Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Last Of Us Part I - Sienipäät PS5:lle ja PC:lle

Tuli eilen katsottua kun joku veti tätä youtubessa ja olihan se komea kuin mikä. Tasaisesti näytti myös pyörivän. Semmosen kutinan jätti kyllä, että taitaa sittenkin ostohousuille löytyä käyttöä (jep, ihan sillä 80 eurolla. Valintoja nääs...)
 


Nää on aina hienoja kunnianosoituksia peleissä.

Hauska inside-juttu pelistä on, että vaikka tämä peli ei ole mikään maailman suosituin speedrun-peli, niin silti ND viime vuoden syyskuussa lähestyi Anthony Caliber nimistä pelin speedrunneria ja nämä yhteistyössä suunnittelivat peliin kunnollisen speedrun moden joka vastaa käytännössä samaa kuin useiden speedrunnien käyttämä livesplit-addon. Herra sai myös nimensä pelin lopputeksteihin kiitoksena tästä yhteistyöstä ja vuosia kestäneestä säännöllisestä pelin pelaamisesta (lopputekstit kaveri on kuulemma nähnyt tuhansia kertoja jo). Harvoin samanlaisia huomionosoituksia peleissä annetaan satunnaisille pelaajille, joten hyvä duuni Naughty Dog. :)
 
Tuossa Nick930 vertailu. Siistejä lisäyksiä on esim se miten aseen laukaisu luo nyt valoa ympärilleen pimeässä ja vaikuttaa varjoihin. Myös vesi on pistetty täysin uusiksi ja aaltoilee nyt realistisesti. Paljon on myös uusia animaatioita ja pelin ympäristöt on kokeneet niin "dramaattisen" muutoksen että ainakin niiden osalta remake on osuvampi kuvaus kuin remastered. Muutamassa kohdassa ei tunnistaisi edes samaksi paikaksi (kännykällä telkusta kuvat :D) Kuten Nick tuossa videon lopussa toteaa, tuntuu remastered tämän rinnalla prototyypiltä.

last of us.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Kerroin kuinka odotan alelaaria. Tässä taas nähdään minun selkärangan kestävyys. Pari lasia viintä niin ei tuo 80€ niin pahalta tuntunut! :D
Harmittaa odotella tuota latausta tosin. Giganen verkko mutta jollain samperin taikatempulla se muuttuu 100 megaiseksi matkalla sähkökaapista olohuoneen RJ45 töpseliin... tekisi mieli kantaa toi rohjake tuonne sähkökaappiin ja liittää suoraan kiinni modeemiin :D
 
Kerroin kuinka odotan alelaaria. Tässä taas nähdään minun selkärangan kestävyys. Pari lasia viintä niin ei tuo 80€ niin pahalta tuntunut! :D
Harmittaa odotella tuota latausta tosin. Giganen verkko mutta jollain samperin taikatempulla se muuttuu 100 megaiseksi matkalla sähkökaapista olohuoneen RJ45 töpseliin... tekisi mieli kantaa toi rohjake tuonne sähkökaappiin ja liittää suoraan kiinni modeemiin :D

Kyllä se sitten aamulla tuntuu pahalta. :p
 
Kerroin kuinka odotan alelaaria. Tässä taas nähdään minun selkärangan kestävyys. Pari lasia viintä niin ei tuo 80€ niin pahalta tuntunut! :D
Harmittaa odotella tuota latausta tosin. Giganen verkko mutta jollain samperin taikatempulla se muuttuu 100 megaiseksi matkalla sähkökaapista olohuoneen RJ45 töpseliin... tekisi mieli kantaa toi rohjake tuonne sähkökaappiin ja liittää suoraan kiinni modeemiin :D
Mullakin on aika herkkä selkäranka näille uudelleen lämmittelyille, siksi hyllystä löytyykin useampi painos samoista peleistä. Mutta mikäs siinä jos itse niistä tykkää ja nauttii niitä pelata. Vielä en silti tähän tartu ja varmaan kerkeää pari päivitystäkin tulla ensin niin kuin nykyisin on tapana. Kerrohan sitten mietteitä miten maistuu.

Edit: Huomasin juuri että tämän ja remasteredin välillä on aikaa 8v. Vaikka onkin kolmas julkaisu 10v sisään niin se ei tästä syystä omaan korvaan kuulostakaan niin typerältä. Silloin kun remastered ilmestyi olin vielä nuori poika, 33v :D Nyt 41
 
Viimeksi muokattu:
Kerroin kuinka odotan alelaaria. Tässä taas nähdään minun selkärangan kestävyys. Pari lasia viintä niin ei tuo 80€ niin pahalta tuntunut! :D
Harmittaa odotella tuota latausta tosin. Giganen verkko mutta jollain samperin taikatempulla se muuttuu 100 megaiseksi matkalla sähkökaapista olohuoneen RJ45 töpseliin... tekisi mieli kantaa toi rohjake tuonne sähkökaappiin ja liittää suoraan kiinni modeemiin :D
Ihan oikein, pikku raha siitä, että saat taas kokea pelien pelin ja ihan uudella tavallla! Ruipelot vain ruikuttaa ja pelimiehet pelaa !
 
