Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Returnal - Sinivalkoista räiskintää

Onko kotimaisuus sinulle myyntivaltti?

  • Kyllä, lippu salkoon ja torille!

    Äänet: 45 36,6%
  • Ei

    Äänet: 66 53,7%
  • En osaa sanoa

    Äänet: 12 9,8%

  • Äänestäjiä yhteensä
    123
Olen jättänyt ennenkin vaikeita pelejä kesken, mutta ei olisi tullut ikinä mieleenkään että kyseessä olisi kuluttajasuoja asia että kaikkien pitäisi päästä peli kuin peli läpi.
Siitä pitäisi vain tehdä ennakkotapaus. Varsinkin Amerikassa tällainen voisi hyvinkin mennä läpi. Miksei Suomessakin, jos osataan riittävästi tuoda esiin perusteeton eriarvoisuus varsinkin fyysisiä rajoitteita omaavia ihmisiä kohtaan. Eikä kaikkien pidä peliä läpäistä, mutta pitäisi halutessaan olla siihen kuitenkin mahdollisuus, että ainakin tarinapainotteisissa peleissä voi sen tarinan kokea. Muuten ei saa rahoillensa täysipainoista vastinetta asiassa, joka on kuitenkin tuotteen tarjoajalle mahdollista tehdä niille, jotka kohtuullistamista pelin läpäisemiseksi tarvitsevat.
Eli käytännössä, jos asiaa ajatellaan kuluttajansuojan kannalta, jokaisessa pelissä pitäisi olla autoplay-ominaisuus. Mitenkään muuten ei tuota voi kiertää, jos tuolle tielle lähdetään. Tätä voi lähteä myös siirtämään moneen muuhunkin asiaan tennismailasta lähtien.

Palaan vielä pelin visioon siltä kantilta, että kuva pelistäkin alkaa muodostua jo arvostelujen kohdalla. Jopa todella ärsyttävän paljon omasta mielestäni. Ajatellaanpa, että Housemarque olisi keksinyt nerokkaan uuden tavan toteuttaa peli, joka olisi siis tällainen roguelite. Tapa, joka tarjoaa täysin omanlaisena kokemuksen, kuten tietyllä tavalla toteutetut rogueliket ja - litet tarjoavat. Pelissä olisi tämä vaikeustaso kuitenkin vasta unlockin takana tai muuten se "master ninja vaikeustaso" ja "normaalisti" pelattaessa peli olisikin perus checkpointeilla toteutettu. Peli on siis toteutettu vuosia hioen roguelite-visiolla ja House on liekeissä luomastaan kokemuksesta. Arvostelijat pelaavat kuitenkin checkpoint-version, koska "ei tähän uuteen ihmeelliseen permadeath-hommaan jaksa tutustua, jätetään se HC-pelaajille". Tai "ei tässä ole aikaa valita sitä vaikeinta vaikeustasoa, pelaan nyt normal-vaikeusasteella". Jatko on historiaa.

Ja lopuksi lisään vielä sen, että vaikeustasojen tai minkä hyvänsä vaihtoehdon toteuttaminen on vision ja sen lisäksi, mitä taiteilija haluaa luomuksellaan välittää, myös resurssikysymys. Jos siis ei haluta, että tehdään vasemmalla kädellä ihan mitä vain vaihtoehtoja, kun "sillä visiollahan ei ole merkitystä, vaan sillä, että jokainen maailman ihminen voi halutessaan kokea asian kuin asian, kun se nyt vaan haluaa kokea sen"
Olemme eri mieltä asiasta ja se on ainoa asia mistä voinemme tässä löytää yhteisymmärryksen. Toisenkin erimielisyyden totean tässä. Eli mielestäni pelit eivät ole taidetta. Pelit ovat leikkiä ja viihdettä, jossa annetaan myös pakotie todellisuudesta sitä kaipaaville. Pelissä pelaaja tekee asioita sen pohjalta mitä välineitä pelin kehittäjä on pelissä antanut. Mutta pelaaminen on siis ensisijaisesti leikkiä ja leikinomaisuutta, vaikkakin usein aikuisilla teemoilla.

Tämä nykyajan ajatus siitä, että pelit olisivat jonkinlaista taidetta tai, että niihin pitäisi taidetta väkisin lykätä, on juuri elementti, jonka kautta pelintekijät alkavat unohtaa tärkeimmän, eli hyvän pelattavuuden sekä pelaajan, joka on valmis maksamaan heidän tuotteistaan.
 
