Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ajopelit (kinastelut, suositukset, vertailut)

Mä en oo kyllä samaa mieltä. Eilen ostin Pcars2:n ja eilen olin ihan hukassa, mutta tänään sain ohjauksen asetukset kuntoon.
Rengasmalli on niin paljon parempi että kokoajan tietää missä auto pysyy lapsessa ja koska ei. Samoin vauhdintunne niin paljon parempi, että ajaminen on todella paljon helpompaa.
Myöskin sivuluisut saa pidettyä hallussa.

En keksi mitään osa-aluetta minkä GT tekis paremmin.

Onlinekisat, siks ittellä PC2 pölyttymässä ja GTS pariin jaksaa taas palata.
 
Onlinekisat, siks ittellä PC2 pölyttymässä ja GTS pariin jaksaa taas palata.
Mulla tässäkin Pcars vie voiton, koska mua ei kiinnosta ajopeliä vetää randomeiden kanssa.
GT:ssä meillä on max 4 autoa ollu viivalla. Nyt riittää vaikka yks, kun AI täyttää loput ruudut.

Myös manuaaliset varikkokäynnit, varikonläpiajo-rangaistukset, manuaaliset ryhmittymiset lentävistä lähdöissä jne jne. Kaikki tuo kilpa-ajon fiilistä niin paljon enemmän. GT:ssä et saa säädettyä mitään fiksua, saati fiksusti.
Toki GT:ssä se toimii hyvin, mutta en mä nyt Pcarsin kanssakaan ongelmiin nopealla testauksella törmännyt.
 
PCars2:ta on nyt kahden tunnin verran pelattu ja voin kyl todeta kyseessä on palkitseva kokemus, kunhan löytää oikeat säädöt. Muuttuvia tekijöitä on niin paljon, että tarkkana saa olla. Kisan kustomointiasetuksia rukkaamalla saa mieleisensä kisan autolleen. Realisminuppia on väännetty ääriasentoon, mut kyl tästä kaltaiselleni peruspelaajalle viihdettä löytyy.

En sano GT Sportia kehnoksi, siinäkin on puolensa. Poistyötävä asia vaan sattui olemaan autokeräilystä luopuminen esportsin hyväksi ja halu kokeilla uutta.
 
Itse olen tässä nyt muutaman kuukauden ajan innostunut seurailemaan paria eri kanavaa, joiden ylläpitäjät ajelevat kunnon ajokaukaloissa erilaisia ajopelejä, jotka mielletään ainakin jonkinasteisiksi simulaatioiksi. Eniten sisältöä on tuottanut Gran Turismo: Sport, mutta mukana on ollut myös jonkin verran iRacing, Forza 7 ja Project CARS 2.

Olen tehnyt huomioita, että ainakin ajoa katsoessa GT: Sport tarjoaisi kaikista realistisinta kisailua, jossa mukana olevilla pelaajilla on myös parhaat ajotaidot ja käyttäytyminen ja suhtautuminen kilpakumppaneihin on parasta. Kilpailu tuntuu olevan rehtiä ja vältetään toisten kolaamista ja kolarointeja. Virheen sattuessa päästetään toinen takaisin eteen mahdollisuuksien rajoissa, jos peräosuma on tökännyt edellä menevän vähän hiekalle tai nurmelle ja niin edelleen. Vähän samaa menoa tuntuisi olevan myös iRacingin ja Project CARS 2:n puolella, mutta materiaalia on näistä peleistä vähemmän.

Ihan omalle sivulleen menee sitten Forza 7, tosin ei hyvässä mielessä. Vaikka sarja tuntuukin olevan se Xboxin vastine Gran Turismolle ja mielletään ainakin foorumipuheissa samalla tavalla simulaatioksi, niin ainakin katselmuksen perusteella ei se ajomalli tunnu olevan edes kovin lähellä sitä realistisuusastetta, mitä Gran Turismo-kisat ovat tarjonneet, mitä olen katsellut. Ei Forza 7 nyt arcadelta näytä, mutta ei se autojen käyttäytyminen myöskään ole kovin realistiselta näytä. Ihan toinen asia on sitten se itse kilpailu, jota Forza 7 näyttää tarjoavan. Siellä kolhitaan toisia "koko ajan", kun ajetaan lähekkäin. Lähdön jälkeiset mutkat ovat romurallia. Toki kyseessä ei välttämättä ole suoraan pelin huonous, vaan ihmisethän siellä niitä autoja ohjaavat. Ehkä Forza 7:n pelaajakunta on sitten vaan huomattavasti enemmän rälläämiseen taipuvaa ja "lapsellisempaa", kun GT: Sportia enemmän tosissaan ajava porukka.

