Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ghost of Tsushima

Tuossa japanissa on vain se ongelma että tekstitystä pitää seurata todella tarkkaan, koska puheesta ei ymmärrä mitään. Varsinkin silloin tulee ongelmia kun dialogi tapahtuu matkalla jonnekkin, siinä ei paljon maisemia ehdi ihailla kun pitää lukea tekstityksiä.
Ja heti pelin alussa oli myös kohta, jossa täytyi hiiviskellä ja taistella samaan aikaan kun tekstit pyörivät ruudulla. Ainakin itseäni häiritsi sen verran pahasti, että vaihdoin suosiolla englanniksi jottei tarvitse turvautua tekstitykseen. Myös lipsync oli aika keturallaan japaniaudion kanssa.
 
Tämä peli on niin loistava että joskus kesällä jätin act kolmoseen ja siel ollaan vieläkin, jospa sitä joskus jaksais yrittää vetää läpi. En tiedä, hyvä peli mutta se jokin koukku tässä minusta puuttuu, kauniit maisemat mut sit se maailma on jotenkin ontto, miekkailu on munakasta mutta se kaikki muu jotenkin... meh. Katotaa jos joskus jaksais palata sen verran peliin et vetäis tarinan loppuun.
 
Mistä tiedät että mulla ei oo kielenä japani?
Kyl oon testannut sillä myös eikä silti oikein lähde.
Seurasin jotain striimiäsi vai oliko tallenne. Vedin pelin läpi japanilaisella ääninäyttelyllä ja suomenkielisellä tekstityksellä. Kaikki historialliset tekstit käytiin myös läpi. Lopussa platina pysti käytiin noutamassa, joten ilmeisen hyvin lähti täällä. :D
 
Nätin ulkoasun vuoksi huvittaisi vähän koittaa tätä uudestaan nyt PS5:lla @60fps, johan ekasta läpipeluusta liki puoli vuotta on. Mutta peli oli sisällöltään niin tavanomainen ja itseään toistava että ehkä ei vain viitsi enää. Mennyt kyllä aivan yli miksi jotkut tätä niin ylistävät.
 
Nätin ulkoasun vuoksi huvittaisi vähän koittaa tätä uudestaan nyt PS5:lla @60fps, johan ekasta läpipeluusta liki puoli vuotta on. Mutta peli oli sisällöltään niin tavanomainen ja itseään toistava että ehkä ei vain viitsi enää. Mennyt kyllä aivan yli miksi jotkut tätä niin ylistävät.
Jep, samaa olen ihmetellyt. Tarina ja pelattavuus oli hyvää mutta kaikki muu siinä ympärillä niin tylsää puurtamista ja samantoistoa, että en kyllä käsitä miten tätä on vuodenpeliksikin jotkut valinnut. Jossain vaiheessa piti pitää pitkä taukokin tämän pelaamisesta, että jaksoi painaa pelin loppuun.
 
Se vähän riippuu miten peliä pelaa. Itse olen fiilistelijä ja pelailen rauhassa pelejä. Siihen peli tarjoaa hyvät puitteet, vaikka ei pelimaailma yhtä elävä olekkaan kuin vaikkapa RDR2:ssa. Ympäristö ja samurai-larppia on kuitenkin kovalla tasolla, sekä pelimekaanikat hyvät.

Jos tässä tosiaan vaan lähtee suorittamaan eri asioita kartalta pois niin toiston kautta käy aika tylsäksi. Se näkyy, että Ghost of Tsushima ei ole edes modernien Assassin's Creed-pelien tyylinen kevyt-Rpg vaan enemmän toimintapeli.

Sinäänsä yksittäiset aktiviteetit on hyvin tehty, mutta ne muodostaa aika ison osan pelin sisällöstä ja helposti joutuu tekemään vain samoja asioita. Juonelliset sivutehtävät ovat mielestäni hyviä, vaikka peli ei mikään keskustelupeli olekkaan.

Otetaan pelin presentaatio ja hyvin toteutettu teema pois niin, aika peruspeli jäisi jäljelle. Nyt kuitenkin Sucker Punch on onnistunut kokonaisuudessa hyvin ja Ghost of Tsushima on hyvä/erinomainen peli.
 
Jep, samaa olen ihmetellyt. Tarina ja pelattavuus oli hyvää mutta kaikki muu siinä ympärillä niin tylsää puurtamista ja samantoistoa, että en kyllä käsitä miten tätä on vuodenpeliksikin jotkut valinnut. Jossain vaiheessa piti pitää pitkä taukokin tämän pelaamisesta, että jaksoi painaa pelin loppuun.
Mulla loppui mielenkiinto sen jälkeen, kun olin ekan alueen putsannut kokonaan ja tuli se fiilis, että ei tätä enää jaksa montaa kertaa uudelleen tehdä.

Muuten oli kyllä ihan mukavan oloinen peli, mutta liikaa toistoa.
 
Ihan ymmärrettävää, että jengille ei välttämättä peli maistu jos esimerkiksi Ubisoftin open world-formulasta on tullut ähky tai ne eivät ole ennenkään maistuneet.

Vaikka peli tekee monta asiaa mielestäni paremmin kuin vaikkapa AC-sarjan edelliset osat niin kyllähän se pelin ydin on silti sitä samaa kuin nuo AC-pelit. Joillekin tuo on vain hyvä asia ja joillekin taas huono. Oma mielipiteeni sijoittuu johonkin siihen keskivaiheille.

