Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Tulipahan tilattua nämä kameran ja Until dawnin kanssa. Ei ole varmaan ollut lasien tai miinusnäön kanssa ongelmia? Millä tavalla DS4:lla ja movekapulalla pelaaminen eroavat toisistaan?

Mitä olen kuullut niin ei lasien kanssa ole ongelmia. Veljeni pelasi tänään ja yhtä nopeasti hänellekin saatiin headsetti paikoilleen kuin muillekin eikä hän maininnut että olisi laseista ollut haittaa.

Moni peleistä, jotka on tehty movella pelattavaksi saattavan esim. Muokata sinun movekapulastasi jonkilaisen 1:1 virtuaalimaailmakopion mikä on mielestäni liistava idea. En tiedä miten tämä toimii ds4 kanssa ja varmaan immersio vähän kärsisi. Muutenkin ds4 on kai huonoiten träkätty noista. Mutta siis iso osa sisällöstä on kyllä pelattavissa myös pelkällä ds4 tai ilman ohjaimia, mutta kyllä patukoista iloa on.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Nyt on porukalla kahlattu VR:ä läpi. Jännä oli huomata miten lapset tarttuvat laseihin täysin ilman ennakkoluuloja ja ovat kotonaan tuossa ympäristössä heti (Playroom VR, suomeksi tekstit). Ilman painolasteja tartutaan Move-kapuloihin ja tutustutaan isän töihin (Job Simulator). Kukaan ei valittanut grafiikoista eikä puuttuvasta The Pelistä.

Herkkyys pahanolon-tunteelle näemmä hyvin yksilöllistä. Kohdissa missä muut eivät tunteneet mitään, alkoi yhdellä näitä oloja ilmetä. Pieni paussi sohvalla ja takaisin toiseen peliin mukaan. Kun kolmannen persoonan kuvakulma ei ole lukittu hahmoon, alkaa herkimmillä oireet (Playroom VR, robopelastus).

Legendaarinen haihäkki hyvä paikka esitellä tilan tuntua. Ei ole oudot ohjaimet sekoittamassa keskittymistä.
 
Itsekin laitoin meidän 7,5v:n koittamaan haihäkkiä. En kertonut yhtään mitään etukäteen. Sanoin vain että laitan lasit päähäsi, ja seiso paikallasi ja katsele. Suosittelen olemaan äänien kanssa varovainen, kiljumista luvassa (ihan kaikesta mahdollisesta). [emoji23]

Osa 1/2:

Osa 2/2, elämys koitui hain myötä liian pelottavaksi. Oli kuitenkin tuon jälkeen (ja edelleen) aivan fiiliksissä ja selittää kokoajan kaikille uusiksi mitä koki:
 
Pitihän tämä(kin) ostaa, early adopter kun olen.

Alun ihmettelyn jälkeen sain kaiken pelaamaan, johtorumba on hurja. Kameran lyhyt piuha on ärsyttävä, pelaan videotykillä ja ps4on huoneen takaosassa, joten käytännössä joudun pelaamaan tätä istuen sivuseinän suuntaan.

Toinen seikka, ja tästä ajattelin kysyä täällä, on eräänlainen likaefekti joka laseissa näkyy, se ei ole kanaverkko vaan enempi sellainen pikkusuttu kaikkialla, joisakin kohtauksissa näkyy huonommin, joissakin selvemmin. Näkyykö tätä muilla? Kuolleita pikseleitä en onneksi bongannut.

Edit: löysin aiemmasta keskustelusta tästä ketjusta kans juttua tästä sutusta. Häiritsevä mutta kyllä sen kanssa voi elää silti.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Joo en minäkään sitä kanaverkkona pitänyt, vaan juurikin suttuna. Mutta sama asia lienee.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Toinen seikka, ja tästä ajattelin kysyä täällä, on eräänlainen likaefekti joka laseissa näkyy, se ei ole kanaverkko vaan enempi sellainen pikkusuttu kaikkialla, joisakin kohtauksissa näkyy huonommin, joissakin selvemmin. Näkyykö tätä muilla? Kuolleita pikseleitä en onneksi bongannut.

En tiedä puhutaanko samasta asiasta mutta olen huomannut kans tuon likaefektin ja yleensä se on minun vasemaan silmän vasemmassa alaosassa. Siis aluksi yritin pyyhkiä tuota rätillä kun näyttää vähän sellaiselta pieneltä rasvajäljeltä. Tämä lähtee pois kun säätää laseja päässä vähän vinoon.. koitin kalibroida silmät jne mutta melkein huonommaksi meni.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Toinen seikka, ja tästä ajattelin kysyä täällä, on eräänlainen likaefekti joka laseissa näkyy, se ei ole kanaverkko vaan enempi sellainen pikkusuttu kaikkialla, joisakin kohtauksissa näkyy huonommin, joissakin selvemmin. Näkyykö tätä muilla?

