Ippenator
Well-Known Member
Ehkä tosiaan se ylinäyttely-sana on aika tulkinnallinen myöskin - siis, että mitä se loppujen lopuksi tarkoittaa? En sillä tarkoita tietenkään sellaista putous-tyyppistä aivan läskiksi (yleensä parodiamielessä ja tarkoituksella) vedettyä dialogia, vaan se mitä itse asiassa tarkoitan, on se ällöttävä hollywoodilainen yhdistelmä sellaista hyvin sliipattua ja siirappimaista särmätöntä keskustelua, jossa hahmot elehtivät ja ilmeilevät ylitehostetusti sen särmättömän kivakiva-dialoginsa yhteydessä. Ollaan muka tekemässä tosi kivoja ja joviaaleja hahmoja, mutta todellisuudessa ne ovat juurikin aivan älyttömän tekopirteitä, tai epärealistisen ja amerikkalaisen tyhjän kuoren varaan rakennettuja äärimmäisen tylsiä ja ainakin itseäni nimenomaan ärsyttäviä hahmoja. Näin siis minä ne ainakin koen melkeinpä kaikki hahmot vaikkapa Horizon Forbidden Westissä. Ja kovin paljon tuota löytyy niistä itseäni aika paljon ärsyttämään alkaneista Marvel-elokuvista, ja toki valtavasta määrästä muitakin suosittuja hollywood-elokuvia. Ei siinä mitään, monelle ne kolahtavat, ja ovat ne siis yleensä suosittuja tuollaista paljonkin sisältävät teokset. Mutta ne voivat kyllä myös varsin monia ärsyttääkin, joten turha siitä on sinänsä loukkaantua, mikäli joku ei satu pitämään tuollaisista hahmoista, vaikka sitten itselleen ne olisivatkin ihan hyviä ja miellyttäviä hahmoja.En tiedä meneekö se medialukutaitoon vai ei mutta minusta se on itsestäänselvää että mediassa olevat hahmot eivät käyttäydy ikinä kuten oikeassa elämässä ihmiset käyttäytyvät. Syynä nyt vaikkapa se että pitää samalla kertoa niitä asioita myös katsojalle, joten dialogissa kerrotaan asioita, joita ei välttämättä tarvitsisi avata oikeassa elämässä. Useat dialogitkin on medioissa vain siksi olemassa että avataan jotain asiaa, jota pelaaja ei näe tai tule näkemäänkään mutta joka tämän pitää kuitenkin tietää tarinan kannalta.
Joten totta kai hahmot eivät sillä tapaa ole uskottavia että ne "toimisivat" oikeassa elämässä mutta minä ainakin oletan että kun tästäkin puhutaan niin otetaan konteksti huomioon. Eihän lastenohjelmienkaan hahmoja kritisoida siitä että eivät ole realistisia tai uskottavia kunhan ne ovat "uskottavia" omassa kontekstissaan eli ohjelmassa, jossa ovat.
PeWiltä siis hyvä huomio mutta tässä vielä oma näkemykseni tuohon lisäykseen. Eli kiteytettynä: hahmojen ei tarvitsekaan olla uskottavia tai realistisia kuin omassa kontekstissaan. Tämän vuoksi kai se japanin teatraalisempi ulostulo toimiikin koska siinä kontekstissa se on normi.
Hyvin harva, jos mikään, media oikeasti on realistinen tai "uskottava". Miettikää vaikka jotain "my day"-videoitakin, joiden voisi joku olettaa olevan realityä mutta kaikki reality on varsin kaukana todellisuudesta. Realityä lähimpänä on ne pasiviherahot ja Niilo22:t. Samalla kun kirjoitin tuon niin siinäkö on syy heidän katsojamäärilleen? Ihmiset on kyllästyneitä epärealistisuuteen ja kaipaavat realismia? No, siellä sitä ainakin on. Minä en jaksa innostua sellaisesta päivän "kuulumisten" tai turhien jauhamisesta vaan katson mieluummin sitä mediaa, jossa on "epärealistisia" ja "epäuskottavia" hahmoja.
Kun sinä taisit nimenomaan pyytää tarkempia esimerkkejä, niin en kyllä ala niitä sen paremmin etsimään, kun minulle on sitä ollut melkeinpä kaikki Horizon Forbidden Westissä näkemäni ja kuulemani dialogi. Pahimpia esimerkkejä ehkä Varl hahmona ja hänen kanssaan käydyt keskustelut. En pystynyt kyllä noita katsomaan juuri ollenkaan, kun niin pahasti alkoi hampaita kiristelemään. Aloyn näyttelijä kyllä puhuu ihan ok muutoin, mutta jotkut repliikit on kyllä aika huonosti kirjoitettu ja saavat hahmon tuntumaan ajoittain ylimieliseltä tai myöskin hölmöltä. Näyttelijä tekee kyllä kuitenkin oikeastaan minunkin mielestäni tuon hahmon osalta ihan hyvää työtä äänenkäyttönsä ja muunkin näyttelemisen osalta. Ja tosiaan, kuten jo aiemmin mainitsin, niin keskustelut Aloyn ja Gaian välillä olivat itse asiassa niitä ensimmäisiä mielestäni ihan oikeasti laadukkaita dialogeja, mitä minulle on pelissä vastaan tullut. Eli ehkä pelissä on tälläkin osa-alueella minullekin toivon kipinää olemassa.
Viimeksi muokattu: