Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelien hinnoista

Mielestäni on se ja sama, että maksaako peli 60, 70 vai 80e julkaisussa. Kaikki nuo ovat liikaa. Edelleenkin kannattaa äänestää lompakollaan, sillä tuskin keneltäkään loppuu pelaaminen yhden tai kahden pelin viivästyneen ostotapahtuman vuoksi.

Tässäpä tämä. Vaikka nyt julkaistaisiin joku kiinnostava nimike, ei olisi mikään pakko saada peliä nyt ja heti. Backlogissa on sen verran tavaraa, että vaikka pyhittäisin koko kesäloman pelaamiseen, pelattava ei loppuisi.
 
Pointti ei ollutkaan, kumpi noista tuotteista olisi kenellekin se 'halvempi tai parempi ratkaisu', vaan puhtaasti se, mistä hinnoista puhutaan. 'Puolisalaisista erikoistarjouksista, joiden hyödyntäminen vaatii kikkailua', normaaleista markettihinnoista, vaiko joistain kalliimmista suositushinnoista, joita ei edes peruskaupassa käytännössä näy. Kyseessä kolme eri 'hintalokeroa'. Toisaalla otettiin esille ja kauhisteltiin isoon ääneen sitä kalleinta mahdollista hintaa, jota ei perusmarketissa käytännössä koskaan edes näy, että hui kauheeta kun on ahnetta ja mielipidettä ei pystytty muuttamaan edes senkään jälkeen, kun oltiin käyty osoittamassa, ettei se kauhisteltu hinta käytännön tasolla edes pidä paikkaansa. Pari päivää myöhemmin sitten ollaan toisaalla rummuttamassa toisen valmistajan tuotteen alennusta, jonka hyödyntäminen vaatii erityiskikkailua. Otettiin kaikkein räikeimmät omaan agendaan sopivat ääripäät esille.
Kaksi asiaa:
1. Missä näitä kahta oli vertailtu suoraan tai muutenkaan?
2. Ovh-hinnan ongelma on se että se vaikuttaa jossain vaiheessa hintoihin. Vai meinaatko että sillä ei ole MITÄÄN väliä?

Ovh-hinta on, kuten sanottua, harvoin se mitä maksetaan mutta kyllä se ohjaa hinnoittelua. Sitä vartenhan se on olemassa. Ja jos se on korkea ja pidetään siellä, niin jossain vaiheessa se aktuaalinen maksettava hintakin on lähempänä sitä

Otan taas esimerkiksi sen miten GP:n kritiikissä pelätään pelaamisen muuttuvan suoratoistoksi ja siihen ettei pelejä enää omisteta tai osteta vaan vuokrataan hetkeksi. Osa ihmisistä ei tuota ongelmaa näe kauhean todellisena mutta minusta se on yhtä iso uhkakuva kuin se että nostetaan ovh-hintoja. Molemmat on suunta jollekin, johon mennään, jos ihmiset tottuvat siihen.

Ja Sonyn ovh-hinta tukee myös heidän Storensa, jossa on ollut vähintään pelien "digital deluxet" sen 70 euroa jo vuosia sitten. Ja nuo "deluxet" on yhtä kuin pari kulta-armoria ja asetta normipelin päälle. Se tuntuu menevän porukalle läpi kun digidigi on niin kätevää ja sen kautta ne samat hinnat voidaan saada ulotettua myös fyysisten puolelle. Siellä hommaa onneksi rajoittaa juurikin Prismat ja muut jälleenmyyjät mutta kuten sanoin, jos ovh-hinta kipuaa ylemmäs ja ylemmäs niin kyllä se kassalla maksettava hintakin seuraa yhtä lailla perässä vaikka eroa olisikin.

Tulee tsekattua oman Prisman pelihylly parin viikon välein, että mitä on tullut ja onko punaisia tarjouslappuja sopivien pelien kohdalla. Yksikään PS5-peli ei ole kyseisessä marketissa maksanut yli 69,90 missään vaiheessa. Ei ensimmäisellä viikollaan, eikä "viikkotarjousten" jälkeenkään. Horizon ja GT7 esimerkiksi ovat olleet koko myynnissäoloaikansa 64,90-69,90.
Onko kyse oikeasti ollut edes missään vaiheessa siitä että joku kuvittelisi ovh-hinnan olevan se mitä esim. Prismassa pelit maksaa? Ainakin minä käsittelen asiaa sen kautta mitä tuohon ylemmäs kirjoitin eli ovh-hinta kyllä vaikuttaa johonkin jossain vaiheessa. Jos ei, niin saa selittää miksei ja että mikä sen idea sitten on jos se ei vaikuta mitään hintoihin missään ikinä.

Ohjevähittäishinta ei ole se, mikä asiakkaalle toteutuu, vaan se toteutuva hinta on jälleenmyyntihinta. Sitä meidän pitäisi vertailla, sitä hintaa, jonka peruskuluttaja maksaa tuotteesta kassalla tai sen tilatessaan. Jos Sony 'suosittelee' että sen yksinoikeuspelin tulisi maksaa marketissa 79 euroa, mutta se maksaakin 'kaikkialla jälleenmyyjien yhteispäätöksellä normaalitilanteessa ilman erikoisalennuksia' 69,90 euroa, niin niistä hinnoista meidän pitäisi puhua ja niitä vertailla.
Ei täydy jos vertaillaan ovh-hintoja joka valmistajalta ja faktahan taitaa olla se että Sonyn ovh-hinnat on korkeimpia. Se lienee totta että se ei välttämättä näy kaupoilla ollessa mutta toistonkin uhalla sanon yhä että ei se voi olla joskus jossain vaikuttamatta. Samalla tapaa kuin suoratoistopelaamisen yleistyminen vaikuttaa siihen mihin pelaaminen menee: asia, jonka uhkakuvia monet myös vähättelevät.