GT: Sport-kisoja katsoessa sitä huomaa jännittävänsä kanavan pitäjän puolesta välillä vähintään puolitosissaan ja elävänsä mukana siinä kisassa, kun kuskit taistelevat kymmenyksistä ja sijoituksista. Forza 7-materiaalia katsoessaan sitä taas enemmän nauraa ja ottaa huumorilla, kun kisa on enemmän sellaista romurallia ja vastustajan autoon nojaamista. Näiden kahden piti kai olla "samanlaisia" ja toistensa kanssa kisaavia, vaikkakin eri alustoilla, mutta kyllä noissa selvästi erottuu se, että GT: Sport on enemmän "tosissaan kisaamista" varten ja Forza 7 sellaista leikkiä ja huumoria.
 
Ensi kuussa Forza 7:ään pitäisi tulla ns. Forza Race Regulation -järjestelmä, joka ainakin paperilla pyrkii siistimään nettikisoista törmäilyä ja muuta hölmöilyä pois. Romurallikuskeille ja mutkat suoraksi oikoville on luvassa tuntuvampia rangaistuksia ja sitä rataa.

Unlike its fellow console competitors GT Sport and Project CARS 2, Forza 7 doesn’t feature an on-track penalty system. Forza Race Regulations aims to fix that, with a two-pronged approach that, on paper, sounds similar to Sport’s system.

Firstly, FRR will limit griefers, by handing out penalties for contact and corner cutting. This goes hand in hand with a recent update that introduced refined track limits, making it clear to all players what does and doesn’t constitute a dirty lap.
That leads to the other goal of the program: to teach players how to be better drivers.

Lähde: GTPlanet
 
En tiedä mitä ihmeen romurallia se Forzan moninpeli on tätä nykyään kun ei ole kyseisen sarjan moninpeliin tullut koskettua sitten Forza kakkosen. Sitä tulikin pelattua enemmän kuin laki sallii, ehkä sen vuoksi ei ole uusimmissa enään jaksanut kiinnostaa moninpeli. Me tosin pelattiin aina yleensä törmäykset pois päältä joten ei ollut ongelmaa vaikka lobbyyn tuli radomeja jenkkejä vaikka ajamaan. Viihdyttäviä sekä tiukkoja kisoja silti sai aikaiseksi vaikka törmäykset eivät olleetkaan päällä. Sitten tietysti jos menee esim jenkkien servuille ajelemaan niin valitsee servun huolella niin ei tarvi pelätä törmäilyjä. Itsekkin tuli ajeltua joitain kertoja näiden leaderboardien kärkikuskien kanssa heidän servuillaan ja siellä ei mitään romurallia harrastettu.
 
Näyttäis olevan cdonin mukaan tulossa Bus Simulator PS4:lle 7.5.2019?

 
Näyttäis olevan cdonin mukaan tulossa Bus Simulator PS4:lle 7.5.2019?

Löytyy myös pelikuvaa:
 
Tuo bus simulator 18 vai nimetäänkö se konsoleilla 19 en tiedä, kuitenkin on PCllä erittäin pätevä peli. Toivottavasti on onnistunut käännös.
 
Vähän erillainen ajopeli tulossa, toivottavasti olisi hyvä kun tällaisia ei niin paljon tule.

https://www.gtplanet.net/the-fia-european-truck-racing-championship-gets-an-official-game-this-july/


Tein eilen tälle myös ketjun:
 
Tein eilen tälle myös ketjun:

Ah mennyt ihan ohi.
 
Joitakin viikkoja sitten tuli pelattua grand tour ja vaikka hyvin viihdyin niin tuntuu, että peli iskee hyvin rajalliseen yleisöön.
Kuten nimestä voi päätellä niin kyseessä on siis grand tour sarjaan perustuva peli ja sarjan jaksot on yhdistetty pelattavan materiaalin kanssa välillä varsin hyvin. Enemmän aikaa kuitenkin tuntuu kuluvan sarjan katsomisen parissa kuin pelaamisessa.

Pelkkänä ajopelinä tämä on ehkä keskinkertainen. Välillä jopa tuntui, että uusin need for speed on luontevampi ohjata kuin tämä.
Sitten taas sarjan faneille tämä ei tarjoa oikein mitään jos kaikki pelistä löytyvät jaksot on jo katsottu.
Itse kuitenkin olen siitä onnellisessa asemassa, että en ole koskaan yhtäkään sarjan jaksoa katsonut joten kaikki oli uutta ja vaikka pelillisesti tämä ei kovin kummoinen ole niin silti peli tarjosi viihdettä moneksi tunniksi. Arviolta varmaan yli 10 tuntia jonka jälkeen oli kohtalainen grand tour ähky.

Halpahan tämä on sillä peli taitaa normaalisti maksaa vain 15e ja itse ostin tarjouksesta 11e hintaan.

Kaudet 1 & 2 sisältää molemmat vain yhden jakson, mutta kolmas kausi on 14 jaksoa ja jokainen jakso kestää n.40 minuuttia. Enemmän jos haluaa kaikesta ottaa kultaa.

