Ei se ole mikään subjektiivinen kokemus, että uudemmat AC-sarjan pelit on pitkiä. Ne on ihan tunneissa mitattuna pitkiä. Voi vaikka verrata vanhempiin AC-sarjan peleihin tai lukuisiin muihin peleihin.
Näistä AC-sarjan peleistä myöskin näkee, että Ubisoft on halunnut tehdä niistä pitkiä ihan tarkoituksella. Oli se sitten maailmaa rajoittavat tasosuositukset tai vaikka pelin sisäisestä kaupasta ostettavat XP-boostit ynnä muut peliä helpottavat ja nopeuttavat apuvälineet. Pelit on tehty tahallaan pitkiksi, että tällaisia juttuja edes voidaan myydä.
Subjektiiviset tuntemukset tietysti erikseen, mutta ei se muuta AC Valhallan "60 tuntia vain tarinan läpäisyyn" miksikään. Se on pitkä peli.
Adjektiivit ovat aina subjektiivisia ja suhteessa johonkin. Et sinä niistä mitenkään löydä täydellisen objektiivista totuutta. Kun sanot pitkä tai lyhyt peli, minä kysyn sinulta: ”verrattuna mihin?” Kun vastaat sen jonkun tietyn pelin, niin silloin seuraava kysymys olisi: ”Miksi tämä peli on pitkä ja tämä peli on lyhyt? Ja milloin peli on pitkä, ja milloin se luokitellaan lyhyeksi? Montako tuntia pitää olla, että on pitkä peli, ja montako minuuttia tarkalleen määrittää aen, koska on lyhyt peli kyseessä?”
Juujuu, sinä tai joku muu voi tietysti sanoa, että yli 20 tuntia on pitkä tai yli 30 tuntia on pitkä peli. Mutta kun asia ei niin kuitenkaan ole määriteltävissä objektiivisesti. Sinulle ehkä 30 tunnin peli on pitkä peli? Naapurin Taunolle pitkä peli saattaa olla vasta yli 50 tunnin peli, tai naapurin Jonnelle pitkä peli voi olla vastaavasti yli 10 tunnin peli. Enemmistön vastaus johonkin kysymykseen ei myöskään ole mikään objektiivinen totuus, vaan se on ainoastaan enemmistön mielipide. Objektiivinen totuus on toki se, kun vertaat kahta peliä, joista toinen kestää pidempään kuin toinen. Silloin tietysti toki todeta objektiivisesti sen, että tämä peli on pidempi kuin tämä toinen peli. Mutta heti, kun alat itse määrittelemään sen, milloin peli on vaan yleisesti pitkä tai lyhyt, olet menettänyt objektiivisuuden. Toki voit sanoa, että joku peli on keskimääräistä pidempi, mutta sekään ei ole vastaus kysymykseen: ”Onko kyseessä pitkä peli”
Minulle AC Valhalla oli vasta keskipitkä peli, koska siinä minulla meni hieman yli 70 tuntia tarinaan (noin arviolta). Mutta en minä sitä niin pelannut, että minun pitää se kampanja päästä pian läpi. Minä pelasin tarinan loppuun vasta pelattuani peliä kokonaisuudessa vähintäänkin yli 250 tuntia, maailmaa joka suuntaan tutkien ja lähes kaikki pelimaailmasta löytyvät sivutehtävät rauhassa läpikäyden.
Toki niitä ilmoitustaulujen geneerisiä tehtäviä en tehnyt lainkaan. Jos joku niitä nimenomaan erehtyy lainkaan tekemään, niin sitten on todellakin mennyt tekemään mielestäni turhaa tauhkaa. Ne kun ovat käytännössä pelkkää fetch questia, ilman minkäänlaisia tarinoita tai pähkinöitä. Ne kunnon sivutehtävät AC-peleissä nimenomaan ovat omia pieniä tarinoitaan pelimaailman sisällä, ja niissä on ihan omat persoonansa ja erikoisuutensa. Toisissa toki enemmän ja toisissa vähemmän.
Minulle oikeasti pitkä peli on PC:llä aikoinaan pelaamani Guild Wars 2, jota pelasin aikoinaan yli 600 tuntia, enkä koskaan päässyt peliä lähellekään sen loppua. Sen jälkeen peliin on tietääkseni tullut niin paljon lisäsisältöä, että sen kaiken pelaamiseen menisi varmaankin yli 1000 tuntia. Ei se minua muuten haittaisi, ja varmaankin pelaisin edelleenkin kyseistä peliä, mutta kun muutenkin olin täysin kypsynyt PC-pelaamiseen ja sitten olisi pitänyt jatkaa taas hardwaren päivittämistä tai ostaa jopa kokonaan uusi peli-PC, jotta olisi enää pystynyt Guild Wars 2:nkaan uutta sisältöä pelamaan, niin sitten vaan jäi sinänsä hienon pelin pelaaminen. Se onkin oikeastaan ainoa asia, joka on jäänyt hieman harmittamaan silloin, kun päätin lopettaa PC-pelien pelaamisen kokonaan.
