Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

The Blood of Dawnwalker

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nosferatu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
noin ei tosiaan tarvii kun vaihtaa filenamea tiedostolle niin taas on normaalit jäljellä, eli sama pelikokemus kun muillakin tuon aika homman suhteen, eli pelikokemus ei ole muuttunut millään tavalla, et sama kai se on periaatteessa pitääkin siinä 30 päivässä ja jos haluaa niin voi vaihtaa takaisin myöhemmin, koska se ei tosiaan muuta itse peliä eikä riko sitä millään tavalla, esim siinä prologuessa jossa ei voi tehdä kaikkia questejä niin ei voi edes käyttää koko modia että mod on vasta hyödyllinen prologuen jälkeen, ja itsellänihän meni se niin sanotusti "Bad prologue" mukaan eli meni oikeastaan niin huonosti kun voi mennä se, mutta se on osa peliä.

tuon taistelun systeemi muutoksen tosiaan aion pitää niin kauan takas ku ei ole tuota controller Rebinding vaihtoehtoa, se hienous juuri PC:llä on että on tämmöisiä alternative vaihtoehtoja modien muodossa, jos vaikka haluisi pelata peliä pisempään, toivottavasti Xboxin saa helixin myötä Mod supportin niin alkaa sielläkin muuttumaan ääni kellossa. eikä ole enää niin että konsolilla ei voi käyttää modeja = Vihaan kaikkia modeja.

Screenshot 2026-09-05 111513.png

Viimeksi muokattu:
Itse kyllä tykkään tästä rajoittavasta aikasysteemistä. Pelaan nyt peliä tokaa kertaa läpi, vähän erilaisella lähestymistavalla. Ja toi aikasysteemi varmistaa sen, että tää tokakin kerta tuntuu freshiltä.

Keskityn nyt paljo enemmän miekkailupuoleen, ja käytän miekkaa sekä yöllä että päivällä. Ekalla kerralla käytin päivät kykypisteiden sijoitteluun ja pelasin lähinnä vampyyrinä, keskittyen kynsihyökkäyksiin. Se oli ihan siistiä, mutta alko vähän toistaan itseään. Miekkailupuoli antaa enemmän variaatiota erikoisliikkeiden muodossa, niin taistelu ei tunnu yhtä jankkaavalta. Oon nyt levelillä 11 ja nautin tappelusta paljo enemmän ku ekalla pelikerralla.

Molempia lähestymistapoja kannattaa testata! Molemmat on hauskoja. Mun kolmas pelikerta ois sit varmaan mahollisimman paljon magiaan liittyvä.

Itse kyllä tykkään tästä rajoittavasta aikasysteemistä. Pelaan nyt peliä tokaa kertaa läpi, vähän erilaisella lähestymistavalla. Ja toi aikasysteemi varmistaa sen, että tää tokakin kerta tuntuu freshiltä.

Keskityn nyt paljo enemmän miekkailupuoleen, ja käytän miekkaa sekä yöllä että päivällä. Ekalla kerralla käytin päivät kykypisteiden sijoitteluun ja pelasin lähinnä vampyyrinä, keskittyen kynsihyökkäyksiin. Se oli ihan siistiä, mutta alko vähän toistaan itseään. Miekkailupuoli antaa enemmän variaatiota erikoisliikkeiden muodossa, niin taistelu ei tunnu yhtä jankkaavalta. Oon nyt levelillä 11 ja nautin tappelusta paljo enemmän ku ekalla pelikerralla.

Molempia lähestymistapoja kannattaa testata! Molemmat on hauskoja. Mun kolmas pelikerta ois sit varmaan mahollisimman paljon magiaan liittyvä.
Kauanko yhtään läpipeluuseen muuten kuluu aikaa suurinpiirtein?

Nyt on useampi tunti pelaamista takana ja ukkeli taitaa olla kolmostasolla ja olen yhä prologissa.

Ensin kehuja, sillä maailma, lähtötilanne ja tehtävät tuntuvat alun perusteella juuri niin loistavilta kuin uskalsi odottaakin.