Minua kiinnostaa tuotteen hinnassa se, mitä se minulle maksaa, kun sen ostan. Kuluttajahintoja meidän tässä tulisi vertailla. Puhutaan niistä hinnoista, jotka kauppareissun kuitille kassalla muodostuvat ilman plussaboonuspäiviä ja erikoisalennuksia. Tämän nyt pitäisi olla jokaiselle ihan selvä asia. 'Sonyn suositushinnalla' ei tässä tilanteessa ole merkitystä, jos pelin julkaisuikkunassa käytännössä marketista riippumatta, asiakkaan kuitille muodostuu tuota suositusta halvempi hinta.
Haluat siis "vertailla" hintoja, jotka ovat aika lailla samoja? Aikamoista cherry pickingiä. Eli koska ovh-hintojen tai tarjousten vertailussa Sony häviää niin pitää valita se vertailutapa, jolla ollaan edes tasoissa?

Faktat ovat että ovh-hinnoissa Sony pyytää eniten ja tarjouksissa GP:llä pelaa halvimmin. En ihmettele jos Sonya puolustellen ei halua vertailla näitä vaan markettien yhtäläisiä hintoja.

Se Gran Turismo 7:n ja Horizon: Forbidden Westin päällä ollut 65-70 euron hintalappu julkaisupäivänä ei ollut mikään 'punainen tarjouslappu', vaan pelin normaali myyntihinta kuluttajalle. Minä puhun siitä hinnasta ja vertailen niitä hintoja, enkä käy keskustelua mistään 'hypoteettisista suositushinnoista', jotka eivät koskaan minun kauppakuitillani näy. Kun peli maksaa julkaisupäivänä marketin pelihyllyssä sen 65-70 euroa, niin se on se peruskuluttajalle toteutuva normaali hinta. Eiväthän netin hintavertailupalvelutkaan mitään 'valmistajan suositushintoja' vertaile, vaan niitä jälleenmyyjän ja potenttiaalisen ostajan välille muodostuvia hintoja.
Sivuutat tämän saman asian moneen kertaan selittämisellä täysin sen ongelman mikä ovh-hinnassa on. Minulle saa selittää miksi korkeampi ovh-hinta ei muka milloinkaan voisi tulla ongelmaksi. Samalla voisin haluta kuulla että mikä sen merkitys on jos se ei vaikuta hintaan käytännössä mitenkään?

Minun näkemykseni on se, että ovh-hinta ohjailee "kuluttajahintaa", joten korkea ovh-hinta on huono asia. Ja niitä vertaillessa nähdään että Sony on se, jolla se on korkein.
 
Mun mielestä on varsin luonnollista, että ihan jo inflaationkin vaikutuksesta pelien hinta nousee aina jossain vaiheessa. Kyllähän inflaatio auttamatta vaikuttaa myös pelin tekemisen ja myynnin kustannuksiin vuokrien, palkkojen, hankintojen yms. kautta. Jos tämän lisäksi next gen pelien tekeminen on vielä muutenkin kalliimpaa/työläämpää, niin hintojen nosto on varsin ymmärrettävää. Sen vuoksi mua vähän ihmetyttää, miksi tämä next genin hintojen nousu tuntuu niin monelle olevan kynnyskysymys.

Siis tietysti mielelläni minäkin maksaisin peleistäni vaan vanhan hinnan. Samoin kun mielelläni maksaisin parin vuoden takaisia hintoja esim. sähköstä, kahvista yms.

Ja loppujen lopuksi varsinkin massiivisista AAA peleistä jopa 80 euroakin on varsinkin kohtuullinen, kun miettii paljon tästä jää tuntihinnaksi. Laajempia pelejä kun tulee pelattua jopa 100+ tuntia, niin halpaa viihdettä on melkein mihin vaan muuhun viihteen muotoon verrattuna.
 
Kaksi asiaa:
1. Missä näitä kahta oli vertailtu suoraan tai muutenkaan?
2. Ovh-hinnan ongelma on se että se vaikuttaa jossain vaiheessa hintoihin. Vai meinaatko että sillä ei ole MITÄÄN väliä?
1) Ei kai missään ihan suoraan ole verrattukaan, enkä mielestäni näin väittänytkään. Halusin vain tuoda esille sen itseä naurattavan ja kummastuttavan faktan, että toisaalla oltiin sivutolkulla ihan kauhuissaan Sonyn ainakin tässä vaiheessa teoreettisista suositushinnoista ja melkolailla heti perään toisaalla mainostettiin melko vaativaa kikkailua vaativaa Microsoftin tarjousta. Haluttiin siis ehdoin tahdoin saada toinen näyttämään mahdollisimman huonolta ja toinen mahdollisimman hyvältä käyttäen liki järjettömiä ääripäitä 'perusteluina'. Näin siitäkin huolimatta, vaikka oltiin osoitettu, etteivät ne Sonyn suositushinnat sellaisenaan toteudu ja että tuo Microsoftin tarjouksen käyttäminen vaatii monivaiheista kikkailua. Halusin nostaa tällaisen 'cherry pickingin', kuten termiä itsekin käytit, esille ja todeta, että se näytti aika tekopyhältä.

