Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

YLEn mediamaksu

Vastaus: TV-lupamaksu-uudistus

Mitenkähän tämä toimisi niillä, jotka asuvat omakotitalossa esim? Mistä heillä perittäisiin tämä maksu?

Itse itseltäni lupamaksu perien...?
Ei kun tietysti vuorottelette naapurin kanssa. Ensin toinen on "TV-maksutarkastaja" ja tulee ovellesi kovistelemaan hattu kourassa. Sen jälkeen vaihdatte osia. Sitten voitte lähteä yhdessä kaljalle kun molemmille on "tarjottu ilta" :D
 
Vastaus: TV-lupamaksu-uudistus

Koko käsite 'tv-lupamaksu' on sikäli harhaanjohtava, että ko maksullahan rahoitetaan Yleisradio Oyn toimintaa. Eli näin mm. tuetaan suomen- ja ruotsinkielisen ohjelmiston tekemistä ja tuottamista. Ylellä on myös sivistävä tehtävä kaikenmaailman opetusohjelmineen (koulu-tv). Eli näkisin suomalaisen kulttuurin kannalta tärkeäksi, että meillä on olemassa ko taho.

Ratkaisuna näkisin joko maksun integroimisen verotukseen esim jonkinnäköisenä kulttuuriverona (vähän kuten kirjastot) tai sitten Ylelle pitäisi antaa mahdollisuus mainontaan. Miksei kukaan kritisoi kirjastojen rahoittamista verovaroin? Jos ei vaikka lue kirjoja.

Nykyisessä maksussa parasta on se, että se on tasan sama summa jokaiselle. Minusta elämässä menestymisestä rankaisemisen ei pitäisi kuulua länsimaiseen demokratiaan.
 
Vastaus: TV-lupamaksu-uudistus

20 vuotta sitten YLEllä oli kanavat TV1 ja TV2. Ohjelma alkoi klo 15:00 ja loppui illan viimeisen elokuvan jälkeen viimeistään klo 24:00. Tuohon sekaan mahtui myös kummajainen mainostelevisio TV2:lle, joka lohkaisi sen lähetysajasta noin vajaan puolikkaan...

Eli YLEllä oli noin puolistoista kanavaa käytössä ja ohjelmaa piti saada ulos noin 13 tuntia päivässä, yhteensä. Kuinka moni muistaa katselleensa testikuvaa skidinä ja odottaneensa ohjelmien alkua telkkarista? Niin se oli silloin joskus, ja ei kukaan valittanut puutteelisesta peruspalvelusta...

Milloin tämän "peruspalvelun" käsite on laajentunut 4 kanavan 24/h vuorokaudessa olevaksi sisällöntuottajaksi, jonka pitää kilpailla kaupallisten kanavien kanssa ohjelmatarjonnasta. Tuorein ja räikein esimerkki on YLEn voittama tarjouskilpailu HBO:n sarjojen yksinoikeudesta Suomessa. Peruspalvelua? Just.

Kulukatto, kiitos.

Yhtiö, joka saa 100% rahoituksen, ei koskaan joudu miettimään toimintaansa. Ja nyky-yle on tästä tulos musiikkitaloineen päivineen.
 
Vastaus: TV-lupamaksu-uudistus

Verotukseen yhdistämistä kannatan minäkin, eipä sitä siinä vaiheessa suurin osa ihmisistä edes huomaa, toisin kuin nykyistä reilun 200e kertamälliä. Samalla pienenisi todennäköisesti myös yksittäisen ihmisen/talouden osuus ja verotuksesta nyt katetaan varmasti turhempiakin asioita. Samoin kannatan myös tuota kulukattoa YLEn toimintaan.

