Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Far Cry 5

Itekin olisin ennemmin nähnyt FC2:n tulevan Season Passissa kuin kolmosen. Kyseessä kuitenkin paljon "realistisempi" peli kuin sarjan muut osat aseiden kulumisineen ja malarioineen. Ainoa, mistä en aikanaan FC2:ssa tykännyt, oli vihureiden jatkuva re-spawnaus.
Ja se sitten olikin seikka, joka käytännössä tuhosi täysin kyseisen pelin ainakin itselleni. Ainoa Far Cry-peli jota en ole koskaan loppuun jaksanut pelata, enkä sitä varmaankaan koskaan tule loppuun asti pelaamaankaan. Järkyttävä ratkaisu tehdä tuolla tavalla uudelleenspawnaantuvat viholliset kyllä. Syö ensinnäkin immersion pelistä totaalisesti ja tekee itse pelaamisesta aivan helvetillisen rasittavaa. Kolmonen on mielestäni kaikilta osin parempi kuin kakkonen. Ainoastaan nelonen on ollut itselleni vielä parempi Far Cry-peleistä. Vitosessa on toki potentiaalia olla paras, mutta ehkä kuitenkin pidin ainakin toistaiseksi vieläkin enemmän nelosen Himalaja-ympäristöstä sekä sen pääpahiksesta. Viitosen hihhuli-kuvio on ehkä vähän kaluttu juttu viihteen saralla, joten ei mitenkään erityisesti ole itselleni ainakaan vielä tuo vitosen pääpahis iskenyt. Lisäksi Pohjois-Amerikka mantereena ei omaa sitä kiehtovaa ilmapiiriä minkä Himalaja ainakin itselleni loi nelosessa.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on varmasti monille vähäpätöinen asia, mutta itseä ärsyttää tässä huonosti tehdyt efektit ammuttaessa ja räjähdyksissä. Nelosessa oli mahtavaa kun tulitti vihollisia niin että maa pöllysi ja pusikot heilui, tässä on ihan sama mihin ammut niin aina samanlainen musta pieni pöllähdys.

Itselle ainakin tuollainen luo juuri tunnelmaa kun taistelussa ympäristö tuhoutuu ja maa pöllyää kunnolla.
 
No onkos tuossa God of Warissakaan nyt muka mitään muuta erityisesti muuttunut kuin kuvakulma jonkin verran? No, Kratos vetäisty antiikin kreikasta viikinkimytologiaan on kai myös muutos, mutta onhan Far Cry-peleissäkin aina uudet pelimaailmat ja ympäristöt sekä omat hahmonsa joka peliin.

Omasta mielestäni yksikään pelisarja jota on vuosien saatossa tehty ei ole aidosti pystynyt kovin uudistuneena tai idearikkaana jatkamaan ensimmäisen osan jälkeen. Ainoa tapa päästä ns. kahleista irti, on tehdä aivan uusi peli, joka ei ole kakkonen tai kolmonen millekään pelille. Muutoin ollaan aivan varmasti toistamassa paljonkin samoja juttuja edellisistä pelisarjan peleistä. Itseäni ei tosin tietty toisto haittaa, kunhan pelimekaniikka on hyvä ja juoni sekä pelimaailma ovat ainakin kohtuullisesti uudistuneet.

Ja toki pakko todeta, että mitä enemmän eri viihteen aloilla on matskua saatu kasaan usean vuosikymmenen aikana, niin onhan aidosti omaperäiset ja uraauurtavat tuotokset todella harvassa, eikä niitä enää oikeastaan aidosti millään viihteen alalla pystytä edes tekemään. Tarkoitan siis ainakin musiikkia, kirjoja, elokuvia, sarjoja ja pelejä. Kaikkihan näiden viihteen alojen tuotokset alkavat olla enemmän tai vähemmän menneistä tuotoksista plagioituja.

Kyllä tuo God of War näyttäisi olevan aika isosti muuttunut edellisistä osista. Taistelumekaniikka, kuvakulma, mytologia, kenttäsuunnittelu on kaikki muuttunut todella paljon ainakin ennakkojen perusteella. En ole koskaan ollut kovin innostunut tuosta sarjasta aiemmin mutta nyt tämä uusin on yksi odotetuimmista peleistä koko vuodelle.