 
Viimeksi muokattu:
Joitakin viikkoja sitten tuli pelattua grand tour ja vaikka hyvin viihdyin niin tuntuu, että peli iskee hyvin rajalliseen yleisöön.
Kuten nimestä voi päätellä niin kyseessä on siis grand tour sarjaan perustuva peli ja sarjan jaksot on yhdistetty pelattavan materiaalin kanssa välillä varsin hyvin. Enemmän aikaa kuitenkin tuntuu kuluvan sarjan katsomisen parissa kuin pelaamisessa.

Pelkkänä ajopelinä tämä on ehkä keskinkertainen. Välillä jopa tuntui, että uusin need for speed on luontevampi ohjata kuin tämä.
Sitten taas sarjan faneille tämä ei tarjoa oikein mitään jos kaikki pelistä löytyvät jaksot on jo katsottu.
Itse kuitenkin olen siitä onnellisessa asemassa, että en ole koskaan yhtäkään sarjan jaksoa katsonut joten kaikki oli uutta ja vaikka pelillisesti tämä ei kovin kummoinen ole niin silti peli tarjosi viihdettä moneksi tunniksi. Arviolta varmaan yli 10 tuntia jonka jälkeen oli kohtalainen grand tour ähky.

Halpahan tämä on sillä peli taitaa normaalisti maksaa vain 15e ja itse ostin tarjouksesta 11e hintaan.

Kaudet 1 & 2 sisältää molemmat vain yhden jakson, mutta kolmas kausi on 14 jaksoa ja jokainen jakso kestää n.40 minuuttia. Enemmän jos haluaa kaikesta ottaa kultaa.

Olen tästä pelannut nuo pari ensimmäisten kausien jaksoa ja aika samat fiilikset. Ajopelinä huono, mutta Jeremy Clarkson, Richard Hammond ja James May kolmikko toimii ihan missä tahansa, myös pelimaailmassa. Itsellä vain se ongelma, että olen nähnyt vain ykköskauden + kakkoskauden ekan jakson ja haluan katsoa jaksot kokonaisuudessaan ja pelata vasta sen jälkeen, joten peli on jäänyt pitkäksi aikaa kesken. Esimerkiksi ykköskauden jaksosta taisi puuttua Conversation Street kokonaan pelistä.
 
Selailin tätä ketjua ja tuli olo, että pitää nostaa yksi autopeli esille, jota olen harrastanut useamman vuoden: Live for speed. LFS. Pelistä on varmaan ollut puhetta joskus, mutta toisalta on ehkäpä uusia lukijoita, joille lfs ei ole tuttu. Vain PC:lle (ei tarvitse olla uusi tehokone), täysverinen simulaatio, ei löydy Stemista, vaan lfs:n sivuilta.
Plussat
- upea ajotuntuma
- n. 15 vuoden historia
- kehitetään edelleen aktiivisesti
- on line kisat ja sarjat pyörii koko ajan
-helppo käyttöliittymä on line kisoihin
-halpa: ilmainen demo ja n 45e kertahinnalla kaiken kattava lisenssi

Kannattaa tutustua, nähdään radalla!
 
Onko kukaan ostanut sega ages versiota virtua racingista?
Itse olin pelin suuri fani vaikka pelasinkin vain mega drive versiota ja nyt tuo oli pakko viimein ostaa kun se oli switchilla alle vitosen.
Joko tuo on paljon vaikeampi kuin mega drive versio tai sitten olen ollut tajuttoman hyvä aikoinaan.
Pelissähän on tasan kolme rataa, helppo, medium ja expert enkä voita mediumia tai expertia millään. En kolaroi, en spinnaa, mutta silti vauhti riittää vain kolmanneksi ja vaikeustasokin tuntuu vaikuttavan vain siihen kuinka paljon lisää aikaa saa chekcpointista.

edit: Voitin viimein medium radan. Ei se vaatinut kuin varmaan 40 yritystä. Nyt on peliä pelattu switchin mukaan jo neljä tuntia ja se expert rata on edelleen voittamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Pelaileeko kukaan vielä Mxgp pelejä? Tuntuu, että oman suvun ulkopuolella ketään ei kiinnosta nämä. Olisi mahtava jos saisi muutaman pelurin ja saisi edes pienet kisat käyntiin.

Mxgp3/Mxgp 2019. Omasta mielestä Mxgp 3 on vieläkin paras näistä vaikka on jo neljää peliä vanhempi ja ei enään niin nätin näköinen mutta radat, pyörän käyttäytyminen urissa Ynm on parhaimmalla tasolla. Toki toi 2019 on nytten ihan fiksu patch in jälkeen, pyörä ei enää slaidaile kuin karuselli. Pro on Milestonen ehkäpä p*skin tekele.

Mutta jos jotain kiinnostaa Mxgp3/2019 niin lisäilkää.
 
Ylös Bottom