Elden Ringiäkään en pysty itse ajattelemaan kuin korkeintaan pitkähkönä pelinä, ja sitten kuitenkin ihan itselleni suoraan sanottuna peli oli oikeasti ihan perkeleesti liian lyhyt kuitenkin. Eli noin huippumahtavalla sisällöllä ja haasteella varustettua peliä voisin pelata helposti yli 600 tuntia tai vaikkapa siitä vielä paljon, paljon enemmän. Ei minulle ole tärkeää päästä mitään peliä johonkin totaaliseen loppuun. Tarinoita pelin sisällä on toki kiva saada joskus tehtyä loppuunkin, mutta ei sen pelin välttämättä tarvitsisi itsessään ainakaan moneen sataan tuntiin loppua, jos laadukasta sisältöä kehitetään kuitenkin aika ajoin lisää. Se laadukas sisältö onkin taas erittäin subjektiivinen asia, eikä sitä pysty millään tavoin aidosti objektiivisesti määrittelemään. Oikeastaan lähellä objektiivista on todeta, että jos pelisarjaa on tehty vuosikausia jollain tietyllä tavalla ja se edelleen myy miljoonittain, niin sillon on tehty ainakin riittävästi asioita oikein miljoonien pelaajien mielestä, jos taas oikeasti pelaajat eivät yleisesti pidä jostakin tavasta tehdä pelejä, niin se tulee aivan takuuvarmasti näkymään hyvinkin merkittävinä myyntien laskuina.
Toki esim. AC-sarjan kohdalla nimenomaan paluu sinne lyhyempiin ja vähemmän avoimen maailman puhtaampiin salamurhakuvioihin, aiheutti nimenomaan pitkään aikaan heikoimmat myynnit pelisarjassa. Se itse asiassa kertoo aika paljonkin siitä, että nimenomaan Valhallan tyylistä on pidetty enemmän, koska sitä on haluttu ostaa todella paljon enemmän kuin muita AC-sarjan pelejä. Itse asiassa Valhallaa on myyty aivan ylivoimaisesti eniten koko pelisarjasta. Kokonaismyynnit ovat jo yli 25 miljoonaa kappaletta, kun Mirage on jäänyt 10 miljoonaan kappaleeseen ja siis selvästi alle myös n. 13,5 miljoonaa kappaletta myyneen Originsin ja myöskin selvästi alle n. 13 miljoonaa kappaletta myyneen Odysseyn.
Muistan toki miten täällä se tietty äänekäs porukka, jonka en edes usko välttämättä olevan enemmistö, (eikä sillä sinänsä ole edes väliä onko enemmistö vai ei) aika kovaan ääneen teilasi noita Orginsia ja varsinkin Odysseyta, ja totesivat, että jollei pelisarja mene ihan toiseen suuntaan, niin se om tuhon oma, eikä sitä enää osteta samaan malliin kuin ennen. No, seuraava peli, eli Valhalla oli ihan saman kokoinen kuin Oyssey, ellei jopa jonkin verran suurempi, ja kappas vaan, sillähän tehtiinkin peräti 12 yli miljoonaa kappaletta suuremmat myynnit kuin tiettyjen pelaajien kovasti mollaama Odyssey on tehnyt.
Tiedän, että jotkut teistä, jotka eivät pidä AC-pelien tietystä sapluunasta, valittavat siitä, kun tuon myynnit tässä yhteydessä esiin. Se nyt on kuitenkin paljon uskottavampi ja objektiivisempi tapa arvioida sitä, onko Ubin suunta oikea pelaajien mielestä isossa kuvassa. AC Shadowsista olen jo kuullut sen verran heikompia myyntilukuja, että sen osalta ehkä joku huoli minussakin on herännyt pelisarjan ihan viimeisimmästä suunnasta. Mutta siellä on ilmeisesti ollut pelaajia hiertämässä moniakin juttuja, mitkä eivät ole niin paljoa olleet aiemmin pelisarjassa pelaajien silmille hierottuina. En pysty toki asiaa sen paremmin vielä arvioimaan Shadowsin osalta, koska en ole peliä vielä kunnolla aloittanut pelaamaan. Nuo kuulemani negatiiviset asiat eivät toki saaneet minua olemaan ostamatta peliä, vaikkakin johtivat siihen, että ostin sen vasta ekoista aleista.
Joka tapauksessa se miten Valhalla otettiin vastaan oli jotain todella erityistä, enkä usko, että Shadows olisi jäänyt niin paljoa Valhallan myynneistä, jos siinä olisi esim. jätetty sellaiset turhanpäiväiset woke-tyyppiset lähestymiset huomattavasti vähemmälle. Myös pelattavuutta on käsittääkseni heikennetty joltain osin aiemmasta, mikä on itselleni se pahin juttu, koska pelattavuus on itselleni aina peleissä kuningasominaisuus.
Se on kyllä vielä pakko sanoa, että jos Valhallassa joku tai jotkut asiat vaan jaksavat jurppia, niin en kyllä tosiaankaan suosittele enää ostamaan sellaista AC-peliä, jossa on saman tyyppinen sapluuna tiedossa. Antakaa meidän reilusti yli 10 miljoonan pelaajan olla vaan tyytyväisiä pelisarjaan ja ostaa tuon sapluunan pelejä jatkossakin. Se kun ei todellakaan ole teiltä pois - vaikkakin joskus, kun teidän kovaa tyymättömyyttä täältä saa järjestään lukea, niin tulee kyllä se olo, kuin se olisi jotenkin teiltä sitten kuitenkin pois, että ihan hiton moni pitää vaikkapa Oysseysta tai Valhallasta juuri sellaisena, kuin ne on tehty