Tässä tietty tullaan sitte myös siihen, että moni tosi fani suuttuu ja sanoo, ettei peli ole enään edes samaa sarjaa. Hyvänä esimerkkinä tästä on RE7, joka on imo yksi sarjan parhaista peleistä mutta, josta moni oli sitä mieltä, ettei se ole edes RE-peli. :)
 
Läpihän se pärähti. Juoni oli mielestäni hyvä, mutta kohtuullisen häijy ja välillä mentiin sadistisuudessa vähän ylikin. Hieman enemmän huumoria ja kevyempää otetta olisin kaivannut tasapainottamaan tarinaa. Ehkä 70% kaikista tehtävistä tuli tehtyä, kaikki metsästys-, kalastus- ja hurjapäähaasteet läpäistyä ja noin yleisesti hauskaa oli. Mutta...

...ei niin hauskaa, ettei tämä lähtisi heti huomenna vaihtoo, kunhan muutaman ARCADE-saavutuksen nappaan. Tarinassa ärsytti loppua kohden yhä enemmän Ubisoftin tapa ottaa pelaajalta kontrolli pois laittamalla pelihahmo jollekin ihme huume- tai mielenhallintatripille. Samaa halpaa kikkaa on nyt käytetty lähes jokaisessa Far Cry -pelissä.

Taistelu oli loppujen lopuksi todella helppoa. Täälläkin paljon väitelty vihollisten liian pikainen spawnaaminen menetti täysin merkityksensä, kun loppupelissä hahmon oli saanut kehitettyä sellaiseksi murhakoneeksi, ettei sitä olisi pysäyttänyt kuin huono tuuri tai vaikeustason muuttaminen.
 
Mitessä kohtaa saan haulikon? Aloitin tänään pelaa, nyt on pistooli ja rynkky, jousipyssyn löysin justiisa sieltä veden alla olleesta bunkkerista.

Sitten tuo kaveri mikä pyörii mukana, pystyykö sitä käskyttää Ghost reconin tyyliin?
 
Viimeksi muokattu:
Mitessä kohtaa saan haulikon? Aloitin tänään pelaa, nyt on pistooli ja rynkky, jousipyssyn löysin justiisa sieltä veden alla olleesta bunkkerista.

Sitten tuo kaveri mikä pyörii mukana, pystyykö sitä käskyttää Ghost reconin tyyliin?

Haulikko löytyy jono vihuilta tai kaupasta yleensä. Voit käskyttää kaveria joko menee johki tai hyökkää vihujen kimppuun, voit myös käskee sen pysyy yhdessä paikassa jos et halua et tulee mukana just siihen paikkaan mihin oot menossa.
 
Millähän näppäinyhdistelmällä tuo käskytys tapahtuu, ei ole auennut itelle millään?
Ja kiitti neuvoista!
 
Vasemmalla nuolinäppäimellä taisi olla tuo käskytys, ainakin oletuksena.
Tarkennetaan sen verran, että täytyy olla aseesta tähtäys tai kiikarit käytössä. Tai ainakin silloin ruudulle tulee asiasta ohjeistus.

Näpäytys nuolinäppäintä on käskytys sinne minne tähtäys näyttää ja pitkään pohjassa taas on käsky seurata.

Edit: toimii komennot ilman tähtäystäkin, mutta opastus ruudulle tulee vain tähdätessä.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitokset opastuksesta. Far cry nelosen hiljattain läpi pelanneena en oikein tiedä mitä mieltä olisi tästä.
Maisemat on kyllä kauniit jne, tuntuu vaan noita kylähulluja olevan vähäsen vitusti ehkä liikaakin joka puolella. No ehkä tähän tottuu vielä..
 
