Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT:t, Forzat ja muut autopelit tappeli)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rahikainen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Forzassa ulkoista mallinnusta olennaisempi on sisäinen mallinnus.


Olen samaa mieltä. Kommenttini tarkoitus oli puuttua tähän fanipoikien "mun-pelissä-pelti-vääntyy-upeemmin" - jauhantaan. Se mitä pellin alla tapahtuu on tärkeämpää. Oli demossakin ajoittain mukava huomata, miten auton kulman kolhiminen tuotti nokan puskemista pois tieltä. Joutui ihan oikeasti ajamaan koko ajan.


:D
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

No niin, nyt on Forza 3:sta pelattu jos sen verran, että voi hiukan kommentoida (kuski-taso taitaa olla 10, vaikka kaipa niitä on vaikka kuinka..).

Se on heti kärkeen sanottava, että olen autopelien (ja itseasiassa muidenkin urheilupelien) suhteen aika pitkälti casual/arcade-puolen pelaaja, joten en pelaa yleensä näitä autopelejä hardilla (tai siitä ylöspäin) - tai muutenkaan tee elämäntehtäväkseni tulla niissä jotenkin erityisen pro-pelaajaksi. Usein käy myös niin, että kun tietyt "tunnit tulee täyteen" autopelien parissa, niin siirryn eteenpäin (tosin autopeleihin voi aina palata myöhemmin).

En myöskään pahemmin manuaalisesti tuunaile tai tee omia säätöjä. Eli "medium", "automatic" ja muut toimii mulle - pääasia että on hauskaa. Eli en kauheasti osaa kommentoida peliä tuolta pro-pelaajien pohjalta (kokeilin kyllä hardilla pari kisaa yms). Eli teen tämän selväksi heti kärkeen.

Lyhyesti voin sanoa, että Forza 3 on mielestäni hieno, koukuttava ja viihdyttävä autopeli - ja ansaitsee kyllä 9/10 arviot (ei kyllä ole kuitenkaan mikään 10/10 peli mielestäni). Hauskaa on ollut ja tulee olemaan. Mediumilla tulosta tulee kohtuu jouhevasti, mikä taas ruokkii pelaamisen jatkamista ja sitä kuuluisaa "peli-iloa" (siinä mielessä Forza 3 on kuin tehty myös aloittelijoille).

Mutta. ( ;) ). Kyllähän peli tuntuu monelta osin aika "puhtoiselta" autopeliltä, jollaisia on tehty ja tullaan aina tekemään. Grafiikka on komeaa, mutta ei tässä mitenkään leuka ole lattiaan tippunut (välillä se tuntuu jopa "riisutulta" tms - vaikea selittää). Lähes kaikki pelaamisessa toimii - mutta en ihan varma, että mistä se mieletön "ero" muihin huippuluokan autopeleihin löytyy (esim. GT-sarjaan)? Varmaan kaikki tuunaaminen ja muu on viety "maksimiin" - mutta ne olenkin tietoisesti "missannut"..

Kuten joku tuossa jo mainitsi, niin vauriomallinnus ei ole mitenkään kovin ihmeellinen ainakaan mediumilla (en tiedä pitäisikö olla, kun en itse ole siitä niin paljon hohkannut), mikä oli ehkä pieni yllätys (koska GT5:sta on haukuttu juuri ko. mielessä).

Peruskysymykseni on se, että mitä Forza 3 tarjoaa niin paljon enemmän ja paremmin kuin esim. tuleva GT5? Kysymys on tietty tässä vaiheessa spekulointia (koska GT5 vasta tulossa), mutta hieman kiinnostaisi kuulla, koska osa hehkuttaa Forza 3:sta niinkuin se olisi jonkinlainen autopeli-messiaan syntyminen ( ;) ). Ja kiinnostaisi kuulla myös siksi, koska osa haukkuu jo nyt GT5:sta täällä (varmasti sitten jo jotain "perusteluja" moiselle löytyy).

Nyt itse peliä pelanneena voin sanoa, että Forza 3 on hieno autopeli ja eittämättä tämän hetken autopelien "kunkku", mutta siihen en oikein usko, ettei GT5 vähintään pääsisi samaan sarjaan kun peli PS3:lle vihdoin ilmestyy. En vain oikein näe, että missä GT5 jäisi kauheasti jälkeen - paperilla siis.

