Mun mielestä on varsin luonnollista, että ihan jo inflaationkin vaikutuksesta pelien hinta nousee aina jossain vaiheessa. Kyllähän inflaatio auttamatta vaikuttaa myös pelin tekemisen ja myynnin kustannuksiin vuokrien, palkkojen, hankintojen yms. kautta. Jos tämän lisäksi next gen pelien tekeminen on vielä muutenkin kalliimpaa/työläämpää, niin hintojen nosto on varsin ymmärrettävää. Sen vuoksi mua vähän ihmetyttää, miksi tämä next genin hintojen nousu tuntuu niin monelle olevan kynnyskysymys.
Ei sillä etteikö ihan yleisesti olisi kritisoitu tuota 80 euron ovh-hintaa mutta nyt viime aikoina on keskitytty nimenomaan siihen että se sama hinta pyydetään myös vanhan pelin remakesta. Siihen ei päde samat seikat täysin koska suuri osa työstä on jo tehty eikä peliä tehdä tyhjästä. Samoin moni on sanonut lieventävinä asianhaaroina mm. sen että jos tehdään remake oikeasti vanhasta pelistä, jolloin ainakin meille kuluttajille tuntuu että on tehty isompi työ.
Siis tietysti mielelläni minäkin maksaisin peleistäni vaan vanhan hinnan. Samoin kun mielelläni maksaisin parin vuoden takaisia hintoja esim. sähköstä, kahvista yms.
Vähän huono vertailukohde kun kuitenkin pelejä tehdään eri budjeteilla mutta silti esim. EA on varmasti halukas laittamaan näitä samoja hinnankorotuksia vuosipäivityksiinsä jne.
Ongelma on se että tuota isompaa hintaa pyydetään varmasti yhä enemmän ja laajemmin kun se saadaan normalisoitumaan. Eikä sille ole edes perusteita kuin ihan niissä kalleimmissa AAA-peleissä ja niissäkin varmaan markkinointiin uppoaa aina puolet budjetista.
Ja loppujen lopuksi varsinkin massiivisista AAA peleistä jopa 80 euroakin on varsinkin kohtuullinen, kun miettii paljon tästä jää tuntihinnaksi. Laajempia pelejä kun tulee pelattua jopa 100+ tuntia, niin halpaa viihdettä on melkein mihin vaan muuhun viihteen muotoon verrattuna.
Vielä kun tämä toteutuisi. On muutenkin vähän hankala sanoa miten pelin kesto pitäisi laskea. Miten vaikka Returnal tai Hades? Vai onko kyse siitä että voiko peliä sanoa AAA-peliksi, jolloin siihen saa automaattisesti sen 80 euron hinnan?
1) Ei kai missään ihan suoraan ole verrattukaan, enkä mielestäni näin väittänytkään. Halusin vain tuoda esille sen itseä naurattavan ja kummastuttavan faktan, että toisaalla oltiin sivutolkulla ihan kauhuissaan Sonyn ainakin tässä vaiheessa teoreettisista suositushinnoista ja melkolailla heti perään toisaalla mainostettiin melko vaativaa kikkailua vaativaa Microsoftin tarjousta. Haluttiin siis ehdoin tahdoin saada toinen näyttämään mahdollisimman huonolta ja toinen mahdollisimman hyvältä käyttäen liki järjettömiä ääripäitä 'perusteluina'. Näin siitäkin huolimatta, vaikka oltiin osoitettu, etteivät ne Sonyn suositushinnat sellaisenaan toteudu ja että tuo Microsoftin tarjouksen käyttäminen vaatii monivaiheista kikkailua. Halusin nostaa tällaisen 'cherry pickingin', kuten termiä itsekin käytit, esille ja todeta, että se näytti aika tekopyhältä.
Eli missään ei oltu vertailtu mutta sinä olit yhdistänyt kuitenkin päässäsi kaksi täysin erillistä asiaa ikään kuin vertailuksi? En nyt oikein tajua miksi noin pitää tarkoituksella tehdä ja saada aikaan tällaista olkiukkoilua. Mikä se pointti lopulta on? Mikään mitä on sanottu ei tällaisella vääntelyllä muutu miksikään vaan Sonyn ovh-hinnat on mitä on ja GP on sekä ovh-hinnaltaan että varsinkin kikkojen avulla halpa tapa pelata, vertasi sitten ovh-hintoihin tai Prisma-hintoihin.
Kyllä minä itsekin olen ihmetellyt miten tuota Game Passia saa jatkuvasti noin älyttömän halvalla. Ihan aiheellista ihmettelyä siinä missä sekin että yksi taho nostaa ovh-hintansa selvästi muita korkeammalle.