2) Tokihan niillä suositushinnoilla on väliä viimeistään silloin, jos ne oikeasti nostavat kuluttajahintoja. Tosin en minä välttämättä silloinkaan puhtaasti suositushintoja vertailisi, vaan edelleen kuluttajahintoja, koska niitä hintojahan minä maksan. Hintojen nousua pohtiessa pitäisi toki sitten miettiä, onko muitakin tekijöitä mahdollisen nousun taustalla. Kehityskustannukset ovat varmasti yksi asia ja siihen lisäksi yleinen maailman tilanne, kuten vaikka korona ja sen aiheuttamat ongelmat ja valitettava sotatila.

Ja loppujen lopuksi varsinkin massiivisista AAA peleistä jopa 80 euroakin on varsinkin kohtuullinen, kun miettii paljon tästä jää tuntihinnaksi. Laajempia pelejä kun tulee pelattua jopa 100+ tuntia, niin halpaa viihdettä on melkein mihin vaan muuhun viihteen muotoon verrattuna.
Meillä on tässä jälleen selvästi samansuuntaisia ajatuksia! 70 euroa on iso raha pelistä kuin pelistä, mutta olen huomannut itsekin ajattelevani tuota rahaa 'sijoitusmielessä' ja kuinka paljon minä sillä saan. Gran Turismo 7 esimerkiksi tarjoaa minulle vuosiksi ja sadoiksi tunneiksi pelattavaa, joten tuon hinnan maksaminen siitä ei ollut lainkaan kallista. Sama juttu vaikkapa Horizon: Forbidden Westin kanssa: peli on niin massiivinen, ettei pelitunnille jää hintaa juuri mitään. NBA 2K:ta tulee vuosittain pelattua niin paljon, ettei 65-70 euroa julkaisupäivänä ole mikään kaamea hinta siitäkään.

Toisaalta jostain '10 tunnin putkijuoksusta' en olisi varmaan enää nykypäivänä valmis tuollaista hintaa maksamaan, vaan odottaisin alennuksia, tai kokisin kyseisen pelin jollain toisella tavalla.
 
PS5 Digital Editionin omistajat voivat olla tästä eri mieltä.
Toki näin, mutta se puhtaasti digitaalisen konsolin ostaminen on jokaisen oma valinta. Kyllähän ostaja silloin tietää, että ne pelit joutuu ostamaan vain yhdeltä kauppapaikalta, eikä hintakilpailutusta pysty sitten tekemään.

Toki samat sanat pätevät sitten Xbox Series S:n kohdalla myös. Sehän on myös täysin digitaalinen malli ilman levyasemaa, eikös? Senkin omistajat maksavat sitten kilpailuttamatta ne hinnat, mitä Microsoft pyytää.
 
Horizon Forbidden West ja GT7 todistivat jälleen, että PS5-pelejä(kin) saa edullisesti, kun hieman on vettä virrannut Tammerkoskessa julkaisusta. Ensimmäinen oli 20€ ja jälkimmäinen 30€ verkkiksestä. Lisäksi COD Vanguard 15€. Eroa tulee aika tavalla, kun vertaa Storen 80€ hintaan tai kauppojen 70€ hintaan (pl. Gigantin julkaisuvkl).
 
Toki näin, mutta se puhtaasti digitaalisen konsolin ostaminen on jokaisen oma valinta. Kyllähän ostaja silloin tietää, että ne pelit joutuu ostamaan vain yhdeltä kauppapaikalta, eikä hintakilpailutusta pysty sitten tekemään.

Sonyn omalla kauppapaikalla Sony määrittelee hinnat ja siellähän tuo OVH siirtyy kuluttajalle sellaisenaan. Ja tämä on sikäli tosiaan nurinkurista, kun kuitenkin katteet ovat nimenomaan digitaalisessa kaupankäynnissä kovemmat, varsinkin 1st Partyn osalta.

Toki samat sanat pätevät sitten Xbox Series S:n kohdalla myös. Sehän on myös täysin digitaalinen malli ilman levyasemaa, eikös? Senkin omistajat maksavat sitten kilpailuttamatta ne hinnat, mitä Microsoft pyytää.

Game Pass on tosiaan myös tästä syystä erinomainen kumppani Series S:lle, vaikka eipä muutenkaan Microsoft ole nostanut hintojaan (vielä) tuonne 80€:n luokkaan.
 
Horizon Forbidden West ja GT7 todistivat jälleen, että PS5-pelejä(kin) saa edullisesti, kun hieman on vettä virrannut Tammerkoskessa julkaisusta. Ensimmäinen oli 20€ ja jälkimmäinen 30€ verkkiksestä. Lisäksi COD Vanguard 15€. Eroa tulee aika tavalla, kun vertaa Storen 80€ hintaan tai kauppojen 70€ hintaan (pl. Gigantin julkaisuvkl).
Jep, pelit kannattaa ehdottomasti ostaa tarjouksista jos millään mahdollista.

Nämä hinnat vaan eivät ole vertailukelpoisia, kun ovat tietyn kaupan tarjoushintoja ja kertaluontoisia, eivätkä pelit tietenkään ole julkaisussa tällä hinnalla tarjolla.

Isoin syy miksi tämä +10 euroa uuden sukupolven peleille on ärsyttävää, jos ja kun muut julkaisijat seuraavat Sonya, Activisionia ja EA:ta. Square Enix on ainakin jo kokeillut vähän kepillä jäätä niin FF7 Remaken kuin tulevan Forspokenin kanssa. Näyttää myös, että nämä hinnat siirtyvät hiljalleen sellaisenaan PC:n puolelle, jolloin sillä alustalla pelien hinnankorotus on jopa enemmän kuin +10e.

