Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)
Löytyisiköhän mistään GT5:n ominaisuuksia liittyen fysiikanmallinnukseen, esim. rengasfysiikkaan? Huvittavaa lukea kaiken maailman sivustoilla, kuinka sokeat GT -fanipojat kirjoittelevat "Best sim ever" -tyyliin. Yhdelläkään ei tunnu olevan kunnollisia perusteluita sille, että se pesisi pahimman kilpailukumppanin, Forza 3:n.
Olen pelannut padilla Forza 2:sta ja 3:sta sekä Prologueta Momo ratilla ja padilla. Minun mielestä Forzassa on erinomainen "pidon tunne", joka tuntuu padinkin läpi hyvin, 3:ssa vieläkin parempi. Tiedän, ettei Momo ole paras mahdollinen ratti PS3:lle, tällä hetkellä on omistuksessa G25, mutta tuli jo myytyä pleikkari. Tekisi tosin mieli testata uudelleen paremmalla ratilla. GT:ssä auto tuntui jotenkin leijuvan ilmassa, eikä kohtaamista renkaan ja asfaltin välillä tuntunut olevan lainkaan. Huom, pelasin aina professional / "realistisimmilla" fysiikoilla ilman apuja. Päädyin siis sellaiseen lopputulokseen, että Forza pystyy mallintamaan paremmin auton fyysisiä ominaisuuksia (alustan, renkaan jne). Telemetriankin katselu oli hauskaa, siinä kun näki mitä autossa oli milloinkin meneillään.
Vaikka GT:ssä on kaunista grafiikkaa (Forza 3:ssa tosi hyvää kanssa), ei luvatut ominaisuudet, kuten dynaaminen sää, ajanvaihtelut, 1000 0000 autoa, WRC, Nascar tule mielestäni korvaamaan huonoa ajamisen tunnetta. Äänetkin ovat ainakin tähän asti olleet aika syvältä, videoiden ja Prologuen perusteella. Vaikka auton sisällä ääni kuulostaa melko paljon erilaisemmalta kuin ulkona, tunnistan silti esimerkiksi Corveten äänen sen kuullessani. Hyvä esimerkki tunnusomaisen äänen omaavasta autosta. Tässä video, jossa ajetaan ZR1:llä Ringiä ympäri
http://www.youtube.com /watch?v=k6mEirkQN8o. Forzan äänissä on paljon enemmän räväkkyyttä, ja juuri nämä tunnusomaisen äänen omaavat autot kuulostavat esikuviltaan. Nauhotettiinhan ne autojen äänet muistaakseni reilusti yli 10:llä mikillä. Mistä moinen ero äänissä Forzan ja GT:n välillä voi sitten johtua? Uskoisi PD:nkin olevan tarkka niistä.
Simumiehenä pysyttelen näin ollen Forzassa ja tietokonesimuissa (rFactor, Live for Speed, netKar Pro, RBR ym.). Suosittelen kokeilemaan noita "kunnon" simuja kunnon ratilla ja sitten vertailemaan niitä konsolitarjonnan kanssa. Jotain mullistavaa pitäisi tapahtua PD:n piireissä, että GT ansaitsisi sen "The Real Driving Simulator" -tittelin.
Niin, ja tässä tällainen ajosimulaattorien pieni vertailu Wikipediasta
Comparison of racing simulators - Wikipedia, the free encyclopedia. Kannattaa tsekata, vaikka ei GT:tä sisälläkkään, Forza tosin vilahtaa joissakin kohdissa.