Nykyisellään oikeastaan ainoat kiinnostavat ohjelmat ylipäänsä tulevat Teemalta (dokkareita ja kinoklassikot). Muilta kanavilta tulee satunnaisesti brittikomediaa tai elokuvia. Kuvanlaatu taas tuppaa useimmiten olemaan sen verran heikko, että mieluummin noutaa parilla eurolla leffan vuokraamosta. Tällä hetkellä en kyllä pysty edes lähetyksiä ottamaan vastaan mihin olen ihan tyytyväinen. Jos taas maksu olisi yhdistetty verotukseen, sen boksin voisi hankkia ja katsella töllöä jos sieltä jotain katsomisen arvoista sattuisi tulemaan. Ainakin ne uutiset tulisi varmaan katsottua.

Se nyt taitaa kuitenkin olla selvää, että pelkällä kortilla ei kateta lähellekään kaikkea, mitä YLE tällä hetkellä kustantaa. Todennäköisesti kortti jäisi monelta hankkimatta, jotka muuten saattaisivat TV-luvan jopa maksaakin. Jos taas tässä vaiheessa aletaan karsia YLEn palveluita, kortin hankkimisen kannattavuus vähenee entisestään. Lopulta ei telkkuun sitten jääkään enää muuta kuin Idols ja Big Brother. AAAAAAARGH!!
 
Vastaus: TV-lupamaksu-uudistus

Ei yle kaikkea tarvitsemaansa/haluamaansa saa. Jatkuvastihan siellä on yt:t ja muut kustannussäästöt päällä. Kaupallisille kanaville on ihan hyvä vaan, että on joku taho joka pitää jonkinlaista tasoa ja kilpailua yllä - pitää nekin jonkinlaisessa vireystilassa.
 
Vastaus: TV-lupamaksu-uudistus

Milloin tämän "peruspalvelun" käsite on laajentunut 4 kanavan 24/h vuorokaudessa olevaksi sisällöntuottajaksi, jonka pitää kilpailla kaupallisten kanavien kanssa ohjelmatarjonnasta. Tuorein ja räikein esimerkki on YLEn voittama tarjouskilpailu HBO:n sarjojen yksinoikeudesta Suomessa. Peruspalvelua? Just.

Kulukatto, kiitos.

Yhtiö, joka saa 100% rahoituksen, ei koskaan joudu miettimään toimintaansa. Ja nyky-yle on tästä tulos musiikkitaloineen päivineen.
Tästä olen samaa mieltä. Yle on tehnyt turskaa nyt 10 vuotta putkeen. Ylen hankintoja (kuten olympialaiset ja jääkiekon MM-kisat) on perusteltu sillä, että mm. nämä olisivat yhteiskunnallisesti merkittäviä tapahtumia, joita suuren yleisön pitää saada seurata vapaasti vastaanotettavassa muodossa. Tämän takana on tietääkseni ihan EU-direktiivi.

Mikäli 'tv-lupamaksu' saataisiin verotuksen yhteyteen en näe tässä mitään järkeä. Ei tuo mielestäni ole mitään peruspelvelua. Varmaan esim Pihtiputaan mummoa kiinnostaa maksaa jalkapallon MM-kisoista. Ne, jotka haluaisivat seurata vaikka olympialaisia maksaisivat niistä erikseen (maksu-tv). En sinänsä kannata kulukattoa, vaan ehkäpä vaikka nollatulostavoitetta. Eli kulut saavat olla vaikka kuinka suuret, kunhan hankkivat tuloja vastaavasti.
 
Vastaus: Televisiolupa

Iltalehti: Tv-maksun tilalle ehdotetaan mediamaksua (Torstai 23.4.2009)

Yleisradion rahoitusta selvittänyt työryhmä ehdottaa, että nykyinen tv-maksu korvataan julkisen palvelun mediamaksulla. Maksu perittäisiin automaattisesti kaikilta asuntokunnilta ja tietyn kokoisilta yrityksiltä.

Koska maksajajoukko laajenisi, maksua voitaisiin alentaa nykyisestä runsaasta 220 eurosta 175 euroon. Maksu olisi sama riippumatta talouden koosta, eikä enää liittyisi television omistamiseen. Samalla luovuttaisiin myös tv-lupatarkastajista.

