Vastaus: Konsoleiden liikkeentunnistus (Wii, Xbox 360, PS3)
Tiedän kyllä että sports champions käyttää valopalloa ja tiedän myös että valaistukset voivat pilata pelattavuuden siinä, katsoin ign:stä.
Täytyy nyt lähteä tässä siitä, että ihmisillä tälläkin forumilla on jo Move ja esim. tuo SC-peli. Kuten myös minulla. Moni täällä nyt voi puhua omasta kokemuksesta, eli enää ei varsinaisesti tarvitse spekuloida vain videoiden ja nettiraporttien perusteella.
Ja voin omasta kokemusta sanoa, että lauseesi on tavallaan harhaanjohtava (=koska kyse on yleisesti Movesta, ei vain SC-pelistä). Kuten on jo useampaan kerran todettu (ja demottukin videossa), niin Moven voi sekoittaa joku erittäin kirkas valonlähde.
Tämä siis tarkoittaa, että joku kirkas spotti on päällä ja sijoitettu väärin - tai että esim. kesällä joku pirun kirkas auringonvalo pääsee paistamaan väärään paikkaan. Nämä ovat siis asioita, joita pelaajat ja leffojen katsojat "välttävät" nyt joka tapauksessa (jos pelaat tai katsot leffoja kirkas spotti päällä ja/tai kesällä kaikki ikkunat avoimena - niin "good luck" vaan laadun suhteen). Normi valaistus, hämärä valaistus (jopa täysin pimeä?) tai normaali ilma ulkona (=ikkunasta) eivät sotke kameraa. Ja tosiaan itse testasin, ei tarvinnut mistään tätä lukea.
Move ei varmasti ole idioottivarma ohjainsysteemi, mutta kuten aiemmin tuli todettua, niin hardware (ohjain, kamera + tarkkuus, viive) on varsin hyvässä kuosissa. Itse PELIEN laatu ja liiketunnistuksen hyödyntäminen ovat sitten jo hieman laajempi asia. Se on kuitenkin myös paljon itse pelintekijöistä yms suunnittelusta kiinni. Ei Move maagisesti jossain tehtaassa pelejä tuota - eikä Move automaattisesti tarkoita hyvää peliä.
Minun mielestäni tuo kuulosti jo melkeinpä mainospuheelta,tyyliin "jokaisessa pelissä käytetään kaikkia ominaisuuksia kameraa valopalloa ja sisäisiä sensoreita", siis eihän se tarvitse edes kaikkia tuollaisia samaan aikaan, ja miksi tämä edes tarvitsee kalibrointia niin useasti jos tämä on niin edistyksellinen laite ?
Kamera seuraa Moven ohjainta kolmessa ulottuvuudessa (kameran on siis havaittava se "väripallo"). Movessa on useita sensoreja, joilla ohjaimen liikkeet, ohjaimen asento, paikka, kulma ym määritetään. Kamera + ohjain toimii siis yhteistyössä. Eli eiköhän se pääidea ole juuri siinä, että kaikkia noita "käytetään samaan aikaan". Sieltä se tarkkuus tulee.
Osassa peleistä (Start the Party!, esim) sitten itse kameran kuvaa käytetään hyödyksi, mutta tätä ei tietty kaikissa ole. Tässä valaistuksella on isompi merkitys (mielellään tarvitaan valoa), koska hämärässä kuvasta tulee rakeisempi. Kameran reso meinaan kyllä voisi olla laadullisesti parempi (tämä siis visuaalinen pointti, ei tarkkuuteen liittyvä).
Kalibroinnin määrästä en osaa tarkemmin sanoa (varmaan eri pelit tekevät sen hieman eri tavalla), mutta yleensä se on oikeasti muutaman sekunnin homma (ja itsellä toiminut aina "kerralla"). Sanotaan näin, että ei ole tullut ikävä sitä "laita Wii-ohjain lattialle kalibrointumaan" -osastoa. Moven kalibrointi ei varmasti ole ideaali tapa, mutta parempi kuin Wiillä mielestäni. Mutta eri peleissä homma hoidetaan eri tavalla - vaikea yleistää. Ei kaikissa Wiin peleissä ole tarvinnut ohjainta lattialle laittaa, olisiko vain Motion +:saan liittyvä juttu?
Mikäli pelit olisi suunniteltu molemmille alustoille erikseen olisi ero varmasti huomattavasti suurempi.
Jos/kun sekä Wiille että Movelle alkaa tulla (samoja) pelejä, niin tämä kysymys varmasti nousee entistä ajankohtaisemmaksi. Onko joku peli siis suunniteltu ensin Wiille (portattu sitten Movelle) vai toisinpäin? Miten porttaus on tehty ja kuka sen on tehnyt?
Sama tilannehan on tavallaan PS3 vs 360 multivertailuissa. Yleensä se on asteen vahvemmalla, kelle peli on *ensisijaisesti* suunniteltu. Ja tulokset taitavat aika paljon olla itse pelinkehittäjistä kiinni myös.
Itse toivon tiettyjä Wiin pelejä Movelle (kyllä, trophyt, HD-reso ja MAHD. lisätarkkuus ym kyllä houkuttelee - en kiellä sitä yhtään), mutta mitään halpoja ja nopeita "porttauksia" en kaipaa. Homma pitää tehdä kunnolla, tai sitä on turha tehdä ollenkaan. Wiillä on hemmetisti kehnoja 3rd party -pelejä päälleliimatuin liiketunniskontrollein - joten sama Movelle? No thanks. Mutta mansikat voisin Wiin korista poimia..