Vastaus: Virallinen Halo-ketju
Bungie on tosissaan räväyttänyt Reachin moninpeli-informaatioaltaan portit auki. Shacknewsin ohella hyvää kamaa roiskuu kasvoille myös Bungien verkkosivujen suunnasta, sillä uusin BWU on nyt luettavissa. Katsauksessa käydään läpi pitkälti Shacknewsin haastiksista tuttuja juttuja, mutta mukaan mahtuu muutamia kivoja hippuja. Tässä niistä muutamia:
Arenan asetelmista:
That also means the primary experience will likely be primarily Spartan vs. Spartan, will sometimes feature Elite vs. Elite, and seldom (or never) will it intertwine the two. The differences between the two species character models and unique health, shield, and speed attributes are significant enough to call into question whether or not the mixture could ever be considered fair.
Uu, jännää! Todennäköisesti eliiteille annetaan nopeutta ja vahvemmat suojat, kun taas spartanit pääsevät kekkuloimaan haarniskapäivityksillä.
Arena kuulostaa mielenkiintoiselta kokonaisuudelta. Pelaajilta ei siis vaadita päivittäistä puurtamista, vaan riittää esimerkiksi kerätä viitenä päivänä kuukaudessa muutamia matseja alle. Jokaiselta päivältä valitaan kohokohdat, joiden perusteella sijoitukset lasketaan. Voin helposti kuvitella vetäväni intensiiviset Arena-sessiot kerran tai pari viikossa.
Käyttäjien luomasta sisällöstä ja sen jakamisesta:
In the Beta, players will be able to create Saved Films and upload them to their File Shares and create screenshots that can be posted to their gallery on Bungie.net. In Halo 3, players were limited to a total of around 100 custom content items (maps, game types, films, screens, etc.), but in Reach, you’ll be able to have THOUSANDS of custom content items. Better yet, you’ll be able to upload, tag, and search for content right from the in game menus, utilizing the massive database previously found only through Bungie.net to tag and query our vast community collection for kick ass content.
Juuri tätä odotinkin Reachilta. 150:n filurajoitus on Halo 3:ssa liian vähän, ja lisäksi sisältöä on liian vaikea löytää pelin sisältä, kuten yhdessä artikkelissakin avauduin. Tuomalla työkalut mukaan peliin saadaan käyttäjien luomalle sisällölle varmasti enemmän suosiota. Toivottavasti myös teatteriin ja Forgeen saadaan uudistuksia vastaamaan parempaa jakelua ja todennäköisesti lisääntyvää kysyntää.
Bungie paljastaa tästä eteenpäin joka viikko lisää ja lisää yksityiskohtia moninpelistä ja betasta. Ensi viikolla vuoroon pääsee palkitsemisjärjestelmä (ainakin oletettavasti). Luvassa on lisäksi kaksi podcastia: ensimmäisessä Sage ja Carney käyvät vastaamassa polttavimpiin kysymyksiin pelimekaniikan nuansseista kuten esimerkiksi juoksunopeudesta, suojien kestävyydestä ja näkökentän laajuudesta, kun taas toisessa Paul Bertone pelaa läpi Truth & Reconciliationin Halo: Combat Evolvedista. Kyseinen kenttä oli miehen debyytti suunnittelijana.
Mitään ei pidä luonnollisesi nuolaista ennen kuin tipahtaa, mutta kyllähän Reach kuulostaa erityisen houkuttelevalta paperilla. Bungie tekee verkkopeliin parannuksia, joilla lajityyppiä viedää jälleen (konsoleilla) eteenpäin. Ero näyttää jo nyt huimaavalta, jos verrataan esimerkiksi siirtymäään kahden Modern Warfaren välillä. Luonnollisesti kehitysaikaakin on se kolme vuotta kahden sijaan, mutta silmät suurellahan näitä vertailuja saa tehdä Modern Warfare 2:n ja Reachin (luvattujen/spekuloitujen) ominaisuuksien välillä. Eikä meille kuolevaisille ole varmastikaan paljastettu vielä likimainkaan kaikkia salaisuuksia Reachista. Tietoja Invasionista, yleismaailmallisesta palkintojärjestelmästä sekä Forgen ja Firefightin seuraajista odotetaan plasmamiekka tanassa. Tiedonmurusten odotteleminen, keräämien ja mutusteleminen näin suuren pelin julkaisun alla tekee taas pitkästä aikaa gutaa.