Viimeksi muokattu:
Konsolivalmistajien pitäisi vaan tarjota kunnon refund toiminto niin digitaalisestakin saisi rahansa takaisin jos pelistä ei pidäkkään. MS:llä taitaa kolmesta konsolivalmistajasta olla ainoana ihan ok refund.

Mutta ihan samaa mieltä kyllä siitä, että kyllä tekijällä on itsellään oikeus tehdä pelistä juuri sellainen, kun haluaa tehdä. Kuluttajalla on sitten oikeus tykätä tai olla tykkäämättä pelistä. Aina, jokaisen pelin, tai minkä tahansa tuotteen kohdalla oikeastaan, on mahdollista ettet tykkää siitä ja tajuaa sen vasta oston jälkeen. Aika tasapaksuksi menisi maailma jos kaikki pitäisi sopia kaikille. Arviot sitten taas ovat sitä varten, että saisi ennakkoon edes jonkulaisen kuvan siitä millainen ja miten vaikea peli on kyseessä, josta voi sitte miettiä olisiko tämä minua varten. Eihän sekään takaa sitä, että varmasti pelistä pidät mutta auttaa kuitenkin vähän päätöksessä.

Jos tarina kiinnostaa muttei muuten tykkää siitä millaiseksi peli on rakennettu niin aina voi nykypäivänä katsella tarinan vaikka tubesta.
 
Kannattaa kuitenkin antaa mahdollisuus eikä liikaa lukea jotain masokisti juttuja.

Itsellä n.11 kuolemaa josta taisi olla 3 kaverin pelaamina ja niillä päästy 4 sykliin asti ja huomenna jatkan siitä. Muutama noista on myös siksi kun mennyt hermot tai sit oli se autosave.
Nyt on autosavet pois käytöstä.

Muistakaa käyttää sitä dashia paljon ei sillon mitään eheyttä menetä. Sekä ostakaa astronauttia, säästäkää eetteriä jälleenrakennuskoneeseen jne.
 
Yritän miettiä, mutta aivot eivät toimi.

Siis, jos pelaajalle annettaisiin mahdollisuus tallentaa ja samalla, kun tämä tallentaa, joutuisi valikoihin. Seuraavan kerran, kun haluaa jatkaa, lataisi pelin ja tallennus tuhoutuisi, kunnes pelaaja haluaa seuraavan kerran tallentaa ja peli heittäisi takaisin valikoihin. Taas, kun jatkat peliä, tallennus tuhoutuu.

Tässä tapauksessa, jos tallennustiedosto on pelaajan ulottumattomissa, hänen ei pitäisi pystyä hyväksikäyttämään sitä? Vai onnistuuko se jotenkin?

Kun taas, jos tallennus on pelaajan hallittavissa oleva tiedosto, voi pelaaja tallennettuaan uploadata tiedoston omaan pilveensä, jatkaa peliä ja aina ladata tallennuksen uudelleen pilvestään, jos siltä tuntuu?
En jaksa mobiililaitteellani lyhentää lainausta, mutta mainitsemasi tallennustapa ei auttaisi kaatuiluun.
 
Jaaha, viimeistä biomia viedään. Pääsin kokeilemaan jo bossiakin, mutta sitä edeltävät vihut oli sen verran sitkeitä, että mulla lähti kaikki eheysvarastot.

Varsinkin se yksi isompi mörkö ennen bossia, ei helvetti miten tuon voi vetää niin ettei se pääse heittää tuota käsittämätöntä moukkua naamaan... Ihan mahdoton liike :D
 
Aluksella healin korjausmahdollisuus näköjään viimesimmällä päivityksellä hävisi. itsellä nyt 2 bossia voitettu, jotenkin vaan aina tuskallista selviytyä kolmannelle. Lähes aina kun sinne pääsen, niin healt packit on nollissa. Kannattaako 1&2 leveliä grindata ennen kolmoseen menoa, vai ykkösestä oikoreittiä suoraan?
 
Viimeksi muokattu:
Aluksella healin korjausmahdollisuus näköjään viimesimmällä päivityksellä hävisi itsellä nyt 2 bossia voitettu, jotenkin vaan aina tuskallista selviytyä kolmannelle. Lähes aina kun sinne pääsen, niin healt packit on nollissa. Kannattaako 1&2 leveliä grindata ennen kolmoseen menoa, vai ykkösestä oikoreittiä suoraan?