Kyllä. Laseilla näkyy heikon resoluution lisäksi kahta grafiikkavikaa: pikseleiden välinen Screen Door Effect (SDE), joka antaa vaikutelman hyttysverkon läpi katselusta.

Tämän lisäksi tummaa taustaa vasten näkyy ajoittain ikään kuin öljyisiä tahroja kautta linssien pinta-alan.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Nyt on koko ilta testailtu lisää. Pakko heti alkuun sanoa, että illan päätteeksi tuli spedemäisesti lyötyä kättä otsaan ja sanottua: eh, sillälailla.
Huomasin nimittäin lasien linsseissä suojamuovit :D :D tuli "hieman" selkeämmäksi ja kirkkaammaksi kaikki, kun repi ne pois. :D

Kuten aikaisemmin jo laitoin videon meidän muksusta koittamassa, niin en ole kyllä sitä nähnyt noin täpinöissään mistään kokemuksesta. Se ihan oikeasti tunsi olevansa meressä ja ihan aidosti pelkäsi siellä kaikkea, joskin samalla oli aivan huumassa kaikesta.

Lisäksi vaimolta alkoi tulla "anna mäki vähän koitan" kommentteja, eli aika vakuuttava laite on.

Cinema modea miettiville, niin täytyy sanoa, että ajan jatkossa kaikki ajopelit tuolla. Cinema mode päälle, kuvaruutu isoksi ja ajamaan ohjaamosta. Siinä joutuu päätä kääntämään, kun ruutu on niin iso ja efektinä tästä tulee köyhän miehen VR. Eli vaikka kuva pysyy paikallaan, mutta kun joutuu kääntämään päätä, tunne on samankaltainen. Jotain rallia ja F1:stä todella hyvällä fiiliksellä.

Move ohjaimet lähti myös toimimaan konsolin totaali buutilla, ei virransäästötila riittänyt..

Kaiken kaikkiaan fiilikset vain nousee ja edelleen on suurinosa demoista ja muista materiaaleista kokematta. Lisää peliketjussa kohta.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Nyt on koko ilta testailtu lisää. Pakko heti alkuun sanoa, että illan päätteeksi tuli spedemäisesti lyötyä kättä otsaan ja sanottua: eh, sillälailla.
Huomasin nimittäin lasien linsseissä suojamuovit :D :D tuli "hieman" selkeämmäksi ja kirkkaammaksi kaikki, kun repi ne pois. :D

Teippejä löytyy vielä päivien jälkeenkin eri puolelta koteloa. :D

Muuten huollosta on Sony julkaissut muutaman videon. Eilisen VR-bileiden jäljiltä alkaisi melkein olla aika perushuollolle.

Mukana tulleella mikroliinalla pyyhitään linssit:


Valovuotoja ehkäisevien muovien pesu kraanaveden alla:
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Olin kohtuullisen innostunut tästä, mutta kommentit siitä ettei kokemus poikkea kovin suuresti Gear VR:stä pudottivat aika huolella takaisin maanpinnalle. Samsungin viritelmällä varsinkin parhaimmat kauhuvideot ja -pelit olivat jotain mitä en ole koskaan kokenut ja saivat kiljumaan paniikissa. Mutta suttuinen resoluutio ja itse fyysinen kokemus kypärästä päässä olivat sellaiset, että muutaman illan hihkumisen jälkeen koko laite jäi pölyttymään komeroon.

Blu-raylta kyllä tykkään suuresti katsella 3D-leffoja ja olen jo muutenkin penskasta asti nauttinut kaikista 3D-jutuista. Hologrammitarrat tuli kerättyä kirjakaupoista ja Star Wars -fanilehdet punaviherlasien kera. Tuo Gear VR oli vain vielä liian raskas, hikinen ja mössöinen kokemus pidempään viihdenautintoon.

Jos joku vakuuttaa vielä, että Pleikkariversio on ratkaisevasti erilainen niin ehkä sitä uskaltaisi kuitenkin testata.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Jos joku vakuuttaa vielä, että Pleikkariversio on ratkaisevasti erilainen niin ehkä sitä uskaltaisi kuitenkin testata.