Uusi maksujärjestelmä on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2011 alussa. Mietinnön vastaanottanut viestintäministeri Suvi Lindén (kok) lupasi, että ministeriö aloittaa saman tien työryhmän esitysten muokkaamisen, jotta ne saadaan eduskunnalle ajoissa.

Lintilä perusteli maksujärjestelmän uudistusta sillä, että televisio on omistaminen on maksun perusteena tullut vääjäämättä tiensä päähän. Ohjelmia kun katsotaan jo myös muun muassa päätteiltä ja matkaviestimiltä.

Työryhmän mukaan maksun kautta saataisiin kerättyä noin 450 miljoonaa euroa, joka riittää Yleisradion nykyisen palvelutason säilyttämiseen.
Jos tämä mediamaksu vuonna 2011 toteutuu, niin pyydettävä summa hämmästyttää. 175 euroa on huomattavan korkea vuosimaksu, jos kaikki suomalaiset sen maksavat samalla kun yleisradion oma kulurakenne kevenee mm. laskutuksen automatisoituessa ja lupatarkastajien jäädessä kokonaan pois. Ja varsinkin jos summaa vertaa nykyiseen katselumaksuun, mikä on siis tuon päälle 220 euroa, niin mediamaksu haiskahtaa jollekin aivan muulle kuin kohtuulliselle ja oikeudenmukaiselle ratkaisulle. Nykyisille televisiokatselijoille alennus olisi siis hulppeat 50 euroa ja kaikille muille verokorotusta 175 euroa...alrighty then.

Työssäkäyviä hyvätuloisia tämä muutos ei heilauta mihinkään, mutta digiteeveettömiä työttömiä, opiskelijoita ja muita vähäosaisia kyykytetään kyllä rajusti tällä ratkaisulla. Köyhyysrajalla pian todellakin tuulee.
 
Vastaus: Televisiolupa

Minun puolesta tuo tv-lupa olisi ihan ok, että peritään kaikilta. Opiskelija olen ja olen varmaan yksi niistä harvoista joka tuon on maksanut koko ajan. Ottaa oikeasti päähän, ettei tuossa ole mitään opiskelija alennusta, voisi jotkut muutkin opiskelijat jopa maksaakin. Ymmärrän kyllä, että jotkut jättää sen maksamatta kun ei ole rahaa en heitä syyllistä, en itsekään maksaisi jos niin tiukoilla olisin. Varsin ottaa päähän kun jotkut työssä käyvät "siat" eivät maksa sitä. Minun puolesta kaikki sen saa maksaa, kuitenkin jossain telkkaria tai radiota kuuntelee kuitenkin. Meneepähän itseltä rahaa vähemmän jos laki tulee voimaan.

Opiskelijoilta tuota lupaa voisi miettiä kaksi kertaa opintotuki on olematon!
 
Vastaus: Televisiolupa

Minun puolesta tuo tv-lupa olisi ihan ok, että peritään kaikilta. Opiskelija olen ja olen varmaan yksi niistä harvoista joka tuon on maksanut koko ajan. Ottaa oikeasti päähän, ettei tuossa ole mitään opiskelija alennusta, voisi jotkut muutkin opiskelijat jopa maksaakin. Ymmärrän kyllä, että jotkut jättää sen maksamatta kun ei ole rahaa en heitä syyllistä, en itsekään maksaisi jos niin tiukoilla olisin. Varsin ottaa päähän kun jotkut työssä käyvät "siat" eivät maksa sitä. Minun puolesta kaikki sen saa maksaa, kuitenkin jossain telkkaria tai radiota kuuntelee kuitenkin. Meneepähän itseltä rahaa vähemmän jos laki tulee voimaan.

Opiskelijoilta tuota lupaa voisi miettiä kaksi kertaa opintotuki on olematon!

