Fabre#4
Well-Known Member
Vinkki otettu vastaan. Ja tosiaan olen kyllä sanottavani kyseisestä pelistä jo sanonut, että ei siinä mitään, mutta sanonpa nyt silti tässä sanottavani kyseisestä episodista. Minähän toki tein aivan kauhean rikoksen siinä, kun linkitin kyseistä peliä käsittelevän arvostelun/mielipidekirjoituksen kyseisen pelin ketjuun ja lisäksi väänsin vielä ratakiskosta selittäen, miksi näin tein. Vastineeksi sain pelkkiä henkilökohtaisuuksiin meneviä vihjailuja ja solvauksia. Minä en edes haukkunut tai piikitellyt peliä, vaan linkitin suomenkielisen kirjoituksen siitä, kun sellainen nyt sattui sattumalta kohdalle.Jottei kenenkään päivä mene enempää pilalle, niin homman nimi on seuraava: muut eivät enää vastaa Fabren viesteihin, ja hän ei enää tähän ketjuun kirjoita.
Menee tämän pelifoorumin pääkäyttötarkoitus vähän niinkuin pieleen, jos katsotaan, että peleistä keskustelu ja pelejä käsittelevien kirjoitusten ja linkkien jakaminen on väärin ja 'rikollista' ja vastaavasti henkilökohtaisten solvausten kirjoittelu on 'ok'. Sehän tästä tulee tulkinnaksi: Minua kielletään kirjoittamasta ja leukojen repijöitä vaan silitetään päähän, että "älä nyt hei viiti vastata sille". Mitä väärää kyseisen linkin jakamisessa muuten oli? Eikös muutama sivu takaperin joku jakanut IGN:n arvostelunkin Starfieldin ketjuun, joka oli vissiin 7/10 arvosanan arvoinen? Hyökättinkö hänen kimppuunsa henkilökohtaisin solvauksin ja kiellettiinkö häntä kirjoittamasta?
Sinänsä toki itselle asia on täysin yhdentekevä, koska kuten sanottua, olen kyseisestä pelistä sanottavani sanonut, mutta ihmettelenpä vaan taas tätä käytöstä täällä. Enemmän toki nuo henkilökohtaiset vittuilut laittavat naurattamaan, että ei siinä. Kertovat lähinnä kirjoittajistaan ja heidän kyvyistään argumentoida ja käsitellä kritiikkiä koskien heidän suosikkituotteitaan. Väkisin laittaa kyllä mietityttämään, että onko pelin/laitteen/valmistajan fanittaminen mennyt ylitse, kun pitää alkaa solvaamaan toista ihmistä, joka linkittää neutraaline/kritisoivan artikkelin pelistä, josta itse pitää. Vai miten asiaan suhtauduttaisiin, jos minä menisin laukomaan tuollaisia solvauksia jollekin nimimerkille, joka linkittää vaikka tulevan Mortal Kombatin tai Hämähäkkimiehen ketjuun kirjoituksen, jossa peliin suhtaudutaan kriittisesti? Aivan ihmeellistä käytöstä tuollainen.
Vähemmän ja vähemmän täällä pystyy enää nykyään keskustelemaan mistään asiasta 'suoraan lonkalta', kun täytyy etukäteen 'pelätä', että kuka nyt taas ottaa ja loukkaantuu. Ollaan hyvät ihmiset, j*malauta, pelifoorumilla puhumassa videopeleistä. Ajatelkaa nyt hyvät ihmiset vähän tätä kontekstia! Jos pelihousut repeävät ja palkokasvi päätyy nenään siitä, että joku linkittää kriittisen kirjoitukset peliketjuun, niin kannattaisi ehkä pohtia, ottaako harrastuksen vähän liian vakavasti. Vai sovitaanko yleiseksi foorumisäännöksi tästä eteenpäin, että (yksinoikeus)peliketjuihin linkitetään vain positiivisia ja korkean pistesaaliin arvosteluja, ettei kukaan nyt joudu sitten lukemaan kriittistä tekstiä suosikkipelistään ja sen takia loukkaannu? Näin verrokkina minulle on ihan okei, jos joku haluaa aikanaan vaikka Hämiksestä tulla linkkaamaan kriittisen tekstin, ei se minulta ole pois. Voi olla jopa mielenkiintoista luettavaa ja tarjoa erilaisia näkökantoja tällaiselle henkilölle, joka on hahmon fani ja tulee varmasti pelin ostamaan. Ei minulla varmasti tule tarvetta solvata ketään somessa/netissä, jos tämä joku kirjoittaa odottamastani pelistä kriittisemmän näkemyksen.
Minun kanssani saa olla eri mieltä asioista ja minun viesteihini saa vastata, mutta yrittäkää edes vastata asiallisesti ja perustellen, ilman mitään henkilökohtaisuuksia. Olen yksikantaan ottanut sellaisen asenteen, että en vastaa niihin ollenkaan ja raportoin niistä jokaisen ylläpidolle eteenpäin. Loppuun muistutan vielä, että kriittisen kirjoituksen kirjoittaminen/jakaminen kuuluu tämän foorumin aihepiiriin, eikä se riko mitään foorumin sääntöjä tai mitään Suomen lakia. Henkilökohtaiset solvaukset ja hyökkäykset voivat täyttää vihapuheen, kunnianluokkauksen tai vastaavan rikoksen kriteerit.
Pahoitteluni vielä loppuun ylläpidon suuntaan taas kerran 'ylitöistä'. Ei ollut todellakaan tarkoitukseni. Tämän viestin koin tarpeelliseksi kirjoittaa ja toivon, ettei tästä nyt synny kenenkään kanssa yhtään enempää tappelua.