Onneksi vielä osa julkaisijoista on pysynyt vanhassa hinnoittelussa. Toivottavasti pysyy jatkossakin, mutta jos jengi ostaa pelejä 80 (tai Prisman 70 eurolla) eurolla, niin kyllä siellä julkaisijoiden johtoporras katsoo, että kannattaisiko meidänkin nostaa omien pelien hintoja. Sony, Activision ja EA ovat niin isoja toimijoita, että pelkään vähän, että he pystyvät hyvinkin omalla hinnoittelullaan ohjaamaan muidenkin julkaisijoiden hinnoittelua.

Mielenkiintoista nähdä miten Activisionin pelien hintojen käy, kun pelitalo ja julkaisija siirtyy Microsoftin alaisuuteen. Tullaanko siellä hinnoissa alas, jotta saadaan pelien hinnat tasoihin Microsoftin muiden pelien kanssa? Epäilen, mutta olisihan se ihan positiivinen siirto.
 
Toki samat sanat pätevät sitten Xbox Series S:n kohdalla myös. Sehän on myös täysin digitaalinen malli ilman levyasemaa, eikös? Senkin omistajat maksavat sitten kilpailuttamatta ne hinnat, mitä Microsoft pyytää.

Tämähän ei aivan täysin pidä paikkaansa. Xboxille voi edelleen ostaa digipelejä myös muilta kauppapaikoilta esim. Green Man Gamingista ja Amazonista. Toki ne valikoimat eivät kata koko kirjastoa, mutta varsinkin suurempia pelejä löytyy kyllä helposti, nyt kirjoitushetkellä esimerkiksi Halo Infiniten kampanja lähtee Amazonista huomattavasti huokeammalla boksin omaan kauppapaikkaan verraten.

Sony puolestaan on torpannut digipelien myynnin muualla kuin PS Storessa, jolloin sitä vähääkään hintavertailua ei pysty tekemään.

Ei sillä, levypeleihin luotan suurimmaksi osaksi itsekin, mutta se on jo toisen ketjun juttuja se.
 
Mielestäni on se ja sama, että maksaako peli 60, 70 vai 80e julkaisussa. Kaikki nuo ovat liikaa. Edelleenkin kannattaa äänestää lompakollaan, sillä tuskin keneltäkään loppuu pelaaminen yhden tai kahden pelin viivästyneen ostotapahtuman vuoksi.

No se riippuu pelistä tietenkin. Kyllä esim jostain Horizonista maksaa mielellään maksaa tuon verran. Varsinkin jos on niin nuuka, kuten meikäläinen että vuodessa tulee parhaimillaan ehkä 2-3 mielenkiintoista peliä. Ja tietty mietin sitä että miten tää hintojen kallistuminen vaikuttaa pelien tekemiseen. Että tuleeko niitä laadukkaita pelejä jatkossa vieläkin harvemmin. Ehkä 1 hyvä peli vuodessa ja sitten on noita GTA/RDR pelejä joita tulee ehkä 1 per 15 vuodessa. Mun vaatimustaso taitaa olla pelien suhteen liian korkea tai vaihtoehtoisesti olen niin kaavoihin kangistunut että vaan ne tutut pelit kelpaa mulle
 
Mun mielestä on varsin luonnollista, että ihan jo inflaationkin vaikutuksesta pelien hinta nousee aina jossain vaiheessa. Kyllähän inflaatio auttamatta vaikuttaa myös pelin tekemisen ja myynnin kustannuksiin vuokrien, palkkojen, hankintojen yms. kautta. Jos tämän lisäksi next gen pelien tekeminen on vielä muutenkin kalliimpaa/työläämpää, niin hintojen nosto on varsin ymmärrettävää. Sen vuoksi mua vähän ihmetyttää, miksi tämä next genin hintojen nousu tuntuu niin monelle olevan kynnyskysymys.
Ei sillä etteikö ihan yleisesti olisi kritisoitu tuota 80 euron ovh-hintaa mutta nyt viime aikoina on keskitytty nimenomaan siihen että se sama hinta pyydetään myös vanhan pelin remakesta. Siihen ei päde samat seikat täysin koska suuri osa työstä on jo tehty eikä peliä tehdä tyhjästä. Samoin moni on sanonut lieventävinä asianhaaroina mm. sen että jos tehdään remake oikeasti vanhasta pelistä, jolloin ainakin meille kuluttajille tuntuu että on tehty isompi työ.

Siis tietysti mielelläni minäkin maksaisin peleistäni vaan vanhan hinnan. Samoin kun mielelläni maksaisin parin vuoden takaisia hintoja esim. sähköstä, kahvista yms.
Vähän huono vertailukohde kun kuitenkin pelejä tehdään eri budjeteilla mutta silti esim. EA on varmasti halukas laittamaan näitä samoja hinnankorotuksia vuosipäivityksiinsä jne.

Ongelma on se että tuota isompaa hintaa pyydetään varmasti yhä enemmän ja laajemmin kun se saadaan normalisoitumaan. Eikä sille ole edes perusteita kuin ihan niissä kalleimmissa AAA-peleissä ja niissäkin varmaan markkinointiin uppoaa aina puolet budjetista.

Ja loppujen lopuksi varsinkin massiivisista AAA peleistä jopa 80 euroakin on varsinkin kohtuullinen, kun miettii paljon tästä jää tuntihinnaksi. Laajempia pelejä kun tulee pelattua jopa 100+ tuntia, niin halpaa viihdettä on melkein mihin vaan muuhun viihteen muotoon verrattuna.
Vielä kun tämä toteutuisi. On muutenkin vähän hankala sanoa miten pelin kesto pitäisi laskea. Miten vaikka Returnal tai Hades? Vai onko kyse siitä että voiko peliä sanoa AAA-peliksi, jolloin siihen saa automaattisesti sen 80 euron hinnan?