Itse tein niin että grindasin ensimmäistä biomia siihen asti että saa valmistettua eheyspäivityksen ja suuren silfiumpaketin. Sen jälkeen suoraan kolmanteen niin pitäis olla ainakin jonkin verran eheys boostia.

Kolmannessa biomissa kuitenkin odottaa käyttötaito boosti, joka nostaa sen suoraan 9 levelin paikkeille.
 
Itse tein niin että grindasin ensimmäistä biomia siihen asti että saa valmistettua eheyspäivityksen ja suuren silfiumpaketin. Sen jälkeen suoraan kolmanteen niin pitäis olla ainakin jonkin verran eheys boostia.

Kolmannessa biomissa kuitenkin odottaa käyttötaito boosti, joka nostaa sen suoraan 9 levelin paikkeille.

No näinhän se sit läpi meni, itse boss on imo helpompi kuin kaksi aikaisempaa, ainoastaan paikalle pääseminen oli haasteellista.
 
Eilen tuli taas jonkin aikaa tämän parissa kokeiltua, mutta kyllä päällimmäiseksi fiilikseksi jäi taas hemmetinmoinen turhautuminen. Kolme kertaa kuolin taas noin parin tunnin pelaamisen aikana, ja aivan äärimmäisen turhautumisen aiheutti erityisesti se, että viimeisellä runilla aseenvaihtopaikassa tarjosi minulle täysin samaa hernepyssyä, minkä aina aloittaessa saa. Sen kanssa sitten bossitaisteluun ja sinnikkäästä ja pitkään kestäneestä taistelusta huolimatta, niin turpaanhan siinä taas tuli, vaikka pomon hiparit olivatkin jo loppupuolella. Ikuisuuden saa tuolla hernepyssyllä bossia kyllä räiskiä ja kun siellä siellä on muitakin ja bossia pitää vähän väliä väistää, sen kaiken muun porukan ohella, niin turpaanhan siinä taas tuli.

Ei taas hetkeen kiinnosta kyllä jatkaa. En myöskään huomaa mitään merkittävää kehitystä missään vaikka sinänsä on jo useita tunteja takana, ja vaikka mitä asioita pelimaailmassa tehtynä. Kaikki pitää vain uudestaan löytää ja kerätä ja tosiaan tuo hernepyssyllä aloittaminen alkaa oikeasti käydä hermoille - varsinkin kun viimeisimmässä runissa vielä aseenvaihtopaikalla tarjosi täydelleen samaa turhaketta aseeksi.
 
Eilen tuli taas jonkin aikaa tämän parissa kokeiltua, mutta kyllä päällimmäiseksi fiilikseksi jäi taas hemmetinmoinen turhautuminen. Kolme kertaa kuolin taas noin parin tunnin pelaamisen aikana, ja aivan äärimmäisen turhautumisen aiheutti erityisesti se, että viimeisellä runilla aseenvaihtopaikassa tarjosi minulle täysin samaa hernepyssyä, minkä aina aloittaessa saa. Sen kanssa sitten bossitaisteluun ja sinnikkäästä ja pitkään kestäneestä taistelusta huolimatta, niin turpaanhan siinä taas tuli, vaikka pomon hiparit olivatkin jo loppupuolella. Ikuisuuden saa tuolla hernepyssyllä bossia kyllä räiskiä ja kun siellä siellä on muitakin ja bossia pitää vähän väliä väistää, sen kaiken muun porukan ohella, niin turpaanhan siinä taas tuli.

Ei taas hetkeen kiinnosta kyllä jatkaa. En myöskään huomaa mitään merkittävää kehitystä missään vaikka sinänsä on jo useita tunteja takana, ja vaikka mitä asioita pelimaailmassa tehtynä. Kaikki pitää vain uudestaan löytää ja kerätä ja tosiaan tuo hernepyssyllä aloittaminen alkaa oikeasti käydä hermoille - varsinkin kun viimeisimmässä runissa vielä aseenvaihtopaikalla tarjosi täydelleen samaa turhaketta aseeksi.
Kuka sen viimesen aseen pakotti ottamaan? Kentän aikana löytyy kyllä parempia aseita jo ensimmäisestä huoneesta lähtien ja noihin aseisiin pystyy niitä käyttämällä keräämään traitseja, jotka ovat pysyviä ja parantavat aseita merkittävästi.
 
"vaikeustason sitominen tallentamiseen ei mielestäni ole enää tätä päivää."