Toki tässä myös on heti tullut huomattua tönkköyttä varsinkin ohjauksessa: hahmo tökkii jatkuvasti, mitä voi eniten estää sillä että kulkee vain eteenpäin (eli tatista pelkästään ylöspäin) ja kääntää suuntaa kameralla. Tuo tökkiminen kun tuntuisi liittyvän siihen jos kääntää tattia viistottain tai jotain. Tulee hieman Witcherin pieni "kulmikkuus" ohjauksessa mieleen mutta se ei ollut läheskään näin tökkivää menoa.

Grafiikkatiloja testasin jo kaikki ja päädyin lopulta kuitenkin 60 fps -tilaan. Sulavampi ruudunpäivitys vain miellyttää silmää enemmän eikä mitään merkittävää downgradea ympäristöissä huomannut kun ei ollut suoraa vertailukohdetta. Ulkonäöltään voisi kuitenkin melkein olla PS4-peli. Grafiikkaa enemmän ärsyttää silti se, että liikkuminen on niin harmittavan tökkivää.

Taistelu on ollut ihan toimivaa mutta tästäkin tulee siinä mielessä Witcher 3 mieleen, että aika yksinkertaista ja toisteista hommaa se on. Tosin aloitin vaikeimmalla mitä alussa sai ja silti pistin jo yhden "punainen merkin" karhun maahan. Reilut 10 kertaa sai tanssia sen kanssa että onnistui mutta kaatui lopulta ja oppipahan taistelua samalla paremmin.

Parempia varusteita ja varsinkin miekan löysin, mitkä helpotti heti susien ja villisikojen kanssa.

Aikasysteemin pöljyys on tietysti myös nähty ihan itse ja se on juuri sitä että siellä voi riehua niin paljon ja pitkään kuin huvittaa, kunhan ei aktivoi/tee mitään aikaa kuluttavaa. Ainakin vielä tuo tuntuu pöljältä ja hieman syö immersiota. Tuntuu myös ettei uskalla mitään tehdä kun jotain menettää, mikä siis tietysti on tarkoituskin.

Tuossa hommassa eniten kuitenkin häiritsee se, että mistä voin tietää että missä ajassa mikäkin asia vanhenee? Nyt on ainakin pari juttua, joista jokainen edistää aikaa tunnin ja ainoastaan pääjuonen tehtävän kohdalla on kerrottu suoraan, mihin mennessä pitää ainakin yksi tehtävään liittyvä asia tehdä.

Menee (ainakin itselläni) helposti siihen että pelaa jotain tehtävää ja kun huomaa että "jaa, tämä vie tässä kohti aikaa", niin joko jättää homman roikkumaan tai lataa aiemman tallennuksen. Sama ongelma on monessa muussakin pelissä, missä usein yritetään jotain "realismia" mutta sitten esimerkiksi päähahmo ei voi kuolla lopullisesti vaan aina voi ladata aiemman tallennuksen.

Tässä kohtaa olisin ottanut ehkä mieluummin ne Dead Risingeista tutut aikapalkit kuin tällaisen, missä vain jossain kohtaa aika kuluu. Toki tämä vaihtoehto antaa myös vapautta ja poistaa toisaalta kiireen, sillä asiat eivät etene ilman että pelaaja sen hyväksyy.

Kaipaisin itse enemmän infoa että miten tuo toimii, jotta voisi toimi sen puitteissa parhaalla tavalla, eli tehdä niin paljon kuin ehtii.

Aikasysteemiä enemmän silti harmittaa tosiaan liikkumisen tönkköys ja tökkivyys. Taistelussa sitä ei ole ja tarina on erittäin kiinnostava maailman lisäksi. Aika pitkälle sitä mitä osasi odottaakin: ei täydellinen peli mutta jotain muuta kuin ainaisia jatko-osia ja varman päälle tehtyä kamaa. Näissä pitää sitten usein kestää näitä tönkköyksiä myös.

Toivoisi kovasti menestystä tälle jotta saisivat mahdollista jatko-osaa hiottua sulavammaksi. Nyt tosin olisi yhä kova himo päästä jatkamaan tarinaa ja pähkäilemään että mihin niitä vähiä tuntejaan antaa.