Itse olen työssäkäyvä opiskelija ja en ole koskaan maksanut TV-lupaa - enkä kyllä aiokkaan, niin kauan kuin se on mahdollista. Kantani tätä nykyistä suuntaa, Mediamaksua vastaan on aika selkeä. Miten lestojen kanssa tai vähätuloisten, joilla ei oikeasti ole sitä tv:tä. Mistä vanhukset tai opiskelijat maksavat tuon, kun muutenkin rahat ovat miltei olemattomat.

Ei tämä vaan voi mennä läpi. Olisi suomalaistenki jo aika nousta sieltä sohvan pohjalta ja tehdä asialle jotakin, eikä vaan kirota netissä. Näyttäkää mielenosoituspaikka ja aika ja tulen mielelläni.
 
Vastaus: Televisiolupa

Itse olen työssäkäyvä opiskelija ja en ole koskaan maksanut TV-lupaa - enkä kyllä aiokkaan, niin kauan kuin se on mahdollista. Kantani tätä nykyistä suuntaa, Mediamaksua vastaan on aika selkeä. Miten lestojen kanssa tai vähätuloisten, joilla ei oikeasti ole sitä tv:tä. Mistä vanhukset tai opiskelijat maksavat tuon, kun muutenkin rahat ovat miltei olemattomat.

Ei tämä vaan voi mennä läpi. Olisi suomalaistenki jo aika nousta sieltä sohvan pohjalta ja tehdä asialle jotakin, eikä vaan kirota netissä. Näyttäkää mielenosoituspaikka ja aika ja tulen mielelläni.

Itse käyn töissä, opiskelen niin en siltikään aio maksaa tuommoista summa. Voiham ne vielä keksiä että mediamaksun jättäneet joutavat linnaan. Saatais sitten lisää mielipidevankeja :p
 
Vastaus: Televisiolupa

Ylellä on pari ongelmaa. Toiminta on tehotonta, kun heillä ei ole mitään intressiä tehostaa tai tarkkailla omaa toimintaa - rahaa tulee joka tapauksessa (jos ei muuten, niin säädetään mediamaksu kaikille). Ylen rahoituksen sitominen budjettiin (tietenkin asianmukaisin korotuksin vuosittain) antaisi jo paljon paremman lähtökohdan Ylen toimintaan. Lisäksi ruotsinkielinen ohjelmisto saa katsojamäärään nähden aivan liikaa rahoitusta. Nykytoiminta on kestämätöntä, eikä siihen auta se, että nyhdetään kansalta rahaa ilman oman toiminnan arvostelua.
 
Vastaus: Televisiolupa

On kyllä ihan v*tun järetön toi uus lakisuunnitelma koskien tota uutta tv-lupamaksua. Musta ainakaan ei oo reilua periä jotain 170e palveluista joita et käytä. Esim. itse en paljoa katso telkkaria ja mulle ois ihan sama vaikka siirtys koko televisio maksulliseks samalla tavalla ku esim. Canal+ tai TV 1000. Kaikki noi netti-tv ja mobiili tv:t maksullisiks vaan ni ei tarviis ihmisiltä ryövätä rahaa. Ja samoin radio vaan maksulliseks jos sillä yritetään samalla tavalla ottaa rahaa. Ja tää nykyinen laki on myös ihan perseestä sunko pitäs muka maksaa siitä jos omistat television mutta eihän sieltä töllöstä näy mitään jos sulla ei oo sitä v*tun digiboxia. Ku nytten on digiaika. DIGIDIGI. Ja entäs jos sulla on 40" Samsungin Syncmasteri eihän se ole televisio se on tietokoneen näyttö ei sillon voi periä tv-lupamaksua. yle voi vaikka ruveta mainostamaan tai muuttua maksulliseks ja mtv saa ihan tarpeeks rahaa jo mainostamalla. PERKELE

PS. yle on PERSEESTÄ samoin noi politiikot. Sori toi voimasanojen käyttö pistää vaan niin vihaks että käyn kohta tuikkaamassa koko pasilan tuleen perhana.