Tässähän on kyse tavallaan kahdesta eri asiasta. Tallentaminen kesken pelin, jos et save-scummaa, ei muuta Returnalin vaikeusastetta mitenkään. Paitsi toki siinä mielessä, että niin kauan kun peli kaatuilee tai haluat pelata jotain muuta peliä välissä, on prosentuaalinen mahdollisuus edetä pelissä pidemmälle tavallaan pienempi. Mutta noin muuten, eihän se, että voit jatkaa peliä ilman restmodea tai paussia, vaikuta Returnalin vaikeustasoon itsessään mitenkään. Restmode tai paussi on sama kuin tallennus, sillä erolla tietenkin, että ne ovat epävarmempia keinoja "tallentaa".

Vaikeustason sitominen eri tavoin etenemisen tallentamiseen on yksi kaikkein eniten käytettyjä keinoja säädellä pelien vaikeustasoa.
 
Kuka sen viimesen aseen pakotti ottamaan? Kentän aikana löytyy kyllä parempia aseita jo ensimmäisestä huoneesta lähtien ja noihin aseisiin pystyy niitä käyttämällä keräämään traitseja, jotka ovat pysyviä ja parantavat aseita merkittävästi.
No en tietenkään sitä asetta ottanutkaan, kun aivan samaa tarjosi, jonka olin alussa saanut. Tai no, aivan se ja samahan se olisi ollut, vaikka olisin sen ottanutkin, kun sama ase oli jonka alussa olin saanut. Ja tiedoksi, ettei muita sitten löytynyt ennen bossitaistelua. Eli ihan peli pakotti menemään taisteluun tuolla perushernepyssyllä. kun ei parempaakaan asetta löytynyt. Bossitaisteluun mennessähän huoneen ovi lukittuu, joten ei sieltä poiskaan päässyt katsomaan, josko jossain olisi vielä joku alun hernepyssyä parempi ase ollut. Laajasti kuljin tosin ennen bossitaistelua, eikä kuitenkaan tullut eteen kuin yksi aseen vaihtopaikka, jossa tarjottiin siis ainoastaan tuota alun pistoolia, eikä siis muuta asetta ollut löytynyt.

Tässä on juuri taas yksi inhokkiasia minulle peleissä. Eli tuo kenttien ja tavaroiden sijoittelun satunnaisgeneraatio. Aiheuttaa sitten juuri näitä kuvailemani kaltaisia tilanteita - ainakin joskus, mikä on sekin liikaa omaan pelimakuuni.
Huomenta! Täällähän käy keskustelu vilkkaana. Tallentaminen on varmasti yksi puheenaiheista, joten heitänpä vielä oman lusikkani soppaan blogin muodossa:

Hieno kirjoitus kyllä! Aika paljon kuvastaa omiakin tuntojani tästä pelistä. Nuo kuvailemasi asiat kun pelissä korjattaisiin, niin jo paranisi rutkasti pelaaminen itsellenikin. Tällä hetkellä on kuitenkin aivan liian turhauttavaa peliä pelata. Ei jää pelikerroilla ainakaan toistaiseksi käteen muuta kuin vitutus, vaikka aina alkuunsa peli vakuuttaa, kun pelattavuus itse pelitilanteissa ja taisteluissa on rautaa ja tunnelma upeaa ja tiivistä. Varmasti yksi ristiriitaisimpia tuntemuksia itselleni herättävä peli, mitä olen koskaan pelannut. Siis ainakin nykyisellä tallennustoteutuksella, sekä pelaamisen progressiolla.
 
Viimeksi muokattu:
No en tietenkään sitä asetta ottanutkaan, kun aivan samaa tarjosi, jonka olin alussa saanut. Ja tiedoksi, ettei muita sitten löytynyt ennen bossitaistelua. Eli ihan peli pakotti menemään taisteluun tuolla perushernepyssyllä. kun ei parempaakaan asetta löytynyt. Bossitaisteluun mennessähän huoneen ovi lukittuu, joten ei sieltä poiskaan päässyt katsomaan, josko jossain olisi vielä joku alun hernepyssyä parempi ase ollut. Laajasti kuljin tosin ennen bossitaistelua, eikä kuitenkaan tullut kuin yksi aseen vaihtopaikka, jossa tarjottiin siis ainoastaan tuota alun pistoolia, eikä siis muuta asetta ollut löytynyt.
Sen kanssa sitten bossitaisteluun ja sinnikkäästä ja pitkään kestäneestä taistelusta huolimatta, niin turpaanhan siinä taas tuli, vaikka pomon hiparit olivatkin jo loppupuolella. Ikuisuuden saa tuolla hernepyssyllä bossia kyllä räiskiä ja kun siellä siellä on muitakin ja bossia pitää vähän väliä väistää, sen kaiken muun porukan ohella, niin turpaanhan siinä taas tuli.