Etkä taaskaan ota kantaa mitenkään siihen mitä kirjoitin ovh-hintojen vaikutuksista: meinaatko että niillä ei ole mitään merkitystä?
2) Tokihan niillä suositushinnoilla on väliä viimeistään silloin, jos ne oikeasti nostavat kuluttajahintoja. Tosin en minä välttämättä silloinkaan puhtaasti suositushintoja vertailisi, vaan edelleen kuluttajahintoja, koska niitä hintojahan minä maksan. Hintojen nousua pohtiessa pitäisi toki sitten miettiä, onko muitakin tekijöitä mahdollisen nousun taustalla. Kehityskustannukset ovat varmasti yksi asia ja siihen lisäksi yleinen maailman tilanne, kuten vaikka korona ja sen aiheuttamat ongelmat ja valitettava sotatila.
Munat ja kanat. Ovh-hintojen nousua perustellaan ties millä mutta fakta on se että ovh-hinta nousi. Se tulee vaikuttamaan joskus vaikka siellä Prisman hintavertailussa ei vielä näykään. Minusta melko sinisilmäistä ajatella että tuo ei vaikuttaisi koskaan mitään.
Meillä on tässä jälleen selvästi samansuuntaisia ajatuksia! 70 euroa on iso raha pelistä kuin pelistä, mutta olen huomannut itsekin ajattelevani tuota rahaa 'sijoitusmielessä' ja kuinka paljon minä sillä saan. Gran Turismo 7 esimerkiksi tarjoaa minulle vuosiksi ja sadoiksi tunneiksi pelattavaa, joten tuon hinnan maksaminen siitä ei ollut lainkaan kallista. Sama juttu vaikkapa Horizon: Forbidden Westin kanssa: peli on niin massiivinen, ettei pelitunnille jää hintaa juuri mitään. NBA 2K:ta tulee vuosittain pelattua niin paljon, ettei 65-70 euroa julkaisupäivänä ole mikään kaamea hinta siitäkään.
Ja sitten kun vertaa paljonko ne tunnit maksoivat ennen. Saako muuten samaa vertailua tehdä GP:n kanssa vai tehdäänkö siitäkin jotain outoja tulkintoja? Ilmeisesti sitä ei saa verrata (tai edes mainita?) koska jostain syystä pitää vain puolustella ovh-hintojen nostamista?
Yksi ovh-hinnan noston ongelmista on juuri se että GP:n halpa pelaaminen korostaa sen ikävyyttä. Eli samaan aikaan kun toisaalla nostetaan ovh-hintoja saa toisaalla pelata 13 eurolla niin paljon kuin lystää ja ehtii.
Toisaalta jostain '10 tunnin putkijuoksusta' en olisi varmaan enää nykypäivänä valmis tuollaista hintaa maksamaan, vaan odottaisin alennuksia, tai kokisin kyseisen pelin jollain toisella tavalla.
Kuten ylempänä kirjoitin niin tällainen arvottaminen on monestakin syystä hankalaa eikä tule toteutumaan. Lähinnä ne erot hinnoissa tulee siitä onko peli kaupan hyllyllä vai digi-indie. Eli lähinnä jaetaan kahteen kastiin.
Toki näin, mutta se puhtaasti digitaalisen konsolin ostaminen on jokaisen oma valinta. Kyllähän ostaja silloin tietää, että ne pelit joutuu ostamaan vain yhdeltä kauppapaikalta, eikä hintakilpailutusta pysty sitten tekemään.
Mutta kun digitaalinen ostaminen on myös asia joka vain yleistyy ja yleistyy, joten sen yleistymisen kautta myös nuo ovh-hinnat yleistyvät koska muuta mahdollisuutta ei ole.
Minä en digiä tue mutta ilmeisen moni tukee.
Toki samat sanat pätevät sitten Xbox Series S:n kohdalla myös. Sehän on myös täysin digitaalinen malli ilman levyasemaa, eikös? Senkin omistajat maksavat sitten kilpailuttamatta ne hinnat, mitä Microsoft pyytää.
En ole kauheasti vertaillut mutta ainakin ovh-hinnat on matalampia ja suuren osan tarjonnasta voi pelata 13e/kk (tai halvemmalla), joten ei ihan päde samat sanat ja sekin taas korostaa tuota Sonyn hintojen nostoa entisestään.
Saa toki korjata jos MS:n kaupassa on sama meininki. En kauheasti käytä kummankaan konsolin kauppapaikkaa koska fyysiset pelit (+ GP).