Tokkopa sentään. Ollut kuitenkin tutkan alla ja toi 80€ vrt vaikkapas 40€ ole niin justiinsa. Niinkuin tässä ketjussa aiemmin sanoin, on kutkuttanut pelata tämä uudestaan pitkästä aikaa, niin miksei sitä tekisi sitten samantien ja kunnolla :)

Sen takia laitoinkin viestin loppuun... :p
 
Katselin tässä kun Hollow niminen tubettaja pelaili tätä (tosi mukava seurattava, tää siis vinkkinä) ja tais vähän tippa tulla linssiin miehelle alussa. Tuskin enää tarvitsee spoileriin laittaa 10v vanhaa peliä tai edes jatko-osaa mutta Naughty Dog on kyllä erittäin kova tuossa tarinankerronnassa. Molemmissa peleissä "alku". Ensimmäinen kosketti surullisesti ja toinen shokeerasi. Toinen shokeerasi jopa niin pahasti että vuotaneet paljastukset sai tietyt ihmiset boikotoimaan peliä jo ennen julkaisua. Onko mikään muu peli kertonut näin tiukasti tarinaa/vaikuttanut pelaajiin samalla tapaa kuin last of us pelit? Kaveri sai jatko-osan läpi nopeasti sen ilmestymisen jälkeen ja jatkuvasti kyseli missä mä meen pelissä, että pääsee keskustelemaan lopusta:D Last of us 2 sai tosissaan miettimään koko saagaa uudella tavalla. Ekan osan perusteella Joel ja Ellie ovat hyviä tyyppejä ja pelin sankareita ainakin osittain, (Joelin voi nähdä parilla eri tapaa ja Ellie on viaton uhri oikeastaan). Enää en ole niinkään varma. Hienoa että toinen puoli nähtiin myös joka kyseenalaisti paljon toimintaa eri henkilöiden kesken. Se on vähän sama kun aloitat vaikka jonkin roolipelin keskiajalla missä sua pidetään orjana tyyliin Conan Barbaari ja sun perhe tapetaan. No pelaaja Conan lähtee kostoretkelle ja surmaa siinä samalla vaikka jonkun kauppiaan perheen koska ne pystyi tappamaan eikä vaikuta sinällään sun päämäärään/ollut rahaa ostaa mitä kauppias möi. Se on vaan NPC-hahmo. Noh, jatko-osassa sitten näytetäänkin toisesta näkökulmasta miten tämä NPC-hahmo kärsii tästä murhasta ja sillä on seuraamukset.
Last of us (eka) on tullut pelattua vuosia sitten läpi ja näköjään aika paljon unohtunut vaikka parhaita pelejä ikinä omasta mielestäni onkin. Osittain siksi tämä menee mullakin ostoon mutta suurin syy on se mitä Naughty Dog sanoi eli tämä on se näkemys mitä he halusivat 10v sitten ja nyt on tekniikka toteuttaa se.
 
Viimeksi muokattu:
Onko mikään muu peli kertonut näin tiukasti tarinaa/vaikuttanut pelaajiin samalla tapaa kuin last of us pelit?
On, on ja todellakin on.

Mutta eipä sillä ole merkitystä, että minä itkeä vollotin viimeksi viime vuonna Spiritfareria pelatessani, ihastelin videopelin tarinankerronnan uusia ulottuvuuksia Disco Elysiumissa ja ettei Last of Usin alku herättänyt itsessäni muuta kuin pari tuhahdusta. Ei se tarkoita, että minä olisin oikeassa ja miljoonat Naughty Dogin pelejä rakastaneet väärässä. Makuasioita.
Ja minäkin voin todeta, että Nauhgty Dogilla on tekninen osaaminen huipussaan. Hahmojen animointi ja näyttely ovat niin ensiluokkaista, että auttavat kiinnostumaan. Eritoten kun dialogissakin on tiettyä lennokkuutta. Tyylilajinsa on sitten se makuasia, joka saakin jakaa mielipiteitä.
 
Viimeksi muokattu:
On, on ja todellakin on.