Nyt täytyy kysyä, oletko ihan varma että olit jo pomolla asti menossa? Mulla ei ainakaan ole ollut ketään muita vihollisia siinä pomotaistelun aikana. Parhaiten sen tunnistaa klassisesta enegiapalkista ruudun yläreunassa. Koska kyllä siihen mennessä tulee yleensä useampi asesäilö vastaan.
 
No en tietenkään sitä asetta ottanutkaan, kun aivan samaa tarjosi, jonka olin alussa saanut. Tai no, aivan se ja samahan se olisi ollut, vaikka olisin sen ottanutkin, kun sama ase oli jonka alussa olin saanut. Ja tiedoksi, ettei muita sitten löytynyt ennen bossitaistelua. Eli ihan peli pakotti menemään taisteluun tuolla perushernepyssyllä. kun ei parempaakaan asetta löytynyt. Bossitaisteluun mennessähän huoneen ovi lukittuu, joten ei sieltä poiskaan päässyt katsomaan, josko jossain olisi vielä joku alun hernepyssyä parempi ase ollut. Laajasti kuljin tosin ennen bossitaistelua, eikä kuitenkaan tullut eteen kuin yksi aseen vaihtopaikka, jossa tarjottiin siis ainoastaan tuota alun pistoolia, eikä siis muuta asetta ollut löytynyt.

Tässä on juuri taas yksi inhokkiasia minulle peleissä. Eli tuo kenttien ja tavaroiden sijoittelun satunnaisgeneraatio. Aiheuttaa sitten juuri näitä kuvailemani kaltaisia tilanteita - ainakin joskus, mikä on sekin liikaa omaan pelimakuuni.

Hieno kirjoitus kyllä! Aika paljon kuvastaa omiakin tuntojani tästä pelistä. Nuo kuvailemasi asiat kun pelissä korjattaisiin, niin jo paranisi rutkasti pelaaminen itsellenikin. Tällä hetkellä on kuitenkin aivan liian turhauttavaa peliä pelata. Ei jää pelikerroilla ainakaan toistaiseksi käteen muuta kuin vitutus, vaikka aina alkuunsa peli vakuuttaa, kun pelattavuus itse pelitilanteissa ja taisteluissa on rautaa ja tunnelma upeaa ja tiivistä. Varmasti yksi ristiriitaisimpia tuntemuksia itselleni herättävä peli, mitä olen koskaan pelannut. Siis ainakin nykyisellä tallennustoteutuksella, sekä pelaamisen progressiolla.
Miksi pitää väkisin pelata jos aiheuttaa vain vitutusta? Jokainen tätä ketjua lulenut tietää että tää peli ei ole sulle, luulisi sinunkin jo ymmärtävän
 
Nyt täytyy kysyä, oletko ihan varma että olit jo pomolla asti menossa? Mulla ei ainakaan ole ollut ketään muita vihollisia siinä pomotaistelun aikana. Parhaiten sen tunnistaa klassisesta enegiapalkista ruudun yläreunassa. Koska kyllä siihen mennessä tulee yleensä useampi asesäilö vastaan.
No ainakin huoneen ovi oli lukittunut, eikä sieltä poiskaan päässyt. Ehkei sitten ollut pääbossi, mutta vahva ötö joka tapauksessa. Tuolla hernepyssyllä sai sitä iäisyyden ampua, että sai mitään damaa siihen. Ja vastaavasti jollain parilla kolmella osumallaan sai minut hengiltä, joten väistelemään joutui aivan hemmetisti. Otus teki sellaisia kovaa räjähtäviä syöksyjä hahmoni kimppuun, aina kun sai hahmoni näkökenttäänsä.
 
Viimeksi muokattu:
Veikkaan että kyseessä on tuo lonkerohirviö, joka ampuu punaisia kuulia suoraan pelaajaa kohti. Se on tavallista vahvempi rivivihollinen. Tavallisen huoneen ovet menee aina silloin tällöin lukkoon. Ekan biomin pomohuoneen eteinen on merkattu punaisella värillä karttaan.
 
Ylös Bottom