Mutta kuten sanoin, ehkä erot tulevatkin esiin juuri näiden (teidän?) pro-pelaajien keskuudessa. Mä vaan painan "jarru-avulla" mutkaan ja kylkimyyryssä väkisin mutkassa ohi. ;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Forzan keskeinen vahvuus on monipuolisissa maalaus- ja tuunausmahdollisuuksissa, joiden ympärille on osattu rakentaa laaja yhteisö. Mikään muu autopeli ei taida tällä hetkellä panostaa yhteisöllisiin nettitoimintoihin samassa mittakaavassa. Radalla peli ei erotu samalla tavalla edukseen, vaikka ajaminen mukavaa onkin. Kyllä Turismoille, Shifteille sun muille on edelleen paikkansa. Mikä peli kulloinkin eniten miellyttää riippuu ihan siitä mitä peliltään haluaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

PS3:lla paremmat kuljettajat kuin XBOX360:llä

Oliko tarpeaksi provosoiva aloitus? Noh, leikki sikseen, mutta tuolla heitolla on faktaakin takana, tässä muutamia mielenkiintoisia tilastoja Dirt2:n osalta.

Pelaajien ajoaika yhteensä
360: 82 046 päivää
PS3: 67 592 päivää

Pelaajien kokonaismatka yhteensä
360: 208 487 536 Km
PS3: 171 980 192 Km

Tilin omistavia jäseniä
360: 336 605
PS3: 227 784

Lähde: Welcome to the DiRT 2 Stats site! | DiRT 2 stats 15.12.2009 klo 19.20


Sitten toinen sivusto, joka kerää tuolta Dirtin virallisilta tilastosivuilta sata parasta aikaa jokaiselle rata&autoyhdistelmälle ja pisteyttää ne. Erona se, että PS3:n ja XBOX360:n ajat ovat laitettu samaan listaukseen. Siitä saadaan seuraavanlainen tulos.

Laitekohtainen ranking
#1 PS3 (3 771 543 pistettä)
#2 360 (2 262 584 pistettä)

Lähde: http://dirtstats.no-ip.org:8080/ 15.12.2009 klo 19.20


Eli pienemmällä pelaaja- ja pelimäärällä PS3:lla on enemmän parempia aikoja radoilla. Tästähän voisi hätäisesti vetää vaikka sellaisen johtopäätöksen, että PS3:lla on paremmat kuljettajat ;)
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

^ onko olemassa mitään tilastoa eri konsolilla pelaavien ikäjakaumista? Jotenkin itsestä tuntuisi, että Pleikkarin omistajien keski-ikä saattaisi olla hitusen korkeampi, joka taas voisi osaltaan selittää parempaa tulosta ajopeleissä. Tämä nyt siis ihan höpöhöpö-arvailua.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

^ onko olemassa mitään tilastoa eri konsolilla pelaavien ikäjakaumista? Jotenkin itsestä tuntuisi, että Pleikkarin omistajien keski-ikä saattaisi olla hitusen korkeampi, joka taas voisi osaltaan selittää parempaa tulosta ajopeleissä. Tämä nyt siis ihan höpöhöpö-arvailua.

Eiköhän tuo kohdilleen osu, tuohon nyt on jo syynä pelkästään laitteen hintakin.. vanhemmat paljon mielummin hankkivat juniorilleen huokeamman xboxin. :)
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

^ onko olemassa mitään tilastoa eri konsolilla pelaavien ikäjakaumista? Jotenkin itsestä tuntuisi, että Pleikkarin omistajien keski-ikä saattaisi olla hitusen korkeampi, joka taas voisi osaltaan selittää parempaa tulosta ajopeleissä. Tämä nyt siis ihan höpöhöpö-arvailua.

OT: Kyllä kaikki juniorit pieksevät meikäläisen pelissä kuin pelissä. Vanhemmiten sitä vain hidastuu.
Nuoremmilla on (yleistäen) myös enemmän aikaa reenata.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

OT: Kyllä kaikki juniorit pieksevät meikäläisen pelissä kuin pelissä. Vanhemmiten sitä vain hidastuu.
Nuoremmilla on (yleistäen) myös enemmän aikaa reenata.

