Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rahikainen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Onks kummaskaa semmost vapaat free roam -ajeluu?
Ainakin aiemmista Gran Turismo -sarjan peleistä on löytynyt Free Run -tila, jossa saa vapaasti ajella radalla ilman kilpakumppaneita ja aikapaineita. Mutta mitään esim. Burnout Paradisen kaltaista avointa maailmaa tuskin on tulossa.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Löytyisiköhän mistään GT5:n ominaisuuksia liittyen fysiikanmallinnukseen, esim. rengasfysiikkaan? Huvittavaa lukea kaiken maailman sivustoilla, kuinka sokeat GT -fanipojat kirjoittelevat "Best sim ever" -tyyliin. Yhdelläkään ei tunnu olevan kunnollisia perusteluita sille, että se pesisi pahimman kilpailukumppanin, Forza 3:n.

Olen pelannut padilla Forza 2:sta ja 3:sta sekä Prologueta Momo ratilla ja padilla. Minun mielestä Forzassa on erinomainen "pidon tunne", joka tuntuu padinkin läpi hyvin, 3:ssa vieläkin parempi. Tiedän, ettei Momo ole paras mahdollinen ratti PS3:lle, tällä hetkellä on omistuksessa G25, mutta tuli jo myytyä pleikkari. Tekisi tosin mieli testata uudelleen paremmalla ratilla. GT:ssä auto tuntui jotenkin leijuvan ilmassa, eikä kohtaamista renkaan ja asfaltin välillä tuntunut olevan lainkaan. Huom, pelasin aina professional / "realistisimmilla" fysiikoilla ilman apuja. Päädyin siis sellaiseen lopputulokseen, että Forza pystyy mallintamaan paremmin auton fyysisiä ominaisuuksia (alustan, renkaan jne). Telemetriankin katselu oli hauskaa, siinä kun näki mitä autossa oli milloinkin meneillään.

Vaikka GT:ssä on kaunista grafiikkaa (Forza 3:ssa tosi hyvää kanssa), ei luvatut ominaisuudet, kuten dynaaminen sää, ajanvaihtelut, 1000 0000 autoa, WRC, Nascar tule mielestäni korvaamaan huonoa ajamisen tunnetta. Äänetkin ovat ainakin tähän asti olleet aika syvältä, videoiden ja Prologuen perusteella. Vaikka auton sisällä ääni kuulostaa melko paljon erilaisemmalta kuin ulkona, tunnistan silti esimerkiksi Corveten äänen sen kuullessani. Hyvä esimerkki tunnusomaisen äänen omaavasta autosta. Tässä video, jossa ajetaan ZR1:llä Ringiä ympäri http://www.youtube.com /watch?v=k6mEirkQN8o. Forzan äänissä on paljon enemmän räväkkyyttä, ja juuri nämä tunnusomaisen äänen omaavat autot kuulostavat esikuviltaan. Nauhotettiinhan ne autojen äänet muistaakseni reilusti yli 10:llä mikillä. Mistä moinen ero äänissä Forzan ja GT:n välillä voi sitten johtua? Uskoisi PD:nkin olevan tarkka niistä.

Simumiehenä pysyttelen näin ollen Forzassa ja tietokonesimuissa (rFactor, Live for Speed, netKar Pro, RBR ym.). Suosittelen kokeilemaan noita "kunnon" simuja kunnon ratilla ja sitten vertailemaan niitä konsolitarjonnan kanssa. Jotain mullistavaa pitäisi tapahtua PD:n piireissä, että GT ansaitsisi sen "The Real Driving Simulator" -tittelin.

Niin, ja tässä tällainen ajosimulaattorien pieni vertailu Wikipediasta Comparison of racing simulators - Wikipedia, the free encyclopedia. Kannattaa tsekata, vaikka ei GT:tä sisälläkkään, Forza tosin vilahtaa joissakin kohdissa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

En lähtis lyttäämään prologuen vuoksi gt5:sta sillänyt kun sain ajopenkin valmiiksi ja aloin kunnolla ajamaan useampia tunteja putkeen niin gt5 prologue ja gt5 time trial tuntuu oleva täysin eri pelit fysiikoiden osalta, prolo ei tunnu missään välissä hyvältä, mukavaa ajelua kun tottuu mut ei realisista. Kun taas time trialissa on eroa kuin yöllä ja päivällä fysiikoissa proloon nähden.