Nyt on useampi tunti pelaamista takana ja ukkeli taitaa olla kolmostasolla ja olen yhä prologissa.

Ensin kehuja, sillä maailma, lähtötilanne ja tehtävät tuntuvat alun perusteella juuri niin loistavilta kuin uskalsi odottaakin.

Toki tässä myös on heti tullut huomattua tönkköyttä varsinkin ohjauksessa: hahmo tökkii jatkuvasti, mitä voi eniten estää sillä että kulkee vain eteenpäin (eli tatista pelkästään ylöspäin) ja kääntää suuntaa kameralla. Tuo tökkiminen kun tuntuisi liittyvän siihen jos kääntää tattia viistottain tai jotain. Tulee hieman Witcherin pieni "kulmikkuus" ohjauksessa mieleen mutta se ei ollut läheskään näin tökkivää menoa.

Grafiikkatiloja testasin jo kaikki ja päädyin lopulta kuitenkin 60 fps -tilaan. Sulavampi ruudunpäivitys vain miellyttää silmää enemmän eikä mitään merkittävää downgradea ympäristöissä huomannut kun ei ollut suoraa vertailukohdetta. Ulkonäöltään voisi kuitenkin melkein olla PS4-peli. Grafiikkaa enemmän ärsyttää silti se, että liikkuminen on niin harmittavan tökkivää.

Taistelu on ollut ihan toimivaa mutta tästäkin tulee siinä mielessä Witcher 3 mieleen, että aika yksinkertaista ja toisteista hommaa se on. Tosin aloitin vaikeimmalla mitä alussa sai ja silti pistin jo yhden "punainen merkin" karhun maahan. Reilut 10 kertaa sai tanssia sen kanssa että onnistui mutta kaatui lopulta ja oppipahan taistelua samalla paremmin.

Parempia varusteita ja varsinkin miekan löysin, mitkä helpotti heti susien ja villisikojen kanssa.

Aikasysteemin pöljyys on tietysti myös nähty ihan itse ja se on juuri sitä että siellä voi riehua niin paljon ja pitkään kuin huvittaa, kunhan ei aktivoi/tee mitään aikaa kuluttavaa. Ainakin vielä tuo tuntuu pöljältä ja hieman syö immersiota. Tuntuu myös ettei uskalla mitään tehdä kun jotain menettää, mikä siis tietysti on tarkoituskin.

Tuossa hommassa eniten kuitenkin häiritsee se, että mistä voin tietää että missä ajassa mikäkin asia vanhenee? Nyt on ainakin pari juttua, joista jokainen edistää aikaa tunnin ja ainoastaan pääjuonen tehtävän kohdalla on kerrottu suoraan, mihin mennessä pitää ainakin yksi tehtävään liittyvä asia tehdä.

Menee (ainakin itselläni) helposti siihen että pelaa jotain tehtävää ja kun huomaa että "jaa, tämä vie tässä kohti aikaa", niin joko jättää homman roikkumaan tai lataa aiemman tallennuksen. Sama ongelma on monessa muussakin pelissä, missä usein yritetään jotain "realismia" mutta sitten esimerkiksi päähahmo ei voi kuolla lopullisesti vaan aina voi ladata aiemman tallennuksen.

Tässä kohtaa olisin ottanut ehkä mieluummin ne Dead Risingeista tutut aikapalkit kuin tällaisen, missä vain jossain kohtaa aika kuluu. Toki tämä vaihtoehto antaa myös vapautta ja poistaa toisaalta kiireen, sillä asiat eivät etene ilman että pelaaja sen hyväksyy.

Kaipaisin itse enemmän infoa että miten tuo toimii, jotta voisi toimi sen puitteissa parhaalla tavalla, eli tehdä niin paljon kuin ehtii.