Tämä on täysin totta ja pätee myös muiden lajityyppien peleihin (kaiholla muistellen kuinka junnuna tuli vedettyä Street Fighter 2:sta täydellä vaikeudella ja turbonopeudella Megadrivellä, nykyään jo easy tuottaa tuskaa nelosessa..) Eli ei tuosta tilastosta hirveän syvällisiä päätelmiä kannata tehdä, suuntaan tai toiseen.

Xbugs varmaankin tulee kohta kommentoimaan, että XO pelaajilla on enemmän muita laatupelejä pelattavanaa joten aikaa ei riitä Dirt 2:n pelaamiseen. :D
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Cobretille:

Eiköhän jokainen, joka sanoo FM3: tai GT5:n olevan ylivoimainen ykkönen, ole vain fanipoika. Fanipoika, joka ei halua/uskalla ajatella objektiivisesti. Molemmat pelit ovat erittäin hyviä, ylivoimaisia vain yhdessä suhteessa muihin ajopeleihin. (konsolipeleistä puhuttaessa)
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

GT5 Academy-demo on ilmeisesti nyt Storessa.

Kertokaas nyt sitten, millainen se on? Mitä osa-alueita on parannettua sitten GT5P:n? Fysiikat, grafiikat? Entä vauriomallinnuksen laita?

Ja tietysti verraten tuohon pääkilpailijaan, Forza 3:een.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Mitä osa-alueita on parannettua sitten GT5P:n? Fysiikat, grafiikat? Entä vauriomallinnuksen laita?
Graafisia eroja edes GT5P:een verrattuna ei oikeastaan ole, kuten jo tuosta aiemmin linkittämästäni Digital Foundryn analyysista käy ilmi. Tuossa demossa ei ole myöskään mukana minkäänlaista vauriomallinnusta, koska tarkoituksena on vain ajaa mahdollisimman puhdas ratakierros ja siten nopea aika.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Graafisia eroja edes GT5P:een verrattuna ei oikeastaan ole, kuten jo tuosta aiemmin linkittämästäni Digital Foundryn analyysista käy ilmi. Tuossa demossa ei ole myöskään mukana minkäänlaista vauriomallinnusta, koska tarkoituksena on vain ajaa mahdollisimman puhdas ratakierros ja siten nopea aika.

Eli siis kyseessä ei kuitenkaan ole mikään "esittelyversio" GT5:stä?
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Eli siis kyseessä ei kuitenkaan ole mikään "esittelyversio" GT5:stä?
Sony puhuu siitä itsekin Gran Turismo 5 demona, joten kyllä se periaatteessa sellainen sitten myös on. Mutta mistään perinteisestä demosta ei ole kyse, ja voi olla, että lähempänä julkaisua tulee ihan oikeakin demo. Tuon pääasiallinen tarkoitus on vain tarjota alusta, jolla kuskit voivat kellottaa aikoja ja päätyä siten GT Academy 2010:n maakohtaisiin loppukilpailuihin.
 
Vastaus: Autopelien kuninkuusluokka (eli kun GT5, Forza 3 ja muut autopelit tappeli)

Meikäläinen on tähän mennessä ollut vannoutunut GT -sarjan fani, mutta kaikkien myöhästymisien jälkeen meitsillä palo kiinni ja ostin sitten Forza Motorsport 3:n lieventämään tuskaa. Ja vieläpä Limited Editionin. Aattelin aluksi, että tämä on vain "halpa GT ripoff"(shame on me!), mutta yllätyksekseni tämä olikin paljon laajempi ja parempi kuin yksinkään GT tähän mennessä.

Joo-o, kyllä on geetee femmalla tiukat paikat pistää kampoihin vaikka se toki paperilla näyttääkin suorastaan herkulliselta. Siihen asti nyt ainakin mennään Forzan parissa.:cool:
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype]

Tiedän saavani lokaan niskaa, mutta sanon oman mielipiteeni nyt kuitenkin. GT5 demo oli pettymys. Vertailukohteena mikäpä muukaan kuin Forza 3. Ensinnäkin ympäristö(rata, katsomot jne.)näyttää aika karmealta verrattuna pahimpaan kilpakumppaniin. Samoin ajettavuus. Ainakin demossa ollut Nissan ei käyttäytynyt niinkuin olisin kuvitellut oikean auton käyttäytyvän. Myös tässä Forza 3 pääsee lähemmäksi todellisuutta. Vertaan siis tässä nyt molempien demoja keskenään. Kaikki kokemukset perustuvat omilla laitteistoilla tehtyihin havaintoihin. Sama HD-Ready töllötin käytössä sekä Xboxilla että PS3lla.