1) Ei kai missään ihan suoraan ole verrattukaan, enkä mielestäni näin väittänytkään. Halusin vain tuoda esille sen itseä naurattavan ja kummastuttavan faktan, että toisaalla oltiin sivutolkulla ihan kauhuissaan Sonyn ainakin tässä vaiheessa teoreettisista suositushinnoista ja melkolailla heti perään toisaalla mainostettiin melko vaativaa kikkailua vaativaa Microsoftin tarjousta. Haluttiin siis ehdoin tahdoin saada toinen näyttämään mahdollisimman huonolta ja toinen mahdollisimman hyvältä käyttäen liki järjettömiä ääripäitä 'perusteluina'. Näin siitäkin huolimatta, vaikka oltiin osoitettu, etteivät ne Sonyn suositushinnat sellaisenaan toteudu ja että tuo Microsoftin tarjouksen käyttäminen vaatii monivaiheista kikkailua. Halusin nostaa tällaisen 'cherry pickingin', kuten termiä itsekin käytit, esille ja todeta, että se näytti aika tekopyhältä.
Eli missään ei oltu vertailtu mutta sinä olit yhdistänyt kuitenkin päässäsi kaksi täysin erillistä asiaa ikään kuin vertailuksi? En nyt oikein tajua miksi noin pitää tarkoituksella tehdä ja saada aikaan tällaista olkiukkoilua. Mikä se pointti lopulta on? Mikään mitä on sanottu ei tällaisella vääntelyllä muutu miksikään vaan Sonyn ovh-hinnat on mitä on ja GP on sekä ovh-hinnaltaan että varsinkin kikkojen avulla halpa tapa pelata, vertasi sitten ovh-hintoihin tai Prisma-hintoihin.

Kyllä minä itsekin olen ihmetellyt miten tuota Game Passia saa jatkuvasti noin älyttömän halvalla. Ihan aiheellista ihmettelyä siinä missä sekin että yksi taho nostaa ovh-hintansa selvästi muita korkeammalle.

Etkä taaskaan ota kantaa mitenkään siihen mitä kirjoitin ovh-hintojen vaikutuksista: meinaatko että niillä ei ole mitään merkitystä?

2) Tokihan niillä suositushinnoilla on väliä viimeistään silloin, jos ne oikeasti nostavat kuluttajahintoja. Tosin en minä välttämättä silloinkaan puhtaasti suositushintoja vertailisi, vaan edelleen kuluttajahintoja, koska niitä hintojahan minä maksan. Hintojen nousua pohtiessa pitäisi toki sitten miettiä, onko muitakin tekijöitä mahdollisen nousun taustalla. Kehityskustannukset ovat varmasti yksi asia ja siihen lisäksi yleinen maailman tilanne, kuten vaikka korona ja sen aiheuttamat ongelmat ja valitettava sotatila.
Munat ja kanat. Ovh-hintojen nousua perustellaan ties millä mutta fakta on se että ovh-hinta nousi. Se tulee vaikuttamaan joskus vaikka siellä Prisman hintavertailussa ei vielä näykään. Minusta melko sinisilmäistä ajatella että tuo ei vaikuttaisi koskaan mitään.

Meillä on tässä jälleen selvästi samansuuntaisia ajatuksia! 70 euroa on iso raha pelistä kuin pelistä, mutta olen huomannut itsekin ajattelevani tuota rahaa 'sijoitusmielessä' ja kuinka paljon minä sillä saan. Gran Turismo 7 esimerkiksi tarjoaa minulle vuosiksi ja sadoiksi tunneiksi pelattavaa, joten tuon hinnan maksaminen siitä ei ollut lainkaan kallista. Sama juttu vaikkapa Horizon: Forbidden Westin kanssa: peli on niin massiivinen, ettei pelitunnille jää hintaa juuri mitään. NBA 2K:ta tulee vuosittain pelattua niin paljon, ettei 65-70 euroa julkaisupäivänä ole mikään kaamea hinta siitäkään.
Ja sitten kun vertaa paljonko ne tunnit maksoivat ennen. Saako muuten samaa vertailua tehdä GP:n kanssa vai tehdäänkö siitäkin jotain outoja tulkintoja? Ilmeisesti sitä ei saa verrata (tai edes mainita?) koska jostain syystä pitää vain puolustella ovh-hintojen nostamista?

Yksi ovh-hinnan noston ongelmista on juuri se että GP:n halpa pelaaminen korostaa sen ikävyyttä. Eli samaan aikaan kun toisaalla nostetaan ovh-hintoja saa toisaalla pelata 13 eurolla niin paljon kuin lystää ja ehtii.

Toisaalta jostain '10 tunnin putkijuoksusta' en olisi varmaan enää nykypäivänä valmis tuollaista hintaa maksamaan, vaan odottaisin alennuksia, tai kokisin kyseisen pelin jollain toisella tavalla.
Kuten ylempänä kirjoitin niin tällainen arvottaminen on monestakin syystä hankalaa eikä tule toteutumaan. Lähinnä ne erot hinnoissa tulee siitä onko peli kaupan hyllyllä vai digi-indie. Eli lähinnä jaetaan kahteen kastiin.

