Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kastle
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Todellakin on movella "petraamista" , muut pelit kuin sports champions, eivät näytä toimivan niin helposti kuin on odotettu. Monenlaista viestiä netissä, että tiger woods ohjaus movella on kökkö
Naurahdin boldatulle.

Sehän riippuu ihan siitä mihin vertaa. Jos vertaat PS3:n tigeriä sports championsiin niin todellakin tuntuu kököltä. Tigerin saa viuhomaan mailaa ittään ja länteen kun pyörittelee ohjainta paikallaan ympäri, toisin sanoen tuo ei käytä mitään muuta "liikkeentunnistukseen" kuin gyroskooppeja. Periaatteessa tuo olisi siis toteutettavissa sixsuxiksellakin. Wiillä kaikki urheilupelit toimii samalla toimintaperiaatteella WM+:n resortsia myöten.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Naurahdin boldatulle.

Sehän riippuu ihan siitä mihin vertaa. Jos vertaat PS3:n tigeriä sports championsiin niin todellakin tuntuu kököltä. Tigerin saa viuhomaan mailaa ittään ja länteen kun pyörittelee ohjainta paikallaan ympäri, toisin sanoen tuo ei käytä mitään muuta "liikkeentunnistukseen" kuin gyroskooppeja. Periaatteessa tuo olisi siis toteutettavissa sixsuxiksellakin. Wiillä kaikki urheilupelit toimii samalla toimintaperiaatteella WM+:n resortsia myöten.

ehh , kyllä se wiinkin tiger voittaa moveversion, ehkä se kamera+movepallo vaan ei toimi golffissa, kun vedät kunnon swingin niin siinähän se valopallo menee pois näkyvistä, tässä on tekijät kylläkin tainneet myös tämän takia käyttää ohjaimen sisällä olevia tekniikoita....

Eikös aika moni movenkin urheilupeli käytä tigerin lisäksi "gyroskooppeja" se valopallo vaan auttaa sellaisissa eye toyn tapaisissa "you are in the game" tyyppisissä peleissä kertoo esim kameralle missä movepallo siinä on miekka, tämä on ihan ok joillekin party peleille tämä ominaisuus, mutta itse olen warioware smooth movesista saanut jo wiillä sellaisen kokemuksen aikoinaan ettei ole tarvetta palata liikkeentunnistus party peleihin.

Urheilupelit joissa on tarpeeksi syvyyttä ja liikettä ovat wiille ok esimerkiksi grand slam tennis. Toimintapeleissä joissa on miekka ja paljon vihollisia niin sehän käy jo kuntoilusta kun joutuu huitomaan niitä, eli hillitysti sitä liikkeentunnistusta niihinkin toivoisin, esim tuo aragorns quest käyttää jo omaan makuuni varmaankin liikaa liikkeentunnistusta, tosin se toimii hyvin. No More Heroes käyttää liikettä vain lopetuslikkeisiin ja koviin miekkavääntöihin, tässä se toimii todella hyvin. Mad World jos olisi ollut Motion+ peli niin arvosanat olisivat olleet paljon paremmat, siinä pieniä mietteitä wiin peleistä
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

ehh , kyllä se wiinkin tiger voittaa moveversion, ehkä se kamera+movepallo vaan ei toimi golffissa, kun vedät kunnon swingin niin siinähän se valopallo menee pois näkyvistä, tässä on tekijät kylläkin tainneet myös tämän takia käyttää ohjaimen sisällä olevia tekniikoita....

Eikös aika moni movenkin urheilupeli käytä tigerin lisäksi "gyroskooppeja" se valopallo vaan auttaa sellaisissa eye toyn tapaisissa "you are in the game" tyyppisissä peleissä kertoo esim kameralle missä movepallo siinä on miekka, tämä on ihan ok joillekin party peleille tämä ominaisuus, mutta itse olen warioware smooth movesista saanut jo wiillä sellaisen kokemuksen aikoinaan ettei ole tarvetta palata liikkeentunnistus party peleihin.