Toivotaan että parantavat kokoversioon vielä huomattavasti. Innolla edelleen peliä odotan, mutta kyllä tässä aika pahassa alamäessä ollaan.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype]

Tiedän saavani lokaan niskaa, mutta sanon oman mielipiteeni nyt kuitenkin. GT5 demo oli pettymys. Vertailukohteena mikäpä muukaan kuin Forza 3. Ensinnäkin ympäristö(rata, katsomot jne.)näyttää aika karmealta verrattuna pahimpaan kilpakumppaniin. Samoin ajettavuus. Ainakin demossa ollut Nissan ei käyttäytynyt niinkuin olisin kuvitellut oikean auton käyttäytyvän. Myös tässä Forza 3 pääsee lähemmäksi todellisuutta.

Vertailusi saisi hieman enemmän uskottavuutta, kun kertoisit kumpaa Nissania tarkoitat demossa, ja ajoitko ajoavut päällä vai et, ja tietysti sama Forzan puolelta, ts. miten vertailit. Entä ajoitko ratilla vai ohjaimella? Entä mikä on verrokkisi todellisuudessa kun kuittaat Forzan pääsevän lähemmäksi sitä?

Entä kumpi on oleellisempaa tämän genren peleissä, autojen mallinnuksen tarkkuus vai ympäristöjen tarkkuus? GT5:ssa on valintana ensimmäinen vaihtoehto.

GTPlanetista löytyy GT5 Time Trial demon ja Forzan 370Z vertailuketjukin: http://www.gtplanet.net/forum/showthread.php?t=123914
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype]

Kerro ihmeessä meille muillekin, mistä tämän demon löytää?

No ainakin kuvittelin että se joka PSN storesta löytyy oli GT5n demo. Se jossa on kaksi autoa Nissan 370Z tuned ja normal. Pahoittelen virhettäni jos tämä on joku muu peli...

Vertailusi saisi hieman enemmän uskottavuutta, kun kertoisit kumpaa Nissania tarkoitat demossa, ja ajoitko ajoavut päällä vai et, ja tietysti sama Forzan puolelta, ts. miten vertailit. Entä ajoitko ratilla vai ohjaimella? Entä mikä on verrokkisi todellisuudessa kun kuittaat Forzan pääsevän lähemmäksi sitä?

Entä kumpi on oleellisempaa tämän genren peleissä, autojen mallinnuksen tarkkuus vai ympäristöjen tarkkuus? GT5:ssa on valintana ensimmäinen vaihtoehto.

GTPlanetista löytyy GT5 Time Trial demon ja Forzan 370Z vertailuketjukin: Forza 3 370Z vs GT5D 370Z - GTP Forums

Molempia Nissaneita kokeilin. Ajoavut olivat pois päältä(näin ajan aina myös Forzassa). Rattia en omista joten vertailu ihan ohjaimella. En tietystikään ole ajanut ikinä Nissan 370Z oikeassa elämässä. Mutta olen kyllä ajanut takavetoista autoa kuin myös suht tehokasta nelivetoista(oma Audi S4 vm. 2000 hp. 310). Se miten esim. Audi puskee tai ei puske mutkissa, luisuu tai ei luisu mutkissa. Tähän tuntuu Forza pääsevän lähemmäksi. Tottakai tämän demon huonona puolena vertailussa on se että vain tuo Nissan 370Z ajettavana. Forza 3 kokoversiosta löytyy ihan tuo oma Audi S4. Vieläpä samaa vuosimallia, joten jos tämä sattuisi löytymään myös GT5 kokoversiosta niin mielellään teen tosielämän testejä ihan juuri sillä omalla autolla. Automallien tarkkuudessa GT5 demo vie niukan voiton, mutta häviää todella reilusti ympäristössä esim. radan reunoilla oleva ruoho.... :(