:mad::mad::mad:
 
Vastaus: Televisiolupa

Mua ei haittaa tämä että perittäis kaikilta. Oon sen kiltisti tähänki asti maksanut tunnollisesti, mutta tuo 175 e tosiaan kuulostaa aika korkeelta jos kerta kaikki sen maksaa. En ees viitti miettiä paljoko maksajia tuon takia tulis lisää, mutta jotenki tuntuu että viiän köyhiltä loputki rahat nyt.

Toisaalta iha oikein niille pinnareille. Vaikkaki joku osuvasti yhessä toisessa keskustelussa sanoikin että tuolla hinnalla odottais saavansa jo canal+ / discoveryt näkyviin xD
 
Vastaus: Televisiolupa

Ja tää nykyinen laki on myös ihan perseestä sunko pitäs muka maksaa siitä jos omistat television mutta eihän sieltä töllöstä näy mitään jos sulla ei oo sitä v*tun digiboxia. Ku nytten on digiaika. DIGIDIGI.

Jos taloudessa on televisio, mutta sillä ei pysty vastaanottamaan televisiolähetyksiä, ei tv-lupaa tarvitse maksaa.

Mitä mediamaksuun tulee, niin kieltämättä melko kova tikki perittäväksi jokaisesta taloudesta. Puhumattakaan tosiaan tästä "minimaaligruupista", jotka eivät todellisuudessa omista telsua esim. uskonnollisista syistä tai muuten vain heikompituloiset. Ei tää järin hyvältä idealta kuulosta näinkään.
 
Vastaus: Televisiolupa

Ylen rahoittamisen voisi kustantaa suoraan verovaroista, jos haluttaisiin säästää pienituloiset ylimääräiseltä laskulta. Todennäköisesti sossu maksaa tuonkin toimeentulotukiasiakkaille, opiskelijat ja eläkeläiset jäävät nuolemaan näppejään. Olisi tässä vaiheessa syytä muuttaa samalla maksu henkilökohtaiseksi koska asuntokohtainen maksu on hölmö ratkaisu.
 
Vastaus: Televisiolupa

Kaikilta voisi myös periä autoveroa, vaikka ei autoa omistaisikaan. Tuolla logiikalla.
 
Vastaus: Televisiolupa

Ymmärrän Ylen rahantarpeen koska pitäähän heidänkin tulla toimeen, mutta niin suhteellisen pieni pudotus (vajaa 50) osoittaa hieman rahanahneutta ja välinpitämättömyyttä niitä ihmisiä kohtaan jotka jo nyt kamppailevat köyhyysrajan alapuolella ja heille tuo summan on aika suuri.

Minusta jopa verona tulojen mukaan otettava (tietysti siten, että joku maksimitaso on) olisi ollut parempi ja täten oltaisiin edes saatu kohtuullisen tasa-arvoinen järjestely. Ja ehkä Ylen pitäisi harkita maksukanavaksi tai mainoskanavaksi siirtymistä.

Moni ihminen kuitenkin maksaa nettipalveluistaan joten minusta on myös oikein, että yritetään sitten valtion toimesta saada niitä alas jolloin ehkä tuokin summa menettelee. Etenkin kun yhtenä perusteluna oli internetin kautta tv-ohjelmien katsominen.
 
Vastaus: Televisiolupa

***** naurettava maksu toi vuositasolla on. Mua ei haittaa tippaakaan tommonen summa. Joka päivä telkkaa katon ja radioo kuuntelen. Eli tuota maksua vastaan saan jotain.

Menee mun maksamista veroistakin joillekin MaMuille ja muille kenestä en dikkaa, jonkun moinen siivu. Onko multa siitä mielipidettä kysytty? Ei ole!!!
 
Ylös Bottom