Urheilupelit joissa on tarpeeksi syvyyttä ja liikettä ovat wiille ok esimerkiksi grand slam tennis. Toimintapeleissä joissa on miekka ja paljon vihollisia niin sehän käy jo kuntoilusta kun joutuu huitomaan niitä, eli hillitysti sitä liikkeentunnistusta niihinkin toivoisin, esim tuo aragorns quest käyttää jo omaan makuuni varmaankin liikaa liikkeentunnistusta, tosin se toimii hyvin. No More Heroes käyttää liikettä vain lopetuslikkeisiin ja koviin miekkavääntöihin, tässä se toimii todella hyvin. Mad World jos olisi ollut Motion+ peli niin arvosanat olisivat olleet paljon paremmat, siinä pieniä mietteitä wiin peleistä

Tigerin movetukin oli tehty jälkeenpäin joten sinänsä en olisi yllättynyt heikommasta ohjauksesta. Wiille peli tehtiin alusta alkaen tukemaan wiin ohjausta. Kannattaa mitä luultavammin katella seuraavaa Tigeria ennenkuin alkaa ylistämään wiin ohjausta huomattavasti movea paremmaksi.

Toi valopallo kommentti meni nyt aika vauhdilla metsään....
Sitä valoa ei käytetä "vain" start the partyssä, vaan melkolailla kaikissa peleissä. Jotkut valikot ja xmb ohjaus toimivat ilman pallon apua, kaikki muu taas käyttää pallon sijaintia avuksi. Ohjain ei siis vain käytä pelkkiä sisäisiä sensoreita, vaan yhdistelmää pallon sijainnista sekä ohjaimen sensoreista antaen huomattavasti paremman tarkkuuden mitä saataisi käyttämällä vain yhtä tekniikkaa.
Joten ole kiltti ja mene lukemaan hieman lisää moven tekniikasta ennenkuin tuomitset pallon pelkäksi koristeeksi :)

Jos wiillä on hyviä pelejä niin tekeekö se moven peleistä huonoja ? Eikö tämän voisi tulkita paremmin niin, että molemmilla konsoleilla on hyviä pelejä ?
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tigerin movetukin oli tehty jälkeenpäin joten sinänsä en olisi yllättynyt heikommasta ohjauksesta. Wiille peli tehtiin alusta alkaen tukemaan wiin ohjausta. Kannattaa mitä luultavammin katella seuraavaa Tigeria ennenkuin alkaa ylistämään wiin ohjausta huomattavasti movea paremmaksi.

Toi valopallo kommentti meni nyt aika vauhdilla metsään....
Sitä valoa ei käytetä "vain" start the partyssä, vaan melkolailla kaikissa peleissä. Jotkut valikot ja xmb ohjaus toimivat ilman pallon apua, kaikki muu taas käyttää pallon sijaintia avuksi. Ohjain ei siis vain käytä pelkkiä sisäisiä sensoreita, vaan yhdistelmää pallon sijainnista sekä ohjaimen sensoreista antaen huomattavasti paremman tarkkuuden mitä saataisi käyttämällä vain yhtä tekniikkaa.
Joten ole kiltti ja mene lukemaan hieman lisää moven tekniikasta ennenkuin tuomitset pallon pelkäksi koristeeksi :)

Jos wiillä on hyviä pelejä niin tekeekö se moven peleistä huonoja ? Eikö tämän voisi tulkita paremmin niin, että molemmilla konsoleilla on hyviä pelejä ?

En sanonut "vain" jos sanoin en tarkoittanut sori, tarkoitin, että se hyödynnetään parhaiten ehkäpä start the partyssa. Tiedän kyllä että sports champions käyttää valopalloa ja tiedän myös että valaistukset voivat pilata pelattavuuden siinä, katsoin ign:stä. Minun mielestäni tuo kuulosti jo melkeinpä mainospuheelta,tyyliin "jokaisessa pelissä käytetään kaikkia ominaisuuksia kameraa valopalloa ja sisäisiä sensoreita", siis eihän se tarvitse edes kaikkia tuollaisia samaan aikaan, ja miksi tämä edes tarvitsee kalibrointia niin useasti jos tämä on niin edistyksellinen laite ? Olet kyllä oikeassa siinä, että ensimmäiset pelit muut kuin sports champions eivät kerro vielä tämän teknologian kyvyistä vielä mitään.