Toki näin, mutta se puhtaasti digitaalisen konsolin ostaminen on jokaisen oma valinta. Kyllähän ostaja silloin tietää, että ne pelit joutuu ostamaan vain yhdeltä kauppapaikalta, eikä hintakilpailutusta pysty sitten tekemään.
Mutta kun digitaalinen ostaminen on myös asia joka vain yleistyy ja yleistyy, joten sen yleistymisen kautta myös nuo ovh-hinnat yleistyvät koska muuta mahdollisuutta ei ole.

Minä en digiä tue mutta ilmeisen moni tukee.

Toki samat sanat pätevät sitten Xbox Series S:n kohdalla myös. Sehän on myös täysin digitaalinen malli ilman levyasemaa, eikös? Senkin omistajat maksavat sitten kilpailuttamatta ne hinnat, mitä Microsoft pyytää.
En ole kauheasti vertaillut mutta ainakin ovh-hinnat on matalampia ja suuren osan tarjonnasta voi pelata 13e/kk (tai halvemmalla), joten ei ihan päde samat sanat ja sekin taas korostaa tuota Sonyn hintojen nostoa entisestään.

Saa toki korjata jos MS:n kaupassa on sama meininki. En kauheasti käytä kummankaan konsolin kauppapaikkaa koska fyysiset pelit (+ GP).

Isoin syy miksi tämä +10 euroa uuden sukupolven peleille on ärsyttävää, jos ja kun muut julkaisijat seuraavat Sonya, Activisionia ja EA:ta. Square Enix on ainakin jo kokeillut vähän kepillä jäätä niin FF7 Remaken kuin tulevan Forspokenin kanssa. Näyttää myös, että nämä hinnat siirtyvät hiljalleen sellaisenaan PC:n puolelle, jolloin sillä alustalla pelien hinnankorotus on jopa enemmän kuin +10e.
Sen lisäksi että hinnat siirtyvät pc:lle (ja muutenkin joka paikkaan), aletaan sitä pyytämään laajemmin teoksesta riippumatta. Miksi ei alettaisi jos porukka tottuu siihen ja laskee jotain tuntihintoja että saa 80 euron pelin tuntumaan järkevältä.

Onneksi vielä osa julkaisijoista on pysynyt vanhassa hinnoittelussa. Toivottavasti pysyy jatkossakin, mutta jos jengi ostaa pelejä 80 (tai Prisman 70 eurolla) eurolla, niin kyllä siellä julkaisijoiden johtoporras katsoo, että kannattaisiko meidänkin nostaa omien pelien hintoja. Sony, Activision ja EA ovat niin isoja toimijoita, että pelkään vähän, että he pystyvät hyvinkin omalla hinnoittelullaan ohjaamaan muidenkin julkaisijoiden hinnoittelua.
Näin juuri. Varsinkin koska porukka siirtyy digiin ja siellä on ovh-hinnat, niin ei ole muuta vaihtoehtoa ja uusiin hintoihin totutaan. Näinhän se on käynyt aina: ensin valitetaan ja kohta se uusi hinta on normaali. Sitten vaihtuu sukupolvi ja taas on niin voi voi kun osakkeenomistajilla ei ole kuin pari jahtia ja kolmaskin pitäisi saada sukupolven vaihtumisen kunniaksi.

Mielenkiintoista nähdä miten Activisionin pelien hintojen käy, kun pelitalo ja julkaisija siirtyy Microsoftin alaisuuteen. Tullaanko siellä hinnoissa alas, jotta saadaan pelien hinnat tasoihin Microsoftin muiden pelien kanssa? Epäilen, mutta olisihan se ihan positiivinen siirto.
Jos pelien hinnat nousevat Sonyn tasolla yleisemmin niin kyllä MS seuraa perässä. Miksi ei seuraisi? Saa samalla Game Passista entistäkin paremman diilin vaikka nostaisi senkin hintoja. Ei niillä ole mitään hävittävää jos/kun Sony ottaa mahdolliset mainehaitat ja MS seuraa vain perässä. Näinhän on tehty muutenkin eri asioiden kanssa vuosien varrella: esim. MS toi maksullisen pelaamisen ja Sony tuli perässä.

---

Noin yleisestihän oma suhtautumiseni Game Passiin on ristiriitainen. Totta kai arvostan (ja ihmettelen) sitä miten näin älyttömän halvalla voi pelata täysin tuoreita pelejä sekä löytää kaikkea randomia, mistä ei ole ikinä kuullutkaan ja mitä ei edes kokeilisi jos se maksaisi erikseen.

Mutta sitten taas toisaalta en tykkää yhtään siitä että vuokrataan pelejä ja että ylipäänsä mennään digidigi-suuntaan. Mahdolliset vaikutukset yleisesti pelaamiseen on vähintään yhtä ikäviä elleivät ikävämpiä kuin mitä ovh-hintojen nostaminen tai yleinen pelaamisen kallistuminen.

Minun pitäisi siis oikeastaan olla tukematta Game Passia mutta se nyt vain yksinkertaisesti on liian hyvä diili että jättäisin sen käyttämättä. Olen pitänyt kirjaa peleistä, joita olen sen kautta kokenut ja olen reilusti plussassa siihen nähden että olisin ostanut samat teokset edes alennuksesta. Erona alennuksista ostoon vielä se että olen päässyt pelaamaan ne paljon aikaisemmin kun mitään alennuksia ei ole tarvinnut odotella.

Kaikki pelit, jotka tiedän olevan sen arvoisia, ostan kuitenkin yhä fyysisenä hyllyyn. Ei TLOU2 tai Elden Ring ole mitään Game Pass -pelejä. Ja vaikka olisivatkin niin ostaisin silti fyysisen painoksen. Ostin esimerkiksi Below Zeron fyysisenä vaikka se on Game Passissa.
 