Aikasysteemiä enemmän silti harmittaa tosiaan liikkumisen tönkköys ja tökkivyys. Taistelussa sitä ei ole ja tarina on erittäin kiinnostava maailman lisäksi. Aika pitkälle sitä mitä osasi odottaakin: ei täydellinen peli mutta jotain muuta kuin ainaisia jatko-osia ja varman päälle tehtyä kamaa. Näissä pitää sitten usein kestää näitä tönkköyksiä myös.

Toivoisi kovasti menestystä tälle jotta saisivat mahdollista jatko-osaa hiottua sulavammaksi. Nyt tosin olisi yhä kova himo päästä jatkamaan tarinaa ja pähkäilemään että mihin niitä vähiä tuntejaan antaa.
Onko tuo liikkumisen tökkivyys sellaista vähän ärsyttävää vai sellaista kohta lentää ohjain ikkunasta tasoa?

Olen myös sitä mieltä, että ihmiset eivät aina tiedä mitä haluavat ja joskus hevonen pitää kuljettaa veden luo. Jos Henry Ford olisi kysynyt ihmisiltä mitä he haluavat niin vastaus olisi ollut "nopeampia hevosia". Jos From Software olisi antanut ihmisten päättää vaikeusasteensa, niin valtaosa heidän pelejään myöhemmin rakastaneista olisi valinneet huomattavasti helpomman version. Ja saaneet vähemmän tyydyttävän pelikokemuksen.

Toki tämän systeemin toimuvuudesta en osaa vielä sanoa vielä mitään, en ole pelannut tarpeeksi. Mutta annetaan mahdollisuus, varmasti kehittäjät on asiaa kovasti pohtineet.
Erinomaisesti sanottu. En ole yllättynyt että aikarajoitus saa jonkun verran kiukkua aikaan, näin tuntuu käyvän aina kun vastaavanlainen mekaniikka tulee jossain uudessa pelissä vastaan (eikös esim. Majora's Mask ollut aika suuri pettymys monelle aikoinaan, ja jengi on oppinut arvostamaan sitä vasta paljon myöhemmin).

Selkeästi kyseessä on hyvin olennainen pelimekaaninen asia ja kehittäjät ovat varmasti miettineet sitä. Ei ole kaikkien juttu mutta pitäisikö olla? En oikein ymmärrä sitä ajatusta että kaikki pelit pitäisi olla kaikkia varten. Sopivaa pelattavaa riittää pilvin pimein. Se tuntuu myös olevan hiukan ärsyttävä juttu/trendi nykypäivänä että kehittäjät taipuu pienenkin kritiikin jälkeen ja asioita patchataan miellyttämään kaikkia (eli patchataan asioita mitkä eivät ole teknisiä virheitä). Toivottavasti tässä ei kävisi niin.
Fromsoft ja ekat Soulsit on sikäli hyvä esimerkki, jos silloin olisi taivuttu miellyttämään kaikkia niin en usko että From olisi tänä päivänä sitä mitä on. Dark Souls olisi painunut jonnekin unholaan muiden leppoisten keskinkertaisten kolmannen persoonan roolipelien kanssa.

Modaaminen on sitten jo aihe erikseen, jota itse en ole myöskään henkilökohtaisesti ikinä oikein ymmärtänyt. Toki tekniset ja visuaaliset jutut, tai joku vanhempi monta kertaa läpipelatun pelin muokkaaminen (randomizerit jne...) on mielestäni harmittomia ja siistejäkin juttuja mutta kun lähdetään muuttamaan keskeisiä pelimekaaniikkoja äskettäin julkaistuun peliin, ja yleensä jollain tavalla "helpompaan" suuntaan niin... noh, ennen vanhaa niitä kutsuttiin vain huijauskoodeiksi. Toki, jos se jollekin nautintoa tuo niin mikä ettei mutta siinä kohtaan on vaikea lähteä puhumaan enää samasta teoksesta.

Ainakin deadzonet kuulemma pielessä ohjaimella pelatessa ja ovat tuon PC:llä korjanneet, mutta konsoliversiot odottaa vielä.

Viimeksi muokattu:
Vähän vajaa 10 tuntia nyt tullut pelailtua.