Kysymys on, että tuleeko tälle sitten ihan "oikeita" move pelejä 2011 sorceryn ja virtua tenniksen lisäksi. "oikeilla" tarkoitan ei multiplättäreitä, wii porttauksia sun muita päälleliimattujen kontrollien toteutuksia, enkä myöskään sellaisia että "voit käyttää dualshockia tai movea tässä pelissä"... Minulle kyllä on kelvannut wiillä useat pelit joiden ohjaustapa on voinut olla padilla tai sitten wiin pointterilla ohjattuja pelejä!!! Ja hyvin se pelittää, ja vaikka wiin omistan ja 80 levyllistä pelejä sille niin en ole ollut ostamassa tällaisia wiin party minipelikokoelmia liikaa, eli minulle ei nappaa tämä liikkeentunnistus rahastusmielessä! Ihmiset ovat yleensä väärässä siinä asiassa, että "wiillä vaan heilutaan minipelien tahdissa"

Edit: ja wii versio tigerista on myynyt aina joka vuosi tätä vuotta lukuunottamatta wiillä aivan liikaakin. Ja silti hd koneilla on menty pääasiallisena kehitysalustana. Ja Peter Moore haukkui muutama viikko sitten "wii tämän vuoden pettymys" täys mulkku jätkä ei saa enää ihmetellä miksi ea:n pelit eivät aina myy wiillä esim tiger 11(ei mitään uutta vain minigolf) ja nba jam (ei onlinea, ostan silti itse tämän)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

En sanonut "vain" jos sanoin en tarkoittanut sori, tarkoitin, että se hyödynnetään parhaiten ehkäpä start the partyssa. Tiedän kyllä että sports champions käyttää valopalloa ja tiedän myös että valaistukset voivat pilata pelattavuuden siinä, katsoin ign:stä. Minun mielestäni tuo kuulosti jo melkeinpä mainospuheelta,tyyliin "jokaisessa pelissä käytetään kaikkia ominaisuuksia kameraa valopalloa ja sisäisiä sensoreita", siis eihän se tarvitse edes kaikkia tuollaisia samaan aikaan, ja miksi tämä edes tarvitsee kalibrointia niin useasti jos tämä on niin edistyksellinen laite ? Olet kyllä oikeassa siinä, että ensimmäiset pelit muut kuin sports champions eivät kerro vielä tämän teknologian kyvyistä vielä mitään.

Kysymys on, että tuleeko tälle sitten ihan "oikeita" move pelejä 2011 sorceryn ja virtua tenniksen lisäksi. "oikeilla" tarkoitan ei multiplättäreitä, wii porttauksia sun muita päälleliimattujen kontrollien toteutuksia, enkä myöskään sellaisia että "voit käyttää dualshockia tai movea tässä pelissä"...

Edit: ja wii versio tigerista on myynyt aina joka vuosi tätä vuotta lukuunottamatta wiillä aivan liikaakin. Ja silti hd koneilla on menty pääasiallisena kehitysalustana.

Movehan nimenomaan tarvitsee valopalloa+kameraa+sensoreita toimiakseen kunnolla.
Pelkkä valo toimii yksinään heikkona taskulamppuna, pelkkä kamera taas ajaa eyetoyn virkaa ja pelkillä kapulan sensoreilla taas voidaan kyllä seurata liikettä, mutta rajoitetusti.
Yhdistämällä nämä kaikki saadaan taas huomattavasti suurempi kokonaisuus mitä yhdelläkään erikseen.
Simppelisti wiihin verrattuna moven kamera+valo+ohjain on sama kuin wiin sensorbar+motionplus+ohjain. Ei wiin toimintakaan ole yhtä tarkkaa mikäli jokin osista poistetaan käytöstä.

Valoista täällä on jo pariin otteeseen postattu hyvä video havannoimaan moven sietokykyä valolle. Sitä järkyttävän suurta spottilamppua ei siis kannata sijoittaa siihen seläntaakse....

Kaliburointia tarvitaan yksinkertaisesti tarkuuden takia. Toki se voi olla hieman ärsyttävää tehdä se uusiksi jokakerta kun aloittaa pelaamaan peliä, mutta helpoimmillaan se onnistuu osoittamalla move päin kameraa ja peli on valmis alkamaan.

Mitä peleihin tulee itse odotan The fightia sekä uusin socom näyttää myös melko lupaavalta. Harkinnassa on myös Shoot sekä Time crisis. Sport championshipin omista jo ja se on ollut ihan hauskaa hupia.