Vaikeepa sitä on vakuuttaa, testaamalla selviää.
Gear vr:ssä ei käsittääkseni ole kuin pään kallistelu ja kääntö seuranta joten ns. Oikea läsnäolo jää saamatta. Läsnäolo tulee pitkälle siitä että systeemi pystyy määrittämään liikeet ja paikan..jopa peleissä jossa pään/kehon paikalla on vain pieni merkitys mutta silti se lukitsee katsojan "oikeasti" sinne. Joissain peleissä voi sitten hyödyntää koko n. 2×2 m aluetta. Esim. DriveClub VR:ssä voit kyykistyä ihailemaan auton keulan yksityiskohtia vaikka 5cm päästä ja nousta sitten katsomaan yleiskuvaa ja liikkua metrin sinne tänne ja se virtuaali maailma vaan on naulattu siihen huoneen lattiaan.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Vaikeepa sitä on vakuuttaa, testaamalla selviää.
Gear vr:ssä ei käsittääkseni ole kuin pään kallistelu ja kääntö seuranta joten ns. Oikea läsnäolo jää saamatta. Läsnäolo tulee pitkälle siitä että systeemi pystyy määrittämään liikeet ja paikan..jopa peleissä jossa pään/kehon paikalla on vain pieni merkitys mutta silti se lukitsee katsojan "oikeasti" sinne. Joissain peleissä voi sitten hyödyntää koko n. 2×2 m aluetta. Esim. DriveClub VR:ssä voit kyykistyä ihailemaan auton keulan yksityiskohtia vaikka 5cm päästä ja nousta sitten katsomaan yleiskuvaa ja liikkua metrin sinne tänne ja se virtuaali maailma vaan on naulattu siihen huoneen lattiaan.

Ei se siis mistään tuollaisesta ole kiinni, päinvastoin. Joku Dreadhalls ei telkusta pelattaessa tuntuisi miltään, mutta minun oli pakko jättää peli kesken kun ahdisti olla "oikeasti" sisällä pelimaailmassa. Niin kuin jo sanoin yllä, niin kuvan resoluutio ja itse fyysinen kokemus laseista olivat ne jotka tökkivät ja toivoisin vielä niistä lisäkokemuksia/vertauksia kumpiakin testanneilta.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Onko joku löytänyt sellaisia sivustoja netistä, josta voisi ladata videoita mitä toistaa näillä laseilla.
Kuten vuoristorata video tms.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Messuilla vain gearia päässyt testaamaan ja itsellä oli ne sonyn 3D lasit muutama vuosi sitten, eli nämä:
e2246218ce0e2d7434e0f154f69b56d5.jpg


Kyllä noista kumpikin ratkaisu on fyysisesti päähän todella paljon huonompi ja PSVR on todella mukava päässä, eikä painoa ole ollenkaan missäään naamalla, nenänvarressa tms. Vaan tuntuma on kuin olisi lippis päässä. Fyysinen tuntemus oli itselläni isona huoleena, etenkin kun on isot silmälasit. Se on ollut todella positiivinen kokemus.

Resoluutio on vähän kaksipiippuinen juttu, koska kauas on sitä suttua, mutta kaikki 5m säteellä on täysin tarkkaa. Eli se riippuu aivan peli genrestä missä tuo tulee ongelmaksi. Joku Job simulator, headmaster, batman jne ei koidu ongelmaksi yhtään, päinvastoin. Sit taas ajo/lentopeleissä pitäisi katsoa kauas ja se on suttua.

Toisaalta esim playroomin 3D tasoloikka oli läpi kentän niin tarkka kuin pitääkin, vaikka siinä periaatteessa näki kauas. Pelintekijöistä siis paljon kiinni.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Ossaisko kukaan neuvoo? Jos on kaks käyttäjää kirjautunu pleikkarille, niin voiko noita laseja vaihtaa käyttäjältä toiselle helposti. Nyt oon tehny niin että sammutan lasit ja laitan takasin päälle. Sillon voi valita oikeen käyttäjän.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Eiköhän se ihan ajatuskin ole, että tulee PS5+PSVR2?

Ja vasta 6kk jälkeen niitä pelejä alkaa ilmestymään, jolloin aletaan pelaamaan, kun eka 6kk mennään ihmetellessä tekniikkaa.

Lisäksi kun useamman viestin olet kertonut testanneesi noita ja selkeästi näkemys on päinvastainen kuin jopa meillä laitetta ennakkoon dissanneilla, niin kerro meille. Mitä kaikkea koitit, miten kauan, mikä tökki, tuntuiko joku silti ihan hyvältä vai oliko kaikki kuraa jne?

Toivottavasti tulee VR2 ja ne "viat" ja puutteet on korjattu ja pääsisin kanssa virtuaalimaailmaan mukaan.

Toivon todella että niitä AAA pelejä rupee tuleen, mutta se tosiaan vaatii sen että pelaajat tästä innostuu kunnolla.

Niin kuten olen monesti sanonut mitkä on ne syyt, mutta kerrataan nyt vielä. Grafiikan surkeus on 80% ja loppu on sitten sitä muuta toteutusta, esim move kapuloista pitää päästä eroon ja tilalle vaikka ihan puettavat hanskat joissa vaikka eri sormiliikkeillä on ohjausta. Vois vielä lisätä parempi/isompi alue missä tätä voi pelata. Taisit itsekin mainita siitä kuinka oli vaikeeta sijoittaa kameraa kunnolla, että sai hyvin kädet kuvaan. Ehkä joillekin pikku asioita, mutta itselle semmosia, että en tätä tule ostamaan ellei tule itselle jotain todella killer peliä joskus mikä on vaan pakko saada.
 