Isoin syy miksi tämä +10 euroa uuden sukupolven peleille on ärsyttävää, jos ja kun muut julkaisijat seuraavat Sonya, Activisionia ja EA:ta. Square Enix on ainakin jo kokeillut vähän kepillä jäätä niin FF7 Remaken kuin tulevan Forspokenin kanssa. Näyttää myös, että nämä hinnat siirtyvät hiljalleen sellaisenaan PC:n puolelle, jolloin sillä alustalla pelien hinnankorotus on jopa enemmän kuin +10e.
Sen lisäksi että hinnat siirtyvät pc:lle (ja muutenkin joka paikkaan), aletaan sitä pyytämään laajemmin teoksesta riippumatta. Miksi ei alettaisi jos porukka tottuu siihen ja laskee jotain tuntihintoja että saa 80 euron pelin tuntumaan järkevältä.
Onneksi vielä osa julkaisijoista on pysynyt vanhassa hinnoittelussa. Toivottavasti pysyy jatkossakin, mutta jos jengi ostaa pelejä 80 (tai Prisman 70 eurolla) eurolla, niin kyllä siellä julkaisijoiden johtoporras katsoo, että kannattaisiko meidänkin nostaa omien pelien hintoja. Sony, Activision ja EA ovat niin isoja toimijoita, että pelkään vähän, että he pystyvät hyvinkin omalla hinnoittelullaan ohjaamaan muidenkin julkaisijoiden hinnoittelua.
Näin juuri. Varsinkin koska porukka siirtyy digiin ja siellä on ovh-hinnat, niin ei ole muuta vaihtoehtoa ja uusiin hintoihin totutaan. Näinhän se on käynyt aina: ensin valitetaan ja kohta se uusi hinta on normaali. Sitten vaihtuu sukupolvi ja taas on niin voi voi kun osakkeenomistajilla ei ole kuin pari jahtia ja kolmaskin pitäisi saada sukupolven vaihtumisen kunniaksi.
Mielenkiintoista nähdä miten Activisionin pelien hintojen käy, kun pelitalo ja julkaisija siirtyy Microsoftin alaisuuteen. Tullaanko siellä hinnoissa alas, jotta saadaan pelien hinnat tasoihin Microsoftin muiden pelien kanssa? Epäilen, mutta olisihan se ihan positiivinen siirto.
Jos pelien hinnat nousevat Sonyn tasolla yleisemmin niin kyllä MS seuraa perässä. Miksi ei seuraisi? Saa samalla Game Passista entistäkin paremman diilin vaikka nostaisi senkin hintoja. Ei niillä ole mitään hävittävää jos/kun Sony ottaa mahdolliset mainehaitat ja MS seuraa vain perässä. Näinhän on tehty muutenkin eri asioiden kanssa vuosien varrella: esim. MS toi maksullisen pelaamisen ja Sony tuli perässä.
---
Noin yleisestihän oma suhtautumiseni Game Passiin on ristiriitainen. Totta kai arvostan (ja ihmettelen) sitä miten näin älyttömän halvalla voi pelata täysin tuoreita pelejä sekä löytää kaikkea randomia, mistä ei ole ikinä kuullutkaan ja mitä ei edes kokeilisi jos se maksaisi erikseen.
Mutta sitten taas toisaalta en tykkää yhtään siitä että vuokrataan pelejä ja että ylipäänsä mennään digidigi-suuntaan. Mahdolliset vaikutukset yleisesti pelaamiseen on vähintään yhtä ikäviä elleivät ikävämpiä kuin mitä ovh-hintojen nostaminen tai yleinen pelaamisen kallistuminen.
Minun pitäisi siis oikeastaan olla tukematta Game Passia mutta se nyt vain yksinkertaisesti on liian hyvä diili että jättäisin sen käyttämättä. Olen pitänyt kirjaa peleistä, joita olen sen kautta kokenut ja olen reilusti plussassa siihen nähden että olisin ostanut samat teokset edes alennuksesta. Erona alennuksista ostoon vielä se että olen päässyt pelaamaan ne paljon aikaisemmin kun mitään alennuksia ei ole tarvinnut odotella.
Kaikki pelit, jotka tiedän olevan sen arvoisia, ostan kuitenkin yhä fyysisenä hyllyyn. Ei TLOU2 tai Elden Ring ole mitään Game Pass -pelejä. Ja vaikka olisivatkin niin ostaisin silti fyysisen painoksen. Ostin esimerkiksi Below Zeron fyysisenä vaikka se on Game Passissa.