Viimeksi muokattu:
Mikähän homma oli Verkkokauppa.comin, Gigantin ja olisko ollut vielä parin muun muun puljun 39,90€ Elden Ring launch edition?
Ei noita tappiolla myyty, se on varma.
 
Itse hinnoittelen pelit "tuntitaksan" mukaan. Jos vaikkapa elokuviin vertaa niin niistä saa hupia about 5-10€/h, kun taas esim. Battlefield kolmosen kohdalla hintaa tuli alle kaksi senttiä/h. Halpaa kuin saippua.
 
Mikähän homma oli Verkkokauppa.comin, Gigantin ja olisko ollut vielä parin muun muun puljun 39,90€ Elden Ring launch edition?
Ei noita tappiolla myyty, se on varma.
Joku sen erotuksen maksaa. Samantyylisiä julkaisupäivän tarjouksia on ollut muistakin peleistä. Tietysti jos julkaisija tietää, että peli menee kuin kuumille kiville, niin ehkä voi laittaa tällaisen launch editionin halpaan hintaan ja myydä kaikki. Tämä Elden Ringin julkaisuhinta oli muutenkin aika hurja, kun launch editionissa tuli normaalin pelin lisäksi pahvikuoret, kangasmerkki, tarroja, taidekortteja jne. Samaan aikaan peli saa aivan huippuja arvosanoja ja pelaajat ylistävät. Lisäksi peli on laaja kuin mikä, joten tuntihinta jää entistä alhaisemmaksi.

Siinä on muilla julkaisijoilla peiliin katsomisen paikka, miten homma hoidetaan kunnolla. Tämän jälkeen kaikki normihintaiset pelit tuntuvat ryöstöltä. :D
 
Viimeksi muokattu:
1) Ei kai missään ihan suoraan ole verrattukaan, enkä mielestäni näin väittänytkään. Halusin vain tuoda esille sen itseä naurattavan ja kummastuttavan faktan, että toisaalla oltiin sivutolkulla ihan kauhuissaan Sonyn ainakin tässä vaiheessa teoreettisista suositushinnoista ja melkolailla heti perään toisaalla mainostettiin melko vaativaa kikkailua vaativaa Microsoftin tarjousta. Haluttiin siis ehdoin tahdoin saada toinen näyttämään mahdollisimman huonolta ja toinen mahdollisimman hyvältä käyttäen liki järjettömiä ääripäitä 'perusteluina'. Näin siitäkin huolimatta, vaikka oltiin osoitettu, etteivät ne Sonyn suositushinnat sellaisenaan toteudu ja että tuo Microsoftin tarjouksen käyttäminen vaatii monivaiheista kikkailua. Halusin nostaa tällaisen 'cherry pickingin', kuten termiä itsekin käytit, esille ja todeta, että se näytti aika tekopyhältä.

Siis saanko nyt ystävällisesti kysyä, että mitähän ihmettä? o_O Ilmeisesti tässä viitataan minun aiempaan viestiini?

...ja sitten on kehitelty mielikuvituksessa "naurettava ja kummastuttava FAKTA" että tämä minun viestin postaus oli jokin kordinoitu operaatio, joka jollain tavalla kai liittyy johonkin toiseen dialogiin jossain whatever ketjussa? Jossa ehkä on jankattu jostain hinnoista tms. Huoh...no voin kertoa, ettei todellakaan liity valot päälle nyt!!? En vielä tälläkään hetkellä edes tiedä mihin toiseen keskusteluun viitataan, tai mitä siellä lukee? Minua ei kiinnosta kalliit PS5 pelien hinnat, enkä seuraa sellaista keskustelua kovin tarkkaan.

Ainoa motiivi postata yo. "Kikka TM" - viesti on se, että kaikki eivät ole siitä olleet tietoisia ensinkään. Eikä varsinkaan siitä, että se toimahtelee edelleen!! Halusin jakaa isosanomaa. Minulla on tapana usein jakaa muitakin ilosanomia, hyviä tarjouksia esim. vaikka peleistä, tai vaikka telkkareista, tai ylipäätään mistä vain. Ei nyt tarvisi kaivamalla kaivaa jotan mörköjä, että toisen viesti on jokin hyökkäysoperaatio. Viestillä oli tarkoitus tuoda muille foorumilaisille iloa ja säästöjä, toivottavasti toikin sitä joillekin.

Mikä ongelma se nyt voi olla kenellekään, jos muut haluavat nauttia ja iloita pelaamiseen liittyvistä kivoista asioista ja kertoa siitä muille forkalla? Siitä kun rakas pelaamisharrastus voi olla tänäpä halvempaa kuin ehkä ikinä. Ainakin omalla kohdalla se on nimenomaan näin kun jokaista peliä ei tarvitse enää ostaa erikseen. Sekä tulee matalalla kynnyksellä kokeiltua vähän kaikenlaista randomia, joka ilman Game Pass todennäköisesti olisi jäänyt näkemättä ja kokematta.

Jos nyt vähän relax näiden olettamuksien suhteen? On tämä nyt vähän erikoiseksi mennyt kun yltiöpositiivisten viestien postaamista koetaan kovin negatiivisesti ja sitten joutuu tällä tavalla rautalangasta vääntämään ja korjaamaan miksi postasin, ettei synny väärinymmärryksiä. Hohhoijaa. Ja tämä viesti saa nyt sitten riittää tähän asiaan liittyen minun taholta, toivottavasti asia selkeentyi ja möröt pahaa tarkoittavasta, laskelmoidusta viestini postaamisesta poistuu ajatuksista. Hyvää juhannusta kaikille!
 