Ja se sitten olikin seikka, joka käytännössä tuhosi täysin kyseisen pelin ainakin itselleni. Ainoa Far Cry-peli jota en ole koskaan loppuun jaksanut pelata, enkä sitä varmaankaan koskaan tule loppuun asti pelaamaankaan. Järkyttävä ratkaisu tehdä tuolla tavalla uudelleenspawnaantuvat viholliset kyllä. Syö ensinnäkin immersion pelistä totaalisesti ja tekee itse pelaamisesta aivan helvetillisen rasittavaa. Kolmonen on mielestäni kaikilta osin parempi kuin kakkonen. Ainoastaan nelonen on ollut itselleni vielä parempi Far Cry-peleistä. Vitosessa on toki potentiaalia olla paras, mutta ehkä kuitenkin pidin ainakin toistaiseksi vieläkin enemmän nelosen Himalaja-ympäristöstä sekä sen pääpahiksesta. Viitosen hihhuli-kuvio on ehkä vähän kaluttu juttu viihteen saralla, joten ei mitenkään erityisesti ole itselleni ainakaan vielä tuo vitosen pääpahis iskenyt. Lisäksi Pohjois-Amerikka mantereena ei omaa sitä kiehtovaa ilmapiiriä minkä Himalaja ainakin itselleni loi nelosessa.

Tulipa vastaan tällainen juttu missä FC2:n tekijä valoittaa hieman syitä tuohon ankeaan outpost toteutukseen. Ihan mielenkiintoista luettavaa:

https://www.eurogamer.net/articles/2018-03-30-far-cry-2s-single-minded-vision-needs-to-be-remembered
 
Kaikki kolmen loppunäytökset nähty ja koettu. Tosin vain yhden omassa pelissä, muuten kaverin matkassa.

Hiekkalaatikon keskeisen lisäsisällön luovat pelaajat keskenään. Taistelutilanteet, hiippailuineen ja täyden härdellin keskellä ovat upeita hetkiä kun löytyy taistelupari jonka kanssa jakaa tapahtunut. Voidaan järjestää tukitoimintoja jotka eivät onnistu tekoälyn ohjaaman veikon kanssa. Toinen lentää ja toinen merkkaa kohteita, eräs hyvä esimerkki. Merkittävää on myös se, miten voi oppia toisen pelityylistä ja viedä sitä omaan pelaamiseen. Huumoriosasto on sitten ihan oma lukunsa. Onneksi peli ei ole liikaa realismihakuinen, vaan tilaa on myös kaikenlaisille sirkusesityksille maassa ja ilmassa. Esimerkkinä taistelupari matkustaa vesitason ulkopuolella ja heittää kireitä siimoja. :D
 
Tiedän, että pelistä nauttiville tämä taas menee tunteisiin, mutta tämä on nyt minun mielipide. Jättäkää omaan arvoon jos menee liian tunteisiin. :)

Mutta mun ensireaktiot voi aikaisemmin ketjusta lukea. Nehän oli aikalailla murskaavat. Sit annoin pelille mahdollisuuden ja täytyy sanoa, että viihdyin ongelmista huolimatta ihan hyvin. Pelaaminen oli jokusen tunnin ihan hauskaa.

Mutta eilen sit kaatui kuppi kyllä lähes lopullisesti. Enää ei vain jaksanut sitä, että vihuja on ihan kokoajan vastassa.
Ilmeisesti tuossa kun se vastustusmittari täyttyi, niin alkoi tulemaan entistä enemmän vihuja, jotka kaiketi ihan jahtasivat minua? Lentokone kokoajan ympärillä jne. Sit se meni lopullisesti yli ja oli todella tuskallista.

Päätinkin vain unohtaa tässä vaiheessa sivutehtävät ja tehdä storyä, jotta saa alueen rauhallisemmaksi.
Mutta täytyy sanoa, että vaikka lähdin eilen pelaamaan hyvillä mielin, olinhan kuitenkin ihan viihtynyt, niin nyt en.
Jokainen story missio otti ihan totaalisesti päähän.

Mä en vain jaksa sitä, että tulee jatkuvasti joku aika. Joko suojellaan aluetta x aika, pakene alueelta x ajassa jne jne. Kaikki ne tehtävät ois ollu ihan jees ilman keinotekoista ajan kulumista.
Sit toinen puoli olikin autolla ajoa. Ne missä itse ajettiin, ei tehty mitään järkevää. Joko ajettiin ja mietittiin osuuko meihin joku vai ei. Toisaalta ne missä AI ajoi ja itse ampui, niin AI meni ihan minne sattuu. Jäi esim ojaan kiinni ja jos pysyi tiellä, ajoi käsittämättömän hiljaa ja jumitti joka autoon jonka olin räjäyttänyt kaukana edessä.
Lopulta ekan alueen bunkkeri, sen viimeinen osio oli ihan naurettava myöskin ja meinasi loppua pelaaminen keskenkaiken.