Alkuun oli perkeleen kiva tutkia uutta maailmaa ja avata uusia kykyjä, mutta completionist-luonteeni takia tästäkin pelistä täytyi kartta putsata ensiksi ennen kuin pystyi jatkamaan päätarinaa eteenpäin. Eli ähkyhän sieltä tuli Itsellenikin jossain ~20h paikkeilla ja joutui pitämään taukoa. Onneksi kumminkin tuli palattua peliin takaisin sillä pelillä olikin tarjota pieniä pelillisiä yllätyksiä vielä lopussakin ja etenkin viimeinen tunti pelistä oli jo varsin mieleenpainuvaa settiä. Pelin loppukohtaus meni omissa papereissa yhdeksi parhaimmista lopetuksista videopelillä.
 
Jep loppupeleissä on tämä on sitä samaa kuin Ubin pelit, ja se voi olla joillekin hyvä ja joillekin ei. Itselle on ainakin Open World peleihin tullut niin ähky, että tämänkin halusin vaan rykästä loppuun kolmannessa actissa, vaikka teinkin suurimman osan kartasta ja tehtävistä.

Eli ihan positiivinen kuva jäi, vaikka pidinkin tässä monta kuukautta taukoa pelistä. Ehkä nyt vaan kannattaa jättää Open World pelit tauolle ja keskittyä johonkin muuhun. Voisikin aloittaa vaikka Soulsit uudestaan + Bloodborne ja Sekiro :)
 
Itsellä jäi noin 10 tunnin pelaamisen jälkeen kesken, jatkan joskus PS5. Tämä pelin ongelma oli omalla kohdalla juurikin siinä että peli ei ole tarpeeksi Assassin Creedin kaltainen, pelin maailma tuntui tässä autiolta, ei tullut yhtään fiilistä tutkia paikkoja.

Tämän pelin koukku on taistelusysteemi ja jos taisteleminen ei nappaa niin silloin pelikään ei toimi, vaikkapa jotain Assassins Creedejä ei pelata taistelusysteemin takia, niissä peleissä on lähinnä seikkailu pääosissa.
 
Pelasin pelin ensimmäistä kertaa läpi PS5:lla ja ai että kun tykkäsin! Yöllä sain viimeisen tehtävän tehtyä.

Peli oli äärimmäisen sulava, kaunis, pelimekaniikat timanttia ja tarina hyvä. Pelasin peliä kaikessa rauhassa enkä lähtenyt kiireellä suorittamaan sitä niinkuin esim. Horizonin kanssa kävi. Normaalisti en tälläisissä peleissä tee sivutehtäviä, mutta niitäkin tuli tehtyä jostain syystä paljon. Koko pelin ajan tiukimmissakin kohtauksissa PS5 piti ruudunpäivityksen 60fps.
 
Tuli tämä peli ostettua itselle joululahjaksi. Aika alussa pelissä oon. Oon tykänny pelistä tosi paljon vaikka tekeminen pelissä on paljon toistoa. Parasta pelissä on taisteleminen ja mielenkiintoinen juoni. Tällä hetkellä mieluummin pelaan tätä kuin Assassin’s Creed Valhallaa vaikka siitäkin tykkään kovasti. Peliä pelaan sillä tavalla, että teen kaiken mahdollisen ja etenen kartalla sitä mukaan. Jos kyllästyminen iskee pitää vaihtaa takaisin Valhallaan tai johonkin muuhun peliin. Karttaan en oo vielä pelin alussa kyllästynyt. Alussa ainakin karttaan tulee merkkejä sopivalla tahdilla. Puhe mulla on japaniksi.
 
Onkohan bugi vai pitääkö jatkaa välissä päätehtävien tekemistä? Ensimmäisellä alueella Komatsun paja niminen Mongolialue näkyy kartalla punaisella, mutta sieltä ei löydy mitään. Jäljitän sijainnin sinne niin peli kyllä sanoo, että oon kohteessa. Enkö vain oikeasti löydä kohdetta?
 
Onkohan bugi vai pitääkö jatkaa välissä päätehtävien tekemistä? Ensimmäisellä alueella Komatsun paja niminen Mongolialue näkyy kartalla punaisella, mutta sieltä ei löydy mitään. Jäljitän sijainnin sinne niin peli kyllä sanoo, että oon kohteessa. Enkö vain oikeasti löydä kohdetta?
Muistelisin itsekin törmänneeni samaan. Taisi hoitua ihan vain etenemällä.
 
Ekalta alueelta oon vapauttanut 15/24 eli yli puolet. 4 asentoa on mulla jo käytössä. Tekniikoista torjumisen ja välttämisen taidot opittu. Tutkimisen taidoille en koe tarvetta tällä mun pelityylillä. Tarinaa haluan säästellä niin tulee ensin tehtyä kaikki muu mahdollinen mikä kartalle ilmestyy. Saa nähdä tuleeko koko peli pelattua samalla tavalla. Välillä tulee tunne, että peli on samaa, mutta ei kuitenkaan niin pahasti, että olisi pakko vaihtaa peli. Jokin tässä koukuttaa, ehkä se on tuo taistelu isoin tekijä. Helppo on kyllä helppo kun ei oo tullu paria kertaa enempää kuoltua. Olisin varmaan saanu normaalilla pelata ja senhän pystyy kesken pelinkin vaihtamaan.
 
Ylös Bottom