Ps. mitä muuten tulee tohon aiemmin postattuun Aragons questiin niin syy minkä takia wii versio oli parempi johtui täysin siitä porttauksesta. Mikäli wii peli heitetään suoraan ps3 niin ei se ole ihme jos peliä ei voi kehua erikoisemmin. Arvostelia sanoikin seuraavaa "Everything that's been complimented for on Wii should pretty much be the norm for a PS3 game" jotakuinkin suoraan kääntäen "kaikki mitä wiillä on kehuttu pitäisi löytyä automaattisesti ps3 pelistä". Tässä ei siis ole käytetty ps3 ominaisuuksia hyväksi juuri ollenkaan ja lopputulos on heikko peli.
Mikäli pelit olisi suunniteltu molemmille alustoille erikseen olisi ero varmasti huomattavasti suurempi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ps. mitä muuten tulee tohon aiemmin postattuun Aragons questiin niin syy minkä takia wii versio oli parempi johtui täysin siitä porttauksesta. Mikäli wii peli heitetään suoraan ps3 niin ei se ole ihme jos peliä ei voi kehua erikoisemmin. Arvostelia sanoikin seuraavaa "Everything that's been complimented for on Wii should pretty much be the norm for a PS3 game" jotakuinkin suoraan kääntäen "kaikki mitä wiillä on kehuttu pitäisi löytyä automaattisesti ps3 pelistä". Tässä ei siis ole käytetty ps3 ominaisuuksia hyväksi juuri ollenkaan ja lopputulos on heikko peli.
Mikäli pelit olisi suunniteltu molemmille alustoille erikseen olisi ero varmasti huomattavasti suurempi.
But the PS3 visuals aren't the only issue. This is one of the first games to support the PlayStation Move and its navigation controller as optional input, which you would assume would make the PS3 Move edition feel as close to the Wii's remote and nunchuk as possible. But where Wii control is admirably responsive, the sword swinging on Move is surprisingly sluggish and inaccurate. There are far more misreads on this controller than on Wii, and after a few minutes of playing this way you'll probably go right back to standard Dual Shock controls which work far better. Surprisingly, the Wii version doesn't support traditional controls via the Classic Controller, so at the very least the PS3 version one-ups the SD console edition in this regard.

Eli siis direct port, mutta vielä huonommilla kontrolleilla kuin wiillä, voisiko johtua headstrong gamesin kokemuksista wii-kehittäjänä, ja ei niinkään ps3-kehittäjänä. Tai on olemassa mahdollisuus, en sitä kiellä mitä jos wiimote+ onkin parempi?!
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Eli siis direct port, mutta vielä huonommilla kontrolleilla kuin wiillä, voisiko johtua headstrong gamesin kokemuksista wii-kehittäjänä, ja ei niinkään ps3-kehittäjänä. Tai on olemassa mahdollisuus, en sitä kiellä mitä jos wiimote+ onkin parempi?!

Itse laitan studion kokemuksen piikkiin. Mikäli käännös tehdään suoraan wiistä ps3 niin eipä siinä ole varmasti kovin paljoa käytetty aikaa kontrollien kehitykseen.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Eli siis direct port, mutta vielä huonommilla kontrolleilla kuin wiillä, voisiko johtua headstrong gamesin kokemuksista wii-kehittäjänä, ja ei niinkään ps3-kehittäjänä. Tai on olemassa mahdollisuus, en sitä kiellä mitä jos wiimote+ onkin parempi?!

Ehkä näiden alun kokeilujen jälkeen kehittäjät huomaavat että kontrollit täytyy tehdä erikseen movelle ja wiimotelle, kun ei oikein mikään noista wii porteista saa minkäänlaista kehua. Sports champions asetti riman kuitenkin melko korkealle.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Ehkä näiden alun kokeilujen jälkeen kehittäjät huomaavat että kontrollit täytyy tehdä erikseen movelle ja wiimotelle, kun ei oikein mikään noista wii porteista saa minkäänlaista kehua. Sports champions asetti riman kuitenkin melko korkealle.

totta puhut, mutta veikkaanpa, että wiiport "dead space extraction" pistää rail shooter genressä turpaan time crisistä 100 - 0. Olin yksi 19 000:sta sen avausviikolla ostaneista, ja ei pettänyt minua kun vuosi sitten sen ostin. Mutta omasta mielestäni wiin House of the Dead Overkill vie voiton hauskuudessa, tämäkin on headstrong gamesin peli, joten älkää nyt ostako sitä aragorns questia niin ette taatusti saa plegelle house of the deaddii :) (ok konsolisodaksi menee, mutta tuo oli aika harmitonta)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

pointteripelit on sitten sota erikseen :D Niissä tosin ymmärtääkseni ihan suoraa porttia ei voikaan tehdä kun molempien valmistajien pointteritoteutus eroaa niin paljon toisistaan.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tiedän kyllä että sports champions käyttää valopalloa ja tiedän myös että valaistukset voivat pilata pelattavuuden siinä, katsoin ign:stä.

