vaan Lewikset. Nyt pitää olla kaikki kännykät sun muut. :confused:

Lisäys:
Tutkimus sanoi:
Perheen köyhyysrajaan vaikuttaa perheen koko ja lasten ikä. Vuonna 2007 kahden alle 14-vuotiaan lapsen ja kahden aikuisen muodostaman perheen köyhyysraja oli 2943 euroa kuukaudessa ja yksinhuoltajan ja kahden alle 14-vuotiaan lapsen perheen 1743 euroa.

Siis kun tarkastelen nimenomaan vuotta 2007, niin rehellisesti on myönnettävä että olemme vaimon kanssa olleet minun "alkupalkan" aikoihin hyvin lähellä tuota rajaa. Eli vaimon saamat "lapsirahat" + mun "alkupalkka" niin ei kovin kaukana olla. Aika suhteellista.
 
Vastaus: Yleinen politiikka -ketju

Lapsilisät päälle, mutta kyllä luvut pieniltä saadaan näyttämään jos "unohdetaan" se toinen.

Niin mikä toinen? Toinen vanhempi, joka voi olla työtön/kuollut/sairas/työkyvytön/ei tiedossa jne. Riittää että yksikin lapsi on, niin tuolla rahamäärällä tekee tiukkaa pärjätä, etenkin pääkaupunkiseudulla, jossa elinkustannukset ovat paljon muuta maata korkeammat.

Islam siksi, että se tuntuu olevan nykyään se helpoin kritisoinnin kohde. Edelleenkin kysyn mitä nämä yhteiskunnan muutokset heitä suosivaksi oikein ovat? Oikeus pukeutua kuten haluavat? Oikeus harjoittaa omaa uskontoaan? Puhua äidinkieltään?

Toki eri maista kotoisin olevien ihmisten tavat poikkeavat omistamme, mutta ajan kuluessa ja sukupolven vaihtuessa mukautuminen suomalaiseen elämänmenoon etenee.
 
Vastaus: Ketutuskeskustelu

Että tällainen laki meni sitten tällä kertaa läpi. "...opiskelunsa keskeyttävän 18 - 25 -vuotiaan nuoren toimeentuloturvaa voidaan leikata jopa 40 prosentilla."

Mikä tuossa on väärin?
Eräs tuttu yrittää työkseen saada näitä peruskoulun käyneitä (tai jopa käymättömiä!) aikuisia opiskelemaan itselleen ammatin ja sitä kautta mahdollisesti töihin. Mutta kun ei kiinnosta kun rahaa saa vaikkei mitään tee!

Jos taas keskeyttää opinnot ja jatkaa jotain toista tutkintoa kohden niin eihän siinäkään ole ongelmaa? Vai tuleeko tässä probleemit siitä, että menee suoraan töihin vaikkapa peruskoulun jälkeen ja sitten eräänä päivänä joutuukin työttömäksi?

En kyllä tästä kaverista yleensä pidä mutta ei voi kiistää etteikö välillä (harvoin) puhuis ihan asiaakin: http://www.soininvaara.fi/2010/12/0...vuotiaille-koulutusta-valtteleville-nuorille/
 
Vastaus: Yleinen politiikka -ketju

1) Niin mikä toinen? Toinen vanhempi, joka voi olla työtön/kuollut/sairas/työkyvytön/ei tiedossa jne.

2) Toki eri maista kotoisin olevien ihmisten tavat poikkeavat omistamme, mutta ajan kuluessa ja sukupolven vaihtuessa mukautuminen suomalaiseen elämänmenoon etenee.

1) Toivoin että tästä ei olisi tullut keskustelua, mutta et huomioinut toivettani. Kaikki luettelemasi tilanteet ovat ainakin minun mielestä erikoistilanteita ja niitä ei voi pitää minkään perustana. Työtön saa tukea (rahallista), sairas myös, työkyvytönkin myös. Ainoastaan ei tiedossa ja kuollut on asia erikseen. Ja käsittääkseni (voin olla väärässä) kuolleesta puolisosta voi saada jotain tukia myös tai kertamaksun. En tiedä.

2) Se on vain kummallista, että miten ihmeessä ne eri maista tulevat ihmiset saavat monesti tavoillaan pahennusta aikaiseksi. Ja TÄMÄ ei ole mielipide vaan huomio. Miksi näin käy? Tiedätkö sinä?

Minullakaan ei henkilökohtaisesti ole mitään erilaisuutta tai "outoja" tapoja vastaan, mutta pelisilmää toivoisin, että osattaisiin tuoda erilaisuus esille sopivalla tavalla. On totta, että jotkut Suomalaiset eivät kirveelläkään hyväksy että joku asia muuttuu, mutta minä toivoisin siis ettei asiat muuttuisi sen vuoksi että niitä voidaan muuttaa vaan siksi että joku muutos on tarpeen. Siinä on ero.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Ketutuskeskustelu

Mikä tuossa on väärin?
Eräs tuttu yrittää työkseen saada näitä peruskoulun käyneitä (tai jopa käymättömiä!) aikuisia opiskelemaan itselleen ammatin ja sitä kautta mahdollisesti töihin. Mutta kun ei kiinnosta kun rahaa saa vaikkei mitään tee!

Jos taas keskeyttää opinnot ja jatkaa jotain toista tutkintoa kohden niin eihän siinäkään ole ongelmaa? Vai tuleeko tässä probleemit siitä, että menee suoraan töihin vaikkapa peruskoulun jälkeen ja sitten eräänä päivänä joutuukin työttömäksi?

En kyllä tästä kaverista yleensä pidä mutta ei voi kiistää etteikö välillä (harvoin) puhuis ihan asiaakin: Mitä eduskunnan pitäisi tehdä alle 25-vuotiaille koulutusta vältteleville nuorille : Soininvaara

En itsekään oikein ymmärrä tämän kauheutta. Kuitenkin "alennus" tapahtuisi ainoastaan niille, jotka eivät hae opiskelemaan eivätkä töihin, mikäli tuosta Soininvaaran tekstistä oikein ymmärsin. Työttömyys sinällään ei haittaa, kunhan samaan aikaan etsii töitä. Tavallaan hyväkin, että näin patistetaan nuorisoa tekemäänkin jotain, eikä vain elämään veronmaksajien rahoilla.
 
Ylös Bottom