Aikaisemmin jo oli ärsyttänyt lentotehtävä. Ne missä mennään tuhoamaan kohde on ok ja perusteltua, mutta ei sellanen arcade shaiba, missä joku yliluonnollinen savu leijailee rinkulana ilmassa ja sekunnit loppuu millin virheeseen. Rata törkeän pitkä, eikä checkpointteja. Ei tälläsiä. Ne sopii Crew 2:een, mut ei tähän.

Ja sit kun aloin juoksemaan tehtäviä läpi, alkoi ärsyttää se miten viholliset on ns. asemissaan ja kun pelaaja astuu jonkun rajan yli, laukeaa se action. Eli siellä esim voi tapahtua joku räjähdys, joka tapahtuu vain koska peli tietää pelaajan olevan menossa alueelle.

Tai takaa-ajossa vastustajat tietää millilleen mitä reittiä olen menossa ja ovat jo ennen takaa-ajoa tienneet, sillä odottavat (pop-uppina ilmestyvät) tienvarressa kaikkialla.

Samoin ärsyttää ne huumejaksot, joita ei voi välttää, sekä ne harhanäyt. Ymmärrän huumepäiset viholliset, mutta en noita muita systeemejä. Menee yli ja kun ne ei ole edes hauskoja, vaan pakollisia puuduttavia jaksoja.

Jos alku oli väsyneenä keskellä yötä ennakko-odotuksista johtuen kamalaa roskaa, mutta sen jälkeen pääsin niistä yli ja peli oli ihan kivaa. Niin nyt oli halu mennä pelaamaan, oli halu nauttia ja pikkuhiljaa peli iski päin näköä. Voin rehellisesti sanottuna sanoa, että eilen mulla ei enää ollut oikeasti hauskaa ja loppu alueen vedin aivan pakkopullana.
Voi olla et käyn vielä sillä parhaalla snipulla yrittämässä metsästystä, mutta taitaa nyt olla muutoin mun pelit tässä.

Eikä siinä, jokainen saa tuollaisesta nauttia. Mulle tuossa ihan hyvät tai ok tehtävät oli pilattu aivan täysin jollain idioottimaisuudella.
Tällä pelillä olisi niin mielettömästi annettavaa ja mahdollisuus olla yksi viime vuosien parhaista peleistä.

Nostan hattua jotka pelaavat pelin loppuun sanoen lopun olevan pakkopullaa. Ymmärrän yhden alueen ja muiden alueiden tutustumiskäyntien perusteella jo ne tuntemukset. En vain pysty pelaamaan läpi. Nauttikaa te jotka pystytte, minä murehdin 72e menetystäni muiden pelien parissa.
 
Tiedän, että pelistä nauttiville tämä taas menee tunteisiin, mutta tämä on nyt minun mielipide. Jättäkää omaan arvoon jos menee liian tunteisiin. :)

Mutta mun ensireaktiot voi aikaisemmin ketjusta lukea. Nehän oli aikalailla murskaavat. Sit annoin pelille mahdollisuuden ja täytyy sanoa, että viihdyin ongelmista huolimatta ihan hyvin. Pelaaminen oli jokusen tunnin ihan hauskaa.

Mutta eilen sit kaatui kuppi kyllä lähes lopullisesti. Enää ei vain jaksanut sitä, että vihuja on ihan kokoajan vastassa.
Ilmeisesti tuossa kun se vastustusmittari täyttyi, niin alkoi tulemaan entistä enemmän vihuja, jotka kaiketi ihan jahtasivat minua? Lentokone kokoajan ympärillä jne. Sit se meni lopullisesti yli ja oli todella tuskallista.