Aluksi time trial tuntui oudolta kun pelasi vain sitä, mut kun ostin pellon niin tajusin sen ja nyt jos hyppää prolosta time trialiin niin on nautinto kun auto käyttäytyy niinkuin olettaaki
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Olen itse pelannut autopeleistä vain test drive unlimitediä ja pgr 4:sta.
Olisi tarkoitus ostaa suht realistinen autopeli, mitä suosittelette?
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Pelikoneista riippuen Forza 3 tai GT5 prolo, molemmat jos on molemmat pelikoneet. Aika saman vastaukset saat ihan varmasti mistä tahansa kyseletkin, Race Pro kannattaa suosiolla unohtaa.. on aika suolesta ja lähinnä Simbinin viimeaikaisten pc ulostuksien kaikinpuolin karsittu pikkuveli. Tietty jos sulla on vielä pc niin noi kunnon simuvaihtoehdotkin tulee sitten esiin, mutta konsoliforumilla kyselet niin varmaan konsolipelit enempi kiinnostaa.
:D
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

GT Academy ei ole edes virallisesti mikään demo. ;) En voi sanoa että yllättyisin jos tuntuma olisi julkaisussa samanlainen, mutta en myöskään jos se on erilainen. Ei PD pojista enää tiedä. Varsinaisia velmuja ovat. Eiköhän sieltä ole taas tulossa loistava paketti ulos.

edit: Selattuani hieman enkkufoorumeita löysin väitteitä siitä että fysiikkamoottori olisi täysin uudistunut sitten Prologuen. Ja tämä olisi siis se joka on GT Academyssa. Toivon silti salaa, että sille nurmikolle tehtäisi vielä jotain.

This has probobly been answered or asked before, but are GT5P's physics making it into the initial 5th installment?
No.

A new physics model will, however. You can download the Time Trial demo to see the difference between the two.

Lähde
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

GT Academy ei ole edes virallisesti mikään demo. ;) En voi sanoa että yllättyisin jos tuntuma olisi julkaisussa samanlainen, mutta en myöskään jos se on erilainen. Ei PD pojista enää tiedä. Varsinaisia velmuja ovat. Eiköhän sieltä ole taas tulossa loistava paketti ulos.

Loistava paketti kyllä. Siitä tuskin on epäilystä. Mutta kuninkaan kruunu vain saattaa jäädä saamatta, jos Forza 3 verrataan. Eipä silti, kyllä GT5 tulee ostettua luultavasti heti julkaisussa.

Itsellä hyvin paljon samanlaiset mietteet aiheesta kuin nimimerkillä NiiBo-. Hyvin sanottu.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Selattuani hieman enkkufoorumeita löysin väitteitä siitä että fysiikkamoottori olisi täysin uudistunut sitten Prologuen. Ja tämä olisi siis se joka on GT Academyssa.
Pitää paikkansa. Prologuekin käytti PS2-ajoilta peräisin olevaa fysiikkamoottoria, mutta GT Academy Time Trialissa nähdään jo GT5:ttä varten koodattu kokonaan uusi fyssaengine - joskin rajoitettuna (eli autot eivät mene ympäri/vaurioudu jne).

Onko se sitten lopullisessa muodossaan vai ei, sen näkee vasta GT5:n julkaisun jälkeen. Olettaa voisi, että ainakin pientä hienosäätöä tehdään ihan loppuun asti (ja ehkä vielä sen jälkeenkin).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Lähde aina mukaan, jookos.
Käykö esimerkiksi PS.Blog?
Hello, PlayStation.Blog readers and GT fans. Two weeks ago we announced the Gran Turismo 5 Time Trial Challenge, and I’m here to give you a breakdown of what to expect when the demo hits PSN this coming Thursday.

