Itse olen tässä nyt muutaman kuukauden ajan innostunut seurailemaan paria eri kanavaa, joiden ylläpitäjät ajelevat kunnon ajokaukaloissa erilaisia ajopelejä, jotka mielletään ainakin jonkinasteisiksi simulaatioiksi. Eniten sisältöä on tuottanut Gran Turismo: Sport, mutta mukana on ollut myös jonkin verran iRacing, Forza 7 ja Project CARS 2.
Olen tehnyt huomioita, että ainakin ajoa katsoessa GT: Sport tarjoaisi kaikista realistisinta kisailua, jossa mukana olevilla pelaajilla on myös parhaat ajotaidot ja käyttäytyminen ja suhtautuminen kilpakumppaneihin on parasta. Kilpailu tuntuu olevan rehtiä ja vältetään toisten kolaamista ja kolarointeja. Virheen sattuessa päästetään toinen takaisin eteen mahdollisuuksien rajoissa, jos peräosuma on tökännyt edellä menevän vähän hiekalle tai nurmelle ja niin edelleen. Vähän samaa menoa tuntuisi olevan myös iRacingin ja Project CARS 2:n puolella, mutta materiaalia on näistä peleistä vähemmän.
Ihan omalle sivulleen menee sitten Forza 7, tosin ei hyvässä mielessä. Vaikka sarja tuntuukin olevan se Xboxin vastine Gran Turismolle ja mielletään ainakin foorumipuheissa samalla tavalla simulaatioksi, niin ainakin katselmuksen perusteella ei se ajomalli tunnu olevan edes kovin lähellä sitä realistisuusastetta, mitä Gran Turismo-kisat ovat tarjonneet, mitä olen katsellut. Ei Forza 7 nyt arcadelta näytä, mutta ei se autojen käyttäytyminen myöskään ole kovin realistiselta näytä. Ihan toinen asia on sitten se itse kilpailu, jota Forza 7 näyttää tarjoavan. Siellä kolhitaan toisia "koko ajan", kun ajetaan lähekkäin. Lähdön jälkeiset mutkat ovat romurallia. Toki kyseessä ei välttämättä ole suoraan pelin huonous, vaan ihmisethän siellä niitä autoja ohjaavat. Ehkä Forza 7:n pelaajakunta on sitten vaan huomattavasti enemmän rälläämiseen taipuvaa ja "lapsellisempaa", kun GT: Sportia enemmän tosissaan ajava porukka.
GT: Sport-kisoja katsoessa sitä huomaa jännittävänsä kanavan pitäjän puolesta välillä vähintään puolitosissaan ja elävänsä mukana siinä kisassa, kun kuskit taistelevat kymmenyksistä ja sijoituksista. Forza 7-materiaalia katsoessaan sitä taas enemmän nauraa ja ottaa huumorilla, kun kisa on enemmän sellaista romurallia ja vastustajan autoon nojaamista. Näiden kahden piti kai olla "samanlaisia" ja toistensa kanssa kisaavia, vaikkakin eri alustoilla, mutta kyllä noissa selvästi erottuu se, että GT: Sport on enemmän "tosissaan kisaamista" varten ja Forza 7 sellaista leikkiä ja huumoria.