Päätinkin vain unohtaa tässä vaiheessa sivutehtävät ja tehdä storyä, jotta saa alueen rauhallisemmaksi.
Mutta täytyy sanoa, että vaikka lähdin eilen pelaamaan hyvillä mielin, olinhan kuitenkin ihan viihtynyt, niin nyt en.
Jokainen story missio otti ihan totaalisesti päähän.

Mä en vain jaksa sitä, että tulee jatkuvasti joku aika. Joko suojellaan aluetta x aika, pakene alueelta x ajassa jne jne. Kaikki ne tehtävät ois ollu ihan jees ilman keinotekoista ajan kulumista.
Sit toinen puoli olikin autolla ajoa. Ne missä itse ajettiin, ei tehty mitään järkevää. Joko ajettiin ja mietittiin osuuko meihin joku vai ei. Toisaalta ne missä AI ajoi ja itse ampui, niin AI meni ihan minne sattuu. Jäi esim ojaan kiinni ja jos pysyi tiellä, ajoi käsittämättömän hiljaa ja jumitti joka autoon jonka olin räjäyttänyt kaukana edessä.
Lopulta ekan alueen bunkkeri, sen viimeinen osio oli ihan naurettava myöskin ja meinasi loppua pelaaminen keskenkaiken.

Aikaisemmin jo oli ärsyttänyt lentotehtävä. Ne missä mennään tuhoamaan kohde on ok ja perusteltua, mutta ei sellanen arcade shaiba, missä joku yliluonnollinen savu leijailee rinkulana ilmassa ja sekunnit loppuu millin virheeseen. Rata törkeän pitkä, eikä checkpointteja. Ei tälläsiä. Ne sopii Crew 2:een, mut ei tähän.

Ja sit kun aloin juoksemaan tehtäviä läpi, alkoi ärsyttää se miten viholliset on ns. asemissaan ja kun pelaaja astuu jonkun rajan yli, laukeaa se action. Eli siellä esim voi tapahtua joku räjähdys, joka tapahtuu vain koska peli tietää pelaajan olevan menossa alueelle.

Tai takaa-ajossa vastustajat tietää millilleen mitä reittiä olen menossa ja ovat jo ennen takaa-ajoa tienneet, sillä odottavat (pop-uppina ilmestyvät) tienvarressa kaikkialla.

Samoin ärsyttää ne huumejaksot, joita ei voi välttää, sekä ne harhanäyt. Ymmärrän huumepäiset viholliset, mutta en noita muita systeemejä. Menee yli ja kun ne ei ole edes hauskoja, vaan pakollisia puuduttavia jaksoja.

Jos alku oli väsyneenä keskellä yötä ennakko-odotuksista johtuen kamalaa roskaa, mutta sen jälkeen pääsin niistä yli ja peli oli ihan kivaa. Niin nyt oli halu mennä pelaamaan, oli halu nauttia ja pikkuhiljaa peli iski päin näköä. Voin rehellisesti sanottuna sanoa, että eilen mulla ei enää ollut oikeasti hauskaa ja loppu alueen vedin aivan pakkopullana.
Voi olla et käyn vielä sillä parhaalla snipulla yrittämässä metsästystä, mutta taitaa nyt olla muutoin mun pelit tässä.

Eikä siinä, jokainen saa tuollaisesta nauttia. Mulle tuossa ihan hyvät tai ok tehtävät oli pilattu aivan täysin jollain idioottimaisuudella.
Tällä pelillä olisi niin mielettömästi annettavaa ja mahdollisuus olla yksi viime vuosien parhaista peleistä.

Nostan hattua jotka pelaavat pelin loppuun sanoen lopun olevan pakkopullaa. Ymmärrän yhden alueen ja muiden alueiden tutustumiskäyntien perusteella jo ne tuntemukset. En vain pysty pelaamaan läpi. Nauttikaa te jotka pystytte, minä murehdin 72e menetystäni muiden pelien parissa.
En ole sinänsä kokemuksiasi kritisoimassa, vaan haluan ymmärtää vain paremmin, kuinka olet kokenut Far Cry-pelit ylipäätään? Eli kysymykseni kuuluu: pelasitko aikoinaan FC3 ja FC4 läpi? Ja jos pelasit, niin miten ne koit vastaavissa asioissa?