Turpiin tullut, mutta alkaa pikkuhiljaa sisäistämään nyt tuota taistelua. Panostanut nyt enemmän vampyyrivoimiin. Päivisin siis päivitellyt taitoja enempi ja tutkinut mestoja, jättänyt taistelut yöhön. Aikarajaa ei enää edes ajattele muuten kuin valikoimalla mitä questeja tekee. Tuo on kyllä todella hyvin tehty, se on pakko sanoa. Ja uudelleenpeluuarvo tällä pelillä on todella suuri.

Bugeja on, graafisia lähinnä. Kun vaihtoi tuohon Balanced-modeen, loppui se dia-show itsellä. Grafiikka ei ole mitään ihmeellistä, muistuttaa edellisen sukupolven pelejä. Ohjaus on hankala. Välillä taisteluissa Coen jumittaa itsensä johonkin nurkkaan ja sitten henki pois. Kamera ei myöskään auta noissa tilanteissa.

Tarina on ollut loistava, questit hyviä (ne mitä tehnyt) ja on mukavaa vaan löytää uusia mestoja. Mutta kyllä tästä paistaa sellainen "köyhän miehen Witcher 3" läpi. Muutamankin kerran tullut kelattua että pelaako tässä nyt oikeasti uutta peliä vai Witcher 3-lisäriä.

Mutta pirun koukuttava tämä on. Ja itselleni tämä ensimmäinen pelikerta on lähinnä lämmittelyä, uuden opettelua ja sisäistämistä. Kyllä voin suositella. Mutta ehkä alennuksesta. Nykyinen hinta on mielestäni aika suolainen.

Onko tuo liikkumisen tökkivyys sellaista vähän ärsyttävää vai sellaista kohta lentää ohjain ikkunasta tasoa?
Varmaan riippuu pelaajasta että miten paljon ärsyttää. Sen verran mielenkiintoinen peli ja maailma että ei tuo itsellä menoa haittaa mutta kyllä se on mukana koko ajan ja tuo ympäriinsä samoiluun pienen tympeän mausteensa.

Ainakin deadzonet kuulemma pielessä ohjaimella pelatessa ja ovat tuon PC:llä korjanneet, mutta konsoliversiot odottaa vielä.
Varmaan juuri tämä se ongelma. Toivotaan nyt että korjaisivat, sillä muuten peli siis pyörii ihan hyvin, joten ei ole kyse siitä että peli itsessään tökkisi vaan ihan vain hahmo. Ikään kuin olisi jotain pieniä esteitä välillä edessä tms. Välillä luulin myös että kyse olisi joissain peleissä olevasta "jarrusta" kun menee vaikka tiettyihin paikkoihin mutta ei se kyllä sitä ole kun tulee (eli tökkii) ihan miten sattuu.

Tarina on ollut loistava, questit hyviä (ne mitä tehnyt) ja on mukavaa vaan löytää uusia mestoja. Mutta kyllä tästä paistaa sellainen "köyhän miehen Witcher 3" läpi. Muutamankin kerran tullut kelattua että pelaako tässä nyt oikeasti uutta peliä vai Witcher 3-lisäriä.
Vaikka Witcher 3:n lisärit toivatkin paljon uutta, niin onhan tämä nyt silti enemmän mitä vain W3-lisäri. Toki niin paljon Witcher 3:n kaltainen monilta osin, että sen kautta toki "köyhän miehen Witcher 3" ihan ymmärrettävästi sanottu. Enemmän kuitenkin sitä kuin lisäri, vaikka ne lisärit toki Witcher 3:ssa olikin laajempia ja monipuolisempia kuin monet pelit, joten tuo sinänsä menisi kehustakin.

Mutta pirun koukuttava tämä on. Ja itselleni tämä ensimmäinen pelikerta on lähinnä lämmittelyä, uuden opettelua ja sisäistämistä. Kyllä voin suositella. Mutta ehkä alennuksesta. Nykyinen hinta on mielestäni aika suolainen.
Kokemuksen kannalta alesta suosittelu toki loogista mutta itse suosittelisin siltä kantilta, että jos haluaa yhtään tukea tuoreempia pelejä eikä vain iänikuisia jatko-osia ja varman päälle vedettyjä teoksia, niin käykäähän heti kaupasta hakemassa. Tällä ajatuksella itse tämän ostin, sillä jos kukkarollaan äänestää vaikka digiä vastaan, niin yhtä lailla pitäisi myös ostaa niitä teoksia, joiden kaltaisia haluaa nähdä jatkossakin.