Täytyy nyt lähteä tässä siitä, että ihmisillä tälläkin forumilla on jo Move ja esim. tuo SC-peli. Kuten myös minulla. Moni täällä nyt voi puhua omasta kokemuksesta, eli enää ei varsinaisesti tarvitse spekuloida vain videoiden ja nettiraporttien perusteella.

Ja voin omasta kokemusta sanoa, että lauseesi on tavallaan harhaanjohtava (=koska kyse on yleisesti Movesta, ei vain SC-pelistä). Kuten on jo useampaan kerran todettu (ja demottukin videossa), niin Moven voi sekoittaa joku erittäin kirkas valonlähde.

Tämä siis tarkoittaa, että joku kirkas spotti on päällä ja sijoitettu väärin - tai että esim. kesällä joku pirun kirkas auringonvalo pääsee paistamaan väärään paikkaan. Nämä ovat siis asioita, joita pelaajat ja leffojen katsojat "välttävät" nyt joka tapauksessa (jos pelaat tai katsot leffoja kirkas spotti päällä ja/tai kesällä kaikki ikkunat avoimena - niin "good luck" vaan laadun suhteen). Normi valaistus, hämärä valaistus (jopa täysin pimeä?) tai normaali ilma ulkona (=ikkunasta) eivät sotke kameraa. Ja tosiaan itse testasin, ei tarvinnut mistään tätä lukea.

Move ei varmasti ole idioottivarma ohjainsysteemi, mutta kuten aiemmin tuli todettua, niin hardware (ohjain, kamera + tarkkuus, viive) on varsin hyvässä kuosissa. Itse PELIEN laatu ja liiketunnistuksen hyödyntäminen ovat sitten jo hieman laajempi asia. Se on kuitenkin myös paljon itse pelintekijöistä yms suunnittelusta kiinni. Ei Move maagisesti jossain tehtaassa pelejä tuota - eikä Move automaattisesti tarkoita hyvää peliä.

Minun mielestäni tuo kuulosti jo melkeinpä mainospuheelta,tyyliin "jokaisessa pelissä käytetään kaikkia ominaisuuksia kameraa valopalloa ja sisäisiä sensoreita", siis eihän se tarvitse edes kaikkia tuollaisia samaan aikaan, ja miksi tämä edes tarvitsee kalibrointia niin useasti jos tämä on niin edistyksellinen laite ?

Kamera seuraa Moven ohjainta kolmessa ulottuvuudessa (kameran on siis havaittava se "väripallo"). Movessa on useita sensoreja, joilla ohjaimen liikkeet, ohjaimen asento, paikka, kulma ym määritetään. Kamera + ohjain toimii siis yhteistyössä. Eli eiköhän se pääidea ole juuri siinä, että kaikkia noita "käytetään samaan aikaan". Sieltä se tarkkuus tulee.

Osassa peleistä (Start the Party!, esim) sitten itse kameran kuvaa käytetään hyödyksi, mutta tätä ei tietty kaikissa ole. Tässä valaistuksella on isompi merkitys (mielellään tarvitaan valoa), koska hämärässä kuvasta tulee rakeisempi. Kameran reso meinaan kyllä voisi olla laadullisesti parempi (tämä siis visuaalinen pointti, ei tarkkuuteen liittyvä).

Kalibroinnin määrästä en osaa tarkemmin sanoa (varmaan eri pelit tekevät sen hieman eri tavalla), mutta yleensä se on oikeasti muutaman sekunnin homma (ja itsellä toiminut aina "kerralla"). Sanotaan näin, että ei ole tullut ikävä sitä "laita Wii-ohjain lattialle kalibrointumaan" -osastoa. Moven kalibrointi ei varmasti ole ideaali tapa, mutta parempi kuin Wiillä mielestäni. Mutta eri peleissä homma hoidetaan eri tavalla - vaikea yleistää. Ei kaikissa Wiin peleissä ole tarvinnut ohjainta lattialle laittaa, olisiko vain Motion +:saan liittyvä juttu?

Mikäli pelit olisi suunniteltu molemmille alustoille erikseen olisi ero varmasti huomattavasti suurempi.

Jos/kun sekä Wiille että Movelle alkaa tulla (samoja) pelejä, niin tämä kysymys varmasti nousee entistä ajankohtaisemmaksi. Onko joku peli siis suunniteltu ensin Wiille (portattu sitten Movelle) vai toisinpäin? Miten porttaus on tehty ja kuka sen on tehnyt?