Toivottavasti tulee VR2 ja ne "viat" ja puutteet on korjattu ja pääsisin kanssa virtuaalimaailmaan mukaan.

Toivon todella että niitä AAA pelejä rupee tuleen, mutta se tosiaan vaatii sen että pelaajat tästä innostuu kunnolla.

Niin kuten olen monesti sanonut mitkä on ne syyt, mutta kerrataan nyt vielä. Grafiikan surkeus on 80% ja loppu on sitten sitä muuta toteutusta, esim move kapuloista pitää päästä eroon ja tilalle vaikka ihan puettavat hanskat joissa vaikka eri sormiliikkeillä on ohjausta. Vois vielä lisätä parempi/isompi alue missä tätä voi pelata. Taisit itsekin mainita siitä kuinka oli vaikeeta sijoittaa kameraa kunnolla, että sai hyvin kädet kuvaan. Ehkä joillekin pikku asioita, mutta itselle semmosia, että en tätä tule ostamaan ellei tule itselle jotain todella killer peliä joskus mikä on vaan pakko saada.

Siinä vaiheessa kun tulee ns virtuaalihanskat kehiin, niin tämä on vedetty jo aivan liian kauas kuluttajien käsistä. Moni säikähtää varmaan jo nyt VR:n hintalappua lisäjuttuineen. Enkä ainakaan itse halua tästä sen kummempaa kuin hassuttelulaitteen pienine peleineen. Resident Evil 7 on sellainen asia, jota tältä laitteelta odotan suurimpana elämyksenä. Ja tottakai lisäksi samanlaisia elämyksiä, mutta en tarvitse siihen arsenaalia vehkeitä jos pelattavuus toimii Dualshockilla ja tunnelma VR:llä. Movekapulat sitten pakollisiin peleihin, joissa pitää tähdätä kahden käden avulla akimbona.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Siinä vaiheessa kun tulee ns virtuaalihanskat kehiin, niin tämä on vedetty jo aivan liian kauas kuluttajien käsistä. Moni säikähtää varmaan jo nyt VR:n hintalappua lisäjuttuineen. Enkä ainakaan itse halua tästä sen kummempaa kuin hassuttelulaitteen pienine peleineen. Resident Evil 7 on sellainen asia, jota tältä laitteelta odotan suurimpana elämyksenä. Ja tottakai lisäksi samanlaisia elämyksiä, mutta en tarvitse siihen arsenaalia vehkeitä jos pelattavuus toimii Dualshockilla ja tunnelma VR:llä. Movekapulat sitten pakollisiin peleihin, joissa pitää tähdätä kahden käden avulla akimbona.

Hintahan alenee kun tekniikka kehittyy. Ja toki DS:llä voidaan pelata tottakai. Mutta jotenkin nuo move kapulat vaan on niin "tylsät" tai miten sen nyt ilmaisisi [emoji2] Mutta tärkein kehitys kohde mitä odotan on resoluution ja sitä myötä huomattavasti paremman kuvanlaadun tuleminen. Mutta en jaksa tästä asiasta enään keskustella sen enempää.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Hintahan alenee kun tekniikka kehittyy. Ja toki DS:llä voidaan pelata tottakai. Mutta jotenkin nuo move kapulat vaan on niin "tylsät" tai miten sen nyt ilmaisisi [emoji2] Mutta tärkein kehitys kohde mitä odotan on resoluution ja sitä myötä huomattavasti paremman kuvanlaadun tuleminen. Mutta en jaksa tästä asiasta enään keskustella sen enempää.

Move kapulat jäi tylsäksi ka tarpeettomaksi PS3:n kanssa nopeasti. VR lasien kanssa ne on lähes täydelliset. Juuri tälläinen fiilis olisi pitänyt saada jo silloin kun ne ilmestyi.
 
Vastaus: PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Move kapulat jäi tylsäksi ka tarpeettomaksi PS3:n kanssa nopeasti. VR lasien kanssa ne on lähes täydelliset. Juuri tälläinen fiilis olisi pitänyt saada jo silloin kun ne ilmestyi.

Komppaan. Joissain peleissä kuten until dawn ja tumble nuo movekikkulat toimivat aivan täydellisesti. Batman tyyylisissä ne toimii ihan jees. Odotin ennen kokeilua että tässä on paketin ehdottomasti heikoin lenkki (ja ehkä onkin) mutta olen kyllä nauttinut näidenkin käytöstä.
 
Ylös Bottom