As Gran Turismo fans know, our GT games let you select between standard or professional driving physics and adjust a multitude of driving assists, but to make this a real “challenge” for all you racing fans, the GT5 demo has professional driving physics, and many of the assists are disabled.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Käy hyvinkin.
Itse en oikeastaan osaa sanoa juuta enkä jaata onko GT Academy demo vai ei, mutta enemmän olen kuitenkin sitä mieltä että se on time triali jolla etsitään uutta kilpakuskia. Esim. Kotaku on pohtinut onko GT Academy demo vai time triali.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Itse en oikeastaan osaa sanoa juuta enkä jaata onko GT Academy demo vai ei, mutta enemmän olen kuitenkin sitä mieltä että se on time triali jolla etsitään uutta kilpakuskia.
Noinhan se toki onkin, eikä tuo Time Trial todellakaan ole demo sanan ihan perinteisessä mielessä. Mutta niin kauan kuin Sony itsekin sitä GT5:n demoksi nimittää, pilkunviilaajat voivat siihen aina halutessaan vedota. :)
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

GTPlanetilla ovat kovasti vauhkonneet, että Forzassa olisi paapomista koko ajan päällä. Eli peli itse korjaa pieniä luistoja jne. jonka vuoksi pelissä on helpompi hallita autoja luistossa kuin "oikeissa" simuissa. Onko tuo kuinka huomattavaa, lähinnä ne joilla Forza 3 on ja pelaavat PC:llä simuja? GTPlanetilla on kyllä paljon asiantuntevaa väkeä, mutta onhan se selvää, että paikka on kallellaan GT-sarjan puoleen. Mutta jos tuollaista on, niin kyllähän se sumentaa vahvasti Forzan kuvaa simulaattorina, jos peli korjailee käyttäjän virheitä pinnan alla.

Muutama viikko sitten pääsin ensimmäistä kertaa testaamaan Forza kolmosta. Valitettavasti testi oli pikainen ja tapahtui padilla, mutta kyllä ajaminen oli todella helppoa verrattuna vaikka Prolon ajamiseen padilla. Autona oli joku Aston Martin ja kaikki avustukset oli pois päältä.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Forza 3 on aika radikaalisti erilainen kokemus padilla ja sitten ratilla, huomattavasti enemmän kuin vaikkapa kakkonen.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

GTPlanetilla ovat kovasti vauhkonneet, että Forzassa olisi paapomista koko ajan päällä. Eli peli itse korjaa pieniä luistoja jne. jonka vuoksi pelissä on helpompi hallita autoja luistossa kuin "oikeissa" simuissa. Onko tuo kuinka huomattavaa, lähinnä ne joilla Forza 3 on ja pelaavat PC:llä simuja? GTPlanetilla on kyllä paljon asiantuntevaa väkeä, mutta onhan se selvää, että paikka on kallellaan GT-sarjan puoleen. Mutta jos tuollaista on, niin kyllähän se sumentaa vahvasti Forzan kuvaa simulaattorina, jos peli korjailee käyttäjän virheitä pinnan alla.

Muutama viikko sitten pääsin ensimmäistä kertaa testaamaan Forza kolmosta. Valitettavasti testi oli pikainen ja tapahtui padilla, mutta kyllä ajaminen oli todella helppoa verrattuna vaikka Prolon ajamiseen padilla. Autona oli joku Aston Martin ja kaikki avustukset oli pois päältä.

Juuh, Forza on tosiaan siinä mielessä erilainen peli, että siihen tulee aika paljon apuja ihan kysymättäkin lisää, kun pelaa pädillä. Kokemus on siis ihan erilainen kuin ratilla. Peli on yritetty tehdä helposti lähestyttäväksi myös pädipelaajille. Eli pädillä pelatessa Forzasta ei välttämättä saa tässä suhteessa oikeanlaista kuvaa. En sitten tiedä, että millä kokoonpanolla nuo GT- planetin pelaajat ovat peliä pelanneet. Ratilla kun Forzaa pelailee, niin ajamisen fiilis on mielestäni todella hyvin kohdillaan. Ainoa harmillinen homma on se, että MS:n puolella tuo rattitarjonta on aika heikonpuoleinen. Itsellänikin on käytössä tuo MS:n virallinen force- ratti.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Juuh, Forza on tosiaan siinä mielessä erilainen peli, että siihen tulee aika paljon apuja ihan kysymättäkin lisää, kun pelaa pädillä. Kokemus on siis ihan erilainen kuin ratilla. Peli on yritetty tehdä helposti lähestyttäväksi myös pädipelaajille. Eli pädillä pelatessa Forzasta ei välttämättä saa tässä suhteessa oikeanlaista kuvaa. En sitten tiedä, että millä kokoonpanolla nuo GT- planetin pelaajat ovat peliä pelanneet. Ratilla kun Forzaa pelailee, niin ajamisen fiilis on mielestäni todella hyvin kohdillaan. Ainoa harmillinen homma on se, että MS:n puolella tuo rattitarjonta on aika heikonpuoleinen. Itsellänikin on käytössä tuo MS:n virallinen force- ratti.