Sama tilannehan on tavallaan PS3 vs 360 multivertailuissa. Yleensä se on asteen vahvemmalla, kelle peli on *ensisijaisesti* suunniteltu. Ja tulokset taitavat aika paljon olla itse pelinkehittäjistä kiinni myös.

Itse toivon tiettyjä Wiin pelejä Movelle (kyllä, trophyt, HD-reso ja MAHD. lisätarkkuus ym kyllä houkuttelee - en kiellä sitä yhtään), mutta mitään halpoja ja nopeita "porttauksia" en kaipaa. Homma pitää tehdä kunnolla, tai sitä on turha tehdä ollenkaan. Wiillä on hemmetisti kehnoja 3rd party -pelejä päälleliimatuin liiketunniskontrollein - joten sama Movelle? No thanks. Mutta mansikat voisin Wiin korista poimia.. ;)
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Aragorn's Questin PS3-versio on todellakin jälkikäteen lisätty ajatus. Alunperin pelin piti ilmestyä vain Wiille, mutta Move-julkaisun takia julkaisija (Warner) halusi AQ:n myös PlayStation 3:lle Move-tuella. Samalla julkaisua siirrettiin eteenpäin. Kokematon studio yhdistettynä kiireiseen aikatauluun ja uuteen teknologiaan tuotti lopputuloksen, josta ei kauhean ylpeä voi olla.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Moven ja Wiin pöytätenniksiä kokeilleena voin sanoa että kyseessä on hyvin pitkälti sama peli. Resortin pingistä on tullut hakattua melko paljon kaksinpelinä, joten pienen totuttelun jälkeen oli Movella pelattava versio hyvinkin tutunoloinen. Movella pallon sijaintia oli vain vaikeampi havaita syvyyssuunnassa. Tästä johtuen Wii Sports Resortin yksinkertainen grafiikka on toimivampaa tämänkaltaisissa peleissä.

Tuli myös todettua nyt se mitä alunperin epäilinkin. Movella ei tähtääminen onnistu, niin kuin se onnistuu Wii Remotella. Hyvinhän tuo on valikoissa yms simuloitu, mutta todellisuudessa kamera vain seuraa palloa leveys ja pystysuunnassa. En saanut kursoria juurikaan liikkumaan vain ohjainta kääntämällä (=pallo samassa pisteessä).
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

En saanut kursoria juurikaan liikkumaan vain ohjainta kääntämällä (=pallo samassa pisteessä).
Kyllä se minulta onnistui erittäin hyvin. Eli ranne vain liikkui. Tuossa saattaa olla pelikohtaisia eroja, ja myös hieman erilainen kalibrointi voi johtaa erilaiseen lopputulokseen. (Vielä kun muistaisin, millä pelillä tuota jo kesällä testasin... Olisikohan ollut se The Shoot.)
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kuten sanoin; tähtäys on hyvin simuloitu. Eli normaalilla otteella kun käännät ohjainta liikuu myös pallo. (Onneksi pleikkarin kamera lukee hyvin tarkasti pallon sijainnin) Koetappa pitää palloa samassa pisteessä sormenpäilläsi ja kääntää ohjainta pallo akselinaan.