Oikeastaan tässä haen sitä, että käyvätkö vihut vielä tosiaan paljon enemmän päälle kuin esim. nelosessa? Nelonen oli ainakin itselleni aika sopiva tässä asiassa. Loppua kohden kyllä alkoi muistaakseni siinäkin tulla aika paljon äksöniä, jos teitä pitkin kulki paljon, sekä mitä lähemmäs Pagan Minin päämajaa alkoi ajautua. Mutta ei mitään pahasti minua häiritsevää. No, itselleni tuo nelonen on tosin FPS/hiekkalaatikkopelien ehdoton kuningas ja todellinen mestariteos, joten siitä minun on vaikea löytää juurikaan itseäni häiritseviä asioita.
 
En pelannut loppuun ja täytyy sanoa etten nelosesta, enkä primalista ihan kauheasti muista. Ne vain hiipui jotenkin pois parempien pelien alle. Primalin pariin pariin otteeseen palasin, koska aikakausi kiinnosti.
Sen kuitenkin muistan, etten ole ikinä missään pelissä nähnyt vihollisia näin paljon kartalla. Tai siis hajautettuna kaikkialle. Tässä oikeastaan ongelma on juuri se, ettei vihollisia juurikaan tehtävissä jne ole, vaan ne on 1-5 miehen ryppäissä ihan kaikkialla, joka vain katkoo peliä, mutta ei tuo haastetta.
Samoin lisäjoukot tulee kahden miehen paketeissa, joten ne saa tapettua autoonsa kun menee tielle odottamaan.

Ei mua primal/Fc4 mitenkään ärsyttänyt, ei tosin jäänyt mieleenkään. Aika tasapaksuja oli ja pienissä erissä ihan ok. Samoihin aikoihin olin lopen kyllästynyt ubin muihin peleihin ja ei noi edes tuntunu niin ubimaisilta kuin muut. Ne vain tosiaan hiipui pois.
Nyt taas uusista peleistä uusin AC ja Wildlands on hyviä pelejä ja tämän vuoksi oli ehkä liian kovat odotukset tähän, kun ajattelin saman linjan jatkuvan, eikä taantumaa sinne vanhaan.

Mutta ei noi viholliset se isoin ongelma ole mulle, vaan noi tehtävien pienet jutut, jotka tuhosi peli-ilon.
 
Ei mua primal/Fc4 mitenkään ärsyttänyt, ei tosin jäänyt mieleenkään. Aika tasapaksuja oli ja pienissä erissä ihan ok. Samoihin aikoihin olin lopen kyllästynyt ubin muihin peleihin ja ei noi edes tuntunu niin ubimaisilta kuin muut. Ne vain tosiaan hiipui pois.

:eek: Näistä lähtökohdista olisi kyllä ollut aika itsestään selvää, että sinun kannattaa jättää FC5 ostamatta.
 
:eek: Näistä lähtökohdista olisi kyllä ollut aika itsestään selvää, että sinun kannattaa jättää FC5 ostamatta.
En ihan ymmärrä miksi, koska mulle FC:t on olleet ihan sitä samaa Ubisoftin peliä eri genressä, kuin Steep, AC, Crew, Wildlands jne.
Ne on kaikki periaatteessa yksi ja sama peli, hypätään vain silmiin kameran osalta.
Ja kun juurikin Wildlands ja AC onnistui todella hyvin ja puheet oli tämänkin osalta paremmat, niin miksi?

Kyllä mulle rento päätön räiskintä maistuu. Se vain ei ole rentoa kun heitetään kello pyörimään ja toteutetaan huonosti. Tässä oli napsittu muiden ubin pelien huonoin anti (esim wildlandsin radion suojelu oli kamalinta) tän pelin päätehtäviin.

Kuten sanoin, niin tosi pienillä jutuilla tää ois yks parhaista peleistä viimevuosina. Eli kyllä tässä pohja oli loistavaan peliin, joten en ihan sulata väittämää, että pitäisi jättää ostamatta. Varsinkin kun Wildlandsin jälkeen cooppia tältä eniten odotin ja kaveri ei suostu ees tulee peliin ku on coop niin päin persusta tehty.
 
Ylös Bottom