Mutta eipä sillä ole merkitystä, että minä itkeä vollotin viimeksi viime vuonna Spiritfareria pelatessani, ihastelin videopelin tarinankerronnan uusia ulottuvuuksia Disco Elysiumissa ja ettei Last of Usin alku herättänyt itsessäni muuta kuin pari tuhahdusta. Ei se tarkoita, että minä olisin oikeassa ja miljoonat Naughty Dogin pelejä rakastaneet oikeassa. Makuasioita.
Ja minäkin voin todeta, että Nauhgty Dogilla on tekninen osaaminen huipussaan. Hahmojen animointi ja näyttely ovat niin ensiluokkaista, että auttavat kiinnostumaan. Eritoten kun dialogissakin on tiettyä lennokkuutta. Tyylilajinsa on sitten se makuasia, joka saakin jakaa mielipiteitä.

Tähän on pakko kyllä tarttua, omasta mielestä Naughty Dog on tehnyt paskimmista ja parhaimmista pelisarjoista mitä omaan makuun löytyy, toinen on Uncharted ja toinen on Last of us.. Kyllä! Uncharted on se paskin, joskus hommasin Remasteredit ja hommasin kaikista platina trophyt niin siinä sen huomasi että mitä kunnon paskaa koko Uncharted on. Last of us taas oli aivan eri maata koko peli niin mekaanikoilta ja tarinaltaan sekä tunnelmaltaan ettei voisi edes uskoa saman studion peliksi. Nämä ovat tosiaan makuasioita.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Itse olen aina lämmennyt Unchartedeissa sille lämminhenkiselle naljailulle hahmojen välillä, etenkin Naten ja Sullyn välillä. Peli ei ota itseään liian tosissaan ja tarina sekä kohtaukset ovat sitten sitä luokkaa, mutta humoristinen dialogi on tuossa mielestäni aina ollut hauskaa kuunneltavaa samalla kun putsailee tyhjäksi muinaisia kaupunkeja. Jos vitsit ja tilannehuumori ei olisi iskenyt niin aika unohdettavaa settiähän koko Uncharted olisi ollut, mutta ND onnistui hyvin siinä missä 90 prosenttia videopeleistä epäonnistuu. :)
 
Itse olen aina lämmennyt Unchartedeissa sille lämminhenkiselle naljailulle hahmojen välillä, etenkin Naten ja Sullyn välillä. Peli ei ota itseään liian tosissaan ja tarina sekä kohtaukset ovat sitten sitä luokkaa, mutta humoristinen dialogi on tuossa mielestäni aina ollut hauskaa kuunneltavaa samalla kun putsailee tyhjäksi muinaisia kaupunkeja. Jos vitsit ja tilannehuumori ei olisi iskenyt niin aika unohdettavaa settiähän koko Uncharted olisi ollut, mutta ND onnistui hyvin siinä missä 90 prosenttia videopeleistä epäonnistuu. :)
Uncharted toimii omalle kohdalle kaikessa muussa tosi hyvin, mutta Naughty Dog ei vaan osaa tehdä kovin hyviä ampumiskontrolleja. Last of Usissa tämä on selvästi pienempi paha kuin Unchartedissa.

Seikkailu, tarina, rento meininki, pikku pulmat ja jopa tasohyppely osuudet toimivat Nathan Draken seikkailuissa hyvin, mutta heti kun tulee räiskintäosuus, niin toivoo vaan että se loppuisi nopeasti.
 
Shit shit shit shit!! Kiipeilään vähäsen ja tehdään puzzle sitten ammutaan ja Kiipeilään ja kohta juostaan karkuun ja rakennus sortuu tai muu vastaava ja repeat. Uncharted peleissä myös kiipeilyt ja hyppely on niin vitun paskasta toteutettu että ihan hermot mennyt joka osassa. Joskus joutunut 20-30min jauhaan yhtä kohtaa kun Drake hyppii hevon vittuun tai muuta vastaavaa ettei peli etene yhtään. Onneksi löytyy vielä itse nauhoittamaa videomateriaalia todisteeksi:

 
Ei tulisi mieleenkään haukkua Unchartedin kontrolleja hahmon liikkumisen tai ampumisen suhteen. Ymmärtäisin kritiikin, jos se liittyisi ennemminkin taistelun määrään. Sitä on Unchartedeissa liikaa, kuten on monissa muissakin peleissä. Mutta itse aiheeseen, ensimmäisessä TLoU:ssa oli muistaakseni ihan sopivasti räimettä. Kontrolleista voisi varmaan tämänkin osalta valittaa, mutta en ainakaan itse muista siihen olevan syytä. Ensimmäisen pelin osalta muistan lähinnä kironneeni varsinkin pelin alkupuolella sitä haavoittuvuutta, mikä hahmoilla oli sienipäitä vastaan. Toisaalta peli olisi muuttunut tunnelmaltaan huomattavasti erilaiseksi, mikäli ramboilu olisi ollut mahdollista.
 
Ylös Bottom