Mielenkiintoista olisi muuten nähdä vertailukuvaa kun ohjaimen päälle isketään kamera ja sillä osoitetaan ruutuun.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Kalibroinnin määrästä en osaa tarkemmin sanoa (varmaan eri pelit tekevät sen hieman eri tavalla), mutta yleensä se on oikeasti muutaman sekunnin homma (ja itsellä toiminut aina "kerralla"). Sanotaan näin, että ei ole tullut ikävä sitä "laita Wii-ohjain lattialle kalibrointumaan" -osastoa. Moven kalibrointi ei varmasti ole ideaali tapa, mutta parempi kuin Wiillä mielestäni. Mutta eri peleissä homma hoidetaan eri tavalla - vaikea yleistää. Ei kaikissa Wiin peleissä ole tarvinnut ohjainta lattialle laittaa, olisiko vain Motion +:saan liittyvä juttu?
Minulla ei ole tarvinnut laittaa ohjainta pöydälle kuin vain sports resortissa ja sekin siinä alussa kun valitsee esim. miekkailun ja ohjain täytyy kalibroida, useasti on kerennyt laittaa vahingossa rannehihnan jo tiukalle ja on valmis pelaamaan niin kalibrointi on edessä, ja sitä ohjainta ei saa liikuttaa vaan se jätetään 3 sekunniksi paikoilleen johonkin pöydälle tai lattialle. Useissa muissa peleissä jos ohjain on saanut jotain "hittiä" on motion+ samalla tavalla mahdollista kalibroida uudestaan, itse en ole joutunut tätä muistaakseni ikinä tekemään.
------------------------------------------------------------------------------------------
Wiillä on mielestäni parasta pelitarjontaa saatavilla, mutta kukaan ei osta näitä pelejä kun carnival games jo pelkästään myy 3 miljoonaa joka aivan täys paska pökäle, minipelikokoelma.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Aragorns questin tekijät, kyllä tekivät wii versiota pääasiallisena kehitysalustana, mutta se että sanotaan, että on kokemattomia pelintekijöitä menee vähän yli. Mukana oli muitakin pelistudioita jotka tekivät aragorns questiä muille alustoille...
------------------------------------------------------------------------------------------------
Tuskin kukaan pelintekijä on aivan todella innoissaan movesta. Kehitys on kallista ps3:lle kun on vielä sonykin mennyt sanomaan moneen otteeseen, että kasuaalipainoitteista pelitarjontaa luvassa enemmän, joten minipelikokoelmia on varmaan tulossa entistä enemmän ja shovelwarea kuten kung fu rider ja täysihintaisena. Tämä move on mukana ps3:lla , että saadaan suurin osa kasuaaliyleisöstä pelaamaan. Onhan sieltä toki tulossa lupaavalta näyttävä uusi Socom jota on kehitetty moven kontrollien kanssa jo pidemmän aikaa. Ja heavy rain resident evil 5 killzone 3, onko nämä niitä päälleliimattuja kontrolleja!? Voihan nämäkin toimia kuten resident evil 4 wii edition todisti, Mutta harvemmin monta ohjaustapaa sisältävässä fps:ssä liikeohjain loistaa, toki tämäkin voi osoittautua vääräksi arvioksi odotan ensimmäistä esimerkkiä goldeneye wiitä, jossa on monta ohjaustapaa.

Mutta sanottakoon, jos minulla on huono move tietämys niin joillakin on wii tietämys aivan hakoteillä :p
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Tuskin kukaan pelintekijä on aivan todella innoissaan movesta. Kehitys on kallista ps3:lle kun on vielä sonykin mennyt sanomaan moneen otteeseen, että kasuaalipainoitteista pelitarjontaa luvassa enemmän, joten minipelikokoelmia on varmaan tulossa entistä enemmän ja shovelwarea kuten kung fu rider ja täysihintaisena.

Onko sinulla laittaa jonkinlaista faktaa pöytään asian tiimoilta? Toki PS3:lle kehittäminen on kallista, jos tehdään pelistä viimeisen päälle graafisesti upea ja "HD-standardit" täyttävä, mutta miten on asian laita silloin, jos peli kehitetään enimmäkseen moven ympärille yksinkertaisemmalla ulkoasulla, äänimaailmalla ja julkaistaan peli esimerkiksi storessa. Hieman voisit välillä miettiä etukäteen, ennenkuin ladot älyttömän määrän puolitotuuksia pöytään järkyttävällä jäsennyksellä.
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Onko sinulla laittaa jonkinlaista faktaa pöytään asian tiimoilta? Toki PS3:lle kehittäminen on kallista, jos tehdään pelistä viimeisen päälle graafisesti upea ja "HD-standardit" täyttävä, mutta miten on asian laita silloin, jos peli kehitetään enimmäkseen moven ympärille yksinkertaisemmalla ulkoasulla, äänimaailmalla ja julkaistaan peli esimerkiksi storessa. Hieman voisit välillä miettiä etukäteen, ennenkuin ladot älyttömän määrän puolitotuuksia pöytään järkyttävällä jäsennyksellä.

En tarkoittanut psn storessa/wiiwaressa julkaistavia pelejä, mutta olen lukenut kyllä ps3 devkittien maksavan aika reippaasti wii devkittiin verrattuna. Julkaisijat toki haluavat saada osansa move yleisöstä, joten olet kyllä oikeassa, että nopeita rahastusyrityksiä tulee ehkäpä vähemmän kuin willä sen alkuaikoina. Ja eihän niitä wii helmiäkään ole vielä luvattu paljon ps3:lle.