Mikähän homma oli Verkkokauppa.comin, Gigantin ja olisko ollut vielä parin muun muun puljun 39,90€ Elden Ring launch edition?
Ei noita tappiolla myyty, se on varma.
Se oli 49,95. Juuri eilen satuin päivittelemään ostoslistojani (pidän siis exceliä ostoksistani ihan huvin vuoksi) ja kyllä saat kympin heittää tuohon lisää.

Ei siis paha hinta siltikään mutta tuollaisia hintoja saattoi olla silloin kun oli vielä Ahvenanmaan verokikkailukauppaa. Hyvin harvoin on enää nykyään jos ei ole kyse jostain muutenkin halvemmasta pelistä.
 
Se oli 49,95. Juuri eilen satuin päivittelemään ostoslistojani (pidän siis exceliä ostoksistani ihan huvin vuoksi) ja kyllä saat kympin heittää tuohon lisää.

Ei siis paha hinta siltikään mutta tuollaisia hintoja saattoi olla silloin kun oli vielä Ahvenanmaan verokikkailukauppaa. Hyvin harvoin on enää nykyään jos ei ole kyse jostain muutenkin halvemmasta pelistä.
Muistin väärin! Verkkokauppa.comissa maksoi 44,95€. Omin silmin asian tarkistin toimitetuista tilauksista.
Kova! Ostaisin enemmän pelejä uunituoreena jos hinnat olisi tuota tasoa. Ei vaan meitsin perse veny >60€ hintoihin. o_O
 
Laatu maksaa...
Ja rakkaus sekä ystävyys….
Mun mielestä on varsin luonnollista, että ihan jo inflaationkin vaikutuksesta pelien hinta nousee aina jossain vaiheessa. Kyllähän inflaatio auttamatta vaikuttaa myös pelin tekemisen ja myynnin kustannuksiin vuokrien, palkkojen, hankintojen yms. kautta. Jos tämän lisäksi next gen pelien tekeminen on vielä muutenkin kalliimpaa/työläämpää, niin hintojen nosto on varsin ymmärrettävää. Sen vuoksi mua vähän ihmetyttää, miksi tämä next genin hintojen nousu tuntuu niin monelle olevan kynnyskysymys.

Siis tietysti mielelläni minäkin maksaisin peleistäni vaan vanhan hinnan. Samoin kun mielelläni maksaisin parin vuoden takaisia hintoja esim. sähköstä, kahvista yms.

Ja loppujen lopuksi varsinkin massiivisista AAA peleistä jopa 80 euroakin on varsinkin kohtuullinen, kun miettii paljon tästä jää tuntihinnaksi. Laajempia pelejä kun tulee pelattua jopa 100+ tuntia, niin halpaa viihdettä on melkein mihin vaan muuhun viihteen muotoon verrattuna.
Itse asiassa inflaation ja lisäksi samoihin aikoihin tapahtuvien korkojen nousun myötä ihmisten kulut nousevat niin valitettavan paljon yleisesti, että jopa keskituloiset saattavat joutua varsin paljon karsimaan sellaisista kuluistaan, jotka eivät ole ns. välttämättömyystuotteita. Voin vakuuttaa, että pelit ovat kuitenkin aika kärkipäässä, minkä ostamista aletaan vähentää, kun lähes kaikki kulut alkavat nousta.

Peleissä ovat katteet olleet niin kovia, että kyllä nuo pelifirmat voisivat aika pitkään kuitata inflaation sillä, etteivät nostaisi hintojaan ja tyytyisivät vain hieman pienempiin katteisiin. Tai jos eivät sitä ymmärrä, niin melko varmasti joutuvat tyytymään sitten aika paljonkin pienempiin myynteihin jatkossa, koska ihmisten ostovoima heikkenee tällä hetkellä varsin pahasti.
 
Viimeksi muokattu:
Itse asiassa inflaation ja lisäksi samoihin aikoihin tapahtuvien korkojen nousun myötä ihmisten kulut nousevat niin valitettavan paljon yleisesti, että jopa keskituloiset saattavat joutua varsin paljon karsimaan sellaisista kuluistaan, jotka eivät ole ns. välttämättömyystuotteita. Voin vakuuttaa, että pelit ovat kuitenkin aika kärkipäässä, minkä ostamista aletaan vähentää, kun lähes kaikki kulut alkavat nousta.
Minulla on vähän erilainen näkemys tästä. Uskoisin, että pelaamisen karsiminen ei ole monellakaan edes joten kuten toimeentulevalla listan huipulla. Pelaaminen on kuitenkin halpa harrastus moneen muuhun harrastukseen verrattuna ja jos talouden heikentyessä joudutaan luopumaan kalleimmista harrastuksista ja huvituksista, sitä voidaan kompensoida pelaamista lisäämällä. Korona on ajanut ihmiset tiiviimmin sohvalle ja kotona onnistuvat aktiviteetit ovat siksi kasvattaneet suosiota. Lisäksi muiden asioiden kustannusten noustessa nopeasti, pelaamisen suhteellinen asema paranee, koska pelien hinnat eivät nouse samaan tahtiin. Ihmiset eivät ole useinkaan kovin hyötyrationaalisia kulutuksessa ennen kuin siinä pisteessä, etteivät rahat riitä enää ruokaan ja välttämättömiin kuluihin, mutta sinne on tosiaan keskituloisilla vielä pitkä matka, vaikka hintojen nousu synnyttäisi tunteen, etteivät kohta rahat riitä mihinkään.
 
Ylös Bottom