Plus vielä se, että tässä on niin kovasti potentiaalia että jos hiovat tönkköyksiä jatko-osaan, niin sen haluaa todellakin nähdä. Se vain vaatisi että saavat mahdollisuuden tehdä pelejä jatkossakin.

Kokemuksen kannalta alesta suosittelu toki loogista mutta itse suosittelisin siltä kantilta, että jos haluaa yhtään tukea tuoreempia pelejä eikä vain iänikuisia jatko-osia ja varman päälle vedettyjä teoksia, niin käykäähän heti kaupasta hakemassa. Tällä ajatuksella itse tämän ostin, sillä jos kukkarollaan äänestää vaikka digiä vastaan, niin yhtä lailla pitäisi myös ostaa niitä teoksia, joiden kaltaisia haluaa nähdä jatkossakin.
Totta kai, itsekin ostin tämän tukeakseni tekijöitä. Mutta kun erikoisversio maksoi 79,99 ja normaali 69,99 niin onhan se aika kova hinta. Itse ostin erikoisversion. Mutta peli on vienyt täysin mukanaan ja toivon todellakin hiotumpaa jatko-osaa.

Yllättävän rankka alku pelissä, ja kerrankin pääpahis on hirviötäkin hirveämpi. Todella synkkä slaavilainen tunnelma musiikkeja myöten kuten W3:ssa.

Helpoimmalla tasolla pelaan ku suuntien muuttaminen on vasemmalla tatilla hankalaa. Performance -tila on paras, muilla liike on nykivää.

Hahmon liikkuminen yllättävän kankeaa, no sama juttu oli W3:ssa, että ei mitään ihmeellistä tässä. Tatin pitää olla täysin suoraan edessä/ylhäällä, muuten liike on hyvin hidasta.

Tykkään tarinasta ja siitä et keskusteluissa on paljon vaihtoehtoja, jotka vielä vaikuttavat siihen tarinaan. Pelissä on niin paljon harmautta, et ne mustavalkoiset teinivampyyri -ohjelmat ovat tähän verrattuna roskaa. Tulee välillä paha mieli minkälaisia kohtaloita jollekin sattuu näin hirveässä/rankassa maailmassa. Toivon Brencikselle mahdollisimman paskaista loppua.

Välillä tulee tunne et pelaanko mä taas W3:sta? Niin samanlaiselta meinaan tuntuu. Eli jos piditte W3:sta, niin täähän on kuin se ilman miljoonia kysymysmerkkejä, eikä taida läpäisyyn mennä toistasataa tuntia. Jokainen voi itse pohtia pohtia onks tää hyvä/huono juttu. Imo joskus vähemmän on enemmän, varsinkin pelissä joka sisältää näin paljon jälleenpeluuarvoa.

Pelissä on todella köyhät säätömahdollisuudet ohjaimelle. Ei voi deadzoneja säätää eikä painikkeita/näppäinkomentoja. Tämä on pelin suurin miinus, joka toivottavasti päivityksillä korjaantuu.

Pelaan PS5PRO:lla, jos jäi epäselväksi. Näillä näkymin annetaan 9/10. Vuoden parhaimmistoa RE9:n, Black Flagin ja Grounded 2:en kanssa. 10 tuntia siis pelattu ja pääsin just kaupunkiin.

Mulla taitaa jäädä näillä näkymin sittenkin odottelemaan aleja. Olen niin herkkä kaikille kankeuksille eikä tuo graafinen taso ja animaatiot myöskään oikein vakuuta. Jotenkin tuntuu ettei ole mulle lähellekään 70e peli. Sisältö varmasti olisi täyttä timanttia.

Ylös Bottom