Vielä haluaisin sanoa, että eihän nuo niin nopeasti tule tekemään kallista käännöstyötä wiin parhaista 3rd party peleistä ps3 tasolle pointterikin toimii erilailla, ja käy useasti tigerit ja aragorns questit sitä ennen. Ja nämähän ovat kaikki minun surkeita analyysejä ei siitä mitään nopeita johtopäätöksiä tarvitse tehdä, en ole mikään Michael Pachter :D. Olen 4 vuotta wiitä pelannut ja olin minä aika lähellä pelaamisen lopettaa kun peleissä ei ollut innovitaatioita, mutta sitten tuli wii ja olen kyllä Wiihin ollut tyytyväinen, enemmän peliaikaa mennyt wiihin kuin 360:een, mutta hyvät pelit täytyy löytää paskan seasta wiillä, ja kyllä niitä pirusti löytyykin niitä hyviä liikkeentunnistus pelejä
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

En tarkoittanut psn storessa/wiiwaressa julkaistavia pelejä, mutta olen lukenut kyllä ps3 devkittien maksavan aika reippaasti wii devkittiin verrattuna.
Totta puhut, mutta ei niitä devkittejä osteta kuitenkaan erikseen jokaiselle kehityksessä olevalle pelille;). Miksei storessa julkaistavista pelistä voida puhua? Sieltä löytyy useampi täysverinen teos, kuten Burnout tai Warhawk...
 
Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)

Todellakin on movella "petraamista" , muut pelit kuin sports champions, eivät näytä toimivan niin helposti kuin on odotettu.
Itselläni on kokemusta jo melkoisen monesta Move-pelistä, ja Racket Sportsia (ja ehkä tuota Tiger Woodsia) lukuun ottamatta kontrollit ovat toimineet joko hyvin tai suorastaan loistavasti. Joten ainakin omat odotukseni ovat täyttyneet, enkä mitään muuta oikeastaan vaadikaan.

Kun vertaa wiin helppouteen setupissa, niin siinä saa sensorbarin laittaa telkkarin ylös tai alas halutessaan.
Myös PS Eyen saa sijoittaa joko telkkarin päälle tai sen "alle".

Wii on muutenkin vanhemmalla tekniikalla ilman kameraa ja valopalloja, pärjännyt vertailuissa aika loistavasti, ja wiin versio jostain pelistä on parempi/hauskempi nykyään aika useasti liikkeentunnistuksen ansiosta.
Suoria vertailukohtia Wii- ja Move-pelien välillä taitaa olla Tiger Woodsin ja Aragorn's Questin lisäksi melko vähän. Noin pienen otannan perusteella en lähtisi kauaskantoisia johtopäätöksiä vetämään.

Oikeastaan mikä tässä väittelyssä itseäni häiritsee se, että jos jokin on jossain asiassa "hyvä" ja toinen on "erittäin hyvä", muuttuukin joidenkin silmissä se "vain hyvä" ihan huonoksi. Eli voi olla olemassa vain yksi "hyvä", ja kaikki muu on "huonoa".

Ihan teknisiltä lähtökohdiltaan Move on joissain asioissa Wiimotea + Motion Plussaa edistyneempi, mutta joissain asioissa kummiskaan ei. Kumpi on sitten hyvä ja kumpi erittäin hyvä, riippuu ihan omista mieltymyksistä. Se ei kuitenkaan poista sitä seikkaa, että toisilla on eriävä näkemys, eivätkä he ole silti yhtään väärässä.

From a technical and developmental point of view, PlayStation Move is very cool piece of kit. As a motion controller, its overall combination of precision, a fixed, low cost level of CPU and memory usage and the 60FPS camera feed makes it easily the most accurate, versatile and flexible interface available on console. There's little doubt that it can outperform the Wii remote and MotionPlus, and while the scope for dance and fitness titles may not be in the same league as Kinect, it can still compete in this space, and it has far fewer technical limitations than Microsoft's sensor.
On ihan totta, että pelkkä tekninen paremmuus ei takaa parempia pelejä, ja olet ihan oikeassa siinä, että viihdyttävä peli on viihdyttävä peli resoluutiosta tai ohjaimesta riippumatta.

Jos itsellesi Wii on tuottanut parhaat pelihetket, niin erittäin hieno juttu. Se on mahtavaa, kun pelistä ja pelaamisesta todella nauttii. Mutta myös jokin toinen alusta tai ohjain voi tarjota jollekin toiselle saman nautinnon, vaikka itse et juuri siitä pelistä, alustasta tai ohjaimesta lämpenisikään.

Lähde: Eurogamer
 
Ylös Bottom