Siinä olen kanssasi samaa mieltä että autojen tarkkuus on ympäristöä tärkeämpää. Ei se silti tarkoita että ympäristö pitäisi unohtaa kokonaan. Kyllä sillä hienosti mallinnetulla autolla olisi mukavampi ajaa komeassa ympäristössä.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype]

Molempia Nissaneita kokeilin. Ajoavut olivat pois päältä(näin ajan aina myös Forzassa). Rattia en omista joten vertailu ihan ohjaimella. En tietystikään ole ajanut ikinä Nissan 370Z oikeassa elämässä. Mutta olen kyllä ajanut takavetoista autoa kuin myös suht tehokasta nelivetoista(oma Audi S4 vm. 2000 hp. 310). Se miten esim. Audi puskee tai ei puske mutkissa, luisuu tai ei luisu mutkissa. Tähän tuntuu Forza pääsevän lähemmäksi. Tottakai tämän demon huonona puolena vertailussa on se että vain tuo Nissan 370Z ajettavana. Forza 3 kokoversiosta löytyy ihan tuo oma Audi S4. Vieläpä samaa vuosimallia, joten jos tämä sattuisi löytymään myös GT5 kokoversiosta niin mielellään teen tosielämän testejä ihan juuri sillä omalla autolla. Automallien tarkkuudessa GT5 demo vie niukan voiton, mutta häviää todella reilusti ympäristössä esim. radan reunoilla oleva ruoho.... :(

Siinä olen kanssasi samaa mieltä että autojen tarkkuus on ympäristöä tärkeämpää. Ei se silti tarkoita että ympäristö pitäisi unohtaa kokonaan. Kyllä sillä hienosti mallinnetulla autolla olisi mukavampi ajaa komeassa ympäristössä.

Tuossa se meni sitten heti vikaan. Kuten tälläkin palstalla on todettu, tuota time trialia voi ajaa vain "professional" asetuksilla, joka on yksinomaan rattia varten suunniteltu. Padilla ajaminen onkin kuraa näillä asetuksilla. Lopullisia johtopäätöksiä voi vetää vasta kokoversiossa, mistä löytyy myös padiystävälliset "standard" asetukset. Kieltämättä tuo on kummallinen ratkaisu Sonylta/PD:ltä, sillä luultavasti moni muukin demoa kokeillut on mennyt samaan ansaan ja teilannut ajomallin padin perusteella.
Forzalle täytyy kyllä antaa pisteet padilla ajamisen mielekkyydestä, veikkaan että GT5 ei siinä suhteessa pääse samaan fiilikseen edes Standard fysiikoilla, mikäli esim. Proloon on luottaminen.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype]

Rattia en omista joten vertailu ihan ohjaimella. En tietystikään ole ajanut ikinä Nissan 370Z oikeassa elämässä. Mutta olen kyllä ajanut takavetoista autoa kuin myös suht tehokasta nelivetoista(oma Audi S4 vm. 2000 hp. 310). Se miten esim. Audi puskee tai ei puske mutkissa, luisuu tai ei luisu mutkissa. Tähän tuntuu Forza pääsevän lähemmäksi.

Kun et kerran aja kumpaakaan peliä ratilla, niin mielestäni on hieman turhaa silloin vertailla tuntumaa tai ajettavuutta oikeisiin autoihin, koska vertailupohjaa ei voi syntyä.

GT5 Time Trial demo on aika anteeksiantamaton kuskin virheisiin, ja omasta mielestä antaa suht realistisesti palautetta auton käyttäytymisestä ratin (G27) välityksellä.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype]

Vertailusi saisi hieman enemmän uskottavuutta...]

Minusta nämä "GT5/F3"-vertailut ovat aika turhia niin kauan, kun lopullinen versio GT5:sta on ulkona. Kyllähän se on kokonaisuus joka lopulta ratkaisee (ajotuntuma, autojen ja ratojen määrä, grafiikat, tuunaus yms mahdollisuudet, vaikeusasteiden valinnat eli realistisuus JA arcade, online-pelaaminen, virtuaalinen kauppa, nettiyhteisö, yms).

Saa toki analysoida, mutta pohja on vielä vertailuun aika heppoinen..
 
Ylös Bottom