Sen verran vielä voisin lisätä tuohon hyvään kommenttiin, että Forzan padiajamisen avut oikeasti lisäävät ajonautintoa eivätkä suinkaan pienennä sitä. Eli ei missään nimessä liian holhoava ja tehokkaammat autot saa lähtemään lapasesta suht pienelläkin herpaantumisella. :)

Paras ajotuntuma nykykaahailuista padilla IMO.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Sen verran vielä voisin lisätä tuohon hyvään kommenttiin, että Forzan padiajamisen avut oikeasti lisäävät ajonautintoa eivätkä suinkaan pienennä sitä. Eli ei missään nimessä liian holhoava ja tehokkaammat autot saa lähtemään lapasesta suht pienelläkin herpaantumisella. :)

Paras ajotuntuma nykykaahailuista padilla IMO.

Tuo oli muuten erittäin hyvä lisäys. Ei siis kannata tosiaankaan luulla tuon meikäläisen postauksen mukaan, että Forza olisi huono pelata pädillä. Siinä on siis todellakin otettu hyvässä mielessä myös pädipelaajat huomioon. Peliä voi pelata nautinnollisesti nautinnollisesti kummallakin ohjaustavalla. Kokemukset ovat vain hieman erilaiset ohjaustavasta riippuen. Jonkun verran olen pädilläkin tätä peliä pelaillut. Ratilla on tullut kuitenkin suurimmaksi osaksi jauhettua, koska sen tuntumaan olen tykästynyt ja sillä saa mielestäni pelistä autenttisemman kokemuksen.

GT:n kokoversiosta näkee sitten sen, että miten siinä on otettu pädipelaajat huomioon. Tuosta time trial demosta kun ei voi tehdä oikein johtopäätöksiä suuntaan taikka toiseen.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

En sitten tiedä, että millä kokoonpanolla nuo GT- planetin pelaajat ovat peliä pelanneet. Ratilla kun Forzaa pelailee, niin ajamisen fiilis on mielestäni todella hyvin kohdillaan.

Jos oikein ymmärsin, niin nurina johtui juuri siitä, että aina paapotaan, oli kyseessä sitten ratti tai padi. Pystyisiköhän tuota testailemaan jotenkin, koittaa pitää vaikka rattia suorassa ja pyöräyttää auton ja katsoo replaysta yrittääkö renkaat kääntyä tai jollain muulla kikalla?
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Jos oikein ymmärsin, niin nurina johtui juuri siitä, että aina paapotaan, oli kyseessä sitten ratti tai padi. Pystyisiköhän tuota testailemaan jotenkin, koittaa pitää vaikka rattia suorassa ja pyöräyttää auton ja katsoo replaysta yrittääkö renkaat kääntyä tai jollain muulla kikalla?

Ei tuota varmaankaan mahdotonta olisi testailla. Tekisin nuo testit itsekin ihan mieluusti, mutta tällä hetkellä ei löydy tuota Forzan kolmatta osaa omasta hyllystä. Täytynee kuitenkin hankkia tuo jossain vaiheessa takaisin. Jos täältä foorumilta löytyy kuitenkin joku muu halukas testaajaksi, niin kuulisin itsekin mielelläni näistä tuloksista.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype]

Oli sitten mitä rengas efektiä tulossa, niin pää piirteittäin autopeliltä kaipaan...
<ominaisuuslista poistettu>
...ja näitä ootellessa palataan asiaan.

Kaikki paitsi silmiä hivelevä graffa löytyy Live For Speedistä. Ajeleppa sitä samalla kun oottelet GT5. Itsellä ainakin turismon nälkä helpottanut.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom