Lähinnä se oli toteamus ja asian ottaminen esille, että toivottavasti pisteytyslogiikka on 'universiaali' ja pätee yli peli- ja laiterajojen. Muutenhan noissa pisteytyskriteereissä ei olisi mitään järkeä tai logiikkaa mukana.
Toisaalta näen kyllä heti tuossa kriteeristössä isonkin ongelman. 1-2 laitesukupolven päästä meillä on vain maksimissaan 5-6/10 arvoisia pelejä tarjolla pelattaviksi, kun kolmannen persoonan seikkailu-/toimintapelit kuitenkin ovat pohjimmiltaan ja perustoiminnoiltaan aika 'samanlaisia'. Eivätkä ne fps-räiskinnätkään nyt niin kauheasti toisistaan eroa, vaan perustoiminnoiltaan ovat samoja. Jos tällaisten pelien maksimipisteet putoavat yhdellä per laitesukupolvi, koska pelit pysyvät 'liian samanlaisina', niin vuonna 2030 meillä tosiaan on sitten vain maksimissaan 5-6/10 arvoisia pelejä tarjolla. Jos siis kyseisellä arvostelulogiikalla mennään.
Äkkiä postia Naughty Dogille, että jos joskus tekevät The Last Of Us-sarjaan osat 3 ja 4, niin homma on räjäytettävä ihan atomeiksi ja rakennettava kirjaimellisesti täysin alusta uudelleen. Sillä jos kehtaavat käyttää edes samantyylisiä gameplay-ideoita, kuin kahdessa ensimmäisessä, niin maksimipisteet arvosteluissa ovat vain 6/10! Äärimmäisesti kärjistettynä näinhän se käytännössä menisi. Toki saman postin voisi lähettää Halon tekijöille myös. Koko fps-genre on rakennettava uudestaan, koska 'liiallinen samankaltaisuus gameplayssä ja sisällössä' laskee maksimipisteitä arvosteluissa 1/10 per laitesukupolvi.
Ja entäs autopelit sitten? Formulat? Niissä ajetaan kuitenkin pohjimmiltaan aina vaan niillä 'samoilla radoilla' ympäriinsä. Lasketaanko niistäkin maksimipisteitä per laitesukupolvi, kun ovat niin 'samanlaisia' edelliseen verrattuna? Ajatelkaa nyt vaikka Formulaakin! Seuraavassa laitesukupolvessa formulapelien maksimipisteet ovat 6/10, koska formulapeli on liian...formulapelimäinen!